Jump to content

Att förköpa sig - Hifi och hushållsekonomin


Strmbrg

Recommended Posts

Nu är vi kanske inne på känsliga och alltför privata frågor, men det lär väl visa sig. Man måste ju för övrigt inte kommentera alls om man inte vill. :)

 

Jag brukar ibland tänka på min ungdom.

Att springa iväg och köpa en rullbandspelare för hela termins-studiebidraget. (4400 kr 1981, jag bodde fortfarande hemma, men ändå...)

Att inför flytten till den första egna lägenheten köpa ett par högtalare på avbetalning - med konsekvensen att jag hade ett par hundralappar att leva på när alla räkningar var betalda. (Det var 1983. Räntorna var enorma på den tiden, vill minnas att det handlade om 36%...)

 

Efter att föräldrarna fått insikt i mitt "handlande" och min knappa ekonomi så fick jag lite hjälp att lösa ut det där evighetslånet. Villkoret var att ALDRIG mer köpa något som jag inte kunde betala kontant, fullt ut, med sparade pengar. Det löftet har jag hållit. 

 

Diverse intressen, bland annat hifi och foto, har följt mig under årens lopp. Pryl-delen av dessa intressen har alltid varit ganska dominant. Ett lite rastlöst suktande efter "uppgraderingar". Prylarna har - i perioder - varit mer i fokus, än det man skall använda dem till, om man säger så.

Kanske berodde det på att jag periodvis inte hade vare sig fotograferings- eller musikinspiration, och då tog "pryleriet" över nästan helt.

Eftersom jag benhårt hållit fast vid kontant-principen så blev det mycket sällan några "uppgraderingar" till riktigt kostbara saker. Det rastlösa suktandet efter något nytt fick snarare stillas med byten inom i princip en och samma prisgrupp. Inte riktigt, men nästan.

 

Jag har varit både gift och sambo. I båda förhållandena så har vi varit ense om att inte lägga alla inkomster i en "gemensam burk". Vi har ett gemensamt konto för det löpande, men det resterande av våra respektive löner behåller vi helt för oss själva. (Inga barn, vare sig gemensamma eller "bonus" för övrigt.)
Ekonomin har under årens lopp blivit allt mer "tillåtande", men fortfarande så är det några stränga regler som gäller:

"Kan jag inte betala kontant så får det vara."

"Spara först - köp sedan."

"Köp aldrig upp allt du har sparat."

 

Med modellen med delad ekonomi i hushållet, så behöver vi aldrig bråka eller ens förhandla eller informera varandra om de kostbarare saker vi önskar köpa.
Man tar sitt ansvar för det gemensamma och håller det andra för sig själv.

 

Ibland kan jag såklart bli lite kluven, trots att jag följt reglerna här ovan. När jag exempelvis lånade hem Chord M Scaler och insåg att den hade en väldigt stor inverkan på ljudet så ville jag köpa den. Men priset var ju samtidigt ganska våldsamt. Förvisso tyckte jag alltså att det rent ljudmässigt var värt pengarna, men samtidigt så var det ju en himskans massa pengar att bli av med. 

 

Hur resonerar och gör ni andra?

 

 

 

Edited by Strmbrg
Link to comment
Share on other sites

Min privata ekonomi håller jag utanför detta forum. Det finns olika vägar att finansiera sin hobby och sina behov, allt från kontant till lån.  På motsvarande sätt finns de olika vägar att förränta sitt kapital och på så vis underlätta både köp och kreditvärdighet. Det tycker jag är en diskussion man får ta i familjen, med förtroliga vänner och med banken. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har den förmånen att dra in mer pengar än vad jag gör av med och då är det inte svårt att kunna köpa någon pryl ibland.

Och jag tror det är klokt att ha en förutbestämd grundsumma att ha i sin ekonomi som man aldrig plockar ur. Den ska finnas där ifall man skulle råka illa ut och då är det bra om den är av betydande storlek. Därutöver har man sin hushållsekonomi, det man vanligtvis gör av med inklusive nöjen och löpande besparingar. Det som blir över är det man använder till större inköp som t.ex. hifi prylar, bilar, båtar, slott, världsherravälde mm. :D

 

Lån använder man bara till förnuftiga investeringar som kan ge klirr i kassan på sikt...

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle inte heller komma på tanken att låna pengar för att köpa någon Hifi-pryl. När det kommer till utrustning kommer man inte ifrån att pengar, ekonomi och inte minst prioriteringar är en viktig faktor. Det är stor skillnad om man kan eller har beslutat sig för att avsätta 1 000 eller 50 000 kr per månad eller har mer eller mindre obegränsat med resurser.

 

Resultatet kanske kan bli likvärdigt, i någon form, men vägen dit lär se ganska olika ut. Jag tycker det viktigaste är vilken väg som man tycker är roligast. För min del har hifi främst handlat om hur man på bästa sätt kan få ut så bra ljud som möjligt ur befintliga prylar, sedan är det givetvis roligt och intressant med schyssta prylar.

Link to comment
Share on other sites

Jag är uppfostrad i den gamla skolan av min far dvs vill man köpa något så måste spara till det och sedan köpa kontant. T.ex. en ny bättre/större TV.
Delvis lever jag efter den devisen fortfarande men idag är ju ekonomin som tur var bättre men jag köper fortfarande kontant så inga lån på hifi-köp.
Vi har gemensam ekonomi sedan 40 år tillbaka men frugan låter mig hållas så länge inköpen inte drabbar familjen. Hon brukar säga som så att om hifi-köpen får mig att må bra så är ju det positivt även om hon ibland (förmodligen rätt ofta) tycker att jag är knäpp. Hon kan inte förstå detta med njutningen av musik men hon märker ju din positiva effekten på mig.

Edited by LasseJ
Lagt till ett saknat ord
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, LasseJ said:

Jag är uppfostrad i den gamla skolan av min far dvs vill man köpa något så måste spara till det och sedan köpa kontant. T.ex. en ny bättre/större TV.
Delvis lever jag efter den devisen fortfarande men idag är ju ekonomin som tur var bättre men jag köper fortfarande kontant så inga lån på hifi-köp.
Vi har gemensam ekonomi sedan 40 år tillbaka men frugan låter mig hållas så länge inköpen inte drabbar familjen. Hon brukar säga som så att om hifi-köpen får mig att må bra så är ju det positivt även om ibland (förmodligen rätt ofta) tycker att jag är knäpp. Hon kan inte förstå detta med njutningen av musik men hon märker ju din positiva effekten på mig.

Då är vi två!😃

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...