Jump to content

Det kan alltid bli bättre…


LPL

Recommended Posts

6 hours ago, LPL said:

Kanske N1XV-U 5G10 kan vara nått för @calle_jr så vi får veta om det är någon ljudmässig skillnad på solida och fåtrådiga ledare i kraftkabeln:1454358488_beamingfacewithsmilingeyes:

 

Ja. Om det vore nyinstallation idag utan tvekan. Bara för att :1952293183_slightlysmilingface: Men det är inte helt enkelt att installera en ny 5G10 i mitt tomrör.

Jag valde ju också 5-ledare fast det såklart hade räckt med 3. Det är faktiskt inte så dumt att ha en enkelt tillgänglig fas utifall Klangmodulsäkringen skulle lösa ut och man inte har någon i reserv hemma.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Ja. Om det vore nyinstallation idag utan tvekan. Bara för att :1952293183_slightlysmilingface: Men det är inte helt enkelt att installera en ny 5G10 i mitt tomrör.

Jag kommer inte heller att få in någon solid 5G10 så då får vi leva i ovisshet om eventuella ljudmässiga fördelar med solid kraftkabel :1952293183_slightlysmilingface:.

 

1 hour ago, calle_jr said:

Jag valde ju också 5-ledare fast det såklart hade räckt med 3. Det är faktiskt inte så dumt att ha en enkelt tillgänglig fas utifall Klangmodulsäkringen skulle lösa ut och man inte har någon i reserv hemma.

Jag kommer också att dra 3-fas fram till Klangmodulen för att sedan gå över till 1-fas, eventuellt mer om det senare.

Link to comment
Share on other sites

@LPL Det är kul att någon ger sig på nätet från ett lite annat perspektiv. Jag har länge haft fokus på nätkvaliteten, men jag saknar tillräckligt känslig mätutrustning och framförallt saknar jag erforderlig kunskap för att komma mycket längre. (Du kanske t.o.m. har läst något av mina tidigare trevande inlägg i ämnet.)

Jag har med "spänning" följt din tråd, men jag har samtidigt undvikit att lägga mig i för tidigt eftersom jag inte ville påverka trådens utveckling med mina hemsnickrade slutsatser.

 

On 2020-09-17 at 10:20, LPL said:

Sedan kan man spekulera hur länge som helst hur stor skillnad det är mellan en solid ledare, fåtrådig, mångtrådig, tenn, silverpläterad ledare på samma sätt som med skärm. Jag tror de flesta av oss har en ide eller bestämd uppfattning om vad de föredrar och olika erfarenheter beroende på applikationsområde.

Visst är det så.

Jag har med åren utvecklat en egen och relativt svårrubbad uppfattning om hur "den perfekta" strömförsörjningen ska se ut, men den grundar sig helt på mina egna erfarenheter och saknar all vetenskaplig förankring.

Så här lyder den:

 

Skärm? 
Skärmad matning mellan central och uttag, JA, men då inte skärmad med fläta utan med folie som ett rent RFI-skydd.
Jag har vid flera tillfällen konstaterat att en "tung" skärm (fläta) faktiskt kan förstöra mer än vad den gör nytta, ljudet har oftast påverkats negativt när jag har provat, men med folieskärm märker jag däremot inga sådana tendenser. Ju "tyngre" skärm, desto större påverkan verkar det som och det har visat sig gälla för såväl matning mellan central och uttag som apparaternas anslutningskablar.

Samtliga av mina så kallade "strömkablar" till de signalbärande apparaterna är därför oskärmade, men de är svagt tvinnade. Däremot är strömkablarna till övriga förbrukare i anläggningens närhet skärmade, t.ex. skivspelarens motorstyrning, lampan över skivspelaren o.s.v.

 

Solid, fåtrådig, mångtrådig  ledare?
För mig är det bara solida ledare som gäller nu för tiden (både vad gäller nät- och signalkablar), däremot är de flesta av mina kablar uppbyggda som litzkabel med flera individuellt isolerade kardeler.

image.png

Alla jämförande tester har hittills gett samma entydiga resultat, men jag har inte lyckats med konststycket att få till några avslöjande mätningar som bekräftar vad jag hör eller ens hittat någon vetenskaplig förklaring till detta utfall.
Det är alltså enbart lyssning som ligger bakom min åsikt och jag litar helt på mina öron i den här frågan. Nu vill jag definitivt inte påstå att alla fler- eller mångkardeliga kablar skulle låta dåligt, absolut inte, bara det faktum att jag verkar föredra enkardeliga.

 

Ledarplätering?
Ren koppar i ett skruvförband är bannlyst i min värld. 
Rena kopparkablar förser jag med krimphylsor av rätt storlek och av lämpligt material, t.ex guld, silver eller rodiumpläterade, beroende på materialvalet i anslutningen . 
En korrekt gjord krimpning ger en gastät och korrosionsbeständig övergång mellan kopparledarens korrosiva yta och hylsan.

