Jump to content

Strmbrg, en självkritisk tillbakablick (en sk "min resa")


Strmbrg

Recommended Posts

Högtalares avstånd till väggen bakom spelar en avgörande roll för ljudupplevelsen, det blir förstärkningar och utsläckningar av olika frekvenser beroende på avståndet. Det här kan både öka och minska upplevelsen av en illusion, men framför allt döda viktiga register basområdet. SBIR är väl bekant för de flesta här på forumet.

Här är en sida som reder ut det ganska bra.

 

http://arqen.com/acoustics-101/room-setup-speaker-placement/

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-09-11 at 08:12, Strmbrg said:

Alltså, det är förkortningar jag har problem med. Inte rumsakustik. :)

 

 

Förkortningar är ett åbäke eftersom det finns risk för att utesluta ej redan initierade personer. Jag är ganska trög av mig så jag känner mig nästan alltid utanför. Med det sagt så vann jag för första gången ett Bob Dylan-quiz häromdagen. Tävlingen gick ut på att på tid skriva ut hela låttiteln efter förkortningen. Jag har tidigare skrivit uppsatser om hur svårt jag har för förkortningar av hans låtar, huvudet exploderar av sånt som "ITALTL, ITATTC" och "WTNCFFTS" (It takes a lot to laugh, it takes a train to cry; When the night comes falling from the sky). Men jag vann tävlingen. Och med det sagt vill jag också säga att jag älskar att ha högtalarna så långt ut i rummet som mina tår tillåter. 3D-känslan eller djupet i musiken tycker jag blir mycket större när högtalarna är placerade långt ut i rummet. :)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, egoBen said:

3D-känslan

Vissa förkortningar är OK... :question:

 

Jag kan heller inte alla förkortningar men det går ju fråga eller googla. Vi lär av varandra. Det är också mycket av det som står i klartext som kan vara svårt att begripa. Hifi har, som alla branscher, sina förkortningar. Det är bara att slå upp en specifikation för en förstärkare för att inte tala om nyheter som HEED och Atos inom flerkanal, S/PDIF, AES, USB, HDD i den digitala världen, JFET eller mosFET för transitorer. För att inte tala om mV, kOhm, mA och dB. Det går ju lära sig.

Link to comment
Share on other sites

Alltså, det väsentliga som jag ser det är frågan om syfte och metod. Och syftet bör ju rimligtvis spikas innan man väljer metod.

Åtminstone tycker jag det.

 

Nedanstående har alltså inte så mycket med ljudanläggningar och musiklyssnande att göra, men kan vara intressant likafullt.

 

Så vad är syftet med förkortningar? Mitt svar på den frågan är ungefär:

  • Det skall gå snabbare att skriva
  • Texten skall ta mindre plats
  • Det är jobbigt att skriva ut hela ord och meningar

 

Men varför skriver man? Om skrivandet är tänkt att läsas av andra, så är det ju mottagaren man skall tänka på när man väljer hur man skriver. Inte primärt på sig själv.

 

Om det går snabbare vid själva skrivtillfället att använda förkortningar, så är det ju kanske bra att förkorta. Åtminstone om man behöver använda den sparade tiden till något annat, som inte skulle hinnas med annars. 

 

Men om nu syftet med skrivandet är att förmedla något till mottagaren så bör ju skriv-metoden anpassas till det syftet.

Om det blir missförstånd (eller oförstånd) på grund av otydlighet för mottagaren, så uppfylldes ju inte syftet med skrivandet.

Skrivaren kanske inte ens får klart för sig om läsaren förstår eller ej. Läsaren kanske felaktigt utgår från att han förstår.

Om läsaren meddelar skrivaren att han inte förstår, och skrivaren måste förklara, eller om läsaren måste söka upp en förklaring själv, ja då föll ju med råge syftet med att spara tid.

Åtminstone om man betraktar hela tidsförloppet från skrivandet till förståendet.

 

Edited by Strmbrg
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Strmbrg said:

Så vad är syftet med förkortningar?

