Jump to content

Att rippa CD-skivor


AlfaGTV

Recommended Posts

På grannforat var det någon som postade en fundering, har det betydelse på vilket sätt man rippar sina skivor? Eller blir resultatet detsamma?

Jag är ju givetvis som en hund, som hoppar, skäller och dräglar när husse står i begrepp att kasta en pinne att hämta! :831669895_winkingfacewithtongue:

 

Den ursprungliga frågeställaren rippade sina plattor med en Bluesound Vault 2i och hade en gnagande oro att den inte gjorde allt optimalt. Fågan var eg. om det var nån skillnad att rippa med Exact Audio Copy, EAC som tog betydligt längre tid på sig och dessutom i hans fall inte lämnade komplett metadata med filerna. (en konfigurationssak bara, orelevant)


Sagt och gjort, jag plockade fram en vanlig CD-skiva, ja, jag har faktiskt några sådana liggande. Det blev David Sylvian - Dead Bees on a Cake.

uV6zvno.png

 

Jag skickade i skivan i fem olika miljöer, där den rippades enligt konstens alla regler, i vissa fall betyder det; Stoppa i skivan, gå o koka kaffe, klart....

I andra fall betyder det, kolla inställningarna, bestäm utformat, verifiera resultat, kontrollera metadata, korrigera etc etc.

 

1. Min PC med Intel Core i7 8700 (32Gb RAM, Asus BluRay-enhet) med mjukvaran EZ Audio Converter samt Exact Audio Copy, EAC. Den senare tog typ tre ggr så lång tid på sig.
2. Min Roon ROCK-maskin, med Intel Core i3 8100 (16Gb RAM, en Panasonic SlotIn-DVD ReWriter)
3. Bluesound Vault minns inte vad det är för drivenhet i den, men den är väldigt lik den i min ROCK
4. XLD på min gamla iMac 21.5" med liknande slot-in DVD ReWriter som på de båda förra, denna är dessutom en smula trött och kan haka sig ibland.


Jag rippade hela skivan, med automatik där det fanns att tillgå, och enligt mina förinställningar där sådan krävs (Felkorrigering och verifiering).
Alla filer konverterades till WAV-filer helt utan ID3-tag med EZ Audio Converter. Samtliga mappar innehållande enbart WAV-filerna från albumet blev exakt lika stora, 741 755 538 byte.
Det säger inte så mycket, men ger en ledtråd iaf. 


Med Windows CertUtil kontrollerade jag filernas checksumma, dvs en kontrollsiffra som inte säger så mycket heller, annat än att den kan tala om huruvida två filer är identiska.

MD5 hash of 01 I Surrender.wav:
EAC 		5996df079db77af48477b4a8b548feae
EZ Audio 	5996df079db77af48477b4a8b548feae
ROCK 		e537fe9763eaaa0f82974b6a28951a07
Vault 		326cb7dc78c0e462b891872883d9cecf
XLD 		5996df079db77af48477b4a8b548feae

MD5 hash of 03 Midnight Sun.wav:
EAC 		f859b610f211809c76bf880101c1c97d
EZ Audio 	f859b610f211809c76bf880101c1c97d
ROCK 		4307d0e30a6fb062a6515299f044e5ee
Vault 		9a2a3e99a7c9b2500ea7c9c66aaeb099
XLD 		f859b610f211809c76bf880101c1c97d

 

Som ni ser så producerade Exact Audio Copy, EZ Audio Converter och XLD identiska rippar. Min ROCK-server och Vault uppvisar andra checksummor, vilket betyder att filerna de producerat INTE är identiska med de övriga.
 

Resultatet säger att man BÖR använda en rippare som har stöd för "sample offset"-korrigering vilket dessa tre mjukvaror har. Dessa kan ofta fler saker, som att verifiera mot en onlinedatabas med andra användares rippar, om det verkar sannolikt att din rip är OK.  Det här betyder inte alls att Vault och ROCK producerar dåliga eller inkonsistenta rippar, det är troligt att musik innehållet är identiskt, bortsett från de allra första mikrosekunderna av ett ljudspår, där effekten av ett korrekt sample offset kan identifieras. (Och med detta följer givetvis att filerna får avvikande checksummor)

 

Jag funderade en stund på hur man skulle kunna bedöma om innehållet faktiskt skiljer åt mellan de filer som har olika checksummor. Jag tänkte i banorna Audacity först men insåg att det skulle bli väldigt komplext att hitta avvikelser där om det krävs justering av tidslinjen ned på enskild sampel-nivå. Nä, jag funderade en stund till och konstaterade att eftersom Audio-CD-data är ljudströmmar, precis som alla annan streaming så borde ju bitföljden vara i stort sett identisk mellan dessa olika filer, om de rippats korrekt.