Jag har däremot inte kunnat höra några avgörande skillnader på nätkablar av ren koppar jämfört med silverpläterade kopparkablar. 

 

Säkring?
Vanliga automatsäkringar har visat sig vara en vanligt bidragande orsak till hög förimpedans i vägguttaget.
Många automatsäkringar som har varit med ett tag kan uppvisa förhöjd övergångsresistans (>0,2 ohm). 
Jag föredrar helt klart smältsäkringar.

 

Kontakter?
Jag prioriterar ett bra vägguttag med stor kontaktyta och högt kontakttryck före några exotiska och svindyra kryobehandlade stickkontakter som har passerat ekvatorn två gånger vid fullmåne. 
Givetvis måste kontakterna ändå vara av tillräckligt god kvalité, men hellre ett "riktigt" vägguttag och en 300:- kontakt, än ett standarduttag och en 6000:- kontakt.

 

Filter?
För mig är nätfilter/strömrenare att jämföra med medicin. Har man inga problem är det bara "korkat" att använda det. Alla mediciner har mer eller mindre negativa biverkningar och hittills har alla strömrenare med seriedrossel orsakat påtagliga biverkningar i min anläggning.
Man bör kanske inte äta starka värktabletter mot tandvärk i resten av livet, det är bättre att gå till tandläkaren och åtgärda problemet, men lider man däremot av en  sjukdom som bara kan kontrolleras med medicin, ja, då har man ju inget val.

Vad jag menar med detta är att har man ett dåligt nät kan helt klart en strömrenare vara befogad, men jag hade först gjort allt vad som står i min makt för att förbättra det befintliga nätet/kablar. Räcker inte det, ja, då kan en strömrenare eller en nätregenerator vara den bästa lösningen.


Jag vill verkligen poängtera att detta är mina högst personliga åsikter och de grundar sig helt på mina egna erfarenheter, i min anläggning och med mina förutsättningar och preferenser, inte på mätningar eller tekniska fakta.

 

Så här ser matningen till min anläggning ut idag.

image.png

 

Mitt stående tips till mina hifikompisar: Fixa till nätmatningen först innan du engagerar dig allt för mycket i signalkablarna, nätet är grunden du bygger allt annat på.

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Peo said:

@LPL Det är kul att någon ger sig på nätet från ett lite annat perspektiv. Jag har länge haft fokus på nätkvaliteten, men jag saknar tillräckligt känslig mätutrustning och framförallt saknar jag erforderlig kunskap för att komma mycket längre. (Du kanske t.o.m. har läst något av mina tidigare trevande inlägg i ämnet.)

Jag har med "spänning" följt din tråd, men jag har samtidigt undvikit att lägga mig i för tidigt eftersom jag inte ville påverka trådens utveckling med mina hemsnickrade slutsatser.

 

Visst är det så.

Jag har med åren utvecklat en egen och relativt svårrubbad uppfattning om hur "den perfekta" strömförsörjningen ska se ut, men den grundar sig helt på mina egna erfarenheter och saknar all vetenskaplig förankring.

Så här lyder den:

 

Skärm? 
Skärmad matning mellan central och uttag, JA, men då inte skärmad med fläta utan med folie som ett rent RFI-skydd.
Jag har vid flera tillfällen konstaterat att en "tung" skärm (fläta) faktiskt kan förstöra mer än vad den gör nytta, ljudet har oftast påverkats negativt när jag har provat, men med folieskärm märker jag däremot inga sådana tendenser. Ju "tyngre" skärm, desto större påverkan verkar det som och det har visat sig gälla för såväl matning mellan central och uttag som apparaternas anslutningskablar.

Samtliga av mina så kallade "strömkablar" till de signalbärande apparaterna är därför oskärmade, men de är svagt tvinnade. Däremot är strömkablarna till övriga förbrukare i anläggningens närhet skärmade, t.ex. skivspelarens motorstyrning, lampan över skivspelaren o.s.v.

 

Solid, fåtrådig, mångtrådig  ledare?
För mig är det bara solida ledare som gäller nu för tiden (både vad gäller nät- och signalkablar), däremot är de flesta av mina kablar uppbyggda som litzkabel med flera individuellt isolerade kardeler.

image.png 

Alla jämförande tester har hittills gett samma entydiga resultat, men jag har inte lyckats med konststycket att få till några avslöjande mätningar som bekräftar vad jag hör eller ens hittat någon vetenskaplig förklaring till detta utfall.
Det är alltså enbart lyssning som ligger bakom min åsikt och jag litar helt på mina öron i den här frågan. Nu vill jag definitivt inte påstå att alla fler- eller mångkardeliga kablar skulle låta dåligt, absolut inte, bara det faktum att jag verkar föredra enkardeliga.

