Jump to content

Det kan alltid bli bättre…


LPL

Recommended Posts

5 hours ago, calle_jr said:

Här ser vi närbilder på N1XV 5G6 och klangmodul:

 

IMG_2801.JPG

Riktigt seriöst, raka rör rakt in i strömfördelaren. 

Din kabel verkar inte direkt utsatt för luftburen EMI från huset, i alla fall om man jämför med kablage som vanligtvis ligger i VP-rör i innerväggarna.

 

5 hours ago, calle_jr said:

Ja, men för mig var det mest att minimera förimpedans och hitta en vettig jordkabel.

Menar du jordkabel eller jordkabel:) Förimpedansen är bevisligen viktig för att minska THD, men jag misstänker att låg impedans i skyddsjorden är en minst lika viktig parameter. Jordning verkar vara ett lika intressant ämne idag som för 30 år sedan då det var populärt att stjärnjorda alla apparatchassin i de vattenburna elementen…

Det känns inte som om utvecklingen inom detta område kommit speciellt långt även om det kommer och går nya produkter.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, LPL said:

Förimpedansen är bevisligen viktig för att minska THD, men jag misstänker att låg impedans i skyddsjorden är en minst lika viktig parameter. 

 

När man mäter förimpedansen så är det slingimpedans man mäter således är jorden med i mätningen. Man mäter hela vägen tillbaka till transformator hur stort motstånd man får i slingan fas-jord.

 

Av sin nätbolag kan man få ut Zför och Ik3 (stum 3 fasig kortslut) med dessa värden kan man sen räkna ut Ikj alltså 1 fasig kortslutning till jord. 

 

Om man vet transformator storlek och vilka kablar och längder som finns i anläggningen kan man räkna ut vilka värden man får utan att mäta.

 

Dessa värden är egentligen mest intressanta när man ska dimensionerar kablar och skydd så man uppfyller utlösningsvilkoren hur de sen påverkar THD i anläggningen hör man sällan nått om.

 

Jag bor i ett villa område som byggdes för 10 år sedan och värdena jag fick av elnätsbolaget stämde bra överens med mitt Fluke instrument tror jag ligger runt 280mohm Zför och 800A Ikj i min strömfördelare i racket om jag inte minns helt fel.

 

Tråkigaste var att man valt att bygga vidare med TN-C (3 fas och PEN) fram till varje tomt när det är lätt att göra allt TN-S (3 fas och separat PE, N ledare) vid ett nytt område. Men de kostar mer då kablar, kabelskåp m.m. blir dyrare och man kan inte gå ifrån TN-S till TN-C så de kan inte koppla på äldre delar hur som helst.

 

 

 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, LPL said:

Det hade varit mest intressant med skärmad 10 mm2. Jag ska försöka få lite tid att testa vidare med den skärmade 6 mm2 kabel jag har och se om jag kan komma fram till något mer än att det låter sämre:D

 

Om det inte är väldigt långa längder så ökar impedansen inte mycket om man väljer 2,5 6 eller 10kvmm, sett ur belasningssynpunkt är de ju egentligen överkurs med allt över 1,5kvmm. 

 

Resistansen (R) = (Resistivitet x Längd) / Area. Resistiviteten för koppar = 0,0175 ohm m/mm² vid 15°C. RL = 0,0175 x L / A. D.v.s. 10 m av en 0,5 mm² kopparledare har vid 15°C resistansen RL=0,0175 x 10 / 0,5=0,35 ohm.

 

Denna bild beskriver hur man räknar ut de olika värdena.

 

800px-Explanation_about_short-circuit_(with_example)_for_designing_electrical_installations.jpeg.c9f1717068aedfee2367ac187083bfa6.jpeg

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, octavia rs said:

När man mäter förimpedansen så är det slingimpedans man mäter således är jorden med i mätningen. Man mäter hela vägen tillbaka till transformator hur stort motstånd man får i slingan fas-jord.

