Jump to content

Högtalare i valfri färg


thli72

Recommended Posts

Kanske en udda tråd men har alltid gillat färger och dom flesta högtalare idag är i träfaner eller svarta eller vita.

Funderar lite på vilka märken man kan få i lite roligare färger.

Vet att Meridian har sitt Select program, Wilson kan man få i vilken färg man vill men det kostar nått galet

Tror man kan få Audiovector lackade i valfri färg. . 

Visst Focal finns i några kul standardfärger men inte custom.

Kommer inte på så många mer, nån som vet några mer man kan få i valfri färg?

 

 

sabr.JPG

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Engelholm Audio said:

Jag (och gissningsvis fler mindre aktörer) tillåter och erbjuder färg- och finishval. 


Detta uppskattar jag storligen. Ino Audio jag själv äger gör samma. Det går nog att få dem i nära nog vilket utförande man önskar, om man är redo att betala.

 

När jag fick all jordens finish och färger valde jag själv... mattsvart knotterlack. :Thinking:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, octavia rs said:

JBL erbjuder lite olika färger till sina Everest modeller har för mig de var riktigt dyrt dock.

 

 

 

JBL tar "bara" 160.000:- extra för dom sex olika specialfärgerna på K2-9900 . .som hittat ;)

 

Överlag är det rätt galna prispåslag för att få sin högtalare i annan färg. lite svårt att förstå detta

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Varför inte överväga att "wrappa" eller "foliera" ett valfritt par? det är icke-destruktivt och kan göras oerhört snyggt?

Eller inte:

 

ABF7C5A3-CC32-43E1-822E-EFA7312D93C4.jpeg

 

Detta är givetvis en bra ide som passar vissa modeller bättre än andra.

 

Sen finns det också säljare som har kontakter med lackfirmor som plockar isär hela högtalaren och lackar om den. jag har fått detta erbjudande på vissa modeller

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Bebop said:

Många är beredda att betala för att vara unika med originalitet som sticker ut. Fåfängans marknadspotential är betydande, även inom hifi.

Visst är det så, se bara på fina bilar där folk betalar galet för "one off" specialprylar

 

Men i JBLs fall så får man ändå bara en av sex tillvalsfärger, inget direkt unikt...för 160k!?

Det kostar "bara" 30.000: att få en Audi RS6 i customfärg som jämförelse 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Perfect sense said:

Jag skulle säga att en majoritet av tillverkarna erbjuder möjligheten till valfri färg (lackering) på den lite högre nivån.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Det är väl alltid en fråga om pris, vill man ha en Magico M6 i gul kolfiber så går det säkert att få om du betalar några hundra tusen extra, har dock aldrig sett några i annat än svart

 

Men jag såg prislistan för tillbehör och tillval för nya Koenigsegg JESKO. . så vad som är dyrt är relativt ;)

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, thli72 said:

Det är väl alltid en fråga om pris, vill man ha en Magico M6 i gul kolfiber så går det säkert att få om du betalar några hundra tusen extra, har dock aldrig sett några i annat än svart

 

Men jag såg prislistan för tillbehör och tillval för nya Koenigsegg JESKO. . så vad som är dyrt är relativt ;)


Ja, merkostnaderna varierar kraftigt beroende på tillverkare och nivå. Det är också skillnad på "lack och lack".

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, thli72 said:

Men jag såg prislistan för tillbehör och tillval för nya Koenigsegg JESKO. . så vad som är dyrt är relativt ;)

 

Koenigsegg lackas av Moses bil o lack utanför Kristianstad såg ett reportage om han som äger firman och de mest avancerade lack jobben tog 1700h på en bil.

Att lacka ett par vanliga högtalare de kostar nog inte så mycket men vill man ha de riktigt riktigt bra då tar de många timmar att få till det.

 

Link to comment
Share on other sites

Koenigsegg Skall ha en av dom bästa lackerna av nån bil, följer en del firmor och bilentusiaster på youtube och tyvärr är nästan alla nya bilars lack i ganska stort behov av polering för att bli bra.....kolla tex topaz i England som lägger skyddsfilm på bilar och kolla före/efter bilderna på lacken på nya mångmiljon bilar

och skall jag va lite gnällig här jag jag faktiskt aldrig sett en lackade högtalare som har en i närheten av perfekt lack oavsett pris, alla Wilson jag sett har ganska många små cirkulära repor från poleringen....pianolackade i svart är ofta riktigt illa om man tittar noga med en lampa.

skulle jag betala några hundratusen för att få en högtalare lackad skulle jag vara rätt petig att det blev bra, även när man kollar noga

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, octavia rs said:

Jag hade rätt långt gångna planer på att köpa orangea Focal Sopra när det begav sig men valde svarta. Kanske tråkigt men de här lite udda färgerna kan nog begränsa andrahands marknaden en del den dagen man ska till och sälja.

Helt klart är det så, ett udda märke i en udda färg kan blir helt död på andrahandsmarknaden.

 

Men jag är bara sugen på nått kul nu, och jag tänker behålla dom i så fall. .. har faktiskt ett par röda "the drop" högtalare som står framme som ren prydnad, dom är inte ens inkopplade:D

 

Jag ville ha mina Genelec i gult. ,men man va tvungen att köpa minst 5par för att få det :Cry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...