Jump to content

Wilson Sabrina X


Hans-Tommy

Recommended Posts

Wilson hade världspremiär på nya SabrinaX 1 september , jag var nere på Audioconcept för att se dem. De har gjort om Sabrina helt och tagit erfarenhet från deras dyra modeller. SabrinaX är ju inte helt billig heller, fast den kostar mindre än 200kSEK. Lådan är gjord i ett väldigt stumt material för att motverka resonanser, jag knackade på dem och det verkar stämma. Högtalarna var helt nya så jag uttalar mej inte om ljudet, de har potential. De var uppkopplade mot en Spectral duo. De är riktigt snygga tycker jag 

tommy 

 

2E3DD6D9-59BC-4134-BFE0-94CA71F92BD9.jpeg

204FB94B-A665-4428-B4EC-1E776017EE0B.jpeg

0A137E31-0A7F-4DB6-B234-C674AD08213C.jpeg

2F23ECBB-C62C-4EDF-BA90-22578A30FFB6.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Helt klart en mer "lagom" Wilson, och en av de snyggaste Wilson.. . Samma Mk5 diskant som i WAMM om jag fattar det rätt.

Men under 200k kostar den tyvärr inte, den startar väl på 255k och skall du ha specialfärgerna blir det 275k . . .vill du ha dom för under 200k får man beställa från USA

 

Det finns rätt mycket kul för under 250k så Wilson har endel all fajtas mot, men namnet Wilson är svårslaget o bara det säljer.

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, thli72 said:

vill du ha dom för under 200k får man beställa från USA

Har du då räknat med frakt och 5% tullavgift och sedan 25% på allt (högtalare, frakt, och tull). Priser i USA är alltid utan moms/VAT eftersom de har olika %-satser i de olika staterna.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Hans-Tommy said:

Hej

jag tror Wilson skulle bli sura på din kommentar, de är utvecklade av dem och de verkar väldigt stolta över dem

 

tommy 

Ledsna är väl ett bättre ord? Eller bryter man mot någon lag när man tycker annat än en tillverkare inom hifi?

 

En användare på Euphonia blev uppretad när jag kommenterade att jag inte var imponerad av Entreqs byggkvalité.

 

Hoppas inte Wilson läser detta då.

 

Personligen tycker jag att kontakterna ser ut som dom är köpta på Kjell & Co.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, David_33rpm said:

Personligen tycker jag att kontakterna ser ut som dom är köpta på Kjell & Co.

De kan ju vara bättre än de ser ut, men jag tycker också de ser lite skraltiga ut. Framför allt sitter de för tätt, tycker jag. Överlag tycker jag att man är lite slarvig med kontakter i USA. Ett exempel är VTL som har en enkel mässingsskruv till högtalarutgångarna i USA men WBT på de som säljs i Europa vad jag har sett. 

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, David_33rpm said:

Personligen tycker jag att kontakterna ser ut som dom är köpta på Kjell & Co.

 

Wallmart?

 

Skämt o sido kontakterna är kanske jättebra de sitter på alla Wilson modeller vad jag kan se ifrån denna nya Sabrina X till XVX (personligen tycker jag med att de sitter väldigt tätt ihop vilket kanske ställer till det med vissa spadar).

 

IMG_0660-web-e1573844979838.jpeg.b00203aa4645c65860a92b00ae8402cd.jpeg

 

 

38 minutes ago, David_33rpm said:

En användare på Euphonia blev uppretad när jag kommenterade att jag inte var imponerad av Entreqs byggkvalité.

 

Ibland får man trampa runt lätt för de är lätt att stöta sig jag har hållit i en tidig USB kabel ifrån Entreq och om min åsikt om den skulle komma ut offentligt då får man hålla för barnens öron :D

Link to comment
Share on other sites

Men det skulle vara kul att veta VARFÖR dom sitter så otroligt tätt. . .det ser dock ut som det sitter en liten plast distans så kabelskorna inte tar i varandra.

Vad man hör av Wilson så gör dom sällan nått av en slump så det finns säkert en anledning till att dom ser ut som dom gör. . även om jag inte ser det :)

 

Nån som vet hur många Nm Wilson vill man skall dra dessa, ser ut att man KAN dra dom rejält hårt med den skallen. . sen om resten håller är en annan fråga

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, octavia rs said:

 

 

 

 

 

 

 

Ibland får man trampa runt lätt för de är lätt att stöta sig jag har hållit i en tidig USB kabel ifrån Entreq och om min åsikt om den skulle komma ut offentligt då får man hålla för barnens öron :D

Hehe, jag sett en dissekerad entreq USB-kabel. Kabelstrumpa över vanlig "skrivarkabel". 