@octavia rs, tack för den utförliga informationen. Jag har bara mätt spänningsfallet, tror jag ligger runt 0,35 Ohm på faserna i mätarskåpet. Har N1XV 10 mm2 från kabelskåpet som står nära (på min tomt), transformatorstationen har jag inte lokaliserat men den lär då ligga en bra bit bort. Jag har också inkommande TN-C. Kanske också är en parameter som påverkar, men som du skriver är det svårt att göra något åt:)

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, octavia rs said:

Om det inte är väldigt långa längder så ökar impedansen inte mycket om man väljer 2,5 6 eller 10kvmm, sett ur belasningssynpunkt är de ju egentligen överkurs med allt över 1,5kvmm. 

Instämmer, belastningsmässigt är det helt irrelevant. Har mätt spänningsfall, räknat och jämfört med mitt nuvarande vägguttag och det blir stor skillnad även med 2,5 mm2 men i mitt fall är det i princip lika enkelt dra in 10 mm2 så varför nöja sig med 2,5 mm2.

 

Jag har rätt stor ljudförbättring med 6 mm2, sedan om det främst beror på minskad THD eller i vilken utsträckning ökad area på skyddsjorden påverkar vet jag inte, det hör ju ihop. Skyddsjorden är ju oftast i direkt eller i någon typ av förbindelse med signaljord. Att koppla in Y-kondingar mellan L & N till skyddsjord känns inte bra, men det blir lite samma effekt att ansluta skärmen på en matarkabel till skyddsjord.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

Har du hittat N1XV med solida ledare?

Jag hittade inte det för ledare >2.5mm2.

Nix inte N1XV, kraftkablarna är tillverkade enligt standard, men det finns väl andra. Har inte kikat närmare då det nog inte skulle funka för mig.

 

Sedan kan man spekulera hur länge som helst hur stor skillnad det är mellan en solid ledare, fåtrådig, mångtrådig, tenn, silverpläterad ledare på samma sätt som med skärm. Jag tror de flesta av oss har en ide eller bestämd uppfattning om vad de föredrar och olika erfarenheter beroende på applikationsområde.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, LPL said:

Nix inte N1XV, kraftkablarna är tillverkade enligt standard, men det finns väl andra.

 

@calle_jr det finns N1XE-U som har solida ledare t.o.m 10kvmm men en 5G10 med PEX isolering och solida ledare är inget man vill dra in i alldeles för knöliga ställen. Den sista bokstaven i beteckningen -U solid, -R fåtrådig sen finns det RV-K som är mångtrådig tex.

 

SE-N1XE-U är en halogenfri, PEX-isolerad, PE-mantlad kabel med ledare av solid koppar. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderingar på att prova denna kabel mellan nätlist och apparater. 

 

NstCH_100x356.jpeg.f517104564043d9b43840f53e7019922.jpeg

 

Eventuellt då en 12G0,75 där jag kopplar som följer.

 

PE, Gulgrön, 1,2,3

L, 4,6,8,10

N, 5,7,9,11

 

Jorden ligger då i centrum förutom en ledare som hamnar i yttervarvet sen kommer L, N på varannan ledare i yttervarvet.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

Jag har funderingar på att prova denna kabel mellan nätlist och apparater. 

 

NstCH_100x356.jpeg.f517104564043d9b43840f53e7019922.jpeg

 

Eventuellt då en 12G0,75 där jag kopplar som följer.

 

PE, Gulgrön, 1,2,3

L, 4,6,8,10

N, 5,7,9,11

 

Jorden ligger då i centrum förutom en ledare som hamnar i yttervarvet sen kommer L, N på varannan ledare i yttervarvet.

Intressant! Det var Novosafe N(st)C, mångtrådig? Kanske kan vara bra ur ett störperepektiv, tänker man litz-kabel är det väl främst för att undvika att elektronerna hoppar runt och borde då vara solida ledare.

Sk%C3%A4rmbild%202020-09-17.PNG.jpg?raw=

Svårt att veta resultatet utan att testa, men kul att prova kablar. Jag är övertygad om att man kan komma riktigt långt med hemmabyggda kablar. Dock bör man väl tänka sig för innan man bygger egna lite mer otraditionella strömkablar om man inte är elektriker som du:)

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, octavia rs said:

 

@calle_jr det finns N1XE-U som har solida ledare t.o.m 10kvmm men en 5G10 med PEX isolering och solida ledare är inget man vill dra in i alldeles för knöliga ställen. Den sista bokstaven i beteckningen -U solid, -R fåtrådig sen finns det RV-K som är mångtrådig tex.

 

SE-N1XE-U är en halogenfri, PEX-isolerad, PE-mantlad kabel med ledare av solid koppar. 

Vilket fabrikat har en N1XE med Halogenfri PE-mantel?

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, octavia rs said:

Där ser man, det står inte vilket mantelmaterial som används dock.

 

I min värld så är just en N1XE en kabel man inte drar inomhus pga. brandklassningen. Den slagtåliga PE-manteln på de N1XE jag känner till har plast som brinner som en fackla när det väl tar eld.

 

Väldigt off-topic nu men. NKT AXQ / EXQ är i min värld en oskärmad kabel likt N1XE / N1XV fast med HFFR-mantel. Samma mantel som sitter på AXQJ / EXQJ / FXQJ, inte alls lika tålig för dragning i mark som största användningsområdet för N1XE verkar vara.

 

:) 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, David_33rpm said:

Väldigt off-topic nu men. NKT AXQ / EXQ är i min värld en oskärmad kabel likt N1XE / N1XV fast med HFFR-mantel. Samma mantel som sitter på AXQJ / EXQJ / FXQJ, inte alls lika tålig för dragning i mark som största användningsområdet för N1XE verkar vara.

Inte alls off-topic, då vi diskuterar kraftkabel. Om man inte skalar ur kabeln och drar i flexslang vill man inte så gärna att den ska vara brandfarlig och avge giftiga gaser:) Hoppas att ingen som läser denna tråd ger sig på någon permanent installation utan att anlita en behörig elektriker.

Link to comment
Share on other sites

Så kan det gå om man inte vet vad man sysslar med:unsure:

 

Detta är dock ett väldigt intressant område som enligt min uppfattning har stor påverkan på det slutliga resultatet. Min syn är att man bör åtgärda eller minimera problem så nära källan som möjligt vilket ger bättre resultat än att försöka dämpa oönskade effekter när de väl har uppstått. Kan vara filter, kanske mindre optimalt kablage eller t.o.m. högtalare, förstärkare... än vad som hade varit bäst, om elmatningen varit i topp o.s.v. Vi lyssnar trots allt på modulerad nätspänning.

 

Syftet med tråden är inte DIY utan att utbyta erfarenheter om elmatning till anläggningen. För egen del vill jag undersöka mer inom detta område innan jag spikar vilken lösning jag ska välja. Om man anlitar en elektriker utan att specificera exakt vad man ska ha, så får man en standardlösning vilket knappast är det som ger bäst resultat om vi pratar hifi.

Edited by LPL
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, LPL said:

Syftet med tråden är inte DIY utan att utbyta erfarenheter om elmatning till anläggningen.

 

Jag tycker det är en bra och intressant tråd, även om jag inte har möjlighet att dra dedikerade kablar för ändamålet idag så hoppas jag att någon gång i framtiden få den möjligheten på ett eller annat sätt, då kommer jag återvända hit för inspiration.

 

Jag ser även fram emot en annan tråd med med mer information om din anläggning vad som kommer efter elkontakterna och den resa du gjort, för även om det är modulerad nätspänning vi lyssnar på så finns det ju mer faktorer till vad som når öronen i slutändan... :) 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Jag ser även fram emot en annan tråd med med mer information om din anläggning vad som kommer efter elkontakterna och den resa du gjort, för även om det är modulerad nätspänning vi lyssnar på så finns det ju mer faktorer till vad som når öronen i slutändan... :) 

Sant, för den som undrar så har jag både förstärkare och högtalare. Vi får se, det är kanske inte omöjligt att det kan komma någon presentation i framtiden när jag får lite tid över.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Bebop said:

Men de vanligaste nätfiltren typ IsoTek har väl drosslar för att ta bort störningar?

En kombination av drosslar, spolar, kondensatorer, varistorer. Tror det fanns en bild i "Det smutsiga nätet" av @Peopå just ett IsoTek-filter.

