Jump to content

Min långa hifi till bio resa.


thli72

Recommended Posts

Min hifi-resa, en historia i många delar … . .såväl som jag kan komma ihåg efter alla dessa år 😉

 

Mitt första hifi inköp som inte var en Walkman blev en Technics CD-spelare, som min bror faktiskt äger än idag. . .och den funkar fortfarande!

 

Jag köpte mina första CD-skivor (minns fortfarande vilken den första var) och lyssnade via CD-spelarens hörlursuttag.

 

Men när en ny sommarjobbslön kom in så var det dags för högtalare och förstärkare, Hifiklubben i Partille var den enda butiken jag kände till så jag satte mig på tåget från Lerum där jag bodde till Partille.

Efter att ha gått en kilometer till tågstationen i Lerum och från stationen till Hifiklubbens butik så sitter där en lapp att butiken flyttat till Skånegatan. .. suck (minns frustrationen än i dag över 30år senare)

Jaha, vänta på nästa tåg till Gbg och sen gå upp till butiken på Skånegatan..

Väl där köpte jag en NAD förstärkare och ett par Cervin Vega AT-8. . .16-17år gammal tänker man kanske inte så långt men hur skulle jag få hem detta?!

Tja, jag bar sakerna från Skånegatan till tåget. . Sen från tågstationen i Lerum hem, det är som sagt över 30år sedan men jag minns än i dag hur jobbigt detta var 😊

 

Men sen hade man sitt första system. . .. .. fortsättning följer

 

EDIT: Glömde att nämna att innan detta hade jag ett SHARP allt-i-ett system med skivspelare, radio, kassett och förstärkare. . hade förträngt att jag faktiskt hade detta system.. . tror jag köpte detta på SIBA för 1995:- :)

Edited by thli72
Link to comment
Share on other sites

Kort del 2 såhär på lunchen. . 

 

Detta var en tid då inkomsterna var små och CD-skivorna dyra så den mesta musiken jag hade kom från Radio och programmet TRACKS.

Jag kopplade in mitt SHARP system via hörlursutgången till RCA in i NADen för att kunna lyssna på radio och mina bland-band från Tracks.

 

Men så fort jag fick ihop pengar efter mer sommarjobb så blev det en NAD radiodel och ett DENON dubbelkassetdeck och SHARP allt-i-ett fick gå i graven.

Strax efter detta köpte jag en Sony vinylspelare och för första gången och enda gången hade jag ett "komplett" system.

 

Cervin Wega högtalarna byttes in till dom legendariska Audio Pro A2-2 i rött när jag flyttade till ett mindre rum hemma. .attans vad jag saknar den högtalaren

Till högtalaren kom en liten lustig förstärkare som mer såg ut som ett bil slutsteg

4.jpg

Link to comment
Share on other sites

. . .Det enda som händer i systemet nu på nått år är att ett NAD försteg införskaffas så alla mina källor kan kopplas in i dom små A2-2 högtalarna.

Nu börjar istället nått/några år där besöken på Bengans och Skivhugget i Gbg är täta och CD-samlingen långsamt växer.

 

Och när CD-samlingen växer så dras jag mer o mer ifrån "Tracks musiken" och nu börjar CD spelaren bli den enda källa som används.

Detta och det faktum att man nu börjat jobba lite mer gör att Hifi systemet nu börjar ändras i snabb takt. . . .

Link to comment
Share on other sites

Då har vi lämnat tonåren och kommit in på 90-talet, CD-Samlingen har växt och nu försvinner Kassettdäck. radiodel samt vinylspelare från mitt system. . för evigt ;(

In kommer en Denon DCD-3560 Cd-spelare, en rejäl klump som kommer agera källa i systemet under många år, först som CD-spelare men senare som drivverk. . .en av dom riktigt långlivade produkterna i mitt Hifi liv

 

 

Denon-DCD-3560-1170x600.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu bytte jag då in Audo Pro A2-2 (snyft) mot ett par KEF 101/2 och ett slutsteg som jag inte kommer ihåg vad det hette, kommer mest ihåg att steget hade den roliga egenskapen att det spelade vidare rätt många sekunder efter man slagit av det.

