Jump to content

Iso Acoustics-puckar

Recommended Posts

Erfarenhet av dessa?
Under slutsteget i mitt fall, i så fall.
Jag har ju diverse SD-fötter i "förrådet" och har nyss byggt en liten golvstående bänk av två hyllplan med fjädrar emellan, som Accuphasen står på.
Skall erkänna att det bland annat är "köpa-nåt-kul-nerven" som lockar. Men det vore likafullt intressant att ta del av era kommentarer och kanske främst erfarenheter.

OREA-Indigo_c.jpg

11 minutes ago, figge said:

37 minutes ago, Strmbrg said:
Erfarenhet av dessa?

Kul!

Jag använder IsoAcoustics Orea – indigo till mina slutsteg. De står bredvid mina golvhögtalare och jag har inte det stabilaste golvet så i mitt fall kändes det som mer eller mindre nödvändigt för att slippa att onödiga vibrationer fortplantade sig upp i slutstegen.

Hade tidigare slutstegen på Quadraspirehyllor med spikes men det är rätt värdelöst om man inte har betonggolv. Jag gillar att mäta så jag gjorde lite enkla vibrationsmätningar med spikes, sd-fötter, SSC och IsoAcoustics med lite olika tyngd. Med min enkla test var det inte någon direkt skillnad mellan sd-fötterna och IsoAcoustics, men jag är rätt less på alla fula sd-fötter:) Viktanpassningen är dock avgörande för resultatet. Jag har i detta fall inte orkat att göra någon lyssningstest, men då elektronik inte mår bra av vibrationer var valet enkelt. Det beror kanske även på om man lyssnar på stillsam musik eller dubbla baskagggar som jag testade med:unsure:

Jag är tyvärr helt körd på Stillpoints, men har också använt SD kuddar och en massa annat.

Min erfarenhet är väl att det är viktigast att vibrationsdämpa rätt del av anläggningen. Eller i alla fall börja där.

Stora seriösa transistorförstärkare (som t.ex. Accuphase) som ofta har egen intern dämpning och massiv uppbyggnad är inte det första jag vibrationsdämpar.

Dämpning av högtalare och rörförstärkare ger störst effekt enligt min erfarenhet.

En bra bänk är också viktigt. För mig är det en väsentlig del av helheten och sätter en prägel på ljudet.

On 2020-09-17 at 11:55, Strmbrg said:

Den hemmabyggda hyllan ser ut såhär. Två hyllplan, fyra försänkta fjädrar och fyra låga dörrstoppar.

50352061932_3b25b3298d_c.jpg

Snyggt! Det funkar säkert bra. Det kan man ju lyssna sig till.

Jag har testat jättemycket olika underlag för elektroniken. Väldigt ofta blir det bäst med en tung sten direkt under elektroniken och sedan en dämpning mot nästa underlag. Jag skulle vara mycket nyfiken på vad en ca 20-30kg sten direkt under apparaten på denna konstruktion skulle göra. En fördel med annpassade fjädrar för den nya vikten så klart. Jag kan inte svära på att det blir bättre men jag skulle tro det.

En för mjuk, svajig "flytande" koppling direkt under elektroniken har jag ofta upplevt även bli mjukare i ljudet... om man kan göra den jämförelsen begriplig.  DEn behöver en viss spänst.  Skall man ha en flytande och svajig koppling som man kan få att gunga måste detta kompenseras med ännu mera vikt på stenen. 

Jag har upp mot 100kg sten under min skivspelare där hela systemet hänger fjädrat. Med bara 30 kg sten lät det inte bra. Jag lastade på tills jag inte upplevde någon förbättring mer. Jag kan i en handvändning vi 4 st distanser koppla ur hela detta system så man hör helt utan flytande dämpning. Det blir bättre med massa sten och flytande dämpning. Dessutom kommer inte vibrationer från rack och golv dit alls. Hel familjen kan göra "små grodorna" precis vid skivspelaren utan att det påverkar på ljudet från vinylspelaren.