 

Ledarplätering?
Ren koppar i ett skruvförband är bannlyst i min värld. 
Rena kopparkablar förser jag med krimphylsor av rätt storlek och av lämpligt material, t.ex guld, silver eller rodiumpläterade, beroende på materialvalet i anslutningen . 
En korrekt gjord krimpning ger en gastät och korrosionsbeständig övergång mellan kopparledarens korrosiva yta och hylsan.

Jag har däremot inte kunnat höra några avgörande skillnader på nätkablar av ren koppar jämfört med silverpläterade kopparkablar. 

 

Säkring?
Vanliga automatsäkringar har visat sig vara en vanligt bidragande orsak till hög förimpedans i vägguttaget.
Många automatsäkringar som har varit med ett tag kan uppvisa förhöjd övergångsresistans (>0,2 ohm). 
Jag föredrar helt klart smältsäkringar.

 

Kontakter?
Jag prioriterar ett bra vägguttag med stor kontaktyta och högt kontakttryck före några exotiska och svindyra kryobehandlade stickkontakter som har passerat ekvatorn två gånger vid fullmåne. 
Givetvis måste kontakterna ändå vara av tillräckligt god kvalité, men hellre ett "riktigt" vägguttag och en 300:- kontakt, än ett standarduttag och en 6000:- kontakt.

 

Filter?
För mig är nätfilter/strömrenare att jämföra med medicin. Har man inga problem är det bara "korkat" att använda det. Alla mediciner har mer eller mindre negativa biverkningar och hittills har alla strömrenare med seriedrossel orsakat påtagliga biverkningar i min anläggning.
Man bör kanske inte äta starka värktabletter mot tandvärk i resten av livet, det är bättre att gå till tandläkaren och åtgärda problemet, men lider man däremot av en  sjukdom som bara kan kontrolleras med medicin, ja, då har man ju inget val.

Vad jag menar med detta är att har man ett dåligt nät kan helt klart en strömrenare vara befogad, men jag hade först gjort allt vad som står i min makt för att förbättra det befintliga nätet/kablar. Räcker inte det, ja, då kan en strömrenare eller en nätregenerator vara den bästa lösningen.


Jag vill verkligen poängtera att detta är mina högst personliga åsikter och de grundar sig helt på mina egna erfarenheter, i min anläggning och med mina förutsättningar och preferenser, inte på mätningar eller tekniska fakta.

 

Så här ser matningen till min anläggning ut idag.

image.png

 

Mitt stående tips till mina hifikompisar: Fixa till nätmatningen först innan du engagerar dig allt för mycket i signalkablarna, nätet är grunden du bygger allt annat på.

 

Snyggt!

Om du har energi att testa Qkore och en QB8 (eller QB4 räcker ju) och jorda hela rasket så kan det göra musiken ännu bättre. Det är min erfarenhet i vart fall. 

Link to comment
Share on other sites

@PeoJo, jag har läst och begrundat det du har skrivit, din artikel om det smutsiga nätet är en riktigt bra guide för de som vill förstå mer och förbättra sin strömmatining:331706287_thumbsup:

 

1 hour ago, Peo said:

Mitt stående tips till mina hifikompisar: Fixa till nätmatningen först innan du engagerar dig allt för mycket i signalkablarna, nätet är grunden du bygger allt annat på.

Jag kan inte annat än att skriva under på din rekommendation, jag funderar på att byta eller i alla fall se över mina högtalarkablar, signalkablar, fixa bättre strömkablar, spana in, testa (mäta) bättre strömfördelare och eventuellt strömfilter men allt det känns helt bortkastat innan jag har min nya matning på plats. Jag tänker att även om jag mot förmodan skulle byta ut hela anläggningen så ska jag i alla fall inte behöva fundera på strömmatingen:1952293183_slightlysmilingface:

 

Mina mätresultat är inte heller exakta eller validerade men då jag har suttit och mätt störningar och byggt testutrustningar på jobbet anser jag att mätningarna duger mer än väl för relativa tester. Jag brukar oftast haka upp mig på något:1952293183_slightlysmilingface: men håller nog med i allt du skriver ovan även om jag inte fick förväntat resultat med folieskärm. Jag kan bara spekulera i att det kan ha att göra med att jag nog har rätt begränsat med störningar på övervåningen under plåttaket.

 

Jag tycker helt enkelt att det låter bättre utan folieskärm, jag är inte riktigt på det klara med vad det kan bero på. En teori jag har och som jag tänkte prova mer är att skärm blir lite samma sak som att koppla Y-kondingar mellan L/N och Skyddsjord. Större yta och mindre avstånd ökar kapacitansen, därav min tanke med att skärma flexslangen istället. Det blev betydligt lägre kapacitans och jag kunde inte ljudmässigt skilja kablarna åt.