Så Systemet bestod nu av Denon DCD-3560, Nad 106 försteg, slutsteg på IKEA Lackbord och KEF 101/2 på ett rejält sandfyllt stativ.

 

Nu följer några år med många olika högtalare, och kablar :)

 

post-105533-0-72971400-1455254947.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det jag minns mest av KEF högtalarna vad att min klumpiga katt gillade att sitta på dom i titta ut genom fönstret, eller ligga på det varma slutsteget. . . En dag då hon hoppade upp på högtalaren så föll den i golvet, hela UNI-Q drivern blev sne så bas/mellanregister konen "fastnade" i diskanten.

 

I alla fall, KEF högtalaren köptes på Hifi-Stället i Gbg och eftersom jag jobbade i stan så blev deras Begagnat/demo hylla en lockande plats att hitta kul saker.

Provade under nått år massa udda högtalare, inte för att det skulle bli bättre men mer att prova nått nytt och udda.

Minns ett par udda REGA högtalare, men sen kom MAGNEPLANAR 0,6 och senare MIRAGE M5 in i mitt hifi liv, båda väldigt roliga högtalare som jag minns med glädje och stor saknad.

 

Men nu var det dax att flytta hemifrån och i en 1an kändes M5 lite stora.. .  .så nu kommer vi till en högtalare som jag hade i +7år och en jag saknar så mycket att jag kanske kommer köpa det märket igen ganska snart. . . . .. . 

Link to comment
Share on other sites

En sidohistoria som är ganska relevant för var jag befinner mig i mitt hifi liv idag är att åren innan jag flyttade hemifrån så börjar intresset för hembio växa sig starkt.

Så en 29" NOKIA tv inköptes för 9995:- och ett B&W komplett 5.1 system ( tror det va en tidig 600-serie ) och en NAD reciver.

Detta var under den tid jag hade MAGNEPLANAR högtalarna och jag kände att dom inte passade till hembio så jag hade två helt separata system.

NAD recivern byttes till en större DENON och sen blev det en ROTEL hembioförsteg och 6-kanals slutsteg. . bakhögtalarna byttes till Dipoler från B&W och ett antal olika subbar fick komma och gå.

nu började 16:9 komma lite smått så en PANASONIC 32" TV köptes för 16990:- . .. lite lustigt att jag inte kommer ihåg alla högtalare mm man ägt men jag kommer nästan alltid ihåg vad sakerna jag köpte kostade ;) ?

 

Nu är vi ikapp posten ovan och tiden där jag flyttade hemifrån. . ..och i en 1a blev det trångt att ha 2st system så jag fick tänka om lite

Link to comment
Share on other sites

Himla kul att läsa det här då jag ser flera gemensamma beröringspunkter/hifi-prylar (Panasonic, bioförsteg från Rotel). Jag minns också 29" tv-apparater, det kändes lite häftigare än 28" och så har jag för mig att några även började komma med "platt" glas. Lite lustigt att jag suttit och försökt inventera mitt egna hifi-minne sista veckan och trodde jag fått med alla prylar men när jag läser om dina dipoler från B&W så inser jag att jag själv lyckats förtränga mina DS6:or - kanske var det den modellen du också hade? Jag har tyvärr inga jättepositiva minnen av mina, vet inte om det beror på deras begränsade frekvensomfång eller om jag bara inte kunde få till en bra placering i min dåvarande lägenhet. Inser nu att jag även ägt ett par bipoler från Dali som jag glömt att nämna...

Link to comment
Share on other sites

Jodu det är mycket som kommer fram som man sen länge förträngt att man ens haft. . .nästan varje inlägg jag skriver så kommer jag på mer saker jag ägt

Japp det va DS6or jag hade ett tag, minns faktiskt inte hur länge, kommer dock ihåg att jag ett tag hade vanliga 600 stativare liggande på en hylla bak spelade rakt upp i taket.

