Timbre™ Posted November 29, 2003 Posted November 29, 2003 Fast i råttfällan... Förutsägbart förmodligen, men efter diverse knack- och lyssningsövningar har gnagarna kommit för att stanna. Det är uppenbart att dessa fyllda skinnpåsar påverkar resonansegenskaperna på högtalarkabinett men framförallt på apparatburkar. Mycket effektivt mot en sjungande chassiplåt och på Classé CA-400 var dämpningen särskilt tydlig. På Amati Homage är intrycket mer att knackljudet flyttar uppåt i frekvens och blir lite kortare med råtta på plats. Det är iofs inte märkligt att ett kabinett blir stummare när man belamrar det med något tungt föremål, men detta mysdjur tycks vara särdeles effektivt. Vid lyssningsövningarna har jag av naturliga skäl bara provat placering på högtalarna och man kommer osökt att tänka på Black Diamond Racing. Ett torrare, mer exakt ljud som ändå inte slår över i analytisk karaktär. Helt i min smak. För att gå vidare krävs ju en större mussamling och det är nog risk för att familjen utökas med några stycken av den mindre modellen. Man skall enligt uppgift vända upp och ner på samt skaka dom var tredje dag så nyfikenheten bara växer... Vad har dom i magen... Quote
Guest Jorma Posted November 29, 2003 Posted November 29, 2003 Timbre, jag vågar inte visa det här för frugan. Hur ska man balansera upp dom på Coltranehögtalarna? Grensle eller? Det är enklare med en plan topp som dina högtalare har. Men dom sitter fint däruppe och bidrar säkert med en "mys"faktor. Verkligen fina råttor. Quote
Timbre™ Posted November 29, 2003 Author Posted November 29, 2003 Uppriktigt sagt tror jag inte att ett helgjutet kolfiberkabinett behöver några råttor men man vet ju aldrig... Quote
Guest Jorma Posted November 29, 2003 Posted November 29, 2003 Uppriktigt sagt tror jag inte att ett helgjutet kolfiberkabinett behöver några råttor men man vet ju aldrig Det tror inte jag heller, men försök att förklara detta för frugan Quote
marbrink Posted November 29, 2003 Posted November 29, 2003 Jorma: Råttorna kanske kan kanske få sitta nån annanstans? Quote
sampix Posted November 29, 2003 Posted November 29, 2003 Råttorna kommer ta hifi-sverige med storm Ehm, min flickvän undrar om dessa kommer som andra djur i framtiden?... hon nämnde nåt om kaniner.. Quote
marbrink Posted November 29, 2003 Posted November 29, 2003 Sampix: Neodynium nämnde väl något om att han kunde få paddor till sina Utopior!? Quote
Timbre™ Posted November 30, 2003 Author Posted November 30, 2003 Jag tänker köpa några småråttor (d.v.s. möss... ) till signalkällan och ett par bamsar till Classéstegen. Jorma, du måste nog koppla in frugan ändå - du har ju också signalkälla och transistorslutsteg... Quote
Terminator Posted November 30, 2003 Posted November 30, 2003 Hur stor är skillnaden i vikt/volym på den stora och lilla modellen? Det är väl bara att ta fram nål, tråd, skalpell och kirurghandskarna för att ta reda på vad de innehåller! Quote
Timbre™ Posted November 30, 2003 Author Posted November 30, 2003 Innehållet består bland annat av metallfilspån och jag är inte säker på att det är identifierbart även om man sprättar upp magen... Jag skall försöka luska ut det på andra vägar... Quote
sampix Posted November 30, 2003 Posted November 30, 2003 Kommer shakti och mössen kunna hålla sams på accuphasen, timbre? Börjar bli lite trångt med plats väl.. Hur kommer dessa möss ligga prismässigt? Quote
Neodynium Posted November 30, 2003 Posted November 30, 2003 Man kanske skulle skaffa sig två paddor på Utopiorna ändå... Finns ju plats där uppe om vi säger så! Få lådan att vibrera mindre är ju inte fel alls.... Quote
Timbre™ Posted November 30, 2003 Author Posted November 30, 2003 Ja, det kommer att bli trångt om Accuphasesaligheten... Väldämpat blir det förvisso. Har för mig att ett par i mellanstorlek ligger på runt 1500 kr. Quote
sampix Posted November 30, 2003 Posted November 30, 2003 "Finns det hjärterum så finns det stjärterum" Helt klart prisvärt. Jag har möss på min önskelista. Får se om tomten hittar några såna bara.. Quote
sampix Posted November 30, 2003 Posted November 30, 2003 Neodynium> Räcker verkligen små paddor för dina högtalare? ett par flodhästar eller blåvalar vore väl mer passande Quote
Jan Posted November 30, 2003 Posted November 30, 2003 Finns inte et mönster til hur man selv syr sådanna? eller måsta man bara anvenne fantasien? Jeg ligger inne med 50 kg blyhagel som passande kunne finne anvenning til sådanne Quote
Timbre™ Posted November 30, 2003 Author Posted November 30, 2003 Blyhagel är aldrig fel... Trodde länge att Stand Extrema var fyllda med blyhagel men det visade sig vara järnfilspån. Bra för ryggskott... Quote
sampix Posted November 30, 2003 Posted November 30, 2003 Ska vi inte ha ett hifi-symöte någon söndagskväll då? Och så tar vi en gruppbild på alla våra nysydda piratkopior.. Quote
Ekman Posted November 30, 2003 Posted November 30, 2003 läckert Timbre jag vet inte om jag har missat det men står det priset på gnagarna någonstans? Quote
MaxMartin Posted November 30, 2003 Posted November 30, 2003 Jo, en sån ska jag ha på min Denon-spelare helt klart! Quote
Timbre™ Posted November 30, 2003 Author Posted November 30, 2003 Det finns nog nästan lika många motiv som det finns användare. De vanligaste torde vara resonansbekämpning och/eller livskamrater... Quote
Guest Jorma Posted November 30, 2003 Posted November 30, 2003 Utan att ha hört vad dom kan ge, så tycker jag att 1200 till 1500/par kan dom vara värda för sitt fräcka utseende. En Picasso är betydligt dyrare Quote
Guest Rydberg Posted November 30, 2003 Posted November 30, 2003 Aha på det viset! En annan har ju en diskant på toppen så jag får nu stå över dessa "budget Picasso" Quote
Bravo Posted December 1, 2003 Posted December 1, 2003 Var finns dessa nya husdjur att köpa? Jag prövade i butiken "Fyra små tassar", men de förde inga dylika påstod de! Quote
Ekman Posted December 1, 2003 Posted December 1, 2003 " 1200 till 1500/par kan dom vara värda för sitt fräcka utseende" *host host* nja fräcka är dom väl inte direkt Quote
marbrink Posted December 1, 2003 Posted December 1, 2003 Då testar man hellre kanske Eichmann toppers! Quote
Guest Jorma Posted December 1, 2003 Posted December 1, 2003 " 1200 till 1500/par kan dom vara värda för sitt fräcka utseende" *host host* nja fräcka är dom väl inte direkt Ekman. det är inte alla som gillar Picasso heller Quote
Ekman Posted December 1, 2003 Posted December 1, 2003 hehe sant men picasso är ju lite tufft iallafall gnagarna ger ju ett lite barnsligt oseriöst intryck tycker jag personligen Quote
Guest Jorma Posted December 1, 2003 Posted December 1, 2003 Dom blir väl inte erkända förrän skaparen av dom är död Quote
Recommended Posts