Jump to content

Recommended Posts

Posted

Fast i råttfällan... :)

Förutsägbart förmodligen, men efter diverse knack- och lyssningsövningar har gnagarna kommit för att stanna.

Mouse001.JPG

Det är uppenbart att dessa fyllda skinnpåsar påverkar resonansegenskaperna på högtalarkabinett men framförallt på apparatburkar. Mycket effektivt mot en sjungande chassiplåt och på Classé CA-400 var dämpningen särskilt tydlig. På Amati Homage är intrycket mer att knackljudet flyttar uppåt i frekvens och blir lite kortare med råtta på plats.

Mouse003.JPG

Det är iofs inte märkligt att ett kabinett blir stummare när man belamrar det med något tungt föremål, men detta mysdjur tycks vara särdeles effektivt.

Vid lyssningsövningarna har jag av naturliga skäl bara provat placering på högtalarna och man kommer osökt att tänka på Black Diamond Racing.

Ett torrare, mer exakt ljud som ändå inte slår över i analytisk karaktär.

Helt i min smak.

Mouse005.JPG

För att gå vidare krävs ju en större mussamling och det är nog risk för att familjen utökas med några stycken av den mindre modellen.

Man skall enligt uppgift vända upp och ner på samt skaka dom var tredje dag så nyfikenheten bara växer... :mm:

Vad har dom i magen... :?::D

Mouse006.JPG

Posted

Timbre, jag vågar inte visa det här för frugan.

Hur ska man balansera upp dom på Coltranehögtalarna?

Grensle eller?

Det är enklare med en plan topp som dina högtalare har.

Men dom sitter fint däruppe och bidrar säkert med en "mys"faktor.

Verkligen fina råttor.

Posted

Uppriktigt sagt tror jag inte att ett helgjutet kolfiberkabinett behöver några råttor men man vet ju aldrig

Det tror inte jag heller, men försök att förklara detta för frugan :black:

Posted

Jag tänker köpa några småråttor (d.v.s. möss... :)) till signalkällan och ett par bamsar till Classéstegen. Jorma, du måste nog koppla in frugan ändå - du har ju också signalkälla och transistorslutsteg... ;)

Posted

Hur stor är skillnaden i vikt/volym på den stora och lilla modellen? Det är väl bara att ta fram nål, tråd, skalpell och kirurghandskarna för att ta reda på vad de innehåller!

Posted

Innehållet består bland annat av metallfilspån och jag är inte säker på att det är identifierbart även om man sprättar upp magen... :dead: Jag skall försöka luska ut det på andra vägar... ;)

Posted

Man kanske skulle skaffa sig två paddor på Utopiorna ändå... :D Finns ju plats där uppe om vi säger så! Få lådan att vibrera mindre är ju inte fel alls.... :mm:

Posted

Finns inte et mönster til hur man selv syr sådanna? eller måsta man bara anvenne fantasien?

Jeg ligger inne med 50 kg blyhagel som passande kunne finne anvenning til sådanne :mm:

Posted

Utan att ha hört vad dom kan ge, så tycker jag att 1200 till 1500/par kan dom vara värda för sitt fräcka utseende. En Picasso är betydligt dyrare :D

Guest Rydberg
Posted

Aha på det viset! :app:

En annan har ju en diskant på toppen så jag får nu stå över dessa "budget Picasso" ;)

Posted
" 1200 till 1500/par kan dom vara värda för sitt fräcka utseende"

*host host* nja fräcka är dom väl inte direkt

Ekman. det är inte alla som gillar Picasso heller :D

Posted

Dom blir väl inte erkända förrän skaparen av dom är död :app: