Jump to content

Det kan alltid bli bättre…


Recommended Posts

17 hours ago, Simon76 said:

Finns det något sätt för en amatör att mäta om man har "bra ström" eller inte, tex med en multimeter, eller krävs det avancerad utrusning? Tänker om man kanske kan mäta iaf vissa grundläggande värden. Eller det har man kanske ingen nytta av?

Det enkla svaret är att det inte går att mäta hur bra ström man har utan mer avancerad utrustning och grundläggande kunskap om mätteknik. En sak som gör det extra besvärligt jämfört med andra mätningar är att spänningen är 230 volt, vilket man måste ha respekt för.

 

10 hours ago, octavia rs said:

Du kan tyvärr inte mäta mycket med en multimeter mer än spänning.

Som @octavia rs skriver kan man mäta spänning med en multimeter och med en TRMS multimeter även frekvensen, det är dock ganska ointressant i sammanhanget. Sedan är det alltid förknippat med en viss risk att mäta i vägguttaget även med en multimeter. Vissa enkla multimetrar ska man akta sig för att mäta nätspänning med. Det är inte heller helt ovanligt att en multimeter kopplas in i vägguttaget inställd för strömmätning, händer även erfarna elektriker har jag sett😊

 

10 hours ago, octavia rs said:

För att mäta förimpedans och kortslutning krävs en installationstestare. 

Ett tips att göra detta väldigt smidigt är att använda en energimätare som kan köpas lite varstans under 200 kr. Då får man både spänning och ström direkt. Bara att slå av och på förbrukaren och räkna. Så lågt motstånd som möjligt vill du ha, d.v.s. så korta och raka rör som möjligt mellan mätarskåp och anläggning. Låg förimpedans borgar även för lägre THD.

 

THD går att mäta men kräver speciellt mätinstrument, panelinstrument för fast installation, power analyzer eller scopemeter t.ex. Fluke. Ett annat alternativ är ett oscilloskop men då krävs det en differentialprob som klarar minst 325 V peak-peak.SDS00003.png?raw=1

Hur THD dBV kan se ut på ett oscilloskope, 100Hz/div.

 

EMI/RFI är det jag kikar på nu och det är knepigt om man vill ha ut något vettigt, det finns mätinstrument som de jag listade ovan i tråden men de ger bara ett värde och vissa ett ljud som ska illustrera mängden störningar. Jag är väldigt skeptisk till dessa då man bara får ett värde som påstås vara mängden störningar inom ett frekvensområde t.ex. 10 kHz – 10 MHz, men man kan inte relatera till något. Det går att hitta rätt mycket på nätet om dessa mätare och de verkar mäta och bete sig olika. Hittade faktiskt ett kretsschema från patentet på Stetzerizer Microsurge Meter som verkar vara någon form av halvstandard i USA. Går ju att bygga med rätt komponenter som klarar spänningen.

 

OBS! Med tanke på att stickproppen kan vändas båda vägarna kan det bli direkt livsfarligt att slänga ihop något enligt principskissen nedan, men man får en uppfattning om hur de tänkt och vad just denna mätare gör.

Stetzerizer%20Microsurge%20Meter.jpg?raw

 

Mina mätningar jag gjort bygger på samma princip med HP-filter (t.ex. 10 kHz, 100 kHz, xxx kHz) som filtrerar bort själva nätspänningen på 50 Hz. Detta kräver dock ett hyfsat oscilloskop och probar. Jag har dock svårt att få ut något vettigt när jag försöker se skillnad mellan folieskärmad och oskärmad nätkabel, alltså luftburna störningar. Jag har ännu inte lyckats se någon direkt skillnad. Det jag kan mäta väldigt enkelt är ledningsburna störningar, det märks direkt när någon gör minsta förändring i huset, kan vara nästan vad som helst som startas eller slås av så syns det.

 

Det kan vara så att det behövs ett oscilloskop och probar som fixar 5 GHz för att jag ska kunna detektera någon luftburen EMI i mina kablar om det är så att Wifi och Bluetooth är problemet. Jag har tyvärr inte idag tillgång till avancerade mätinstrument som jag hade förr och för nöja mig med mina egna.

 

En annan väg att gå är "instrument" som t.ex. LAB 12 Gordian som bl.a. mäter THD och EMI. Jag vet dock inte vad EMI-värdet från Gordian representerar. Ytterligare en annan väg är att anlita en elfirma som mäter elkvalitet, men jag har inte kollat de de kan erbjuda för tjänster, vad de mäter eller vad det kostar.

