Jump to content

I Kapten Tråkigs kajuta...


Kapten Tråkig

Recommended Posts

...brukar det inte hända så mycket på HiFi-området. Jag har alltid prioriterat konsertbesök (klassiskt) och eget musicerande så HiFi-prylarna byter jag inte ut så ofta. Jag är inte så intresserad av vad utrustningen tillför när det gäller klang, jag vill helst bara veta vad ljudteknikern och musikerna ville få fram och tyckte var bra i sitt skapande. Så neutralt är ordet, neutral så att många uppfattar det som kallt (därav nicket ;-) ).  CD blev en självklarhet så fort den kom, jag tyckte direkt om ljudet, även fast det innebar att min och pappas stora LP-samling blev obsolet. 

 

Jag är petig när det gäller inspelningar. Det är stor skillnad i kvalitet mellan inspelningar och jag gillar en del små bolag och noggrannheten hos deras välutbildade och ambitiösa "tonmeistern". Inspelningsteknik är svårt, jag försöker göra en del sådant själv på fritiden och har svårt att få till det bra. Men det är kul att experimentera med mix, mikrofonplacering och val av mic.

 

Hela 80-talet använde jag mest billigt begagnat samt pappas gamla LP-spelare. Den första helt egna nyinvesteringen var ett par Rogers LS3/5A. Runt -90 (kommer inte ihåg exakt) skaffade jag vad jag då tyckte var neutrala och välljudande prylar - högtalarna Spendor SP1 och förstärkaren Mission Cyrus Two. Dessa har levererat i 30 år men får nu inte följa med in i streaming-åldern, det kändes som att var dags för nästa steg. (Fast jag har så starka band till de gamla burkarna så jag har inte hjärta att sälja dom). Hade jag haft ett bättre lyssningsrum hade dom kanske fått vara kvar, nu tar jag chansen att skaffa lite flexiblare utrustning.

 

Så - varför Genelec 8341A? Eftersom jag måste gå mot "närfält" i mitt allt annat än optimala stora rum var aktiva studiomonitorer i mellanklass den naturliga startpunkten. Neutrala, bra pris/prestanda och tillräcklig kraft och dynamik. Det finns massor - Focal, Adam, PMC, ATC, Neumann, PSI mm mm. (Att marknaden kan bära så många?) Alternativen Geithein och några till som jag var nyfiken på hittade jag inte nåt på nåt ställe där man kunde lyssna. Inte heller Dynaudio Core 59, det verkar vara dåligt med distributionen i Sverige konstigt nog. ATC trodde jag skulle vara en het kandidat (t ex SCM50) men det var dyra, kändes lite omoderna och övertygade inte. Funderade också på Neumann KH 420 men Genelec var rimligt prissatta, har digital ingång som standard och rumskorrektion ingår. Jag sitter oftast ensam o lyssnar så rumskorrektion har en chans att funka, det är bara en punkt i rummet som ska hyfsas till.

Hur matar man den då? Genelec har bara AES digitalt så ett tag lånade jag en USB->AES-konverter (Matrix). Men jag ville kunna kombinera streaming med CD (på bilden syns min urgamla Sony CDP-45 som får fungera som CD-transport), ha hörlursutgång och gärna möjlighet till tonkontroller så jag bet ihop o investerade i en RME ADI-2 Pro FS.Den innehåller många fler funktioner än jag behöver men vilken kvalitet!

 

När det gäller tonkontroller så är jag helt för - särskilt en så bra digital implementation som RME. Jag vill t ex kunna lyssna på lägre nivå ibland, loudness är suveränt då. Synd att EQ/loudness är så bespottat, alla har vi ju olinjära öron. Att DSP:n i RME-burken får räkna om frekvensgången lite hindrar inte mig från att "stampa takten" (för att citera den rätt förfärlige herr Tiefenbrun om ni kommer ihåg).

 

RME är centralpunkt även i min andra lilla anläggning i mitt minimala arbetsrum där jag bl a mixar o redigerar video. En RME ADI-2 DAC FS matar dels hörlurar och dels de pyttesmå Genelec 8010A som funkar som datorhögtalare.