 

(Nu ska jag ge sluta gå off-topic)

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bebop said:

Har du då räknat med frakt och 5% tullavgift och sedan 25% på allt (högtalare, frakt, och tull). Priser i USA är alltid utan moms/VAT eftersom de har olika %-satser i de olika staterna.

Är det verkligen 5% Tull på högtalare  numera?

 

Men $18500 + tull och moms blir 212000:- så det Går nog att komma under 200k från USA. . . men det va mer att TS sa att den kostar under 200k i Swe jag reagerade på. . .

Edited by thli72
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, David_33rpm said:

Ledsna är väl ett bättre ord? Eller bryter man mot någon lag när man tycker annat än en tillverkare inom hifi?

 

En användare på Euphonia blev uppretad när jag kommenterade att jag inte var imponerad av Entreqs byggkvalité.

 

Hoppas inte Wilson läser detta då.

 

Personligen tycker jag att kontakterna ser ut som dom är köpta på Kjell & Co.

Jag försökte vara rolig det gick tydligen inte så bra

Du får tycka vad du vill, jag har inga aktier i Wilson

jag tog en bild på dem bara för att de (Wilson ) hävdade att de var så bra,

hälsar Tommy 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, thli72 said:

Är det verkligen 5% Tull på högtalare  numera?

 

Men $18500 + tull och moms blir 212000:- så det Går nog att komma under 200k från USA. . . men det va mer att TS sa att den kostar under 200k i Swe jag reagerade på. . .

Jag vill bara säga att jag kollade inte upp priset i Sverige ,hade bara sett priset i dollar och räknat att de skulle kosta 10 ggr det priset i SEK i Sverige men det var tydligen fel

 

tommy

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Hans-Tommy said:

Jag vill bara säga att jag kollade inte upp priset i Sverige ,hade bara sett priset i dollar och räknat att de skulle kosta 10 ggr det priset i SEK i Sverige men det var tydligen fel

 

tommy

Lugnt, jag lever också kvar i det där att man kunde ta USA priset x10 o få Svenska priset. . .tyvärr är det inte så längre ;(

Link to comment
Share on other sites

On 2020-09-03 at 12:39, thli72 said:

Nån som vet hur många Nm Wilson vill man skall dra dessa, ser ut att man KAN dra dom rejält hårt med den skallen. . sen om resten håller är en annan fråga

Jag letade lite i manualen till mina Sophia, men kan inte hitta någon angivelse. Det följer dock med ett mejselliknande verktyg med en hylsa för att dra dem, och det går att ta i rätt ordentligt innan det sviktar. (Mina gamla Sophior har liknande anslutningar, trånga och besvärliga) 

Link to comment
Share on other sites

Det hade väl varit en enkel match egentligen o slänga dit ett par WBT.. Det borde man ju förstå på den nivån men jag håller med. I USA är man lite utav mästare på att göra högtalare som ser gräsliga ut anslutningsmässigt. Mina båda ML var sådana. Nu minns jag inte mina Klipsch dock. Mina CV ser också rätt torftiga ut. Sen kör dom väldigt ofta med amerikanska gängor under så normala SoundCars funkar inte alltid. Nu har det kommit sådana också då men.. Senast jag kollade har jag för mig.. Nåja.. Man får väl stå ut.. Jag som var ytterst nära å beställa Duette men valde Guarneri istället. Bara en sån sak som delningsfiltret på utsidan :)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hifi_Perrra said:

Det hade väl varit en enkel match egentligen o slänga dit ett par WBT.. Det borde man ju förstå på den nivån men jag håller med. I USA är man lite utav mästare på att göra högtalare som ser gräsliga ut anslutningsmässigt.

Nu vet jag inte vad du har för referensramar eller vilka kriterier du anser måste uppfyllas för att det ska klassas som en "bra" kontakt, men för min egen del anser jag att kontakterna som sitter på mina Sabrina utan tvekan är de mest seriösa och välbyggda kontakter som jag någon gång har använt.

Äntligen en kontakt som håller för att spänna fast en gaffel ordentligt.

Avståndet mellan anslutningarna upplever inte jag som ett problem, de passar perfekt till mina kablar och använder man det medföljande verktyget är det inte trångt..

Sabrina anslutning (Medium).JPG

De här får t.ex. WBT-0702 att kännas som en leksak från ett "Happy Meal" paket. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att bli hudflängd :blackeye: ,och som Wilson ägare själv ,så har märket med nuvarande dollarkurs, importör och prissättning totalt tappat fotfästet i Sverige. De är inte ensamma, tyvärr.  High end kostar kostar så mkt nu att det inte är rimligt eller roligt längre.