 

En viktig fråga man bör ställa sig är hur stor påverkan har EMI i strömmatningen, även om det skulle vara 20 mV överlagrat brus på 230 V. Går det att höra på ljudåtergivningen eller är det THD och förimpedans som är de viktiga parametrarna.

 

SDS00002.png?raw=1

Ser ut ungefär som ovan hos mig, bra eller dåligt är svårt att säga utan att jämföra.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 132
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@LPL Det är kul att någon ger sig på nätet från ett lite annat perspektiv. Jag har länge haft fokus på nätkvaliteten, men jag saknar tillräckligt känslig mätutrustning och framförallt saknar jag erfor

Mätningar är bra och nödvändiga vid konstruktion och tillverkning men kan användas för marknadsföring också och då ibland på ett sätt som lurar konsumenten att tro något som inte nödvändigtvis är sant

Hej! Jag är ny här på forumet men tänkte börja med att skriva lite om mina funderingar runt matarkabel. Det verkar ha diskuterats rätt flitigt här det jag har sett, men det finns kanske mer att diskut

Posted Images

1 hour ago, LPL said:

Jag tycker inte det är nått direkt fel på Schneiders kontakter

Med risk för att jag drar alla över en kam så måste du sett den standardsänkning de vanligaste konsumentelprodukterna genomgått?

De hänger ju med i design och trender, men kvalitén har blivit sämre och designen är sällan något som tilltalar mig.

 

Jag köpte några uttag och brytare från Byggfabriken, som jag tycker gör genomgående fina saker;

IMG_0270.JPG

 

https://www.byggfabriken.com/

 

Link to post
Share on other sites
41 minutes ago, calle_jr said:

Med risk för att jag drar alla över en kam så måste du sett den standardsänkning de vanligaste konsumentelprodukterna genomgått?

Jo, det finns mycket skit nuförtiden, köpte ett skarvuttag häromveckan som jag lämnade tillbaka då det såg helt undermåligt ut... De Eljo uttag som jag använt är i alla fall identiska med de från 20 år tillbaka i tiden och duger gott åt mig.

20 minutes ago, triomio said:

Denna med WBT högtalarterminaler är en solklar favorit :)

Nice, men jag kan tycka att det är en lite märklig produkt? Jag skulle inte vilja ha en extra uppsättning kontakter mellan slutsteg och högtalare.

Link to post
Share on other sites
6 hours ago, LPL said:

Ytterligare en annan väg är att anlita en elfirma som mäter elkvalitet, men jag har inte kollat de de kan erbjuda för tjänster, vad de mäter eller vad det kostar.

 

 

De gånger jag sett elverk mäta elkvalite hos en abonnent har det oftast mest varit riktat mot att se varierande spänning inte så mycket mer än det. 

Sen finns det ju säkert de med loggers som kan mäta allt möjligt men sen är frågan hur mycket av de eventuella störningar som kommer med ut i högtalaren?

Link to post
Share on other sites
6 hours ago, LPL said:

Hittade faktiskt ett kretsschema från patentet på Stetzerizer Microsurge Meter som verkar vara någon form av halvstandard i USA. Går ju att bygga med rätt komponenter som klarar spänningen.

 

OBS! Med tanke på att stickproppen kan vändas båda vägarna kan det bli direkt livsfarligt att slänga ihop något enligt principskissen nedan, men man får en uppfattning om hur de tänkt och vad just denna mätare gör.

 

Om de är så att den mest är tänkt för den Amerikanska marknaden så är det med deras srickproppar som alltid hamnar på samma sätt sen förutsätter det ju att uttaget i väggen kopplas så att fasen alltid är på rätt ställe så att säga.

Link to post
Share on other sites
5 hours ago, LPL said:

Nice, men jag kan tycka att det är en lite märklig produkt? Jag skulle inte vilja ha en extra uppsättning kontakter mellan slutsteg och högtalare.

Man har givetvis sitt slutsteg inbyggt i väggen eller kanske i rummet bakom med kablaget direktlödda i terminalerna ;)

Link to post
Share on other sites
7 hours ago, LPL said:

En viktig fråga man bör ställa sig är hur stor påverkan har EMI i strömmatningen, även om det skulle vara 20 mV överlagrat brus på 230 V. Går det att höra på ljudåtergivningen eller är det THD och förimpedans som är de viktiga parametrarna.