 

Hörlurar är lite ångest, svårt att välja. Jag har lyssnat på massor av high-end men inte hittat nåt som dels är tillräckligt bekvämt på skallen och dels motiverar priset. Så det är Sennheiser HD650 som sitter på öronen för det mesta och Shure SMH1540 när jag behöver slutna lurar (under inspelning eller mitt i natten).

Kablar, strömrenare och andra tweaks som ingår i hobbyn tror jag inte på. Det är väl en yrkesskada från tiden som forkare i experimentell fysik. Jag förstår att fina prylar skänker glädje och visst är high end-kablar snygga, i likhet men mycket i high end-världen. Men nej tack, det är inte konstverk jag vill ha utan rationella prylar. 

 

Fast jag tror på disciplin i kabeldragning, ett ormbo av nätsladdar och signalkablar bakom stereobänken får mig att må fysiskt illa. Den enda lyx jag unnar mig på kabelsidan är "onödiga" balanserade kablar med fina Neutrik-kontakter. Egentligen behövs väl balanserade kablar mest när man drar långa avstånd till signalsvaga kondensatormikrofoner. Men har burkarna balanserade in- o utgångar ska man väl använda dom? Det är väl där jag tenderar att bli lite sentimental o irrationell. Kanske har mitt val av RME och Genelec att göra med att det blir en slags kontakt med studiovärlden - på något sätt minskar avståndet till den situation där musiken skapades och spelades in.

 

EDIT - har på nåt sätt lyckats förstöra fotot, återkommer!

Edited by Kapten Tråkig
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Kapten Tråkig said:

Kablar, strömrenare och andra tweaks som ingår i hobbyn tror jag inte på. Det är väl en yrkesskada från tiden som forkare i experimentell fysik. Jag förstår att fina prylar skänker glädje och visst är high end-kablar snygga, i likhet men mycket i high end-världen. Men nej tack, det är inte konstverk jag vill ha utan rationella prylar. 

Som jag instämmer och håller med!

 

19 minutes ago, Kapten Tråkig said:

När det gäller tonkontroller så är jag helt för

Hehe, är du säker på att du är på rätt forum? :cool::clown:

 

15 minutes ago, Kapten Tråkig said:

Men har burkarna balanserade in- o utgångar ska man väl använda dom?

Absolut! Balanserade sladdar tar inte upp yttre störningar lika lätt som obalanserade samt att kontaktdonen är "idiotsäkra", sitter berget som Moses sa!:thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Intressant att höra dina tankar. Jag håller med om mycket men har en del andra funderingar kring några av dina ståndpunkter.

 

28 minutes ago, Kapten Tråkig said:

Jag är inte så intresserad av vad utrustningen tillför när det gäller klang, jag vill helst bara veta vad ljudteknikern och musikerna ville få fram och tyckte var bra i sitt skapande. Så neutralt är ordet, neutral så att många uppfattar det som kallt (därav nicket ;-) ).

Jag är betänksam kring begreppet ”neutralt”. I förhållande till vad? Hur det lät från ditigentpulten eller hur producenten hörde det i studion eller hur mastringsingenjören tyckte det skulle låta och vad var det han egentligen hörde? Jag menar att detta vet vi inget om. Det enda vi förmodligen kan vara säkra på att det låter annorlunda hemma hos dig än vad producenten hörde och annorlunda hemma hos mig i förhållande till hur det låter hos dig.

 

Ljud handlar ju inte bara om frekvenser och amplituder per frekvens, balans och liknande. Det finns också begrepp som djup och bredd och rumspåverkan, dynamik, värme och upplösning plus kombinationer, impedanser, verkningsgrad och inte minst rum att ställning till. I en sådan ekvation kan olika val har stor betydelse. Jag menar att vi gör våra val utifrån många preferenser. För egen del söker jag mer ett ljud som berör och som känns rätt för mig alldeles oavsett vad producenter och mastrare anser. De har inte monopol på den rätta presentationen och som sagt, vi vet väldigt lite om hur det lät i studion. Vi vet inte ens om de var nöjda eller vilka som var det och inte. Vi var ju inte där.