 

Jag tror också på solida ledare, eller så enkelt att det egentligen inte finnas någon fördel med flertrådiga ledare annat än att de blir flexiblare, i alla fall inte om det är samma diameter. I fallet med min kraftkabel måste jag välja mellan en grov fåtrådig eller en tunn med solida ledare då jag måste dra kabeln runt ett svåråtkomligt hörn. Jag har därför beställt en grov fåtrådig kabel. Litz-kabel har jag både bra och mindre bra erfarenhet av, misstänker att isoleringen är en avgörande faktor.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Peo said:

 

 

Kontakter?
Jag prioriterar ett bra vägguttag med stor kontaktyta och högt kontakttryck före några exotiska och svindyra kryobehandlade stickkontakter som har passerat ekvatorn två gånger vid fullmåne. 
Givetvis måste kontakterna ändå vara av tillräckligt god kvalité, men hellre ett "riktigt" vägguttag och en 300:- kontakt, än ett standarduttag och en 6000:- kontakt.

 

 

Förutom att jag håller med om det du skriver i allmänhet om detta, vill jag lyfta detta med kontakter. Kontakter som du beskriver med voodoliknande historia går dock bort, men tex Furutech's svindyra både väggkontakter, apparatkontakter och stickproppar är riktigt bra och höjer alla kablar till nya nivåer. Nu har iofs de flesta duktiga tillverkare av kablar börjat köra bra kontakter redan från början, men tex gamla Valhalla går med fördel att pimpa med nya Furutech och det blir bättre tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

 

49 minutes ago, Apexorca said:

men tex Furutech's svindyra både väggkontakter, apparatkontakter och stickproppar är riktigt bra och höjer alla kablar till nya nivåer.

Ja, visst är det skillnad på kontakt och kontakt, jag använder själv Furutech FI-E50 R & FI-50 R på de flesta av mina Valhalla. En hyfsad kompromiss mellan pris/prestanda.

Originalkontakterna är definitivt inte dåliga, men de här lyfter kabeln ytterligare ett par pinnhål.

Vad jag ville säga är att många förbiser vägguttaget, de köper svindyra stickkontakter och använder ett simpelt vägguttag från stormarknaden. Det är en felprioritering enligt mina erfarenheter. Börja i rätt ände.

 

2 hours ago, Apexorca said:

Om du har energi att testa Qkore och en QB8 (eller QB4 räcker ju) och jorda hela rasket så kan det göra musiken ännu bättre. Det är min erfarenhet i vart fall. 

Jag har testat Qkore1 och Qkore3. se här.

 

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, Peo said:

 

Ja, visst är det skillnad på kontakt och kontakt, jag använder själv Furutech FI-E50 R & FI-50 R på de flesta av mina Valhalla. En hyfsad kompromiss mellan pris/prestanda.

Originalkontakterna är definitivt inte dåliga, men de här lyfter kabeln ytterligare ett par pinnhål.

Vad jag ville säga är att många förbiser vägguttaget, de köper svindyra stickkontakter och använder ett simpelt vägguttag från stormarknaden. Det är en felprioritering enligt mina erfarenheter. Börja i rätt ände.

 

 

 

 

Japp.

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Peo said:

 

 

Jag har testat Qkore1 och Qkore3. se här.

 

 

Jag kikade på det. Du skrev att du tyckte det gav effekt och jag uppfattar det som att du tyckte att det var rätt ok. Det jag såg var att du inte hade en QBase-list. Den är faktiskt ganska viktig för att kunna utnyttja tanken om stjärnjordningen som QKore är tänkt för. Genom att ha försteget på kontakten märkt "Primary Earth" och sedan koppla allt med QKore kommer det lyfta musikupplevelsen en nivå till. Så var det hos mig. 

Det bra med Nordosts produkter i deras "ström"-system är att det gör nytta, mer än många andra produkter.  Det som man kan tycka är dumt är att man behöver rätt mycket olika Nordost-tillbehör för att utnyttja hela potentialen. De mesta av deras produkter jobbar ihop. Som jag ofta skrivit skall man kanske inte bedömma och se alla enskillda produkter för mycket för sig själva. Jag jag kan förstå att man kan tycka att "Jaja, så mycket bättre blev det inte" Eller "svårt att höra vad det gör", Men ser man det till hela systemet blir det en betydande skillnad. 

Ffa QBase skulle jag säga är en nyckelspelare i detta sammanhang. Skall man börja en produkt är det nog den man skall köpa först. Jag började med iofs Nordost Thor vilket är ok eftersom den är en slags tidig kombiprodukt som gör lite som QBase, men vill man ta det hela vägen är det QBase som skall vara på plats först tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Apexorca said:

Om du har energi att testa Qkore

 

1 hour ago, Peo said:

Jag har testat Qkore1 och Qkore3. se här.