Även om audiosignalen moduleras med EMI så är det tveksamt att det direkt påverkar audiobandet. Kanske för transienter om det innebär tex överstyrning. Vi har i andra trådar varit inne på om man verkligen kan anta att örat fungerar som FFT (Georg Ohm antog det) :1952293183_slightlysmilingface:.

Är vi helt opåverkade av hf-brus bara för att vi inte kan urskilja det som toner?

 

Hur som helst är det väl mer sannolikt att vi påverkas indirekt om elektroniken betér sig olinjärt pga EMI.

Det vore intressant att bena ut.

 

Link to post
Share on other sites
4 hours ago, octavia rs said:

 

Om de är så att den mest är tänkt för den Amerikanska marknaden så är det med deras srickproppar som alltid hamnar på samma sätt sen förutsätter det ju att uttaget i väggen kopplas så att fasen alltid är på rätt ställe så att säga.

Jag är rätt övertygad om att deras färdiga produkt har någon galvanisk isolation mellan batteri och elnät.

Link to post
Share on other sites
4 hours ago, octavia rs said:

 men sen är frågan hur mycket av de eventuella störningar som kommer med ut i högtalaren?

 

3 hours ago, calle_jr said:

Hur som helst är det väl mer sannolikt att vi påverkas indirekt om elektroniken betér sig olinjärt pga EMI. Det vore intressant att bena ut.

Instämmer, även om det kommer in EMI till strömförsörjningen bör den inte finnas kvar efter en väl sabbad nätdel, men kan väl likaväl sprida sig till signalen inte minst i förstärkarstegen. Jag tror än en gång att jordningen av apparaterna har en väsentlig betydelse inom detta område, en grov skyddsledare, stjärnjordning o.s.v. är ingen nackdel här heller.

Link to post
Share on other sites

Jag har fortsatt att testa mer med matarkabel (alltså mellan mätarskåp och strömfördelare).

 

Jag hade nästan bestämt mig för att skippa skärmad matarkabel då jag i mitt tycke fick sämre ljud jämfört med oskärmad kabel. Då jag kommer att dra min matarkabel i en flexslang har jag haft en tanke på om det skulle vara bättre med en skärmad flexslang än en skärmad kabel. Sagt och gjort har jag nu testat en av mina tvinnade 10 meter 6 mm2 RK i en folieskärmad 20 mm flexslang. Jag har mätt fram och tillbaka men kan inte påvisa någon skillnad mellan kablarna med mina instrument, d.v.s. i form av lägre brusgolv i kabeln med skärmad flexslang. Den enda skillnaden jag kan se är att kapacitansen är högre mellan skyddsjord och L resp. N när skärmen ansluts men jämfört med kapacitansen i den folieskärmade kabeln som jag testat tidigare är det marginellt.

 

Ljudmässig upplever jag inte alls samma skillnad jämfört med tidigare tester mellan vanliga eluttaget, en oskärmad kabel och en folieskärmad kabel. Jag har hoppat fram och tillbaka en massa gånger och lyssnat efter olika saker men kan inte sätta fingret på något direkt. Jag hade en känsla att det kanske blev ännu lite mer lugn i ljudet när jag kopplade in kabeln som ligger i den folieskärmade flexslangen, men efter massa lyssning kan jag bara konstatera att jag inte kan skilja på vilken kabel som är inkopplad.

 

Är det någon skillnaderna är de så små i mitt fall att det inte är värt besväret att köpa skärmad flexslang eller metallslang.

Link to post
Share on other sites
8 hours ago, LPL said:

Jag hade en känsla att det kanske blev ännu lite mer lugn i ljudet när jag kopplade in kabeln som ligger i den folieskärmade flexslangen, men efter massa lyssning kan jag bara konstatera att jag inte kan skilja på vilken kabel som är inkopplad.

Jag betvivlar inte detta, men är det inte märkligt?

Hur vet du att det finns störningar?

Kan det vara så att folieskärmen inte är effektiv?

 

Ps. Smart att skärma tomröret isf kabeln!

 

Link to post
Share on other sites
3 hours ago, calle_jr said:

Jag betvivlar inte detta, men är det inte märkligt?

Hur vet du att det finns störningar?

Kan det vara så att folieskärmen inte är effektiv?

@calle_jrDet är relevanta frågor.

Först och främst tycker jag inte att det är så konstigt då kablarna är identiska förutom att den ena ligger i ett flexrör som är folieskärmat med skärmen ansluten i matarändan.

