Jump to content

Provas inte produkter innan de sätts i produktion och går ut på försäljning?


Strmbrg

Recommended Posts

Med min tråd om bristfälligt fungerande, nytillverkade och ganska dyra CD-spelare som grund, så har denna tanke föresvävat mig:

Kan det möjligen vara så - i dagens "multi-sysslande, yt-skummande, ständigt mobil-stirrande, mentalt splittrade bråttom-samhälle" - att man "bara gör saker", utan att ta det lite lugnt och fundera några varv extra, prova och låta det "verka fram" en färdig och i alla tänkta avseenden fungerande apparat? (Eller vad det nu är man råkar ägna sig åt för något.)

 

Jag får en oroande känsla av att människor i gemen - nu syftar jag inte alls bara på den lilla hifi-branschen såklart - numera är så fladdriga, splittrade och stirriga att de inte förmår att tänka ens de allra enklaste struktur-tankar. Typ "Vad vill jag åstadkomma - hur når jag dit?" eller "Kommer den här lösningen att fungera - ur alla aspekter?" eller "Vill jag känna stolthet över slutresultatet - eller vill jag bara bocka av och rusa vidare?" "Ta för givet eller vara lite skeptisk?.."


Allting går så fort och är så mycket på samma gång, att väldigt mycket blir fel - varvid väldigt mycket energi sedan måste läggas på att hantera alla de fel som uppstått för att allt gick så fort - för att man hade så bråttom - för att man var så splittrad och inte hade ro att sätta sig ner och föra ens det enklaste resonemang utan istället genast kastade sig in i att bli klar och kunna "bocka av".  För att det var så mycket annat som tryckte på: (Bakomliggande kö-pip på telefonen, plingelipling från diverse appar för sociala medier, tvätten som måste plockas ur, träningen, handla till grillfesten till helgen, ringa mormor, förhandla om lånen, bråka med en hantverkare, ungarna... ekonomin... 

 

Att med mobilen ständigt klämd mellan axel och öra - med grav risk för sensträckning - pulsa genom ungarnas leksaker i köket, inte missa gymmet... samtidigt som man skall sköta sitt arbete (vad det nu består i)...

 

Ja, jag har tänjt ut perspektiven en hel del i förhållande till trådrubriken. Men det är med avsikt. Ty jag tror att alltsammans hänger samman. 
Även om det hänger samman på väldigt tunna trådar emellanåt...

Link to comment
Share on other sites

Ett exempel på ditt ämne är att Roon nu satt ned foten med de tillverkare som ingått avtal med dem om certifiering.

Certifieringen innebär att apparat-tillverkaren kan stoltsera med att deras grunka är Roon Ready och därmed funkerar utan fiffel tillsammans med Roon. Men, många tillverkare har inte slutfört certifieringen pga av missar i beteendet när man streamar med dessa. Resultatet blir en dålig upplevelse för kunden, och en massa tid nedlagt på support och missnöje.

Nu sätter Roon stopp för dessa apparater som inte möte kraven genom att inte längre tillåta dem att aktiveras som ljudenheter, från den 21/9.


Jag har ju själv provat massor med hård- och mjukvaror för filbaserad uppspelning och streaming och kan inte annat än att hålla med dig om att det släpps in i helvitte mycket skit ut på öppna marknaden. Jag är ju själv så korkad att jag är inne på min tredje Bladelius Embla... Vilket är ett praktexempel på hur man inte gör produkter med en kombination av mjuk-/hårdvara.

Galet bra och välljudande i många aspekter, men samtidigt synnerligen korkat att inte slutföra jobbet genom att leverera en buggfri mjukvara. Eller det faktum att man tappat bollen genom att inte uppdatera styrappen, vilket stympar apparatens funktionalitet.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Strmbrg said:

att man "bara gör saker", utan att ta det lite lugnt och fundera några varv extra, prova och låta det "verka fram" en färdig

Jo, det finns lycksökare överallt. Samtidigt är det vi konsumenter som låter det ske. Det är vi i vår ständiga längtan efter ett klipp som köper allt det skräp som prånglas ut i vår längtan efter ett fynd. EBay och Amazon är en guldgruva för den typen av varor. Många av dessa företag är helt anonyma, har ingen mejladress, gatuadress eller telefon. Det finns heller ingen tillräckligt stark lagstiftning som håller tillverkarna i örat. En del finns dock, t ex CE-märkning men den handlar mer om miljörelaterade områden typ emisioner och elektriska krav. Marknadsföringslagen ger visst skydd för överdriven marknadsföring och påståenden men det räcker inte långt, framför allt inte näthandel från t ex Kina. Branscher arbetar också med certifieringar och standard men alla ansluter sig inte till dessa. Sedan finns det ISO-cerifieringar men de är inte kopplade till kvalitet utan snarade till processer.