 

Jag vill bara visa att det lätt kan bli sidoeffekter med ett filter oavsett komponenter. Intressant är att enligt mätinstrumentet Stetzerizer Microsurge Meter ser det bra ut. Finns en uppsjö sådana mätare Trefield / AlphaLabs / Greenwave, Line EMI Meter (Kina) även funnits de som varit avsedda för hifi, Entech (Monster) Wide Band Power Line Noise Analyzer, Blue horizon ("IsoTek") Mains Noise Analyser. De verkar även användas i demos.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-09-17 at 18:40, David_33rpm said:

Den slagtåliga PE-manteln på de N1XE jag känner till har plast som brinner som en fackla när det väl tar eld.

Helt med på det, och jag ska inte använda den.

Men om ju skulle göra det så handlar det om några meter kabel. Det måste vara en ytterst marginell brandbelastning det tillför jämfört med annat man har i en bostad. Det är ju inte så att den självantänder :1952293183_slightlysmilingface:

 

Det talas ofta om att alltid anlita "behörig elektriker", vilket har mitt fulla stöd. Jag har fortfarande problem efter föregående ägares eskapader i elsystemet.

Men borde det inte finnas "behörig tillverkare"? Jag tycker det smäck som säljs idag fullständigt svämmar över. Oavsett om det kommer från Schneider, ABB eller Elko. Små, pilliga skitkontakter och värdelösa plastdetaljer. Om de ens är märkta så måste man ha en stark ficklampa och förstoringsglas för att se skillnad på L och N. Om det medföljer instruktion så är det 2 punkters text och en oläslig illustration.


Här är instruktionen till ett jordat tvåvägs infällt vägguttag. Det är bara den lappen, inte ett häfte och inget står på baksidan. Inte för att jag behövde det, men vad är syftet med en oläsbar illustration utan instruktioner?

"Put no 1 in a hole in the wall. Push no 2 on no 1. Don't forget the rubberband". :663741902_thinkingface:

 

F6512654-EC37-430C-99F3-8FCFE865F9DF.jpeg

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, calle_jr said:

Oavsett om det kommer från Schneider, ABB eller Elko. Små, pilliga skitkontakter och värdelösa plastdetaljer.

 

Jag använder enbart Elko strömbrytare och uttag de har haft samma insatser sen jag börja jobba som elektriker för 25 år sedan och de tycker jag håller bra kvalitet och man ska ha rätt kass syn för att inte se deras märkningar.

 

1848499fs.jpg_full_page_.jpg.317a2e6b4abd9f3aadc8ffb7420004c6.jpg

 

7 hours ago, Simon76 said:

Finns det något sätt för en amatör att mäta om man har "bra ström" eller inte, tex med en multimeter, eller krävs det avancerad utrusning? Tänker om man kanske kan mäta iaf vissa grundläggande värden. Eller det har man kanske ingen nytta av?

 

Du kan tyvärr inte mäta mycket med en multimeter mer än spänning. För att mäta förimpedans och kortslutning krävs en installationstestare. 

Du kan dock iofs. få fram förimpedansen genom att mäta spänningen U1 och ta en resistiv belastning och när den belastar mäter du spänningen U2 (gör detta ett par gånger för att få fram ett medelvärde på U1 och U2). Mäta strömmen på belastningen och räkna med denna formel där Zför blir i Ohm.

Zför=(U1-U2) / I

Beroende på hur långt du bor ifrån nätstationen kommer du troligtvis få ett värde på 0,5-1.5 Ohm de beror lite på var man gör testet i ens egna anläggning, många meter 1,5kvmm kabel ökar fort på motståndet.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, octavia rs said:

Jag använder enbart Elko strömbrytare och uttag de har haft samma insatser sen jag börja jobba som elektriker för 25 år sedan

Så ska det se ut! :331706287_thumbsup:

Jag kanske tog fel på Elko. Kanske tänkte på Eljo, om det finns.

Denna insats är ett perfekt exempel; bra och tydlig märkning som syns även när man brutit strömmen, skruvkontakter och inte hullingar, tar lite större kabel, robusta detaljer.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-09-21 at 21:22, octavia rs said:

Jag gilla inte Eljos insatser

Jag tycker inte det är nått direkt fel på Schneiders kontakter

Eljo nedan, hör kanske inte hit, men valet var enkelt då jag valde brytare och uttag, i mitt tycke bra mycket snyggare än Elko var då det begav sig😊

Eljo1.jpg?raw=1

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...