 

Därför borde en hex-editor med jämförande funktion kunna avgöra om bitströmmen är identisk, eller inte. Jag tog hjälp av gamla klassiska WinDiff och även Notepad++.
Båda dessa kan jämföra filer, på bit-nivå kan vi säga. 


Av 784 782 rader är 784 780 identiska, det ENDA som avviker är inledande och avslutande rad, vilket knyter an till exakt var i dataströmmen man börjar läsa. Och därmed huruvida man tar hänsyn till "Sample offset".

Så, om du är orolig för att missa de första två-tre mikrosekunderna av din favoritlåt, bör du använda en dator och lägga jättemycket mer energi på rippningen. Annars kan du rippa med nästan vad som helst och sova gott även i fortsättningen! :1729970032_smilingfacewithsmilingeyes:

 

Link to comment
Share on other sites

Jag använder också EAC (på rekommendation av @AlfaGTV). Tidigare använde jag JRiver fram till jag köpte Lumin, men jag kan inte se eller höra några skillnader mellan dessa rippar. Samma sak med dB Power Amp och Media Monkey (som jag använde innan JRiver).

 

Jag har några, kanske ett hundratal, cd med copy protect som valsade runt ett tag kring 2000, hos framför allt EMI och Warner. Ca 10-20 % av dessa går inte rippa hos mig. De flesta går heller inte spela utom i spelare med Philipsläsare. Teac/Esoteric funkar ibland. Jag har också provat med tre olika laptoppar och två olika externa läsare och en inbyggd men med samma resultat. Det blir bara brus med lite musik i bakgrunden. Jag skickade ett album till @AlfaGTV som testade med sitt EAC och där vad det inga problem. Jag skaffade också EAC men det hjälpte inte.
 

Lösningen jag hamnade i till slut var att köpa några kartonger CD-R Audio och kopiera i min gamla Philips cd/cd-kopierare och sedan rippa kopian. Det funkar.

 

Som väl är köpte jag mest cd från USA då och där var det inte använt så frekvent. Dessbättre slutade de rätt så snabbt med detta djävelskap. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Bebop said:

Jag skickade ett album till @AlfaGTV som testade med sitt EAC och där vad det inga problem. Jag skaffade också EAC men det hjälpte inte.

 Det är ju knepigt? Vilket album var det? Jag minns Paul Simon, Neil Young och.. Natalie Merchant var det nog..

Jag rippade ju också i en bunt olika miljöer då, och ingen av dem hickade över dessa tre iaf.

 

@LPL, jag har aldrig provat dbPowerAmp, men det skulle förvåna mig stort om den inte gjorde samma sak? Jag kan ge det en chans till kvällen, antar att man kan trial-köra.

Tänkte det kunde vara intressant att se om iTunes/Apple Music samt JRiver ger liknande resultat.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, AlfaGTV said:

Jag minns Paul Simon, Neil Young och.. Natalie Merchant

Jo, när du säger det så minns jag också... Det är album från Warner-gruppen. Samma sak med svenska Metronom-album (Warner) från samma tid tillverkad år 2000 i Guldkorn-serien, t ex denna: 


85501C94-BFC5-4E96-B5B6-E997B57497DB.jpeg

 

Jag har även några andra i den serien och det är samma sak med dessa. Warner var extra försåtliga då de inte hade någon varningstext men man kunde se det på graveringen som har en ”ring” ytterst: 

 

image.jpg


Försökte täcka/bryta den med en tuschpenna, vilket fungerade på en del men inte på alla. När jag gjorde det så gick det inte spela alls på någon av dem utom på Philipsläsare. 
 

E1892D01-0B8F-476D-B7AF-5911BA722135.jpeg
 

Samtidigt förvånar det mig att EAC hos @AlfaGTV fungerar, vilket jag googlat lite om för att hitta förklaringar, se https://www.hifi-writer.com/he/copyprot/copyprot.htm  från 2003

 

”What amazing piece of software allowed me to break the programming might of the recording industry?

Well, the software is a free program called Exact Audio Copy (EAC). It is a CD Audio extraction program written by a German student who was dissatisfied with the quality of digital audio extraction of most existing programs. It is extremely configurable and offers several levels of extraction validation, repeated reading to correct errors and pin-pointing of where any un-correctable errors appear.