 

Jag såg förresten bilder från "mitt rum" då huset jag växte upp i nyligen va ute på Hemnet, jäklar va litet rummet ser ut idag. . .o där hade jag två system?!? haha

 

 

Minns även en "mörk period" med självbyggen från Hifi-kit. . .men det skall vi inte prata om haha ;) 

Link to comment
Share on other sites

Så då hade man flyttat till egen lägenhet för första gången, tror det var strax innan flytten som jag hittade högtalaren som kom att vara med mig i många år och genom 3st flyttlass.

 

En högtalare som jag än i dag saknar och jag sneglar på detta märke igen.

högtalaren var en ProAc Response 2 . bilden nedan är inte mitt par men jag hade dom i svart med samma stativ.

Jag bara älskar hur mjukt denna högtalare presenterade musiken, det lät musik mer än "hifi"

 

 

1684765-00b02999-proac-response-2-speakers.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade av en slump en stor center med liknande membran, en Paradigm ADP-150 så den fick agera center. . .kommer inte ihåg vad jag hade som bakhögtalare under denna tid....EDIT kom fram till att jag hade Paradigm även bak, ett par dipoler.

 

Hade ROTEL försteget kopplat så att RL gick in i mitt NAD försteg och slutsteg o drev Proac R2 och Rotel sluteteget drev center och bakhögtalare. . .lite tjuvkopplat men det funkade

En REL sub köptes också in. . 

 

Detta system gick ett tag tills jag hittade min första riktiga "vill ha" produkt. . .en produkt jag ville ha utan att ens hört den. . . . .o nu är vi inne på 2000-talets början

 

EDIT ...inte min Center men ser lustigt nog ut som den ligger på ett par Mirage M5 med Magneplanar i bakgrunden :)

1735119-9d794b99-paradigm-adp150-speakers-center-channel-mirage-frxs10-sub.jpg

Edited by thli72
Link to comment
Share on other sites

Vi är nu framme vid runt  2001-2002 och vid ett besök på Hifistället får jag syn på ett märke som kom att stanna i mitt system i över 10år, Japanska Accuphase.

Tyvärr är detta inte direkt billiga saker med den lilla E-212 kände jag att jag kunde ha råd med.

 

Så en Accuphase E-212 köptes in och jag tror strax innan detta fick Denon CD-spelaren börja agera Drivverk och lite olika DACar testades under nått år

EDIT kommer på saker efterhand och inser att jag ägde några MICROMEGA förstärkare innan E-212, kan dom ha hetat TEMPO? vet bara att den gick att uppgradera i olika steg

 

 

212.jpg

Edited by thli72
Link to comment
Share on other sites

Även om detta forum inte handlar om hembio så är det en stor del av min historia så den är svår att inte nämna, men skall försöka fatta mig kortare om hembio delen.

Men min första Proj blev en Philips och detta öppnade upp en ny dimension av hembion, LITE större bild än vad 32" TV kunde ge.

 

Men ett av mina "svåraste" inköp någonsin som fortfarande idag ger mig "gjorde jag verkligen rätt där" kom under denna tid. . . 

 

Jag hade blivit väldigt kär i det par Sonus Faber Guarneri  som stod på Hifistället vid denna tidpunkt . . .samtidigt hade Ole hos Hificonsult i Alingsås ett par Wilson Witt inne känndes kul. . . .Wilson och Sonus Faber har alltid varit två märken som jag velat äga men det har aldrig blivit så...spoiler ;)

 

Jag våndades länge över Wilson vs SF vs en ny projektor. . . men grejen var att Wilson skulle inte funka i min lilla 1a och jag kände tillslut att en Sony VPL-VW10HT var ett mycket större hopp i kvalitet vs min projektor än var Guarneri var mot mina ProAc.

Just VW10HT var lite av en revolution inom hemabio projektorer, den första "tysta" projen. .. men för 65.000:- va den det klart dyraste jag köpt. . den va dyrare än min dåvarande bil!

 

Såhär i efterhand kan jag fortfarande tänka tillbaka på detta beslut med viss ångest. . .Sony projektorn var bra, men andrahandsvärdet va NOLL .. . SF Guarneri hade stått sig bättre, och attan vet om jag inte hade haft kvar dom än idag. . . .

Link to comment
Share on other sites

Men vi lämnar hembio för nu och går tillbaka till hifi och Accuphase. .. 

