Jump to content

Autechre släpper nytt 16:e oktober

Recommended Posts

Fick mail om att Autcher kommer släppa nytt album, SIGN, den 16:e oktober.

Man kan förbeställa som MP3, FLAC, WAV, CD eller dubbel-LP (man får WAV-filer vid köp av CD/LP) om man så föredrar.

https://autechre.warp.net/release/202875-autechre-sign

Jag har inte riktigt tagit mig igenom deras förra mastodontsläpp så jag är tacksam att det bara är en CD den här gången. :)

LFgEJr9.png

• 1 month later...
6 minutes ago, shifts said:

Ligger olyssnad på Roon NUC:ens hårddisk sedan några dagar tillbaka, i väntan på besök av en annan hifi- och ae-vän. Lyssning på torsdag har vi planerat in. Premiärlyssning tillsammans, fasen så roligt!

Låter sjukt trevligt. Man kan ju sakna den där känslan av releasedagar för en skiva där alla likasinnade flockades i skivbutiken för att lyssna och köpa samma skiva direkt vid öppning, kanske utbyta några ord om den trots att man inte kände varandra, men man såg på varandra och visste.

Jag minns speciellt en gång när ett lokalt favoritband släppte en skiva och jag var på väg till skivbutiken, då får jag syn på en kille i bandet på väg mot samma butik med en bunt skivor under armen. Direkt när han lämnat in dem i butiken så var jag såklart framme i kassan och kniper ett ex direkt ifrån disken så de inte ens hinner ställa ut dem. Det var på den tiden man fortfarande var ung och blyg och inte vågade prata med folk. Idag kan jag se hur det där kanske hade gått lite annorlunda till, men det var tillräckligt spännande för mig där och då. :)

Det där var ju en magisk känsla som jag med lätthet kan relatera till. Har många gånger skyndat på stegen till skivbutiken (det var snarare regel än undantag butiken var NajsPrajs i Örebro) för att vara säker på att knipa ett ex när favoritbandet släppte nytt.

Inför lyssningen nu på torsdag har vi upplägget att de digitala filerna avlyssnas först hos mig och vid ett senare tillfälle vinylen hos honom. Hans vinylrygg fet i jämförelse med min som inte existerar alls i nuläget. Någon Dr. Feickert-modell (kan det vara Woodpecker?) plus Manley Steelhead-RIAA. Minns inte nuvarande tonarm och pickup.

On 2020-10-12 at 11:21, shifts said:

NajsPrajs i Örebro

Sista gången för mig var när de huserade på Nygatan. Synd att de behövde lägga ned verksamheten. Nuförtiden är det Bananamoon som gäller vid besök Örebro.

Vi hade vår premiärlyssning i fredags. Första intrycket var faktiskt rätt ljummet. Saknar mycket av det som gjort Autechre unikt. En bra skiva är det, men otroligt försiktig. Trodde att efter de mastodontutgåvor (Exai [två timmar], elseq 1–5 [fyra-fem timmar] och NTS Sessions [åtta timmar]) att när de nu släpper en mer normal fullängdare blir det ett destillat av vad AE är och har varit de senaste åren. Så är verkligen inte albumet. Har lyssnat några vändor till, men det passerar mer obemärkt förbi än deras tidigare alster.

Oftast är deras album så ogenomträngliga att jag ligger en eller två skivor bakom i utgivningen, men helt plötsligt klickar det bara och allt sitter som en smäck. SIGN känns för direkt och för enkel för att detta ska kunna ske, men tiden får utvisa detta.

34 minutes ago, shifts said:

Första intrycket var faktiskt rätt ljummet.

Alltid trist när ens gamla hjältar inte lever upp till förväntningarna. Jag har aldrig riktigt gått på djupet med Autechre, men nya skivan verkar ändå få ganska okej omdömen och verkar var en av de mer lättsmälta/tillgängliga om man ska gå på recensioner. Hade jag bara haft en DAC så hade jag gett mig i kast med den.

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

Hade jag bara haft en DAC så hade jag gett mig i kast med den.

Inväntar leverans av vinylutgåvan som borde dyka upp vilken dag som helst. Den är ej spelbar hos mig. Den är fysiskt flyttbar och kan därmed lånas ut. :39:

38 minutes ago, shifts said:

Inväntar leverans av vinylutgåvan som borde dyka upp vilken dag som helst. Den är ej spelbar hos mig. Den är fysiskt flyttbar och kan därmed lånas ut.

Jag hade nästan glömt att man brukade låna skivor av varandra "förr i tiden"... :) Men ja, varför inte, det kunde ju vara trevligt!