Blir inte riktigt klok på tanken med att skapa ännu en jordslinga (jordplan), blir det bättre är det kanon men utan att ha kikat närmare på Qkore så antar jag att det har en viss betydelse hur apparaternas jordplan är konstruerade, om man kör balanserat o.s.v.

 

Någon som har koll på innehållet i Qkore?

 

Eller någon som har jämfört potentialskillnader med och utan Qkore utan signalkablar?

+ mellan apparaternas chassijord (skyddsjord)

+ mellan apparaternas signaljord

+ mellan apparaternas chassijord (skyddsjord) och signaljord

+ skillnad med och utan skyddsjord ansluten till stjärnjordart grenuttag

Link to comment
Share on other sites

 

5 hours ago, Peo said:

Rena kopparkablar förser jag med krimphylsor av rätt storlek och av lämpligt material, t.ex guld, silver eller rodiumpläterade, beroende på materialvalet i anslutningen . 

Är verkligen rodium ett lämpligt material att använda i hemmiljö med tanke på att det är en av de mest sällsynta och värdefulla ädelmetallerna? 

Kostade 14 500 dollar per ounce (ca. 28,3 gram) den 15 september 2020!

Att sedan de viktigaste exportörerna av rodium är Sydafrika (cirka 80% 2010) följt av Ryssland...

Sen utöver detta så har rodium, jämfört med guld, tämligen medioker elektrisk konduktivitet!

Jag påstår att hörbarhetsmässigt finns ingen skillnad mellan olika pläterringar av ädelmetall!:503504969_facewithopenmouth:

Men man kan alltid skryta med att man minsann har satsat på den DYRASTE, inte bästa sett till tillämpningen, kontakten som finns! :thumbsup::clown:

Se vidare tabell i nedan inlägg:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Principskiss på min implementation

Schema.jpg?raw=1

Det är väl egentligen ingen stor skillnad mot hur andra har gjort, men jag tycker denna lösning kan ha ett par fördelar och vara mer flexibel jämfört med andra installationer jag sett.

 

3-fas till separat kopplingsskåp ”vägg-i-vägg” med mitt lyssningsrum. Dit flyttar jag min klangmodul men även avsäkrat mätuttag för 3-fas THD-mätare, jag har redan en befintlig kopplingsdosa från min gamla matning så det är bara att flytta flexslangen. Blir även plintar för att kunna jacka på eventuella filterkomponenter på de tre faserna. Den största fördelen är dock att det inte behöver rivas i mätarskåpet om man skulle vilja byta fas.

 

Från kopplingsskåpet går det sedan 1-fas till en kopplingslåda vägg-i-vägg där jag har stereon. Blir ganska identisk med den @octavia rs har skruvat ihop, så det går även att hänga på filterkomponenter där vid behov.

 

Oklart om jag byter till en 25A AHP smältpropp i mätarskåpet eller bara nya fräscha passdelar, vilken kabel det blir sista metern är oklart, men tiden får utvisa vad som blir bäst. Funderar just nu på för och nackdelar med att skruva in mitt Furutech-uttag eller om det bara blir en IEC-sladdkontakt direkt från kopplingslådan.

Link to comment
Share on other sites

Om jag hade haft möjlighet när jag drog in min matning hade jag nog gjort som du @LPL och dragit fram 3 fas för att sen kunna välja fas precis i slutet.

 

Jag har min matning idag säkrad med Diazed 20A i fasadmätaren även 30mA JFB är placerad där. Slang med 3G10 till central i garage (tomslang som jag drog när jag byggde huset). I centralen sitter min Klangmodul med 16A säkring sen går de en 3G10 till kopplingsskåpet ovan racket där de går över till en mer flexibel 3G6 med IEC direkt in i en Ansuz Mainz C2 nätlist.

Jag tyckte de var onödigt att ha kabel/uttag/stickpropp/kabel/IEC.

 

Kan du se de olika faserna samtidigt i ditt instrument så du kan jämföra direkt vilken som har minst THD?

Link to comment
Share on other sites

Idag har jag enbart en X-kondensator och en varistor mellan L-N i kopplingslådan (sitter ett Elrond ED254 överspänningsskydd i mätarskåpet så de tar hand om eventuella saker som kommer utifrån). 

 

DSC_0045.thumb.JPG.c56344c52b754a6b9edfaf4609899e7b.JPG

 

 

I mitt fall ser de ut så här ifrån mätarskåpet. Första värdena har jag fått ifrån Elverket där jag bor så de är Ik3 kortslutning i anslutningspunkten och sen räknar mitt program om till Ikj iom. att jag valt 1fas så därav 0,86kA i centralen.

