Jump to content

Val av NAS


Bebop

Recommended Posts

När jag köpte min Lumin U1 Mini så valde jag att avdela en av mina laptoppar med en extern HDD som server. Laptopen är en PC med Windows 10. Databasen hanteras av Mp3Tag och serverfunktionen styrs av programmet Minimserver. (Se bild, som fortfarande stämmer sånär som för att jag just nu kör med USB istället för AES).

 

FF9C776F-E22E-4224-BAB0-5F1191B1FC8E.jpeg

 

Redan när jag skaffade Lumin var jag inställd på att skaffa en server för min musik. Jag vill inte blanda in annat som jag hanterar på annat sätt med externa SSD. Filmer, typ Netflix heller inte på min agenda. Det är enbart musik i form av rippade och/eller köpta och nerladdade album. Jag streamar alltså enbart eget material (plus TuneIn). Jag behöver inga finesser kopplade till annan användning typ optisk utgång eller HDMI. Det räcker med ethernetanslutning.


Jag har förstått att de NAS:ar som tycks vara mest i ropet är Synologi och QNAB. Båda rekommenderas av Lumin. Men de finns ju en uppsjö av modeller. Vad gäller diskstorlek så klarar jag mig med 5-6 TB. Allt lagras som FLAC (ungefär 6,000 album för närvarande).

 

Ni som kan detta har ni någon rekommendation att ge utifrån framför allt handhavande för mina behov? Andra behov? 
 

En del säger att Synology har ett enklare och mer logiskt användargränssnitt och mer likt PC/Windows och QNAB är mer lämpat för Mac-världen. Är det så blir det en Synology, men vilka erfarenheter har ni?

Link to comment
Share on other sites

Lite samma sak för mig som @octavia rs, jag har en Synology DS211++ som snart är 10 år gammal (motsvarar förmodligen dagens DS220+), jag har varit nöjd och inte haft några konstigheter med den, väldigt enkel att hantera. Jag tror jag bytt diskar 2 gånger, jag kör med 2 hårddiskar speglade (RAID 1), ena gången var för en uppgradering i kapacitet och andra gången för att en disk la av, eller om det kanske var likadant första gången vilket föranledde uppgraderingen, det minns jag inte. Hur som helst så var det smärtfritt båda gångerna och ingen dataförlust, allt sköts automatiskt.  Även om det inte är tänkt som en backup lösning med RAID så har det ändå räddat mig då jag är för dålig på att ta backup.

 

Numera kan en NAS vara så mycket mer än bara lagring också, som en hel kraftfull server i sig, men personligen känner jag inget behov av det. Jag tycker bara det är viktigt att ha lagringen, och att köra en RAID spegling. Därför gillar jag Synology's DS2xx modeller som har plats för 2 hårddiskar, det täcker mina behov, men om du behöver mer lagring kanske du behöver fler hårddiskar.

 

Har för dålig koll på andra märken för att kommentera dem då jag inte haft behov av att byta ut den jag har.

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, VoicesInMyHead said:

jag har en Synology DS211++ som snart är 10 år gammal

 

Jag kör en något nyare 213+ med dubbla diskar i RAID1 (har även samma filer på min stationära dator) men jag kopplar enbart in min NAS då jag gör backup ifrån datorn annars står den bortkopplad ifrån nätverk och ström.

 

Eftersom jag kör all musik i min ROON NUC med SSD använder jag inte alls NAS för musik har dock gjort det innan Roon och då med Minimserver installerad på den.

 

12 minutes ago, Daniel said:

Börjar iofs fundera på att köpa en 4TB SSD och peta in i min hembyggda ROON Nuc i fläktfritt chassi. Det kan bli ännu bättre kanske.

 

Jag kör SSD i min NUC7i5 med ett fläktlöst Akasa chassi de funkar fint.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag ville ha en Roon server. Och ska man köra den på en qnap eller Synology nas så är det i mitt tycke en allt för stor investering. Jag byggde en pc server med w10 av begagnade delar. Det funkade och funkar äns å länge. Hade inga problem med min synology under den tiden jag använde den. Men en windows eller linux baserad dator erbjuder så mkt mer flexibilitet för en billigare peng. Det är min rekommendation. Även om du inte har en Roon server.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört med en QNAP TS-431 under de senaste 6-7 åren och den fungerar klanderfritt. Det är en 4-bay modell och jag kör med fyra 3TB diskar i en RAID5.

