Jump to content

Fy fasen vad illa det låter...


Strmbrg

Recommended Posts

...om viss musik på streamingtjänsterna!

 

Ingen nyhet för flertalet av er misstänker jag. Jag har ju såklart läst beklaganden på diverse fora om hur fina inspelningar komprimeras och överstyrs på exempelvis Spotify och Tidal.
Jag lyssnar ju nästan bara på klassiskt och har uppenbarligen klarat mig från att höra hur eländigt det kan vara med annan musik.

Igår kväll fick jag för mig att lyssna på Herbie Hancock "Round Midnight".

https://tidal.com/album/25688883

Jag har den på CD, förvisso inte spelbar numera eftersom jag saknar spelare. Men jisses, så här minns jag den inte! 
Tjockt, resonant, grumligt...

 

Det är två saker jag inte begriper:

  • Varför sabbas musiken? Jag menar, Herbie Hancock är ju knappast musik som behöver komprimeras och "loudnessas" för att överrösta bullriga miljöer och funka på dåliga radioutsändningar.
  • Varför tycks klassisk musik slippa undan den här sabotageverksamheten när annan smal musik som exempelvis Herbies drabbas?

 

Det gick ju inte att lyssna på det! Jag blev nojig direkt och fick först för mig att jag hade problem med resonanser och funderade reflexmässigt på att flytta på högtalarna. Jag besinnade mig när jag insåg att jag nog snarare behöver skaffa mig en CD-spelare om jag skall kunna lyssna på lite annat än klassiskt emellanåt.

 

Edited by Strmbrg
Link to comment
Share on other sites

Vad märkligt. Klassisk musik borde drabbas mer än populärmusik. Jag menar det borde vara tydligare där om det är ett systematiskt fel.

Jag har ingen erfarenhet av Tidal, men jag upplever att strömmad musik är nästa "vilddjur" som ska tämjas. Hifi folket har kommit långt med analoga system och CD, men strömmat har öppnat portarna för nya källor till missljud. Jitter och "antenner" i form av dataledningar på 100-tals meter och sämre PSUer i switchar och routrar för att nämna några.

Jag har ännu inte hört något strömmat ljud som överträffar en bra CD spelare. Så min står kvar. Däremot är strömmat väldigt inspirerande och öppnar många musikaliska portar, så det är nog framtiden.

 

Link to comment
Share on other sites

@Strmbrg du länkar till en annan skiva än den du nämnde.

 

Jag letade upp denna på Tidal via ROON. Är det den du menar?

OQlbXpd.png

 

Blev naturligtvis nyfiken att lyssna på den då jag inte riktigt delar din erfarenhet av hur eländig musiken är via streaming tjänsten Tidal. Visst det finns mindre roliga album precis som på alla andra media. Men just denna tyckte jag var njutbar i mitt system. Tyckte efter en snabblyssning på några olika spår att den stundtals hade en trevlig närvaro.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Strmbrg said:

https://tidal.com/album/4050875

Jag har den på CD, förvisso inte spelbar numera eftersom jag saknar spelare. Men jisses, så här minns jag den inte! 

 

1 hour ago, Audionet said:

Jag letade upp denna på Tidal via ROON. Är det den du menar?

Ja, det är något galet. "Round About Midnight" finns också med på följande Hancock-album

 

R-1181909-1199038593.jpeg.jpg

 

Men km @Strmbrg avsåg Herbie Hancocks "Imagine Project" som länken hänvisar till så är den ett bra exempel på produktion som snarare är riktad till mobiltelefonslyssnare. DR-kod på 9 (Dynamic Range), vilket är lågt men inte jättelågt. Det är komprimerat och satt ihop i med massa överlägg som skapar fasfel och liknande, förmodligen med snuttar från olika studior. Om den låter grötig via Tidal så är jag inte förvånad. Men det låter inte bra från CD heller.

 

R-3889607-1348202112-4634.jpeg.jpg

 

2 hours ago, Strmbrg said:

Jag lyssnar ju nästan bara på klassiskt och har uppenbarligen klarat mig från att höra hur eländigt det kan vara med annan musik.

Klassisk musik och ofta även jazz, spelas fortfarande med "gammal" teknik. Man använder inspelningsrum med bra akustik där man får med salens ambience och använder relativt få mickar. Man är heller inte lika fĺitig med komprimering. Om man hade tagit direktljud med mickade fioler direkt från instrumenten och 14 mickar på pukorna osv, där allt sedan skulla mixas ihop till en orkester hade de nog inte låtit så kul. Elektrisk musik och mångkanalshantering har andra fördelar i den kreativa processen men är krävande. Få tycker jag klarar det.