 

_20181205_151001.JPG.49ae569e84450b3d8515bda699d63ba6.thumb.JPG.da263c6294cbb973fc3a83661c168c0b.JPG

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

Om jag hade haft möjlighet när jag drog in min matning hade jag nog gjort som du @LPL och dragit fram 3 fas för att sen kunna välja fas precis i slutet.

Jag har resonerat som så att det är onödigt att dra 3-fas längre än nödvändigt, men tillräckligt långt så jag kan mäta på alla faserna inomhus.

 

1 hour ago, octavia rs said:

Jag tyckte de var onödigt att ha kabel/uttag/stickpropp/kabel/IEC.

Jag är inne på samma spår, onödigt att lägga pengarna på något som blir sämre och som man egentligen inte har någon nytta av. Vi spar även in på lite rodium:1952293183_slightlysmilingface:

Då jag inte går via gruppcentralen känns det även bättre med en IEC än ett vägguttag.

1 hour ago, octavia rs said:

Kan du se de olika faserna samtidigt i ditt instrument så du kan jämföra direkt vilken som har minst THD?

Jepp, det går att välja t.ex. THD-V LN, THD-V LL eller överton till 51:a harmoniska. Det ser som sämst ut nu dagtid på vardagarna även om få saker är igång i huset.

THD mellan fas och nolla är mest intressant även om THD mellan faserna kan ge ledtrådar. Det är skillnad nu (sämre) jämfört med i somras då jag jackade in den. Får se var det landar när installationen är fixad.

Entes_THD_LN.jpg?raw=1Entes_THD_LL.jpg?raw=1Entes_H3.jpg?raw=1

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Amatören said:

Är verkligen rodium ett lämpligt material att använda i hemmiljö med tanke på att det är en av de mest sällsynta och värdefulla ädelmetallerna? 

Kostade 14 500 dollar per ounce (ca. 28,3 gram) den 15 september 2020!

Varför inte?

Rodium är ett bra material att plätera kontakter med, det är korrosionsbeständig och framför allt är det slitstarkt vilket guld inte är. Det är inte bara inom den här branschen som man använder rodiumpläterade kontakter, det är vanligt inom både industrin, till medicinsk utrustning, i fordon och i rymdindustrin.

 

Om vi gör en liten räkneövning på en stickkontakt (Furutech FI-E50).

Jag har mätt och uppskattat den pläterade ytan på respektive stift + anslutningsdelar till ~600 mm2, vilket ger 1200 mm2 totalt.

Normalt brukar man plätera kontakter med en tjocklek av mellan 0,1-0,5 µm, men jag tar i lite extra och räknar med en tjocklek på 1 µm (0.001 mm)

Detta ger att volymen rodium i vår stickkontakt är: 1200 mm2 * 0.001 mm = 1,2 mm3

Densiteten på Rodium är enligt Wiki 12450 kg/m3 eller 0,01245 g/mm3.

Vikten av Rodiumpläteringen blir då: 1,2 mm3 * 0,01245 g/mm3 = 0,01494 gram (= 0,000527 ounce).

Med ett pris på 14 500 dollar per ounce blir Rodium kostnaden 7,6 Dollar.

Med dagens valutakurs (8,89 SEK/Dollar) motsvarar det ungefär 68 SEK.

Jag spiller troligtvis snus för mer pengar än så på ett år.

 

18 hours ago, Amatören said:

Att sedan de viktigaste exportörerna av rodium är Sydafrika (cirka 80% 2010) följt av Ryssland...

Jaha, och?

De flesta naturtillgångar är inte rättvist fördelade, inte ens vatten.

 

18 hours ago, Amatören said:

Sen utöver detta så har rodium, jämfört med guld, tämligen medioker elektrisk konduktivitet!

Vi gör en ny räkneövning.

Jag fortsätter med att tjockleken på pläteringen är 1 µm.

Jag har mätt och uppskattat att anläggningsytan mellan stickkontaktens stift och vägguttagets hylsa landar på omkring 12 mm2 (*).

*(med ett Furutech FT-SWS NCF)

Ledningsresistansen i ett guldpläterad skikt blir då: 0,0221 (konstanten för guld) * 0,000001 (längden i meter) / 12 (arean i mm2) = 1,8 nΩ (nano Ohm)

Samma beräkning fast med en Rodiumpläterad kontakt (konstanten 0,0384) ger resistansen 3,4 nΩ.

Eftersom det är ett pläteringsskikt i hylsan och ett på stiftet kommer resistansen att fördubblas.

Vi får då en resistansskillnad mellan guld och rodium på hisnande 3,2 nΩ (0,0000000032 ohm).

För att kompensera resistansökningen som det mediokra ledarmaterialet Rodium orsakar kan du alltid korta kablarna till vägguttaget med 0,01085 mm (gäller för 1,5 mm2 kopparkablar).