 

För en kvalitetsmedveten och undersökande konsument finns det goda möjligheter att undvika skräpet men allt för många handlar impulsivt med en stark eller naiv övertro på tillverkares/säljares utsagor. Ett sätt är att googla runt och leta efter vad som skrivits, leta efter reviews. Här på forumet har vi ju också en del som bedriver undersökande "journalistik" av rent intresse. Dit hör bl a @AlfaGTV. Även @octavia rs har exponerat oss för "avslöjanden" och tips om vad som döljer sig under en del skal, men också goda råd och erfarenheter.

 

Det slitna uttrycket "om det låter för bra för att vara sant, så är det sannolikt inte sant" är fortfarande gångbart.

Link to comment
Share on other sites

Något som jag har lärt mig under mina år inom elektronik och mjukvaruutveckling är att kvalitet kostar väldigt mycket. Det är intressant att ha jobbat med projekt där kostnaden haft lägst prioritet och allt krut lagts på kvalitet.

 

Vad gäller elektronik i synnerhet är det många gånger betydligt billigare att kasta en andel icke fungerande enheter än att lägga pengarna på att öka kvaliteten och test, man nöjer sig men en enkel funktionstest/leveranstest. Det är givetvis en balansgång då alla tillverkare förmodligen vill förknippas med kvalitet, bra rykte och ett starkt varumärke.

 

När det kommer till mjukvaruutveckling är min erfarenhet att det oftast slarvas med systemering och designfasen eller då skippas den helt och kodningen börjar dag ett. Vanligtvis sker hyfsad testning av kod och funktionstest av den egna koden men sedan slarvas det med kommande testfaser som multifunktionstest/integrationstest, systemtest, last/stresstest.

Link to comment
Share on other sites

Just exemplet med mjukvarubaserade produkter/tjänster, så har jag lite insikter. Att skapa mjukvara är ett hantverk som tyvärr gick helt fel i början, med allt för kraftiga influenser från bygg/konstruktionsvärlden.

 

Där gemene man inte ser skillnader finns enorma underliggande skillnader, t.ex. om mjukvaran är build-to-order, mjukvarans tänkta lifscykel, arkitekturella beslut om coupled vs decoupled, med mera. Att "testa" mjukvara är mer än en vetenskap och där finns en stark koppling till direkta och in-direkta kostnader. De in-direkta kostnaderna är väldigt svåra att kvantifiera och brukar också vara "i motsats" till direkta (kortsiktiga) vinster/fördelar.

 

Detta kanske låter som en ursäkt, men (jag menar tvärtom att) mjukvara är väldigt svårt och jag tror att flera hifiaktörer underskattar och marginaliserar den komplexitet som det drar med sig.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har fortfarande inte fått någon återkoppling från Tangent i Danmark

Det gällde alltså propån om att deras CD-spelare ”dröjer och hickar” vid spårbyte, vilket tydligen bara sker över den optiska utgången.

Man kanske ska kontakta Pro-ject också och be dem kommentera att deras spelare vibrerar våldsamt.

 

Alltså, alldeles oavsett vad felen beror på och varför de inte är avhjälpta innan serieproduktion, så är det ju intressant att studera huruvida man får någon respons.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-09-16 at 11:58, Engelholm Audio said:

gick helt fel i början, med allt för kraftiga influenser från bygg/konstruktionsvärlden.

Hoppsan, där fick vi en känga :D

Mitt minne är att vi knyckte mjukvara från mekanik- och ekonomibranschen. Den kommersiella mjukvaran fick fäste lite senare i den konservativa byggbranschen.

För att knyta an till trådämnet så är man idag så fokuserad på mjukvaran att man snarare marginaliserar vad man ska göra - bygga ett hus.

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, calle_jr said:

Hoppsan, där fick vi en känga :D

Mitt minne är att vi knyckte mjukvara från mekanik- och ekonomibranschen. Den kommersiella mjukvaran fick fäste lite senare i den konservativa byggbranschen.

För att knyta an till trådämnet så är man idag så fokuserad på mjukvaran att man snarare marginaliserar vad man ska göra - bygga ett hus.

Knappast bygg/konstrultionsvärldens fel att "vi" tog in den till "oss". Jag gissar att den passar bra och är relevant för "er". Det är alltså inte en känga till er. :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju dra det ännu längre med syftes-definierandet: Är det verkligen att bygga ett hus som är det slutliga syftet?
Ty, vad är syftet med det byggda huset - i sin tur?

Att ge tak över huvudet. Att skapa trevnad. Att få något imponerande att skryta med på villagatan. Att få ekonomisk avkastning. 

 

:)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Strmbrg said:

vad är syftet med det byggda huset - i sin tur?

Nu blev det överkurs :D

Jag testar detta emellanåt och det brukar vara uppskattat av både YA (yrkesarbetare) och TJM (tjänstemän). Men det går inte använda som instruktioner. Helt omöjligt.

 

 

 

Jag har jobbat i projekt där standarden har uttalats som "För kungar och presidenter". Vi skulle bla (bland annat) installera 500st telefoner och jag minns att vi valde samma telefoner som den svenske kungen hade, men det dög inte. Typ en sån här:

 

image.jpeg

 

Jag var väldigt ung och satt och räknade hållfasthet på handdukshängare i badrummen.