För ett par år sedan skickade NASen ett mejl till mig och sa ett en disk var lite "krasslig".

En ny disk inhandlades och bytet skedde utan att ens behöva stänga av NASen eller ett enda knapptryck (s.k. hot swap).

Jag har ingen erfarenhet av Synology men har svårt att tänka mig att den skulle kunna vara så mycket enklare att installera och handha än QNAP. 

Självklart blir lite trixande om man ska bygga ett fleranvändarsystem med både interna och externa användare och där varje användare ska ha väldigt specifika rättigheter, men handlar det bara om ett par lokala användare och en handfull "shares" är installationen väldigt "Straightforward". Lite "smolk i bägaren" finns det givetvis, jag var faktiskt tvungen att tillfråga manualen både när jag skulle bygga upp en SQL-server och en IOT-server i den.

47 minutes ago, Bebop said:

QNAB är mer lämpat för Mac-världen

Det uttalandet förstår jag inte alls. Min QNAP interagerar perfekt med Windows 7, Windows 10 använder jag inte och kan därför inte svara på det.

Link to comment
Share on other sites

Och jag kör QNAP, är inne på min tredje och fjärde QNAP f.n. Min 1:a och 2:a är fortfarande i bruk hos vänner och levererar musik i deras anläggningar. Har ingen erfarenhet av Synology så kan inte säga nåt om skillnader i användarvänlighet, men QNAP är rätt så proffsiga i sin framtoning så man behöver endera lite hjälp eller veta själv vad "storage", "share", "sync" och liknande betyder o innebär. Oavsett val, rekommenderar jag en 2-bay enhet, med två st 6tb-diskar i en RAID1 konfiguration (eller 8tb om du tror dig behöva det inom 3-5år). Den skall kunna installera Minim server, men det tror jag alla Synology och QNAP klarar. (Twonky eller liknande ingår ofta, men är inte lika smutt tillsammans med Lumin/Auralic)

 

Om du ens sneglar åt Roon-hållet för en "bättre" musiksamlingsupplevelse, så är @new order's förslag bra, eller överväga en enkel NUC i kombination med den QNAP jag nyss rekommenderade.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört med Synology och Western Digital (WD) Red diskar under många år. Aldrig haft problem med detta.

Skulle jag köpa en ny NAS så skulle jag nog välja Synology DS-420 och WD-RED 6Tb och köra RAID.

Vad gäller diskar så kan man alltid välja mindre eller större och andra fabrikat, men WD-Red har fått goda vitsord under många år. Jag kan bara instämma i den kören...:) 

Link to comment
Share on other sites

Instämmer nog med allt som skrivits ovan. Själv är jag inne på min andra QNAP som är en QNAP TS-639 Pro med 6 diskar i Raid 10, har även en extern disk kopplad för automatisk backup av de viktigaste filerna. Raid 10 kostar disk men 2 diskar kan gå sönder utan problem. Gott om tid att införskaffa en ny disk när den första kraschar om man inte vill ha reserver i hyllan. Har passerat lite disk i min NAS som har stått och tuggat över 10 år och det börjar vara dags för fläktbyte.

 

Tror att du vänt på begreppen, QNAP har Linux som operativsystem men ändå lik Windows och de större i 19” används även professionellt eller i alla fall semi-professionellt, fungerar finfint med en Windows 10 klient. Jag tycker deras gränssnitt är överskådligt och enkelt.

 

Värt att tänka på är valet av diskar som ska snurra i en NAS, de kommer att gå sönder, frågan är bara hur länge de lever. Instämmer med @Amatören, jag skulle köpa Western Digital - WD Red sju dagar i veckan. Jag kan även rekommendera en liten UPS, strömavbrott är det värsta en hårddisk vet, med en UPS stängs NASen av kontrollerat om det blir strömavbrott.