 

Frågan är, som du är inne på, hur mycket luftburna störningar det finns där kabeln ligger, är svårt att svara på, jag har nog förhållandevis lite störningar om man jämför med ett hyreshus, men har rätt många prylar igång i huset. Detsamma gäller hur effektiv folieskärmen är, jag kan som sagt mäta störningar upp till 200 MHz men för att göra kvalificerade EMC-mätningar krävs rätt avancerad mätutrustning.

 

I slutändan är givetvis det viktigaste det ljudmässiga resultatet i min setup. Det räcker för mig att ha konstaterat att en ordentligt tvinnad kabel gav ett ljudmässigt bättre resultat i min miljö och setup än en likadan folieskärmad kabel. Samma kabel i en folieskärmad flexslang kunde jag inte skilja åt mot den utan skärm. Det kan dock vara så att resultatet skulle ha blivit ett annat i en annorlunda miljö, med någon medlyssnare som är vassare än mig på att pricka in små detaljer. Andra mer exotiska kablar kanske låter ännu bättre, men redan efter mina första tester beslutade jag att inte ha tunnare kabel än den 6 mm2 som jag har laborerat med. Frågan som har kvarstått är huruvida skärmning skulle ha någon positiv effekt. Min slutsats är dock att i mitt fall helt skippa skärm på kraftkabeln. Det skulle ju gå att ha skärm i den permanenta installationen som inte ansluts om det blir dåligt. Mätte på det och då låg det 75 V rms och 200 V peak-peak i skärmen, det är ingen ström men känns ändå onödigt.

 

Det är givetvis upp till var och en att bedöma vad som de tror blir den bästa lösningen i deras fall, skärmat eller oskärmat. Jag vill bara informera vad jag kommit fram till med mina tester, kanske kan vara någon som har nytta av det. Alltså ingen skärm för min del men jag trodde nog inte att det skulle vara riktigt så stor ljudmässig skillnad som det blev med vanlig 6 mm2 RK. Med testmatningen har jag mer än halverat förimpedansen och markant sänkt THD. 1,2 % just när jag skriver detta, men det varierar hela tiden och är ca 1,7% när det är som mest. Viktigast är dock att jag är mycket nöjd med det ljudliga resultatet och det förbättrade lugn jag fått i återgivningen.

 

Då det var ett tag sedan jag testade högtalarkablar gjorde jag även ett testbyte av dem för att sätta de förändringar jag testat med matarkabel i relation till något. Det jag egentligen redan kommit fram till blev väldigt tydligt. Den förbättring jag får med bättre matarkabel är på helt anda områden än när jag bytte högtalarkabel. Det var helt olika typ av högtalarkablar och skillnaderna är ganska stora men det kanske ändå skulle kunna vara en fråga om tycke och smak. Däremot tror jag ingen skulle föredra återgivningen med den sämre strömmatningen, d.v.s. vanligt eluttag med x antal meter 1,5 mm2.

Link to post
Share on other sites

Har kikat vidare på massor av kraftkablar och jag hittar ingen kabel som verkar passa mig bättre än N1XV-R (10 mm2) som dessutom redan är utprovad av @calle_jr, @octavia rsm.fl.

 

@octavia rs & @David_33rpm ni som är elektriker,

+ Jag antar att det inte är någon egentlig skillnad på FR-N1XV-R och SE-N1XV-R?

+ Har ni någon uppfattning om tillverkare av ”a-collection (ahlsell)" och Malmbergs?

+ För och nackdelar med ovanstående och Nexans, NKT, Draka?

Link to post
Share on other sites
9 hours ago, LPL said:

+ Jag antar att det inte är någon egentlig skillnad på FR-N1XV-R och SE-N1XV-R?

 

Ska jag vara ärlig så vet jag inte vad som skiljer FR och SE det är mest N1XV-R som är det intressanta sen kan de skilja mellan olika fabrikat hur de är uppbyggda isoleringsmässigt och var/hur man får förlägga dem.

 

9 hours ago, LPL said:

+ Har ni någon uppfattning om tillverkare av ”a-collection (ahlsell)" och Malmbergs?

+ För och nackdelar med ovanstående och Nexans, NKT, Draka

 

Jag använder kablar ifrån alla ovanstående utom Malmbergs då dessa lagerförs av elgrossisterna sen om någon är bättre än någon annan de vill jag inte påstå.