 

Min E-212 i guld och Denon CD i svart skar sig lite i min ögon så jag började leta Accuphase CD-spelare, tyvärr va märket under denna tid svåra att hitta i Sverige och priserna var rätt galna.

Men jag hittade en DP-67 spelare i 240V version helt ny för under halva Sverige priset i Hong Kong. . .så en sådan inhandlades 

Jag tror just denna historia finns redan på detta forum då handlare i Sverige reagerade på detta köp. . .men mer om det senare.

 

Nu var all min elektronik från Accuphase. . 

 

67.jpg

Edited by thli72
Link to comment
Share on other sites

Efter detta följer några år då jag flyttar till Stockholm och stort sett inget händer med systemet. . .en glömd tid i livet egentligen

 

Men efter en flytt till Varberg runt 2004 så börjar det handlas igen

 

För min del är Accuphase väldigt synonymt med deras klass-A förstärkare så jag började snegla lite på den största integrerade E-530 förstärkaren i hela 2x30W Klass-A :77:

 

Men även här låg priset högt i Sverige, tror den kostade 84k vid denna tidpunkt. . .och klart billigare i HK, så jag tittade på att köpa därifrån igen.

Men nu hör "Sladd" från Hificonsult av sig och tycker jag bör köpa från Sverige och han skulle fixa ett pris som var mer jämförbart med det i HK.

 

Visst det blev lite dyrare att köpa från Sladd men det kändes ändå bättre så jag valde den lösningen. . ."Sladd" fick samtidigt sälja lite Transparent sladd ;)

 

Så nu har jag faktiskt en egen bild på hur systemet såg ut då. . eller i alla fall nästan då ProAc högtalarna saknas, eller är bytta när bilden är tagen. . mer om det

senare ;)

Här har också en 42" Plasma och en S-VHS ( för att få TV bild till projen via S-VHS kabel hehe ) smugit sig in

 

 

530+67.JPG

Edited by thli72
Link to comment
Share on other sites

Efter 10år med ProAc så kändes det som det var dax för nått nytt på högtalarsidan. . 

 

Valet föll på de något oväntade Burmester B10 och det snygga men hutlöst dyra stativet. . .ett lite udda val som inte riktigt liknande allt annat jag tittade på under detta urval.

Men den lena diskanten föll mig i smaken, tycker många högtalare låter "hårt" med brutala Sss-ljud men denna diskat var len och njutbar.

 

Med detta är mitt 2-kanals system på sin peak, efter detta kommer annat i vägen och systemet och livet tar lite andra vägar. . .nästa del blir nystart och då närmar vi oss idag

gamalt system.JPG

Link to comment
Share on other sites

On 2020-09-09 at 09:28, thli72 said:

Så då hade man flyttat till egen lägenhet för första gången, tror det var strax innan flytten som jag hittade högtalaren som kom att vara med mig i många år och genom 3st flyttlass.

En högtalare som jag än i dag saknar och jag sneglar på detta märke igen.

högtalaren var en ProAc Response 2 . bilden nedan är inte mitt par men jag hade dom i svart med samma stativ.

Jag bara älskar hur mjukt denna högtalare presenterade musiken, det lät musik mer än "hifi"

 

Gammal kärlek rostar aldrig, som man brukar säga :thumbsup:

Själv hade jag Proac Tablette för typ 15 år sedan och sneglade då på Proac Response SC1.

Känner starkt för märket, genuint engelskt familjärt högtalarföretag, som luktar mer hifi än vinstintresse.

Skulle kunna tänka mig ett par begagnade Proac Response D2 att mysa med idag som extrahögtalare. :) 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Muffin said:

 

Gammal kärlek rostar aldrig, som man brukar säga :thumbsup:

Själv hade jag Proac Tablette för typ 15 år sedan och sneglade då på Proac Response SC1.

Känner starkt för märket, genuint engelskt familjärt högtalarföretag, som luktar mer hifi än vinstintresse.

Skulle kunna tänka mig ett par begagnade Proac Response D2 att mysa med idag som extrahögtalare. :) 

Den lilla ProAc Tablette 10 Signature lockar rätt hårt, vet bara inte riktigt vad jag skall ha den till. . .litet extra system i sovrummet kanske?