 

Kablar är en evig diskussion. Jag anser att kablar gör skillnad men är överskattade. Balanserade kablar tycker jag också känns rätt i en balanserad konstruktion, annars är det mer tveksamt. Kablar gör mest skillnad mellan skivspelare enligt mina erfarenheter. De kan faktiskt vara stora. Jag hävdar att på områden där det är så olika meningar om vad som hörs och inte så är skillnaderna så små att man kan lämna dem därhän. Kablar i min värld är en sådan produkt. Det innebär ju inte allt hade låtit lika eller ok med en lampsladd. Några basala krav går ändå att ställa.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Bebop said:

Jag är betänksam kring begreppet ”neutralt”. I förhållande till vad? Hur det lät från ditigentpulten eller hur producenten hörde det i studion eller hur mastringsingenjören tyckte det skulle låta och vad var det han egentligen hörde? J

 

Visst är det ett knepigt begrepp. Jag tänker nog inte på konsertsalen (där hör man ju ofta rätt illa men kan åtminstone se vilka instrument som spelar för tillfället) utan mera på det som blev resultatet av masteringingenjörens och musikerns diskussion under inspelning. Jag har kanske en lite idealiserad bil av det - ser framför mig som exempel diskussionen mellan dirigenten/cembalisten Lars Ulrik Mortensen och tonmeistern Stephan Reh när de spelade in Bachs Brandenburgkonserter i Eslövs kyrka, finns på bild i CPO-albumet från 2018.

 

Neutral är väl för mig avsaknad av extra harmonisk distorsion, rak frekvensgång och jämn, förutsägbar spridning som i sin tur ger en behaglig, lite avtagande upplevd frekvensgång (Harman-kurvan typ) där man lyssnar. Inget avancerat med andra ord. "Böckerna ska tala, bokhyllorna tiga" var det en möbelfabrikant som annonserade för många år sedan.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Bebop said:

...alldeles oavsett vad producenter och mastrare anser. De har inte monopol på den rätta presentationen och som sagt, vi vet väldigt lite om hur det lät i studion. Vi vet inte ens om de var nöjda eller vilka som var det och inte. Vi var ju inte där.

 

Det har du rätt i. Och ibland undrar man hur nöjda de egentligen är med slutprodukten eller om en klåfingrig producent varit där o kladdat. Lyssnade precis på Lang Langs nya inspelning av Bachs Goldbergvariationer. Förutom att jag inte gillade tolkningen riktigt hade jag gärna stormat in i studion och skruvat ner reverb-ratten! Morr!

Link to comment
Share on other sites

Själv nöjer jag mig med att få en riktigt god illusion av realism. Det har inte varit det lättaste att komma i närheten av det.
Det är hursomhelst den ena definitionen av vad jag vill uppnå.

Den andra är att bli kvitt distraktioner i återgivningen.

Möjligen hänger de ihop.

Link to comment
Share on other sites

Så du är alltså ingen konst beundrare? ;)

Själv anser jag att det inte finns något rätt eller fel i denna hobbyn så länge man strävar efter sitt högst personliga ljudideal, då tycker jag att alla medel är tillåtna.

Jag tycker det är lika intressant att läsa och ta del av hur andra gör för att komma till sitt ljudnirvana. Alltid lär man sig något intressant att ta efter :)

Intressant läsning. Nu väntar vi bara på att bilderna ska ramla över oss :D

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, triomio said:

Så du är alltså ingen konst beundrare? ;)

Själv anser jag att det inte finns något rätt eller fel i denna hobbyn så länge man strävar efter sitt högst personliga ljudideal, då tycker jag att alla medel är tillåtna.

...

 

Jodå, en en del prylar är konst på riktigt! T ex estetiken hos Audio Research gillar jag. Reference 250SE är saklig o fin, kan tänka mig en sån med minimalistiska Bibacord-kablar. Och Reference 750SEL skulle man bara vilja äta upp. Ser ut som nåt NASA designat 1963. 

 

Sen är det kanske inte optimal pris/prestanda. Och jag gillar inte när det går totalt överstyr, typ Nagra. Deras estetik idag är en parodi på sig själv, ett kvalitetsmärke som imploderat. 

Edited by Kapten Tråkig
Link to comment
Share on other sites

Jag kan förstå varför du gillar gamla AR designen. De liknar ju faktiskt fin fina laboratorie instrument :tongue:

Ett annat märke lite i samma anda är line magnetic. Beskåda deras LM-126, LM-129 eller LM-845.

