Jump to content

Hembesök hos en snapphane


Bebop

Recommended Posts

1 hour ago, AlfaGTV said:

En nyfiken fråga, eller kanske dum, men utnyttjar du "period"

Nej, jag går in i Mp3Tags (databasen) edit-tag och lägger till fält där, typ "soloist", "orchestra". Hur jag skall få över de till läsplattan vet jag inte riktigt ännu men jag antar att jag kan få nya söktabeller under Lumins folder-tag (hängmappen i tagfältet). Först måste jag ju definiera dem i Mp3Tag och i MinimServer. Just nu handlar om att först få dit taggarna. Jag lär få kontakta "simoncn" på deras supportforum vad det lider. Jag har sett andra som haft liknande frågor om hur man kan hantera och lägga till data. 

 

De fasta taggarna i Luminappen tror jag inte jag påverka genom att lägga till. De har ju som du vet "endast" Låttitel, Albumtitel, Artist, Kompositör, Genre, År och senast ändring. Förhoppningen står till "hängmappen".

 

Här är Roon rätt kul att leka med när man kan plocka ut genrer och sedan skära ytterligare via artister eller filformat eller vad man nu vill.

 

Ja, det är säkert en styrka i Roon. Ett problem när man har så pass mycket album som både du och jag har är att ändra i strukturer. För klassisk musik är det lite mer görligt för mig. Max 15 % av min musik på digitalt media är klassiskt så där kan jag lägga ner tid. Jag ser också en nytta med det. Ibland kommer jag inte ihåg vare sig orkester eller dirigent men jag minns ofta solisten eller kompositören så därför känns det meningsfullt att ha de med i sökkriterierna. Om en jazzplatta är fusion, akustisk, avantgarde osv är inget problem för mig, det sitter i ryggmärgen. Metallica eller hårdrock finns inte i mina hyllor.:cool:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Nej, jag går in i Mp3Tags (databasen) edit-tag och lägger till fält där, typ "soloist", "orchestra". Hur jag skall få över de till läsplattan vet jag inte riktigt ännu men jag antar att jag kan få nya söktabeller under Lumins folder-tag (hängmappen i tagfältet). Först måste jag ju definiera dem i Mp3Tag och i MinimServer. Just nu handlar om att först få dit taggarna. Jag lär få kontakta "simoncn" på deras supportforum vad det lider. Jag har sett andra som haft liknande frågor om hur man kan hantera och lägga till data. 

 

De fasta taggarna i Luminappen tror jag inte jag påverka genom att lägga till. De har ju som du vet "endast" Låttitel, Albumtitel, Artist, Kompositör, Genre, År och senast ändring. Förhoppningen står till "hängmappen".

 

Här är Roon rätt kul att leka med när man kan plocka ut genrer och sedan skära ytterligare via artister eller filformat eller vad man nu vill.

 

Ja, det är säkert en styrka i Roon. Ett problem när man har så pass mycket album som både du och jag har är att ändra i strukturer. För klassisk musik är det lite mer görligt för mig. Max 15 % av min musik på digitalt media är klassiskt så där kan jag lägga ner tid. Jag ser också en nytta med det. Ibland kommer jag inte ihåg vare sig orkester eller dirigent men jag minns ofta solisten eller kompositören så därför känns det meningsfullt att ha de med i sökkriterierna. Om en jazzplatta är fusion, akustisk, avantgarde osv är inget problem för mig, det sitter i ryggmärgen. Metallica eller hårdrock finns inte i mina hyllor.:cool:

Då har du missat något.:thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, figge said:

Då har du missat något.:thumbsup:

Det finns mycket ”nice to have” jag kan vara utan. Jag vill sköta mig själv så långt möjligt och ordna efter egen skalle... eller du menade metallic och hårdrock... :39: Jag bor 4 km från Sweden Rock och när de är i farten hörs musiken överallt häromkring. Det är tillräckligt. Dessutom brukar Nisse plåga mig ibland. Bob Dylan och Tom Waits är mer intressant.:65:
 

Fast jag får erkänna att jag har 5 album med Black Sabbath, två med Deep Purple och de flesta med Led Zeppelin. Jag har blivit ”tvingad” av bl a Nisse. De måste du ha, säger han. Någon enstaka låt med Led Zeppelin är rätt bra och ”Machine Head” med Deep Purple är rätt OK, men resten är mest skräp. Lika tråkigt som Pink Floyd och deras stillastående musik. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Bebop said:

De fasta taggarna i Luminappen tror jag inte jag påverka genom att lägga till. De har ju som du vet "endast" Låttitel, Albumtitel, Artist, Kompositör, Genre, År och senast ändring. Förhoppningen står till "hängmappen".