 

 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, new order said:

Med risk för att bli hudflängd :blackeye: ,och som Wilson ägare själv ,så har märket med nuvarande dollarkurs, importör och prissättning totalt tappat fotfästet i Sverige. De är inte ensamma, tyvärr.  High end kostar kostar så mkt nu att det inte är rimligt eller roligt längre.

 

 

Helt klart blir många högtalare från USA väldigt dyra här. . en högtalare som B&W 802D kostar liknande som Sabrina i USA men 802D är 75K billigare i Swe

Link to comment
Share on other sites

On 2020-09-03 at 07:34, Hans-Tommy said:

Wilson hade världspremiär på nya SabrinaX 1 september , jag var nere på Audioconcept för att se dem. De har gjort om Sabrina helt och tagit erfarenhet från deras dyra modeller. SabrinaX är ju inte helt billig heller, fast den kostar mindre än 200kSEK. Lådan är gjord i ett väldigt stumt material för att motverka resonanser, jag knackade på dem och det verkar stämma. Högtalarna var helt nya så jag uttalar mej inte om ljudet, de har potential. De var uppkopplade mot en Spectral duo. De är riktigt snygga tycker jag 

tommy 

 

204FB94B-A665-4428-B4EC-1E776017EE0B.jpeg

Snygg uppställning och en "lagom" högtalare sett till elementbestyckning och låd-storlek!

 

On 2020-09-03 at 08:47, thli72 said:

Helt klart en mer "lagom" Wilson, och en av de snyggaste Wilson.. . Samma Mk5 diskant som i WAMM om jag fattar det rätt.

Men under 200k kostar den tyvärr inte, den startar väl på 255k och skall du ha specialfärgerna blir det 275k . . .vill du ha dom för under 200k får man beställa från USA

 

Det finns rätt mycket kul för under 250k så Wilson har endel all fajtas mot, men namnet Wilson är svårslaget o bara det säljer.

Pris-psykologi är intressant. Om detta vore den dyraste Wilson-modellen, hur hade tankarna gått?

 

On 2020-09-03 at 12:02, Bebop said:

De kan ju vara bättre än de ser ut, men jag tycker också de ser lite skraltiga ut. Framför allt sitter de för tätt, tycker jag. Överlag tycker jag att man är lite slarvig med kontakter i USA. Ett exempel är VTL som har en enkel mässingsskruv till högtalarutgångarna i USA men WBT på de som säljs i Europa vad jag har sett. 

Det finns nog massor av studier kring att göra inhouse versus outsource'a, vad är pros och cons.

Att köpa in ett erkänt märke (ex WBT) ger en enkel biljett till erkända lösningar men är även ett giftemål. Man kommer inte "högre upp" på skalan, än alla andra - om man inte via white labling kan få en Wilson-Custom-WBT med nått extra. Men det kan såklart kosta.

Egengjorda, å andra sidan, ger kontroll, möjlighet till lägre pris och skapar "nått eget" men skapar samtidigt behov av (marknads-) motivering och marknadsföring samt att företaget drar på sig kostnader för maskiner, personal och allmän tillverkning (jämfört med att "bara köpa in").

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Engelholm Audio said:

Pris-psykologi är intressant. Om detta vore den dyraste Wilson-modellen, hur hade tankarna gått?

Vet inte exakt vad av det jag skrev du syftar på, men om jag gissar lite.

detta är en extremt dyr ”Liten” högtalare....men den är ”Billig” för att vara en Wilson.....så det är ju smart av en tillverkare att bygga en svindyr modell som gör att alla deras andra modeller verkar billiga.

men lite löjlig race mellan Wilson o Magico nu...Wilson kommer med WAMM för 5miljoner o då kontrar Magico med M9 för nästan 10M....påmden skalan är Sabrina och Magico A3 billiga.....men ser man till dom flesta andra högtalare märken är även billiga Wilson/Magico svindyra

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
On 2021-03-10 at 17:42, Hans-Tommy said:

Sabrina fick bra recensioner i stereophile 

Det är jättefina högtalare. Jag hörde den förra modellen i Köpenhamn tillsammans med Nagra-elektronik. Synd att de bara tycks säljas i Stockholm och Göteborg. Innan PS Audio tog över fanns de även på våra breddgrader. Det lär handla om exklusivitet. Sånt trams gör de mindre intressanta i min värld. Å andra sidan är det inte mer än ca en timme till Köpenhamn (när de väl öppnar igen). Det är kanske så man har tänkt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...