 

Med det sagt är jag lite sugen på en till NAS, fläktlös med SSD att placera lite närmare lyssningsrummet. Har tidigare kikar på QNAP HS-453DX men den verkar ha utgått.

 

Minmserver funkar på QNAP men jag kör Asset UPnP på min QNAP som passar mig mycket bättre då jag kan konfigurera som jag vill, går även att köra Minmserver & Asset parallellt på QNAP om man vill.

Link to comment
Share on other sites

Super! Tack för era inspel. Ett par kommentarer till @LPL

 

50 minutes ago, LPL said:

Minmserver funkar på QNAP men jag kör Asset UPnP på min QNAP som passar mig mycket bättre då jag kan konfigurera som jag vill

Asset eller Minimserver är nog hugget som stucket men här har jag gått på Lumins rekommendation från deras hemsida.

 

Note: LUMIN strongly recommend using MinimServer instead of the default UPnP server included with your NAS. It supports all the features of LUMIN and much of the development and testing of LUMIN has been performed with MinimServer. 
 

De håller på att rulla ut en betalversion som de kallar MinimServer 2 (fyndigt) som har fler configurationsmöjligheter i olika steg beroende på vilken nivå man betalar för. Man behöver heller ingen MinimWatch. Jag ser dock inga ytterligare behov just nu. Alla ändringar jag efterfrågar handlar om taggar för att passa min struktur och de gör jag enkelt i Mp3Tag.

 

59 minutes ago, LPL said:

Tror att du vänt på begreppen, QNAP har Linux

Det jag läste på i någon datasite handlade mer om layout där de skrev att Mac-användare förmodligen kände sig mer hemma med QNAB’s utseende. Jag vet inte om det är så.

 

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, LPL said:

WD Red sju dagar i veckan

Står bakom detta till 100%! Hade 4st Seagate Enterprise 3tb diskar när det var dags att skifta från 2tb, och efter två månader hade två av dem havererat, med total dataförlust båda gångerna. Efter detta debakel, tillbaka till WD, 6Tb Red (hade Green före Seagate). Ännu inte en ntydan till trassel.


Jag har som nämnts två QNAP, en TS-470 Pro med 3st WD Red 6Tb i Raid5. 4:e sloten har en 120GbSSD där min Roon DB ligger och även applikationerna som körs på QNAP'en. Denna är kraftfull och har uppdaterat proppen till en i5 3470T fyrkärnig (lägre energiförbrukning och bättre prestanda) samt 16Gb RAM. Den kör Roon Core, Twonky för bilder, musik och film, Minim för musik och faktiskt Plex för film också. Allt data backas automatiskt veckovis till en QNAP TS-219+ med två WD 4Tb i en JBOD konfiguration. Den senare kör faktiskt också Twonky och Minim.

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Bebop said:

De håller på att rulla ut en betalversion som de kallar MinimServer 2 (fyndigt) som har fler configurationsmöjligheter i olika steg beroende på vilken nivå man betalar för. 

 

Tack för tippset@Bebop! Har inget emot Minimserver, men det jag gillat med Asset UPnP är hur jag kan konfigurera olika instanser. Jag får kanske spana in nästa generation av Minimserver.

39 minutes ago, Bebop said:

Det jag läste på i någon datasite handlade mer om layout där de skrev att Mac-användare förmodligen kände sig mer hemma med QNAB’s utseende.

Jag tror du helt kan bortse från gränssnittet när du väljer NAS.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör också med Synology, haft en DS-218+ ett drygt år nu och den verkar göra jobbet utan problem. Använder den dock väldigt sparsamt men det var ett stort lyft mot dess företrädare som var en 7-8 år gammal Netgear Stora. Den sistnämnda hade jag bytt en disk i under årens lopp men när den började krångla igen så kände jag att det var befogat att byta ut hela apparaten pga ålder och bristande prestanda. 

Edited by Terminator
Skrev fel!
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, octavia rs said:

 

Jag kör en något nyare 213+ med dubbla diskar i RAID1 (har även samma filer på min stationära dator) men jag kopplar enbart in min NAS då jag gör backup ifrån datorn annars står den bortkopplad ifrån nätverk och ström.