 

Det bör gå fint, Minim Server är oerhört flexibel (och lite bökig) men resultat bör bli att du kan välja vilka taggar som skall vara tillgängliga. Och om du bläddrar via "mapp"-menyn i Lumin borde dessa taggar bli lika synliga och användbara som t.ex. Album.

 

Men, ett tips bara. Gör gärna ett Proof-Of-Concept först på några dussintal album? Det kan vara bra att beta-testa sina egna processer ibland! :) 

 

Dina kommentarer om PF väljer jag att ignorera tills vidare.. :closedeyes: :D

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, AlfaGTV said:

Dina kommentarer om PF väljer jag att ignorera tills vidare.. :closedeyes: :D

Du tog det på rätt sätt. :thumbsup: Om du bara visste hur mycket skit jag fått ta emot för mina jazzidoler typ "bara ett djävla tutande", "ingen melodi", "allt låter likadant", "om streaming innebär att vi slipper det skräpet är du ju bara bra"... osv. Det är också märkligt att distade gitarrer och långa gitarrsolon är ok men om man gör samma sak med en saxofon så är det ett satans tutande. Klassisk musik är ett evigt gnidande osv. 

 

Om jag gör motsvarande utfall mot rock och pop då djävlar... PF var ett litet test. Likväl är min fot fast i mattan när de spelar. Det händer inget annat än ljudleverans. Lite plottrig småprat insvept i en våt filt. Jag har alla deras album men det var länge sedan jag spelade. Sist stängde jag av efter ett par låtar. På Roger Waters "The Pros and Cons..." blixtrar det till några gånger när Eric Clapton ges utrymme. Men det är så det är med musik. Jag tycker inte om allt och så är det nog med de flesta. Det tycker jag är OK.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Bebop said:

. PF var ett litet test. Likväl är min fot fast i mattan när de spelar. Det händer inget annat än ljudleverans. Lite plottrig småprat insvept i en våt filt. Jag har alla deras album men det var länge sedan jag spelade. Sist stängde jag av efter ett par låtar. På Roger Waters "The Pros and Cons..." blixtrar det till några gånger när Eric Clapton ges utrymme. Men det är så det är med musik. Jag tycker inte om allt och så är det nog med de flesta. Det tycker jag är OK.

 

Man kan ju inte gilla allt och säger man att man gör det så är man nog inte så intresserad av musik egentligen...;-)

Ang PF så gillar jag förutom PF Roger Waters lite obscyra Radio Kaos-album. Helt klart har den plattan ett flertal mycket fot-tapvänliga låtar med ett svängigt drag!

Link to comment
Share on other sites

 

Allt som PF gjorde på 70-talet är koncept och en sammanhängande story som "måste" berättas. Det jag tycker är bra och intressant är samspelet mellan RW och DG. RW är mörk, tragisk, luddig, skrämmande, ångestfylld och i många delar baseras hans teman inte på melodi. DG väver in melodier, riff och solon som gör deras album till musik. Visst, RW är skicklig med rytmer, klanger och sound, men det lyfter inte utan DG. Även hans sång står helt i kontrast till RWs, men jag tycker också att körerna är ganska avgörande. Dessutom är det helt originellt, ingen annan lät som PF.

 

Det finns en rad megaband som inte alls tilltalar mig, och en del av dem sålde lika mycket som PF. Coldplay, Oasis, Blur, Linkin Park, Korn, Limp Biscuit, INXS, Cure... Jag förstår att de har en stor publik, och många musikälskare lyssnar enbart på detta. Men det tilltalar inte mig.

 

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, calle_jr said:

 

Allt som PF gjorde på 70-talet är koncept och en sammanhängande story som "måste" berättas. Det jag tycker är bra och intressant är samspelet mellan RW och DG. RW är mörk, tragisk, luddig, skrämmande, ångestfylld och i många delar baseras hans teman inte på melodi. DG väver in melodier, riff och solon som gör deras album till musik. Visst, RW är skicklig med rytmer, klanger och sound, men det lyfter inte utan DG. Även hans sång står helt i kontrast till RWs, men jag tycker också att körerna är ganska avgörande. Dessutom är det helt originellt, ingen annan lät som PF.

 

Det finns en rad megaband som inte alls tilltalar mig, och en del av dem sålde lika mycket som PF. Coldplay, Oasis, Blur, Linkin Park, Korn, Limp Biscuit, INXS, Cure... Jag förstår att de har en stor publik, och många musikälskare lyssnar enbart på detta. Men det tilltalar inte mig.