 

En bekant till mig handla N1XV-R i en butik på nätet deras 3G1,5 och 5G1,5 var betydligt tjockare och styvare än de NKT jag hade på jobbet så ja där kan vara rätt stor skillnad.

 

Men som jag skrev viktigaste är att följa tillverkarens anvisningar så kabeln är godkännd för det ändamål du tänker ha den till.

Link to post
Share on other sites
10 hours ago, LPL said:

Har kikat vidare på massor av kraftkablar och jag hittar ingen kabel som verkar passa mig bättre än N1XV-R (10 mm2) som dessutom redan är utprovad av @calle_jr, @octavia rsm.fl.

 

@octavia rs & @David_33rpm ni som är elektriker,

+ Jag antar att det inte är någon egentlig skillnad på FR-N1XV-R och SE-N1XV-R?

+ Har ni någon uppfattning om tillverkare av ”a-collection (ahlsell)" och Malmbergs?

+ För och nackdelar med ovanstående och Nexans, NKT, Draka?

Jag är enbart maskinoperatör på NKT. Det enda jag kan erbjuda i kunskap är vilka sorts material som används i kablarna och tyvärr så jobbar jag enbart med kablar som har en ledararea mellan 25 till 300mm2. 

 

FR-N1XV-R vet jag inte vad det kan betyda, vi tillverkar enbart oskärmade kablar som antingen börjar med tex. SE-N1XV eller enbart N1XV. 

 

Det pratas om vilket dialektrikum man ska använda inom hifi. Där verkar halogenfri plast vara bättre än PVC, hur en PEX-isolerad ledare rankas har jag inte lagt på minnet.

 

Vi har en kabel som heter RXQ och som finns i 10mm2. Mångtrådig ledare med PEX-isolering och halogenfri mantel. Oskärmad och flexibel.

Link to post
Share on other sites

@octavia rs och @David_33rpm Stort tack!

 

Alla ovanstående går att köpa på olika butiker på nätet. Det är dock lurigt då det verkar lite oklart vilken kraftkabel som vissa butiker kommer att leverera. Verkar vara så att man kan beställa en N1XV men får en Aceflex RV-K istället:663741902_thinkingface: Det gäller att kolla EAN-Numret så att man får vad man tänkt sig.

 

5 hours ago, octavia rs said:

Ska jag vara ärlig så vet jag inte vad som skiljer FR och SE det är mest N1XV-R som är det intressanta sen kan de skilja mellan olika fabrikat hur de är uppbyggda isoleringsmässigt och var/hur man får förlägga dem.

Så vitt jag kan se så är uppbyggnaden, material, brandklassning, förläggning i det närmaste identiska, men skiljer lite i ytterdiameter. FR verkar vara Drakas version.

5 hours ago, octavia rs said:

En bekant till mig handla N1XV-R i en butik på nätet deras 3G1,5 och 5G1,5 var betydligt tjockare och styvare än de NKT jag hade på jobbet så ja där kan vara rätt stor skillnad.

När jag kikar på 10 mm² så verkar NKT snarats ha aningen större diameter men samtidigt den enda som man får förlägga ner till -20 grader så den är säkert den som är mest flexibel.

 

Draka FR-N1XV-R 5G10 mm² - 16,9 mm - Förläggning ner till -15

Malmberg N1XV-R 5G10 mm² - 19 mm - Förläggning ner till -10

a-collection N1XV 5G10 mm² - 18 mm - Förläggning ner till -10

NKT N1XV-R 5G10 mm² 19/20 mm - Förläggning ner till -20

 

5 hours ago, octavia rs said:

de NKT jag hade på jobbet

4 hours ago, David_33rpm said:

Jag är enbart maskinoperatör på NKT.

Mycket talar för NKT då de även har ett viss släktskap med min gamla arbetsgivare:663741902_thinkingface:

Givetvis är NKT även klart dyrast, men det kan ju ha att göra med att kvaliteten är högre än de övriga kablarna. Oavsett är det en liten kostnad jämfört med allt annat.

Link to post
Share on other sites

Diameter på färdig kabel kanske kan skilja lite då vissa kör fyllnad och andra kör utan men med band mellan ledarna och manteln. Sen finns det många olika leverantörer av plast och som klarar olika mycket. Men alla kablar följer förhoppningsvis tex. svensk standard. Styv och stel är säkert olika fabrikat. Vi har en omtyckt variant av N1XE som har tilläggsnamnet Flex som finns från 50mm2 upp till 240mm2. Stor skillnad när man böjer den. 