It was somewhat surprising that extracting the audio from this CD should be possible using EAC. The version of EAC on my computers actually predates the various copy protection schemes (it is dated 27 June 2001)”.

 

Det finns också med en meny från EAC som visar ”Copy protection” längst till höger men den har jag inte i min EAC; i vart fall har jag inte sett den kolumnen.


3B1E8490-DF15-49D5-9754-53E51DB5E58F.gif


 

EMI hade en annan variant, där cd-askarna var märkta med följande symbol med texten ”Copy controlled” finns med. Det märkliga med dessa är att de går att rippa men en hel del av dem går inte att spela med min cd-spelare som har en Teac/Esoteric-läsare som är strikt RedBook variant. Alltså tvärtemot syftet. Så blev det när cd-spelarna fick cdrom läsare istället för cd-läsare.

 

77C52493-7C6B-4671-9C24-D37AABF101BC.gif

 

 

Problemet är borta nu eftersom jag har löst det på annat sätt enligt ovan och dessa tilltag är historia nu men om jag köper begagnade cd är jag vaksam.

 

Det finns också ett program som heter IsoBuster som skall kunna knäcka dessa skydd, men jag har inte testat. Men jag är inte så säker på att den öppnar i rätt format typ WAV med eller utan FLAC-komprimering.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bebop said:

Samtidigt förvånar det mig att EAC hos @AlfaGTV fungerar,

 

1 hour ago, AlfaGTV said:

Det är som sagt märkligt att det verkar lyckas i vissa situationer och lika bestämt misslyckas i andra?

Jag tror att i många (de flesta?) fall beror på läsaren. Jag hade samma problem med copy-protectade CD´s tills jag köpte en extern USB CD-läsare, i mitt fall en Asus SDRW-08U5S-U. Sen dess har allt funkat smärtfritt med EAC och PC (Windows) :)

Jag hade en CD med Gyllene Tider (:o) som bara gick att spela i en gammal bilstereo med bedrövligt ljud men efter en "behandling" enligt ovan och kopiering till Verbatim CD-R så har den funkat felfritt.

Link to comment
Share on other sites

Jag gick vidare med denna undersökning! :) Jag har testat lite mera "rudimentära" rippare också tillsammans med en gemensam hårdvara för de nytillkomna.

Jag har en extern DVD ReWriter för lite olika syften, rippning bl.a. Det är en HL DVD-ROM för 290:- på NetOnNet, enbart USB-ansluten.

Den har använts för de nya ripparna, och ni kommer nu att upptäcka ett mönster (eller två kanske). Jag har återigen rippat hela skivan, sedan anpassat den till okomprimerad PCM WAV och tittat på MD5 checksumman för de resulterade filerna. 

MD5 hash of .\01 I Surrender.wav:
EAC				5996df079db77af48477b4a8b548feae
EAC ExternalDrive		5996df079db77af48477b4a8b548feae
XLD 				5996df079db77af48477b4a8b548feae
EZ Audio 			5996df079db77af48477b4a8b548feae
dBpoweramp			5996df079db77af48477b4a8b548feae
ROCK 				e537fe9763eaaa0f82974b6a28951a07
Apple Music			e537fe9763eaaa0f82974b6a28951a07
J River				e537fe9763eaaa0f82974b6a28951a07
WMP				e537fe9763eaaa0f82974b6a28951a07
Vault 				326cb7dc78c0e462b891872883d9cecf


MD5 hash of .\03 Midnight Sun.wav:
EAC 				f859b610f211809c76bf880101c1c97d
EAC ExternalDrive		f859b610f211809c76bf880101c1c97d
XLD 				f859b610f211809c76bf880101c1c97d
EZ Audio 			f859b610f211809c76bf880101c1c97d
dBpoweramp			f859b610f211809c76bf880101c1c97d
ROCK 				4307d0e30a6fb062a6515299f044e5ee
Apple Music			4307d0e30a6fb062a6515299f044e5ee
J River				4307d0e30a6fb062a6515299f044e5ee
WMP				4307d0e30a6fb062a6515299f044e5ee
Vault 				9a2a3e99a7c9b2500ea7c9c66aaeb099

De nya ripparna gjordes alltså med den externa DVD-ROM enheten och det är dessa som avses:
EAC ExternalDrive - På samma Core i7 8700 med Windows 10 Build 2004 där den interna BluRay-spelaren utnyttjades igår.

dBpoweramp - På samma Core i7 som ovan.

Apple Music (iTunes) - På min MacBook Pro 2017 med Mac OS Catalina, inga inställningar gjorda.

