Jump to content

KORA


Transient Design

Recommended Posts

Kan inte se att jag informerat om vår nya agentur KORA här innan? 

 

För ett antal år sedan så såldes rörförstärkare vid namnet KORA i Sverige men försvann sedan från marknaden. Sedan dess så har varumärket blivit uppköpt av ett annat företag i Frankrike och 3 helt nya modeller har tagits fram. Alla tre är rörhybrider med massor av nytt tänkande och även ett patent på ny kretslösning som de använder. 

 

https://kora.fr

Link to comment
Share on other sites

Så här beskriver de själva sin kretslösning: 

 

Square Tube is a new, unique and innovative way to assemble the vacuum tubes to get rid of their limits.

This trademarked amplification schematic opens new technical perspective, but more important, gives striking and surprising results. The tubes not only provide their well know smoothness, but also an extreme precision in micro details. The voices (acapella) are expressed with unreached natural, without any halo or reverb effects.  The instruments are perfectly focused (and can be spatially tracked) with an unusual stability. The dynamic reveals the most subtle percussions, with unexpected and unmatched energy! Not “tube” nor transistor, come try the Kora sound!

 

ampli_home_cropped_ok.png

Link to comment
Share on other sites

Och då tänker du kanske: "Varför ska Lasse importera ännu ett okänt udda märke som låter som alla andra?". Och inget kunde ju vara mer fel. För vad de nu än gör i sin kretslösning så låter detta verkligen som inget annat. Visst, det påminner om både Lavardain och Devialet men det är inte samma. Detta känns så ruskigt nära och rent helt utan släpningar eller utsmetningar på nåt vis. Detaljnivån i diskanten känns helt fri och rent utan att bli vass eller ansträngd. På många sätt känns det som en rör-förstärkare men helt utan de (ofta charmiga) färgningar som följer med. 

 

Och även på hornhögtalare med + 100 dB´ s verkningsgrad så är de helt tysta. Inte ett surr eller brus så långt örat når... :-) 

Link to comment
Share on other sites

Jag har ännu bara hört den minsta av modellerna TB-140 (2x 70W) på ett Avantage-system men jisses så imponerad jag faktiskt blev. Akkelis i Göteborg får under morgondagen (fredag) in mellan-modellen och jag kommer att lyssna på den under lördagen. Men enligt andra som jämfört dem åt så är den bättre på allt. Och det ska den givetvis vara till dubbla pengarna. 

Link to comment
Share on other sites

Like the entire range of Kora amplifiers, the TB140 is powered by the Square Tube® operational amplifier. Equipped with 4 triodes per channel, this innovative assembling gives all its qualities to the amplifier.

 

SquareTube® provides every amplification functions. Its output voltage is the one that will be applied to the speaker outputs. Audio power transistors, exceptionally linear, are the only ones to provide what technicians call “impedance matching”. The transistors will give the speakers the required current, without amplifying the signal. Their role is somewhat the same as the one generally assigned to the output transformer.

 

However, the SquareTube® / Transistors combination does not know the difficulties associated with the usual transformers:

 

> no phase shifts on low frequencies,

> no phase shifts on high frequencies,

> no bad coupling on low end,

> and above all: no current limitation!

 

The combination of SquareTube®’s high voltage capacity and the high current of the output transistors gives you an unmatched high definition power amplifier.

 

> The tubes give you softness, the transistors offer you unrestrained energy

> SquareTube® offers phase accuracy and will reveal an abundance of unsuspected details from your sources with natural dynamics.

> The amplifier is highly stable, even on complex loads.