Link to post
Share on other sites
4 hours ago, David_33rpm said:

Är inte avundsjuk på montörer som lär böja in en sådan kabel vid minusgrader. :-D 

nä, det lär finns roligare sysselsättning:1952293183_slightlysmilingface: N1XE 240 mm2 lär inte vara aktuellt att dra in i huset, men har kikat på NKT N1XV-R 5G10.

 

Denna N1XV-R 5G10 1KV - NKT 0007840 (0007845) finns att köpa lite här och där, men då jag tittar i NKTs datablad, på deras hemsida, på Selga o.s.v. hittar jag även NKT 0007180 (0007185), det verkar som om det är en 10 mm2 med solida ledare även om det står N1XV-R?

 

https://www.selga.se/sel/Produktkatalog/Kabel-(00-05%2C-48-49)/00---Kraftkabel/Kraftkabel-1-kV/PVC/SE-N1XV/SE-N1XV-U-5G10-T500/p/0007185?showBackLink=false

 

@octavia rs, @David_33rpm blir ni kloka på detta? Jag förstår inte annars hur de kan ha samma resistans men Ø3,5 mm istället för Ø4,1 mm

 

NKT_N1XV_Solid2.jpg?raw=1

 

NKT_N1XV_Solid.jpg?raw=1

Link to post
Share on other sites
6 hours ago, LPL said:

blir ni kloka på detta? Jag förstår inte annars hur de kan ha samma resistans men Ø3,5 mm istället för Ø4,1 mm

 

Den länken ifrån Selga verkar rätt att det är en N1XV-U alltså solida ledare. Oavsett vilket så är en 5G10 kabel med solida ledare rejält mycket styvare än en med flerkardeliga ledare.

 

Om du tvunget inte vill ha 10kvmm så finns det lite olika 3G6 då blir de ju både tunnare och lättare att installera.

 

Screenshot_20201001-064122.thumb.jpg.cf307557e6d226f4b3a30734b144680a.jpg

Link to post
Share on other sites
10 hours ago, LPL said:

nä, det lär finns roligare sysselsättning:1952293183_slightlysmilingface: N1XE 240 mm2 lär inte vara aktuellt att dra in i huset, men har kikat på NKT N1XV-R 5G10.

 

Denna N1XV-R 5G10 1KV - NKT 0007840 (0007845) finns att köpa lite här och där, men då jag tittar i NKTs datablad, på deras hemsida, på Selga o.s.v. hittar jag även NKT 0007180 (0007185), det verkar som om det är en 10 mm2 med solida ledare även om det står N1XV-R?

 

https://www.selga.se/sel/Produktkatalog/Kabel-(00-05%2C-48-49)/00---Kraftkabel/Kraftkabel-1-kV/PVC/SE-N1XV/SE-N1XV-U-5G10-T500/p/0007185?showBackLink=false

 

@octavia rs, @David_33rpm blir ni kloka på detta? Jag förstår inte annars hur de kan ha samma resistans men Ø3,5 mm istället för Ø4,1 mm

 

Kanske kan bero på att en fåtrådig ledare har mer utrymmen med luft emellan kardelerna, eller att en solid ledare har lägre resistans än en fåtrådig vid samma diameter.

 

Jag kan fråga en konstruktör på jobbet annars.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

 

5 hours ago, octavia rs said:

Den länken ifrån Selga verkar rätt att det är en N1XV-U alltså solida ledare. Oavsett vilket så är en 5G10 kabel med solida ledare rejält mycket styvare än en med flerkardeliga ledare.

Jo, jag inser det:1952293183_slightlysmilingface: Tanken var inte att använda solida ledare för min del, jag fastnade bara på att det fanns 2 st 5G10 med olika dimension och oklart vad det är för skillnad då båda är listade som N1XV-R i databladet. Jag har en plan, men ska kika en gång till på FXQ.

 

Kanske N1XV-U 5G10 kan vara nått för @calle_jr så vi får veta om det är någon ljudmässig skillnad på solida och fåtrådiga ledare i kraftkabeln:1454358488_beamingfacewithsmilingeyes:

 

2 hours ago, David_33rpm said:

Kanske kan bero på att en fåtrådig ledare har mer utrymmen med luft emellan kardelerna, eller att en solid ledare har lägre resistans än en fåtrådig vid samma diameter.

Jag tycker att det verkar som om det är något fel i databladet, det borde väl stå N1XV-U om det är solida ledare vilket det nog måste vara om diametern är mindre. 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...