 

@AmatörenDet är andra gången som jag ser att du ondgör dig över Rodiums "mediokra" ledningsförmåga, tycker du verkligen att det är ett så stort problem att det behöver upprepas flera gånger?

 

18 hours ago, Amatören said:

Jag påstår att hörbarhetsmässigt finns ingen skillnad mellan olika pläterringar av ädelmetall!:503504969_facewithopenmouth:

Det får givetvis stå för dig, men en lite lägre svansföring än att påstå att det inte finns någon skillnad hade nog varit mer klädsamt på ett publikt forum, risken finns ju att någon tror att det du skriver är en odiskutabel "sanning".

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Peo said:

Det får givetvis stå för dig, men en lite lägre svansföring än att påstå att det inte finns någon skillnad hade nog varit mer klädsamt på ett publikt forum, risken finns ju att någon tror att det du skriver är en odiskutabel "sanning".

Hehe, snacka om ömma fötter, Peo, och lägre svansföring!

Det enda jag vill framhålla är att varför slösa på jordens resurser i "onödan"?

Att det används i industrin, i medicinsk utrustning, i fordon och i rymdindustrin må vara både befogat och motiverat, men i kontakter i en bostad...befängt!

2 hours ago, Peo said:

och framför allt är det slitstarkt vilket guld inte är

Och du drar ut och sätter tillbaka kontakterna flera gånger varje dag så att pläterringen till slut blir avgnagd? Nja, det tror jag inte...;)

 

Jag avslutar med att konstatera att ditt utmärkta räkneexempel bevisar det jag påstår, övergångsresistansen blir större (högre?) med rodium i kontakterna vilket i så fall borde leda till ett SÄMRE ljud med dessa kontakter! Ju! Men logiska samband hör inte hemma i Euphonia, eller?

Jag avslutar med att fortfarande påstå att det hörbarhetsmässigt inte finns någon skillnad och inbjuder dig till att besöka mig och ta med några rodium-sladdar så ska vi testa mitt påstående! :cool: 

Over and out!

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Amatören said:

Och du drar ut och sätter tillbaka kontakterna flera gånger varje dag så att pläterringen till slut blir avgnagd? Nja, det tror jag inte...;)

Detta är inte "mitt område", men en kontaktyta rör sig alltid på grund av bla temperaturrörelser och vibrationer. I kombination med oxidation blir kontaktytorna med tiden utsatta för gnagrost (fretting corrosion), vilket avsevärt höjer kontaktresistansen. Olika kombinationer av material är olika bra på att motstå gnagrost, och det är ingen slump att man har valt rodium.

 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, octavia rs said:

Elrond ED254 överspänningsskydd i mätarskåpet så de tar hand om eventuella saker som kommer utifrån

Elrond ED254, antar att du menar transienter med "eventuella saker" eller filtrerar den mer än stora spänningsspikar?

 

20 hours ago, octavia rs said:

Idag har jag enbart en X-kondensator och en varistor mellan L-N i kopplingslådan

Har du testat om du får olika resultat med olika kondingar typ, 470nF istället för 220nF?

Har du märkt någon skillnad med och utan varistor?

Link to comment
Share on other sites

@LPL du har rätt i att ED254 enbart tar större transienter men de är godkänt som finskydd så det behövs inget mer efter för att ha tillräckligt skydd.

 

Nej jag har inte provat olika värden på X-kondensatorn dock har jag provat utan den och utan varistorn kan inte säga att jag hör någon skillnad.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-10-07 at 12:53, octavia rs said:

@LPL du har rätt i att ED254 enbart tar större transienter men de är godkänt som finskydd så det behövs inget mer efter för att ha tillräckligt skydd.

 

Nej jag har inte provat olika värden på X-kondensatorn dock har jag provat utan den och utan varistorn kan inte säga att jag hör någon skillnad.

Jag tänkte nog testa lite när jag har matningen på plats, har beställt ett par lådor så det blir enklare kan plugga i och ur olika filter vid test.

Filterbox.png?raw=1

 

Det verkar ju som en del får positiv effekt med IsoTek IsoPlug, men frågan är väl även hur bra eller dålig matning man har. Nästa fråga är om man vill ha Y-kodningarna eller ej, troligtvis inte.

 

IsoTek.png?raw=1

 

Mer intressant är då Nordost och Ansuz pluggar, men det beror ju även på om man har filter i sin strömfördelare.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, LPL said:

Det verkar ju som en del får positiv effekt med IsoTek IsoPlug, men frågan är väl även hur bra eller dålig matning man har. Nästa fråga är om man vill ha Y-kodningarna eller ej, troligtvis inte.

 

De värde jag har på filter komponenter kommer ifrån IsoPlug.