Link to comment
Share on other sites

General features
Overall dimension 118 x 420 x 370 mm
Box size only 100 x 420 x 340 mm
Unit weight 9,5 kg
Manufacturer warranty 5 years
Material Aluminium & steel
Colour Mineral gray
Accessoires Remote control, power supply cord, instruction manual
Construction & design Toulouse, Occitanie region, France
Electronic features
Power source Prise CEI, 230 V AC, +7% ~ -10%, (117 V AC on demand). Maximum power consumption (2 x 100 /4Ω) : 310 VA, Maximum power consumption (2 x 70 W/8 Ω) : 210 W
Internal power supply 2 x (± 44 V DC), double power supply
Power supply transformer 300 VA toroidal transformer Two 10 VA power transformers (auxiliary voltages)
Main filtering 2 x 44 000 µF
High voltage + 280 V Stabilized, - 180 V Stabilized
Heating of the inlet tubes 2 x 12 V DC Regulated and ground references voltages
Heating of the outlet tubes 2 x 12 V AC Isolated AC regulated voltages
Power output and distribution 2 x 70 W/8 Ω, 2 x 100 W/4 Ω. Output power distribution made by four complementary highly linear - power transistors «MOTOROLA ®» (225 W/15 A each)
Inputs Phono MM, internal impedance: 47 kΩ, sensibility: 4 mV, RIAA Correction. 4 entry lines, iinternal impedance: 15 kΩ, sensibility 1 V. Pre-out, impedance 2 kΩ, after volume adjustment
Passband 20 Hz - 20 000 Hz ± 1 dB
Internal impedance Output: < 0.08 Ω
Link to comment
Share on other sites

För de av er som kan läsa Finska så finns här en mycket intressant test av KORA. Den vanligtvis så svårflörtade testaren Erkki mer eller mindre älskade den! På ett par stora B&W 802 som normalt är mycket kräsna och svårdrivna så verkar den ha passat som handen i handsken! Jag är säker på att fler positiva tester kommer att följa inom kort. 

 

https://www.musiikkiakorville.fi/laitearviot/integroitu-nelio-ranskalaisittain/

Link to comment
Share on other sites

Med Googles säkert inte perfekta översättning så skriver han nåt liknande i det sista stycket av testen: 

 

"Att sammanfatta är både enkelt och svårt. Med tiden funderade jag på om Vitus Audio är den bästa integrerade förstärkaren jag har hört hemma. Kanske var det, kanske inte, men nu är situationen klar. Kora TB 400 är den bästa förstärkaren jag har hört hemma. Men då är det en svårare del. Har det varit något fel med min uppgörelse, har jag gått för långt i någon särskild, omedveten riktning, eller vad är problemet? Ljudet är nämligen förvirrande bra. Finns det en önskan om variation här nu, eller varför är inte din egen bästa uppsättning giltig nu? Hittills kan jag bara säga att det här är den bästa förstärkaren jag någonsin har hört. Utställning Under de förhållanden kanske jag har hört bättre, eller inte. Det spelar ingen roll, eftersom det nuvarande rummet och andra förhållanden är de jag måste leva med. Slutresultatet är att jag är helt såld. Tiden kommer att visa om detta är en tillfällig psykisk störning, en illusion eller något annat ruttnat. Men här och nu har jag uppenbarligen hittat något nytt. Jag kommer också att lära känna TB 200 någon gång. Men låt nu lyssna fortsätta."

Link to comment
Share on other sites

I lördags så satt jag hela eftermiddagen och kväll och lyssnade på mellanmodellen av Kora, TB200, på ett par mycket stora högtalare från Avantgarde. Och jag måste säga att det spelar mycket imponerande! Lätthet, fingertoppskänsla och mikrodynamik i toppklass. Men ändå så låter det aldrig tunt eller sterilt utan snarare tvärt om. Och även trots att jag sitter och lyssnar kritiskt så är det mycket svårt att hitta några "fel" i den ljudmässigt (vilket jag normalt gör mycket snabbt...). "Artikulera" är ett ord som passar bra in på den. 

 

Det låter faktiskt som om man lyssnar på ett litet transparent elektronrör (tänkt försteg) fast den lämnar 200W. Den direkthet i ljudet som den ger är direkt slående. 

Link to comment
Share on other sites

Nu har vi sålt nya Kora till kunder både i Stockholm och Göteborg! Jättekul, ett stort tack till de första kunder som tordes lita på sina egna öron och magkänsla i köp av ny förstärkare. Om jag uppfattat det rätt så hade den ena kunden hemma flera olika mer "kända" förstärkare och jämförde hemma i lugn och ro innan han till sist valde Kora som det bästa valet till sin anläggning. Helt klart tror jag att fler kunder kommer att uppleva samma sak framöver. 

 

Vågar du prova en Kora och se hur bra den är? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...