Link to comment
Share on other sites

Hmm då skall vi se, nu följer några år i förhållande och köpa hifi passade inte riktigt henne så systemet blev som det var. . .det enda som hände var väl att Spotify började streama musik och en SONOS enhet kopplades till Accuphase förstärkaren.. . .och jag började lite med hörlurar, men mer om det senare.

Vi nog framme vid 2011 nu och man blir singel igen och bestämmer sig för en förändring i livet. .. .en nyproducerad lägenhet bokas och jag börjar sälja av nästan allt jag äger.

Känner att jag behöver en nystart. . så ny lägenhet, nya möbler ny elektronik...nytt allt, en enkel flytt blev det.

 

Men hur skall man nu göra? HUR använder man sin elektronik egentligen och vad vill jag få ut av denna nystart?

Link to comment
Share on other sites

On 2020-09-08 at 11:11, thli72 said:

Min hifi-resa, en historia i många delar … . .såväl som jag kan komma ihåg efter alla dessa år

 

Vi har en rätt lik historia där jag började i två-kanals världen fast sen hade jag parallellt under många år bilstereo som stora intresse och tävlande i SASCA, under denna tid växte även 2 kanaler till 5.1 och även 7.1 som höll sig i många år. Nu är fokus återigen enbart på två kanaler igen, tur man sparat alla gamla kvitto så man vet vad man haft och när. Hitta inte på mina äldsta köp för 25 år sedan men ett ifrån mitten på 1997 satt längst bak i pärmen :) i bilstereo delen satt även tävlingsprotokoll som jag inte trodde jag hade kvar så de var kul att kolla igenom.

 

Får kanske knåpa ihop nått om detta har precis som du gamla bilder lite här och där över systemen man ägt.

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, octavia rs said:

 

Vi har en rätt lik historia där jag började i två-kanals världen fast sen hade jag parallellt under många år bilstereo som stora intresse och tävlande i SASCA, under denna tid växte även 2 kanaler till 5.1 och även 7.1 som höll sig i många år. Nu är fokus återigen enbart på två kanaler igen, tur man sparat alla gamla kvitto så man vet vad man haft och när. Hitta inte på mina äldsta köp för 25 år sedan men ett ifrån mitten på 1997 satt längst bak i pärmen :) i bilstereo delen satt även tävlingsprotokoll som jag inte trodde jag hade kvar så de var kul att kolla igenom.

 

Får kanske knåpa ihop nått om detta har precis som du gamla bilder lite här och där över systemen man ägt.

Oo det där med att spara gamla kvitton låter farligt, vill man verklige veta hur mycket pengar man lagt på detta ?! ;) ( jag kommer dock ihåg alla priser i huvudet av någon anledning )

Gissar att det där med bilstereo på hög nivå blir rejält dyrt ganska snabbt då mycket är special.

Link to comment
Share on other sites

Egentligen så var inte bilstereo prylar som var riktigt bra speciellt dyra @thli72 tror tex min sista CD med separat DSP box ifrån Pioneer kosta runt 25k, den var fullsmetad med allt man kan tänka sig, dubbla 31 bands eq, 4 vägs filter, auto EQ, separat avstånds inställning för alla 8 kanaler m.m. Mitt sista slutsteg ifrån Italienska Audison som då var bland det bästa man kunde ha i början på 2000-talet var ett riktigt mästerverk i byggnation, körde det i 5 kanaler lämnade då 4*75 + 1*500W kostade cirkus 12k.

 

Det var mest all tid på att bygga om bilen som var en stor del av investeringen bara riva ner allt och dämpa bilen var ett häst jobb. Sen byggde man dörrsidor, a-stolpar och i hela kofferten skulle slutsteg och basar ha sina lådor.

 

Inte för att sno din tråd men här är steget invändigt.