 

Det finns även rock och pop med mycket bra inspelningar men den typen av musik som Imagine Project representerar köper man nog inte för välljud. Det finns tyvärr alltför mycket av den varan som berörts i andra trådar. Ibland verkar det finnas olika mastrkngar, en digital för massorna anpassade till hur och var de konsumerar musik och en analogmaster för vinyl för de "riktiga" som kan låta betydligt bättre. Förekommer även speciella SACD-mastrar. Problemet är att vi vet inte hur de hanterat materialet för olika releaser. Någon konsumentupplysning ges inte. Om samma album i olika utgåvor har olika DR-kod så är det en hint om att de har olika komprimering men det finns fler verktyg som man kan spela med under mastringen.

 

Jag såg någon artikel som gick igenom ett antal utgåvor på både cd och vinyl. Jag tror det var Deep Purple eller Black Sabbath. De åskådliggjorde komprimerkngen på varje utgåva i en graf. Ingen särskild info gavs på albumet. De avslutade med att det var rena lotteriet. I den tombolan snurrar väl även de utgåvor som Tidal och Quobuz tillhandahåller.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Strmbrg said:

Fel länk! Det är denna jag menar.

https://tidal.com/album/25688883


Det ser ut att vara samma som jag spelade, eller har jag missat något?

Om det är det så känner inte jag igen att det är tjockt, resonant och grumligt. Tycker rösterna förmedlas med bra närvaro samt att inspelningen återger mycket rumsinformation. Samtidigt skall det erkännas att jag bara hoppade igenom några låtar. :blush:

Link to comment
Share on other sites

Just now, Audionet said:


Det ser ut att vara samma som jag spelade, eller har jag missat något?

Om det är det så känner inte jag igen att det är tjockt, resonant och grumligt. Tycker rösterna förmedlas med bra närvaro samt att inspelningen återger mycket rumsinformation. Samtidigt skall det erkännas att jag bara hoppade igenom några låtar. :blush:

Lyssna på "Round Midnight".

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte syftet med tråden riktigt, att streaming skulle låta dåligt köper jag inte, det beror isåfall på andra faktorer hos dig eftersom streaming bevisligen kan låta VÄLDIGT bra. Att vissa album kan låta dåligt, absolut! Men vad har det med saken att att göra? Du hittar både CD skivor och vinyler som låter dåligt. Känns märkligt att tracka ner på ett helt koncept för att du har en skiva som låter dåligt. De som är ansvariga för utgivningen kan såklart klantat sig när de laddat upp den till diverse streaming tjänster, sådant förekommer. Men om du tycker streaming låter dåligt överlag och föredrar CD, då är det ju bara att köpa en CD-spelare som du är inne på. Ganska enkelt.

Link to comment
Share on other sites

@Strmbrg Jag har tillgång till 4st olika versioner av det albumet på Tidal. Jag har spelat låten Round Midnight på alla albumen och de låter rätt snarlika och alla låter bra i mina öron.

Jag upplever ett rätt stort rum med djupledsinformation samt bra separation mellan instrumenten. Inget är luddigt, snarare ganska skarpskuret med bra pinpoint. Skulle nog vilja säga att livekänslan är rätt påtaglig.

 

Den differentierade upplevelsen är intressant.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Även Qobuz har fyra versioner av albumet, dels den 24/96 jag spelar nu, och tre olika 16/44.1.

Jag vet inte om jag tycker det låter dåligt direkt, det låter mycket "jazz-klubb" om det. Lite annorlunda presentation än t.ex. Jazz på Stampen, men inte fel heller.

Den högupplösta har mera finkornig upplösning på musiken men en av 16/44.1-versionerna har mera drag under galoscherna och känns mera live/äkta för mig.

aOn7XoA.png

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Strmbrg said:

popmusik

Popmusik :o:question: 

 

Det är filmmusik från en film som är inspirerad och en hyllning till jazzpianisten Bud Powell och hans vedermödor under sin tid i Paris. I filmen bytte man ut pianot till tenorsaxofon där en jazzens giganter, tenorsaxofonisten Dexter Gordon hade huvudrollen. Det är ackustisk jazz av yppersta märke som den lät senare delen av 50-talet med lite modernare touch, framför allt i rytmsektionen.

 

Filmen rekommenderas för övrigt

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calle_jr said:

Jag har den musiken på LP

Samma här. Jag har spelat den ikväll och den är långt ifrån något mästarstycke från vare sig Dexter Gordon eller Herbie Hancock. Det här är ett typiskt soundtrack, dvs musik som skall matcha filmen snarare än ett publikinriktat studio- eller livealbum där musiken är huvudbudskapet. Jag håller med @Strmbrg och @calle_jr att det här albumet inte sticker ut Med sitt ljud och produktion. Musikmässigt är det en ojämn produktion men det passar bra i filmen. Med tanke på de musiker som är med så finns det betydligt intressantare album. 
 

Dexter Gordon är en av mina husgudar och jag plockade fram denna LP istället där mitt ex är en utgåva från mitten av 70-talet. Now we’re talking - mästerligt om man är vaccinerad med samma pickup som jag är... :app:

 

C8F73905-BEA7-4D5E-A6E8-01BD013E68E0.jpeg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...