 

Eftersom jag kör all musik i min ROON NUC med SSD använder jag inte alls NAS för musik har dock gjort det innan Roon och då med Minimserver installerad på den.

 

 

Jag kör SSD i min NUC7i5 med ett fläktlöst Akasa chassi de funkar fint.

 

 

Precis. Akasa heter de. Fina och stabila byggen. 👌

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara kört Synology, jag har en DS1812+ med 8 diskplatser.

Har aldrig haft problem med den men använder den bara som diskdelning och exponerar den definitivt inte mot internet.

Alla funktioner jag vill ha bygger jag helt enkelt utanför NAS:en och har den som lagring i bakgrunden.

Jag kör Plex, Roon och har virtuella maskiner via iSCSI på den utan problem.

 

Nu när diskstorlekar gått upp som dem gjort är jag på väg att köpa något med 4 diskplatser och mindre fläktljud (förhoppningsvis).

Mina krav är:

SMB/CIFS

NFS

Minst 2 trunkbara 1GbE

 

Och på bra att ha listan:

iSCSI

10GbE

 

Märket spelar inte så stor roll, inte heller extra funktioner (jag krypterar t.ex. inte) eftersom jag ändå inte använder dem.

 

Link to comment
Share on other sites

Har alla mina musikfiler på min Synology 212J i raid 1. WD red diskar 2x4TB. Funkar kanonbra. Känner flera som även kör Qnap. De är också nöjda.
Har eget nätverk för min hifi men har även ytterligare en NAS till familjens nätverk. Även det en Synology men en 218+. Fungerar alldeles utmärkt den också. 
Där har vi filmer, bilder och diverse dokument. Använder sedan Back Blaze molntjänst som extra back-up. Typ 2-3 ggr om året kopierar jag även till en USB disk som jag förvarar i mitt brandskåp på mitt kontor. Hängslen, livrem, reflexväst och flytväst.  

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har jag blivit med NAS... Det slutade med den nyaste versionen av Synology DS220J.

  • DSM 6 operativsystem
  • ARM 64 bitars 1,4 GHz processor
  • 512 MB DDR4 RAM
  • Max HDD-kapacitet 2X16 TB

Det lär räcka långt för de ynka procent jag behöver för att streama mina filer. Nu är det bara en "liten detalj" som återstår... Att få igång allt, ladda upp nyutkomna MinimServer 2 (musikserver som Lumïn är optimerad med) och Mp3Tag (databas) samt föra över alla mina album. Det sägs vara en barnlek... vi får väl se.

 

20201112_102321.jpg

 

Tack för era inspel och erfarenheter. Det uppskattas.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Bebop said:

Det sägs vara en barnlek... vi får väl se.

Du e modig du:1734777508_winkingface:

Jag har oxå en NAS men inte en aning om namn eller kapacitet men den fungerar och ibland tycker jag att det låter bättre när jag hämtar musiken därifrån, kanske beror på vilken inspelning, om jag jämför med Tidal?

 

Lycka till!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, byZan said:

ibland tycker jag att det låter bättre när jag hämtar musiken därifrån, kanske beror på vilken inspelning, om jag jämför med Tidal?

 

Ja, det lär knappast bero på NASen i sig. Det tror jag mer handlar om utgåvor, hur filerna hanterats vid lagringen och liknande. Förr pratades det om att musikfiler som såldes till streamingbolag hade någon form av kod kunde inverka negativt. Om detta har det inte sagts ett pip om på senare år. Det kan mycket väl vara fake news som så mycket annat numer.

 

En NAS är ju "bara" en lagringsplats och en dator optimerad för filhantering som skickar den digitala informationen över ethernet precis som Tidal, Quboz och de andra streamingtjänsterna gör. För mig handlar det bara om högre kvalitet och säkerhet på hårddiskar och ett problemfritt handhavande (hoppas jag). Jag kommer bara att använda den för musik till min huvudanläggning. 

 

Jag förväntar mig inte att ljudet kommer att påverkas.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Det sägs vara en barnlek...