 

277963716_-Audison-VRx-6.420-009.thumb.jpg.3e3572f5ae3d58a8577087d0de3a60c7.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jo just det där byggandet verkade ta både tid och pengar. . särskilt om bilen skulle kunna komma tillbaka till ursprungligt skick igen ;)

Men det kändes lite på den tiden att dom som tävlade byggde nått kul, tävlade med det en kortare period o sen börja om igen för att ha nått nytt att visa upp

 

Jag hade en ok stereo i min gamla POLO när jag bodde i Stockholm och ofta pendlade ner till Gbg på helgerna. . .om jag mins rätt va det Pioneer huvhudenhet, DLS högtalare i ombyggd dörrsida/A-stolpe. . Alpina? 4-kanals steg kopplad via en 1farads konding och en baslåda. . lite mer av min hifi historia.

 

Egentligen är billjud rätt kul då det är enda gången man som lägenhets boende kan spela högt och sjunga med som en galning :)


 

Link to comment
Share on other sites

Är det så mycket skillnad på E-560 och E-650 egentligen?

 

Helt klart fina saker, den jag är mest sugen på idag är minsta klass-A slutsteget A-36. . o driva det direkt från min dCS Bartók. . . men inte estetiskt lika snyggt, känns som de flesta Accuphase ägare kör Accuphase rakt igenom

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke, har helt andre høyttalere og rum idag enn då...men jag tycker, utan att ha nått handfast på det..att dom senaste modellerna har släppt lite av den den ”gosiga" Accuphase ljudet å verkar va mer öppna å transparenta...

Er ju egentligen stark Audionet fans, men det her funkar bättre i mitt rum...nekar fylla vardags rummet med akustik remedier...spelar for såvidt rätt så lågt i lägenheten å Accuphase gör nog en bättre jobb med dom kriterierna :unsure:

 

mvh  

Link to comment
Share on other sites

On 2020-09-08 at 12:57, thli72 said:

Cervin Wega högtalarna byttes in till dom legendariska Audio Pro A2-2 i rött när jag flyttade till ett mindre rum hemma. .attans vad jag saknar den högtalaren

Till högtalaren kom en liten lustig förstärkare som mer såg ut som ett bil slutsteg

4.jpg

 

 

De hade väl den patenterade ACE-bas principen som gav mer bas ur mindre låda? Därav den speciella förstärkaren.

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, shaft said:

 

 

De hade väl den patenterade ACE-bas principen som gav mer bas ur mindre låda? Därav den speciella förstärkaren.

Japp. . man hade en XLR kabel mellan förstärkaren och högtalaren..lite udda högtalarkabel, och förstärkaren "manipulerade" signalen för att ge bas ur en galet liten låda som bara hade ett 4,5" element och en passiv 5,25" på baksidan

Link to comment
Share on other sites

Så nu säljs allt utan CD-skivorna av och jag börjar fundera på HUR och VAR jag egentligen lyssnar på musik och hur jag vill ha systemen i nya lägenheten.

 

Jag konstaterar rätt snart att det väldigt sällan blir av att jag sätter mig i vardagsrummet och lyssnar på musik, när jag lyssnar är det oftast/alltid framför datorn så en plan hur det kan lösas börjar ta form.

Jag har som boende i lyhörda lägenheter gillat att lyssna i lurar, så ett bra lursystem skall det bli. . .och så tänker jag mig enklare studiomonitorer om jag vill slippa lurarna lite

 

Sagt o gjort, mina Denon lurar skickas till USA och moddas av Lawton audio till ett par LA7000 med alla moddar och bästa kablarna med finaste 2xXLR han har

En harmony Designs EAR 909 hörlurs förstärkare köps då den har alla möjliga utgångar och skall vara bland det bästa som går att få tag i.

 

Ett problem blir att jag behöver en DAC med dubbla XLR utgångar, helst en fast till hörlursförstärkaren och en variabel till dom aktiva högtalarna.

Den enda DAC/Försteg jag hittar som klarar detta är Mcintosh D100 så en sån köps också. . .och ett Focal 2.1 system

 

Jag vill ocskå kunna spela Tidal och mina rippade CD via samma system så ett Meridian Sooloos system med MC200 core och MS200 endpoint köps in.

 

Så då ser kontorsystemet ut på detta vis. . .. nästa bion.

 

sys.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...