För att t ex slippa säga och skriva total harmonisk distorsion och ersätta detta med THD, SACD istället för Super Audio Compact Disc eller Laser istället för Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation  plus att få internationellt gångbara begrepp som funkar i de flesta språk. Förkortningen blir ett nytt ord som kallas för akronym. Väldigt vanligt i företagsnamn. I mina krokar vet väldigt många vilka SMEKAB är men få att det står för Skoglösa Mekaniska Aktiebolag. Ett annat exempel är PERGO som står Perstorp Golv Aktiebolag. Företaget ägs idag av ett helt annat företag men akronymen står kvar och förknippas med laminatgolv.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Bebop said:

För att t ex slippa säga och skriva total harmonisk distorsion och ersätta detta med THD, SACD istället för Super Audio Compact Disc eller Laser istället för Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation  plus att få internationellt gångbara begrepp som funkar i de flesta språk. Förkortningen blir ett nytt ord som kallas för akronym. Väldigt vanligt i företagsnamn. I mina krokar vet väldigt många vilka SMEKAB är men få att det står för Skoglösa Mekaniska Aktiebolag. Ett annat exempel är PERGO som står Perstorp Golv Aktiebolag. Företaget ägs idag av ett helt annat företag men akronymen står kvar och förknippas med laminatgolv.

Det finns såklart inget självändamål i att skriva ut heller.

Det väsentliga är att försöka säkerställa att mottagaren förstår det man vill att mottagaren skall förstå. Om syftet nu är detta, vill säga. Det finns ju massor av syften med att kommunicera. Men man bör kanske fundera över det först.

Man får från fall till fall göra en omdömesgill bedömning baserad på vilka mottagarna är (kan tänkas vara) och hur man skall gå tillväga för att nå ut med det man vill förmedla. Det blir ju aldrig perfekt, men det blir åtminstone hyfsat bra om man inte bara rusar på utan att försöka definiera sitt syfte.

Och, njae, jag tycker nog inte att jag är jättebra på att kommunicera. Men det ändrar ju knappast på det viktiga i att fokusera på mottagaren snarare än på sig själv i skrivandet.

Edited by Strmbrg
Link to comment
Share on other sites

Idag bytte jag till Supra skärmad nätkabel på en gammal Denon CD-receiver.

Jag använder den endast som CD-drivverk och kör digitalt ut från den.

Apparaten har ojordad nätanslutning och saknar nätbrunn. Det fick därför bli ett litet ingrepp i den för att "knö fast" den betydligt grövre kabeln där inne.

Men fasen vicken skillnad det blev!

Utseendemässigt åtminstone.

Åtminstone när man kollar in apparaten bakifrån.

Och det kan jag inte göra när den står i hyllan.

Men ändå, liksom.

Arnold Schönberg låter dessvärre fortfarande som Arnold Schönberg...

Link to comment
Share on other sites

On 2020-09-10 at 19:34, Strmbrg said:

Ogillar för övrigt förkortningar.

Jag använder själv ofta förkortningar för att inte bli för långrandig, osv etc mfl o dyl ang fyi lol fwiw imho. Det underlättar ju också för alla läsare så länge man förstår. Som @Bebop skriver är det många som enbart vet vad förkortningen står för.

Men jag instämmer att det ibland blir överdrivet och kan uppfattas som onödigt högtravande. Man behöver ju inte krångla till en text bara för att den är enkel :) 

Jag tycker det är juste när man skriver ut betydelsen första gången man använder förkortningen. Exvis "Strmbrg (Strömberg) anser att vi ska undvika förkortningar".

Link to comment
Share on other sites

Mjae, jag anser inte att vi skall undvika förkortningar. Jag anser att vi skall kommunicera så att de vi kommunicerar med förstår.

 

Vilken METOD som används i syfte att få god förståelse är inte det viktiga. Det viktiga är RESULTATET.

En metod kan vara att skriva ut ord i sin helhet. En annan kan vara att bli bra på meningsbyggnad. En tredje kan vara något annat.

 

Vi snöar ofta in på metod-diskussioner. Alltså inte alls bara på det här hifi-forumet, utan i jättemånga sammanhang.

Ofta gör vi det utan att egentligen fundera speciellt mycket på det slutliga resultatet. -Vad var det som skulle åstadkommas? Vad var syftet?

 

Apropå syften så brukar jag emellanåt fundera på en sak inom just hifi:

"Hifi" kräver ju dels en avsändare - själva anläggningen. Dels en mottagare - lyssnaren.

Tillsammans åstadkommer avsändaren och mottagaren en illusion av en musikalisk händelse inne i mottagaren. 

Eftersom ljudet som når mottagaren egentligen låter väldigt annorlunda än den riktiga orkestern gjorde i verkligheten, så måste mottagaren bidra med sin föreställningsförmåga och processa ljudet i hjärnan.

Om inte processorn funkar hyfsat bra, så skulle illusionen av en kör i en kyrka inte uppstå. 

Ett gitarr-riff skulle bara vara ett odefinierat ljud som inte associerades till en elgitarr.