Jo, jo... det är skillnad på barn och barn. Den lär väl får stå i träda tills Coronan är över. Installation och få ett klartecken på att det fungerar gick snabbt, men sen... Det är ju fan hundratals parametrar med förkortningar jag inte har en aning om som skall väljas eller inte välja. Jag tänkte att nu är det väl bara att kopiera min externa hårddisk men så enkelt var det tydligen inte. 

 

Att det skall vara så knepigt att skapa användarvänliga instruktioner typ "så här flyttar du över filer från extern hårddisk" eller "så här integrerar du NAS i ditt hemnätverk" eller "dessa parametrar måste du välja i ett hemnätverk".

 

Ingenjörsprodukter kan vara utmärkta men har ofta dålig känsla för köparnas behov av tydliga instruktioner... de ser inte det som en del av produkten. :45:

Link to comment
Share on other sites

On 2020-11-12 at 13:14, Bebop said:

Den lär väl får stå i träda tills Coronan är över.

 

On 2020-11-12 at 14:59, AlfaGTV said:

jag har inget emot att vara behjälplig.

Efter ovanstående inlägg samlade jag mig och började söka runt på nätet och hittade till slut en utmärkt guide för installation av Synologys nasar med den processor jag har (DSM 6.2). Dessutom lite stöttande ord från @AlfaGTV 48 sidor gick lätt som en plätt. Nu var bara frågan hur jag skulle få över mitt musikbibliotek till NASen och få igång RAID-funktionen. Jag tog en paus...

 

Efter ett par timmar gick jag på igen och då ramlade poletten ner. Jag startade filöverföringen innan jag tog adjö av dagen. Filöverföringen var estimerad till 6-7 timmar i en fart av 65-125 MB/sec.

 

@AlfaGTV slog en signal och jag kunde glatt meddela att jag fixade det själv. Han hjälpte mig dock med att konstatera att RAID-funktionen var igång som den skulle. Nu har gått igenom guidens övriga 16 sidor också.

 

Idag återstod bara att få fart på MinimServer 2 i NASen. Den sorterar upp taggarna i filerna så att de passar Lumins app. Taggarna sätts vid rippning och nerladdning i ett program som heter Mp3TAG. Det görs i min laptop i samband med rippning och nerladdning och även framledes. Därefter skickas de över till NASen.

 

Nu funkar allt som det skall och jag kan plocka bort laptopen och den externa hårddisken. Det låter som förr och det är samma handhavande med appen och samma utseende. Skillnaden ligger i enklare och säkrare hantering av filer genom kraftfullare hårddiskar och spegling av samtliga filer i en RAID-konfiguration. Backup kommer jag fortsätta med till extern HD. Sedan kan man använda NASen som privat moln, låta mina barn få access till musiken via internet och en massa andra saker, men det ligger inte i projektlådan just nu.

 

Så här ser mitt flödesschema ut nu.


47EE7377-1BFE-4D9C-B6DC-E795AE8AEF39.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-09-18 at 22:48, AlfaGTV said:

Står bakom detta till 100%! Hade 4st Seagate Enterprise 3tb diskar när det var dags att skifta från 2tb, och efter två månader hade två av dem havererat, med total dataförlust båda gångerna. Efter detta debakel, tillbaka till WD, 6Tb Red (hade Green före Seagate). Ännu inte en ntydan till trassel.

Samma dystra erfarenhet här. Har alltid kört WD i mina Synology. När jag skulle uppgradera till 8TB diskar så valde jag att gå på Seagate Ironwolf (Som Synology rekommenderar) installerade dessa. Efter en vecka började jag få varningar om trasiga sektorer. Blev orolig och beställde en ny disk för att vid senare tillfälle få ut en ny på garantin. Hann tyvärr aldrig få den nya disken. På en natt så rasade två av dessa nya diskar totalt och larmen tjöt. Total dataförlust :-( 

 

Som tur var så speglar jag min NAS mot molntjönster och kunde få tillbaka 99% av allt data. 
 

Returnerade alla diskar till Seagate, fick pengarna tillbaka. Köpte WD Red och har inte haft en endaste trasig sektor sedan dess. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...