 

När jag lånade Megacon instrumentet prova jag att mäta innan och efter min Ansuz Mainz 8 C2 list men kom aldrig fram till nått vettigt så jag la ner de mätningarna.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, octavia rs said:

När jag lånade Megacon instrumentet prova jag att mäta innan och efter min Ansuz Mainz 8 C2 list men kom aldrig fram till nått vettigt så jag la ner de mätningarna.

Jag tror Megaconen bara mäter till 1 kHz, men ändå intressant att du inte såg något tydligt mönster. Jag tycker att Ansuz Mainz 8 A2-D2 verkar riktigt intressanta, jag gillar iden med de passiva spolarna. Jag mätte lite snabbt med oscilloskopet i grenuttaget och det är rätt tydligt att det händer en hel del otrevliga saker när jag slår på slutstegen. Blir att undersöka det närmare om det finns någon lösning som minskar ner störningarna och lyfter ljudet. Lär väl vara Ansuz eller Nordost om det inte går att knåpa ihop något själv:D

Link to comment
Share on other sites

 Angående jordning så finns det säkert mängder av tekniska aspekter på detta. Det är intressant och viktigt. Än viktigare för mig är hur prylarna presterar. OM vi tar jordning så har det generellt genererat bra musikåtergivning med produkter avsedda för detta ändamål. Jag tror inte jag hört att det försämrat musikåtergivningen i något system jag hört.

 

OM vi nu tar Nordost Qkore så finns mycket att läsa om det. Hur de än fungerar är en hyfsat enig Hi-Fi review värld mycket positiva till detta jordningssystem.

 

Förutom översvallande och positiva tillmälen i hela texten, Citaterar  jag här Stereophile's slutkläm, som bara är ett exempel med samma innebörd:

 

"Conclusions

I can’t imagine that anyone who’s invested considerable time and energy and money in a high-end system would want to be without the markedly “blacker” backgrounds, increased transparency and detail, more vivid colors, and greater overall veracity delivered by Nordost’s QKore Ground Units. Con- necting just a single power distributor or conditioner to a QKore1 or QKore6 brought marked improvements; adding as many additional components as possible increased the effect greatly. The law of diminishing returns does not apply; the differences were cumulative, and anything but subtle. "

Link to comment
Share on other sites

Jag säger inte att Qkore är dålig och jag instämmer till 100% att hur prylarna presterar är alltid viktigare än alla mätvärden, men kan man dra någon slutsats mellan mätt resultat och ljudåtergivning tycker jag att man har lärt sig än mer.

 

Relationen mellan akustikmätningar och ljudåtergivning är ganska tydlig medans elektriska mätningar oftast ifrågasätts och avfärdas med att det räcker att lyssna. Visst jag kan hålla med men i alla fall för egen del är det intressant att mäta, min tro är att man ibland enklare kan nå ett bra resultat eller t.o.m. ett bättre resultat om man även mäter. Intressant att du inte stött på att det blivit sämre någon gång, det gör det hela i så fall enklare.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, LPL said:

min tro är att man ibland enklare kan nå ett bra resultat eller t.o.m. ett bättre resultat om man även mäter.

Definitivt. Så länge man vet vad man ska mäta och hur man ska utvärdera.

 

I många fall tycker jag man ser att man mäter alldeles för schablonmässiga egenskaper, exvis magnituden av rena toner, och sedan drar slutsatser utifrån det. Om slutsatsen är "ingen skillnad" förlänger läsaren det till att det inte är någon skillnad.

I andra fall mäter man något extremt specifikt, tex hastighet eller temperatur, där innebörden för ljudåtergivning är ytterst svår att se.

De flesta standarder baseras på elsäkerhet eller hygienmässiga krav. Ljudåtergivning är något annat.

 

Link to comment
Share on other sites

Man kan väl sammanfatta med att det inte går att konstruera, bygga och sälja t.ex. en förförstärkare utan att mäta, i alla fall om man ska göra det seriöst. Du vill i varje fall veta att du har en strömförsörjning utan alltför mycket rippel och spikar, hyfsad frekvensgång, finns lagkrav på EMC, elsäkerhet o.s.v. Vanligtvis mäter man även resultatet när man integrerar ihop olika komponenter och moduler till ett system, men det är något som man oftast/alltid bortser ifrån när det kommer till Hifi.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, LPL said:

Vanligtvis mäter man även resultatet när man integrerar ihop olika komponenter och moduler till ett system, men det är något som man oftast/alltid bortser ifrån när det kommer till Hifi.

Precis.

Och det är därför man inte kan utgå från hur en apparat betér sig för sig själv.

 

5 hours ago, shifts said:

Man hoppas att den som konstruerat produkten mätt och att dess effekt på ljudet inte är slumpmässigt åstadkommet.

Ja, men se ovan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...