En streck-gubbe skulle bara vara streck, som inte associerades till en gubbe...

 

Vore det inte ganska smidigt om man kunde "träna upp" sin inre processor, istället för att med med massor av pengar förbättra sin ljudanläggning?

Att förbättra tolerans- och associationsförmågan, istället för att förbättra anläggningen, när man vill skapa en ännu bättre ljudupplevelse.

 

Det är tyvärr mycket roligare med prylar än med inre processorer.

Det tycker åtminstone jag.

 

Edited by Strmbrg
Link to comment
Share on other sites

On 2020-09-18 at 08:13, Strmbrg said:

Vilken METOD som används i syfte att få god förståelse är inte det viktiga. Det viktiga är RESULTATET.

En metod kan vara att skriva ut ord i sin helhet. En annan kan vara att bli bra på meningsbyggnad. En tredje kan vara något annat.

 

Jag skriver som jag tänker och tittar sällan på den skrivna texten innan jag lägger ut den. Det har blivit massor av fel i mina inlägg, iaf om vi pratar om det svenska språket. Mitt språkbruk har med åren blivit bättre då de flesta jag tidigare pratade Södersnack med har gått hädan (inkl min far och farbror som snackade ”riktig” Stockholmska). Jag har blivit mer försvenskad även om e-ljudet är kvar och några sköna slangord. 

 

När det gäller mina inlägg här på Euphonia så hoppas jag att alla förstår även om det säkert är dålig svenska från min sida? Om inte så be om en förklaring!

När jag läser andras inlägg så ser jag också ett antal fel, men jag förstår ändå, om inte så skulle jag fråga!

 

Förkortningar däremot är jag dålig på att tyda alla ggr, särskilt matematiska formler som jag förvisso aldrig behöver lära mig då jag inte använder de. Amerikanare använder mycket förkortningar som jag även ser och använder lite i egna texter, ra eller dåligt vet jag inte och ingen som påpekat heller.

 

Däremot är jag imponerad av att läsa en väl komponerad text och då med de mest vanliga ordens betydelse, de där svåra orden som jag måste googla synonymer för kan jag tycka är lite väl svåra och kanske inte passar in i de enklare inläggen här så att alla förstår förstår direkt vad som är skrivet.

 

Ursäkta min dåliga svenska men jag skrev som jag tycker och känner.

 

/byZan  

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

 

Jag skriver som jag tänker och tittar sällan på den skrivna texten innan jag lägger ut den. Det har blivit massor av fel i mina inlägg, iaf om vi pratar om det svenska språket. Mitt språkbruk har med åren blivit bättre då de flesta jag tidigare pratade Södersnack med har gått hädan (inkl min far och farbror som snackade ”riktig” Stockholmska). Jag har blivit mer försvenskad även om e-ljudet är kvar och några sköna slangord. 

 

När det gäller mina inlägg här på Euphonia så hoppas jag att alla förstår även om det säkert är dålig svenska från min sida? Om inte så be om en förklaring!

När jag läser andras inlägg så ser jag också ett antal fel, men jag förstår ändå, om inte så skulle jag fråga!

 

Förkortningar däremot är jag dålig på att tyda alla ggr, särskilt matematiska formler som jag förvisso aldrig behöver lära mig då jag inte använder de. Amerikanare använder mycket förkortningar som jag även ser och använder lite i egna texter, ra eller dåligt vet jag inte och ingen som påpekat heller.

 

Däremot är jag imponerad av att läsa en väl komponerad text och då med de mest vanliga ordens betydelse, de där svåra orden som jag måste googla synonymer för kan jag tycka är lite väl svåra och kanske inte passar in i de enklare inläggen här så att alla förstår förstår direkt vad som är skrivet.

 

Ursäkta min dåliga svenska men jag skrev som jag tycker och känner.

 

/byZan  

 

Jag är inne på samma spår. Jag skriver ofta utefter vad jag tänker instinktivt. Ibland skrivs det på mobilen och överblicken blir kass och snavandet ökar.  Det är inte en ansökan, en journal eller en artikel till en tidning. Korrekturen blir ibland först när någon svarat och jag läser igen för att se vad jag skrev.  Ser då en del underligheter. Snavande på tangenter, ibland klipp och klistra i fraser som blivit fel eller hamnat fel. Man ser det när man läser allt igen. Då blir det "edit". Skulle jag jag ha samma korrektur som i mina journaler skulle det inte bli tid till Euphoniatexter. 

Jag har förståelse för detta byZan. 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-09-18 at 08:13, Strmbrg said:

Mjae, jag anser inte att vi skall undvika förkortningar. Jag anser att vi skall kommunicera så att de vi kommunicerar med förstår.