 

Link to comment
Share on other sites

Det är synd att syftes-tänkandet är överkurs. Metoderna måste ju rimligtvis vara underordnade själva den slutliga målsättningen. Metoderna är "verktyg" och inte mer än just det.
Om metoderna får mycket mer uppmärksamhet än det slutliga målet, så går det i värsta fall åt massor av resurser utan att man når någonstans.
Eller åtminstone utan att man når dit man vill nå. Eftersom man inte brydde sig om att fundera över det, och just därför faktiskt inte ens visste vart man skulle.

Edited by Strmbrg
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Strmbrg said:

Man kan ju dra det ännu längre med syftes-definierandet: Är det verkligen att bygga ett hus som är det slutliga syftet? Ty, vad är syftet med det byggda huset - i sin tur? Att ge tak över huvudet. Att skapa trevnad. Att få något imponerande att skryta med på villagatan. Att få ekonomisk avkastning.

Allt börjar med kravspecifikationen, utan tydliga krav kan man inte validera och verifiera resultatet och inte komma till samsyn att man uppnått förväntat resultat. Utan en tydlig kravbild kan resultatet bli nästan vad och hur som helst och kvaliteten godtycklig.

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Strmbrg said:

Det är synd att syftes-tänkandet är överkurs. Metoderna måste ju rimligtvis vara underordnade själva den slutliga målsättningen. Metoderna är "verktyg" och inte mer än just det.

Lite cyniskt, så är kanske syftes-tänkandet bottnar i icke-så-vackra-mål eftersom grund-funktionalitet kanske inte hamnar på topp-5. Istället är upplevlse, lifsstils-placering, och annat kanske målet med vad produkten ska "ge konsumenten". Hur motiverar man sin arbetskraft/personal i så fall?

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Engelholm Audio said:

Lite cyniskt, så är kanske syftes-tänkandet bottnar i icke-så-vackra-mål eftersom grund-funktionalitet kanske inte hamnar på topp-5. Istället är upplevlse, lifsstils-placering, och annat kanske målet med vad produkten ska "ge konsumenten". Hur motiverar man sin arbetskraft/personal i så fall?

Man skiljer väldigt tydligt på funktionella och icke-funktionella krav både inom hårdvaru- och mjukvaruutveckling.

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, Engelholm Audio said:

Lite cyniskt, så är kanske syftes-tänkandet bottnar i icke-så-vackra-mål eftersom grund-funktionalitet kanske inte hamnar på topp-5. Istället är upplevlse, lifsstils-placering, och annat kanske målet med vad produkten ska "ge konsumenten". Hur motiverar man sin arbetskraft/personal i så fall?

Fast, om det som är syftet, så kanske inte just hifi-apparats-tillverkning är en särskilt väl vald metod. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, LPL said:

Man skiljer väldigt tydligt på funktionella och icke-funktionella krav både inom hårdvaru- och mjukvaruutveckling.

Absolut men jag har sett icke-funktionella krav som prestanda, TPS, latency, UMI relaterade. Jag påstår att upplevelse, livsstil och liknande torde vara en 3e kategori.

Kan nämna att mina 21 år i branschen inte varit i livsstils-relaterade produkter/tjänster, så det är tunn is för mig. :blush:

 

1 hour ago, Strmbrg said:

Fast, om det som är syftet, så kanske inte just hifi-apparats-tillverkning är en särskilt väl vald metod. 

Förstår inte riktigt vad du menar?

Link to comment
Share on other sites

Nej alltså jag har spånat ut långt utanför att konstruera, tillverka och sälja hifiprodukter. Det slutliga syftet med i stort sett allt vi gör är sannolikt tillfredsställelse eller annorlunda uttryckt att må bra och trivas i livet. Det finns hur många metoder som helst för att nå det där slutliga syftet:

Man kan ägna sig åt hifi. Man kan skänka pengar till välgörenhet. Man kan löpträna, filosofera, vara snäll, äta god mat eller åka bil på krokiga vägar. Och kanske ett par metoder till. :)


Men åter till de märkliga CD-spelarna och fenomenet mer generellt att det kommer ut grejor på marknaden som inte ens fungerar. Misstag är såklart inget att ondgöra sig över, men när felen är så påtagliga att vem som helst märker dem, och när det förekommer så ofta, så är det ju helmysko.
Kan det helt enkelt vara så att "nån-annan-ismen" är orsaken. Den som står för "varumärket" tappar helt enkelt kontrollen över sina produkter.

 

PS

En media-recension jag läste om den våldsamt vibrerande Pro-jectspelaren innehöll en kommentar om surrandet. Ungefär att sitter man för nära så kan det vara störande. Ingenting om att den faktiskt inte borde surra alls, då ju hifi för de flesta faktiskt innebär väldigt högt ställda krav, till och med på småttigheter som kabelskillnader och sådant. Att då liksom bara i förbigående konstatera att den för oväsen känns ju ganska likgiltigt. Kanske är attityden liknande hos Pro-ject?

Edited by Strmbrg
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...