Men man har ju slutat med att dra helrör numera :diss:

 

Med rädsla för att trampa någon på foten så vågar jag inte gå in på vilka märken jag tycker har den fulaste designen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, calle_jr said:

Intressant ad/da och dsp/försteg.

Ett minimalistiskt och kompetent system ihop med Genelec 8341A.

 

 

RME och Genelec är väldigt sympatiska bolag tycker jag. Öppna med hur de resonerar, publicerar mätningar, supportar gamla produkter, är lätta att nå och svarar på frågor etc etc. En av RMEs grundare är väldigt aktiv på deras supportforum och Genelecs support är supersnabb.

Link to comment
Share on other sites

 

 

22 hours ago, Kapten Tråkig said:

T ex estetiken hos Audio Research gillar jag

Audio Research har gått nya vägar med sin design. Deras senaste modeller bl.a. 160M har en uppdaterad design, som jag gillar.

Det är ett avsteg från 250 Ref m.fl. som är mer saklig och tyngre.

Om 250 är en labbpryl så är 160 mer en estetisk inredningspryl. Och ett litet tittskåp för nördar. Den är gjort för att fånga uppmärksamhet.

 

Link to comment
Share on other sites

Och här är helt stilenligt en tråkig bild ;-) Jag orkade inte ta en ny så det får vara lite urblekt. Högtalarplaceringen må se lite mysko ut men både mäter och låter rätt så OK otroligt nog. Jag har experimenterat med både placering och olika stativhöjder - de gamla stativen till mina Spendor visade sig funka bäst... 

 

liten_Genelec.jpg?raw=1

 

Bilden illustrerar väl mest hur enkel eller nästan torftig en kompetent ljudutrustning faktiskt kan se ut. Två små lådor i halvbredd och små  högtalare. Den enda analoga kabeln (förutom strömförsörjning) är sladden till hörlurarna. Annars är det Toslink, USB och AES. Något som saknas på bilden men alltid är framme är manualen till RME DSP/DAC:en.

 

Edited by Kapten Tråkig
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Kapten Tråkig said:

Det kan vara viss vits med en diskret ljudanläggning. Hur många gånger har man inte hört audiofilkompisar beklaga sig över att ingen verkar uppskatta deras rigg ("aha, en stereo") och sedan, vid alldeles fel tidpunkt, när äkta hälften är med, så är det nån som utbrister "wow, det måste ha kostat multum!" :-)

 

Edited by Kapten Tråkig
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Kapten Tråkig said:

 

Här har vi arrangerat det sålunda att vi har delad ekonomi. Fast vi pyntar regelbundet in flis på ett gemensamt konto för käk och sånt.

Resterande del av månadsinkomsterna håller vi för oss själva och köper dyra smycken, klockor, sportbilar, hifi och kameror för, eller sparar, alltefter eget val.

Inget tjafs av typen: ”Vafan haru tjacka en Råålex till!!?? När ska ja få tjacka den där ozelotpälsen ijenklien? Va?!”

👍

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, triomio said:

På något sätt befriande att man kan ha en sån enkel rigg kombinerad med en sån fin musiksamling :)

 

:-) Tack, enkelhet är underskattat! Möjligen skulle RMEns menyer kunna vara lite enklare: Idag, när jag lyssnar jag på Kay Johanssens fina tolkning av Bachs orgelsonater så huset dånar står det -50dB på volymratten. För ett tag sedan gick jag vilse i menyerna och råkade ställa RMEn på "digital through" dvs -0dB, full kräm. Då var det inte så listigt att slå på strömmen samtidigt som Anders Eliassons fagottkonsert från 1982 låg kvar i CD-spelaren! 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, calle_jr said:

 

Jag tycker att det är ett fint system.

@Kapten Tråkig, tror du inte att du skulle föredra en större Genelec-modell?

 

Jo, jag har sneglat på 8361A. Även på de gigantiska "main monitors" dom har, skulle det segla förbi ett par begagnade 1234A skulle jag bli sugen. 73 kilo styck. 1236A med sina 172 kg skulle kräva ett annat hus (och ett annat liv).

 

Sannolikast är nog att jag behåller 8341 länge men avlastar basen med en 7360-sub. Då blir det lite tryck i orgelmusiken ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...