Jag kan köpa ditt resonemang i vissa lägen, men det är långt ifrån ett måste.
Hur kommunikationen sker, vilken målsättning avsändaren har och vem som är den tilltänkta mottagaren anser jag spelar en avgörande roll.

Är det en enkelriktad eller en dubbelriktad kommunikation? (TV/Radio vs ett fysiskt möte eller telefon)
Är det en riktad kommunikation till en specifik mottagare/grupp av mottagare, eller en allmän "broadcast"?
Känner jag till mottagarens kunskapsnivå inom det berörda ämnet som kommuniceras?

Vem är målgruppen och vilket är syftet?

 

Jag tar ett exempel för att förtydliga vad jag menar.
Om jag skriver ett publikt inlägg här på forumet om de olika förstärkarklasserna är inte min målsättning att alla som läser det ska förstå vad jag skriver och jag har heller inte för avsikt att undervisa alla läsare i grundläggande ellära och elektronik för att de ska förstå.
Jag vänder mig till de läsare som besitter tillräckliga kunskaper för att förstå förkortningar som t.ex mA och kΩ och jag tror inte det spelar så stor roll om jag hade skrivit ut det som milliampere eller kiloohm.
Jag som avsändare förutsätter alltså att de tilltänkta läsarna antingen redan har erforderliga grundkunskaper i ämnet eller har viljan/förmågan att på egen hand söka den saknade kunskapen i böcker, på nätet eller ställa en fråga.

All kunskap serveras inte på silverfat.

Det kan faktiskt vara en pedagogisk fördel att mottagaren inte får allt nertryckt i halsen som en fågelunge utan måste engagera sig lite själv.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

För att återknyta till trådens syfte, alltså att redogöra för min hifi-historik och göra det på ett självkritiskt sätt:

Det har passerat massor av högtalare genom mina vardagsrum. Nä, jag har inte flera vardagsum, men har bott på ett flertal ställen med ett vardagsrum i varje. 

Låt se, vad har passerat?

 

Bose 901 i cirka tre år

Bilstereohögtalare på fönsterbrädan i något år

En sambos brorsas hembyggen med horndiskant och spridningslins ett par år

Egna hembyggen med tre ovala Philips bred(smal...)bandare i ett högkantsprisma stående på en dålig kvartsvågspipa i ett antal år

Sen tog det fart, med ett närmast nevrotiskt bytande. Hur de olika högtalarna lät minns jag inte, det väsentliga såhär i backspegeln är egentligen snarast att min frustration över att det aldrig blev tillräckligt bra aldrig avtog. Som ni ser nedan så var jag i stort sett hela tiden kvar i och bytte runt bland högtalare inom ett ganska smalt och lågt prisspann.

 

Under knappt tio år pågick nedanstående nevrotiska bytande interfolierat med ett evigt flyttande och vridande på högtalarlådor. Allt under ständig frustration av att felen dominerade över musiklyssnandet.

Sonus Faber Minuetto

Ramsneda Magneplanar MG2 

Carlsson OA50 (.2?..)

Dali 310

Magneplanar SMGC

Audio Pro A2.42

Något slags Tannoy i studioutförande med Dual Concentric 10"

Hembyggda kvartsvågspipor med ett ensamt pyttelitet Fostex-element

Elac 310.2 Jet

Fostex-pipan på nytt

Elac igen

System Audio SA 310

Jordan VTL

Magneplanar SMGA

 

De sistnämnda var ett rejält misstag, då det visade sig ganska omgående att trådarna släppt från mylaren. Jag försökte laga, blev arg och åkte till sopen med dem.

Senare samma dag köpte jag i ren och otålig frustration Ett par nya Magneplanar MG1.6.

Nu först - efter allt bytande - så lugnade bytandet och det frustrerade högtalar- och fåtöljflyttandet ner sig rejält. Jag behöll dem nog i sex, sju år. 

Runt 2014 pajade utombordaren i vår lilla båt. Satte till ett frenetiskt snabbsparande för att kunna köpa en ny 40-hästare under hösten. Det dök turligt nog upp en passande begagnad motor för drygt tio papp, så de resterande snabbsparade pengarna lades istället som mellanskillnad vid ett inbyte av MG1.6 mot MG3.7i. Detta mest för att jag tyckte det var kul att skaffa dessa nu när de pengarna inte behövdes till båten. MG3.7i har nu stått här och givit mig ett ickefrustrerande och distraktionsfritt ljud sedan dess.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...