J River - på den Core i7 8700 som nämns ovan, inga inställningar verkar behövas.

WMP (Windows Media Player) - På min arbetsplats-lappy, en HP Elitebook 830 G5 med en Core i5 8250U och Windows 10 Build 1804

 

 

Eftersom de nya ripparna ger samma MD5 hash som de rippar jag gjorde med Roon ROCK igår, behöver jag inte göra några ytterligare filjämförelser. Däremot utkristalliserar sig ett tydligt mönster, att de mjukvaror som utnyttjar "sample offset correction" gör det på exakt samma sätt, och de som inte gör det likaså!

 

Vi ser en av avvikelserna i checksummorna ovan och det är Vault-ripparna. Men då jag tittade på innehållet i filerna är dessa 100% bitkorrekta om man bortser från den inledande raden, den avvikelse man ser med och utan offset-korrigering alltså. Däremot ser inte rad 1 likadan ut för Vaults rippar som de gör för ROCK's, men de 784 780 resterande raderna är helt identiska.

 

Vad som måste nämnas är att idag hade jag faktiskt en mapp som avvek från den exakta storlek som alla övriga uppvisar, och det är Windows Media Player-rippen på min jobb-PC. Den har gjort något som gör att den sista låten på plattan faktiskt inte blev helt identiskt överförd. Okej, det är fortfarande ohörbart, det vågar jag lova, men här skiljer sig faktiskt TRE rader ifrån normen. Alltså 3 rader avviker medan resten av filen är helt bit-identisk.

 

Så jag hävdar fortfarande att man kan rippa med det man upplever som enklast, utan att oroa sig över kvaliteten. 
dBpoweramp valde för övrigt fel skivomslag på denna David Sylvian-platta, det har ingen av de andra alternativen gjort.

 

Jag vill dock lägga in en brasklapp här, skivan jag rippade är i gott skick, och det kan givetvis skilja sig mellan de olika alternativen när felkorrigeringen får arbeta. EAC sänkte dock hastigheten något igår och läste noggrant, samma sak för min gamla iMac med sin lite halta o lytta DVD-enhet.

 

Nåväl, "case closed"...

 

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, AlfaGTV said:

Så jag hävdar fortfarande att man kan rippa med det man upplever som enklast, utan att oroa sig över kvaliteten. 

 

Jag vill dock lägga in en brasklapp här, skivan jag rippade är i gott skick, och det kan givetvis skilja sig mellan de olika alternativen när felkorrigeringen får arbeta. EAC sänkte dock hastigheten något igår och läste noggrant, samma sak för min gamla iMac med sin lite halta o lytta DVD-enhet.

 

Nåväl, "case closed"...

 

 

Väldigt skönt att du gjorde denna sammanfattning, för av det andra du skrev begrep jag inte så mycket av 😉

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte det var synd att utelämna min Aries G1 som ju fått förmågan att både spela och rippa CD-skivor via en firmware-uppdatering! :331706287_thumbsup:

Kan väl inte säga att det var väntat eller ens önskat, men Mr Xuanqian Wang förklarade att det var en väldigt efterfrågad egenskap i fjärran östern, där apparaterna byggs.

Och då vore det väl trist att inte inkludera den i denna marknadsundersökning? :824322383_nerdface: Den externa HL-DVD'n anslöts i en liten strömförsörjd USB-hub, tillsammans med en liten 32Gb USB-sticka. Lightning DS konfigurerades på ett par minuter och strax surrade det i den externa enheten och man kunde följa förloppet via en statusindikator.

 

Det tog några minuter, ungefär i samklang med de övriga. Resultatet flyttades sedan till min Windows PC för lite jämförelser.

 

Som väntat föll Aries in i ena gruppen av rippare, dvs, de som inte tillämpar offset vid rippning. Resultatet blir därmed identiskt med det som skapas av ROCK, iTunes/Apple Music, J River och Windows Media Player.


 

MD5 hash of 01 I Surrender.wav:
Aries G1        e537fe9763eaaa0f82974b6a28951a07
MD5 hash of 03 Midnight Sun.wav:
Aries G1        4307d0e30a6fb062a6515299f044e5ee

 

Link to comment
Share on other sites

Jag använder EAC, förmodligen för att det var första googleresultatet, och rippar på min Windows 10-maskin. Enda gången jag blir tveksam är när skivorna tar timmar på sig att rippas (väldigt sällsynt).

 

Jag är glad att resultatet alltid blir lika enligt ovan. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...