 

Hur många gånger har man inte pratat med radioskval- och mp3/sonos-konsumenter som påstår sig tycka mycket om musik och på frågan "kan du nämna något exempel på favoriter" svarar "öööh...Coldplay":cool:

Jag tycker faktiskt inte att Coldplay är dåliga, men jag tycker nog PF har något inslag av konstmusik till skillnad från de flesta andra i listan.

Edited by Matrixen
spelling
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
On 2020-09-08 at 12:20, Bebop said:

Det finns också en CD-spelare så klart och även den kommer från Audio Research och deras CD5-modell som vid det här laget har spelat i 12 år och den låter fortfarande mycket bra. Det låter rätt på något sätt. Jag gillar den skarpt. Det är en solid-state-spelare utan dac-funktion. Jag vet inte vad det sitter för dac i den förutom att det är en 24-bitare, troligen från Burr Brown. Den har inbyggd "reclocking"-funktion av kristall-typ. Inte minst har den Philips Pro cd-driver som bara går och går. Nisse har inga planer på att köpa något nytt. Jag är så satans nöjd med denna spelare. Det är precis som jag tycker det skall låta. Dessutom är det aldrig "nåt krabb" med den.

 

Cd-spelare CD5 DSC_6360.jpg

 

På högtalarsidan lämnade som sagt Nisse Quad-världen och gick över till Harbeth som slog an en sträng hos Nisse. Förr pratade man ofta om engelskt och amerikanskt ljudideal där en av de främsta företrädarna för det engelska ljudet var Spendor (Spenser och Dorothy Hughes) med sin legendariska högtalare BC1 som BBC valde som studiehögtalare på 60-talet. Jag har själv haft ett par sådana och kan fortfarande känna längtan. Pianoklangen från dessa var magisk. I BBC's korridorer huserade också H.D. Harbeth som var chef för BBC's utveckling av högtalare. Han uppfanna bl a bextrene och polypropylen som högtalarmaterial. Uppenbarligen arbetade han tätt tillsammans med Spendor då det var de som först implementerade Harbeths landvinningar med nya konmaterial. Han startade sedemera eget och Harbeths högtalare tog över efter Spendor. 

 

Spendor_BC1.jpg

Bild från Spendors hemsida

 

Sedan 1986 drivs Harbeth av Alan Shaw som är en färgstark person trots den svart-vita bilden. Han har varit med även innan han övertog firman och driver fortsatt "BBC's ljudidela" som är lite annorlunda än många andras. Graham Audio är en annan engelsk tillverkare som har liknande syn på vad som är bra ljud.

 

alan-shaw-bw.jpg

Bild från Harbeths hemsida

 

Hur låter då det "engelska" ljudet. Jag skulle säga så att det är inte bombastiska basattacker eller superupplöst ljud utan snarare en ljud som lyfter fram mellanregistret som den huvudsakliga ljudbäraren med en lite mer avrullad och rund bas och fantastiskt fint glitter i diskanten som aldrig får en att kisa. Dynamiken finns där men inte av det bombastiska slaget. Röster, piano och stråkar är deras största styrka enligt mig. Stråkkvartetter och små sättningar av annan akustisk musik är deras främsta bidrag tycker jag. Men all musik går naturligtvis att spela med stor behållning.

 

Nisse tror jag är inne på sin tredje modell av Harbeth som nu är deras Monitor 40.1 (finns en senare utgåva som kallas 40.2). De är lite knepiga att lossa fronten på och Nisse (och jag) tycker högtalare är vackrare med fronten på. Av respekt för de som blir tårögda av att se se högtalarelement visar jag en bild från hemsidan där elementen visas. Det är rejäla pjäser med bl a en 12"-bas och inte direkt vanliga stativhögtalare med en mankhöjd på 75 cm utan stativ.

 

harbeth-monitor-40.2-domestic-2.jpg

 

Harbeth skriver att det är en 6-8 ohms-högtalare som kräver minst 35 watt. Det mår dock inte illa av lite mer pulver. De passar utmärkt att drivas av rörsteg.

 

Så här smälter de in hemma hos Nisse. (Längst ner i hyllan står även en Isotek nätfilter).

 

Uppställning DSC_6355.jpg

 

Uppställning DSC_6356.jpg

 

På signalkabelsidan är det Siltech Anniversary som gäller. Elkablarna kommer från Isotek. Även på detta område tänker jag och Nisse på samma sätt, dvs så långt möjligt tänka i system. Vi menar att Audio Research, eller vilken tillverkare man nu går för, är bäst lämpad att anpassa sina apparater för att låta bra tillsammans. På motsvarande sätt känns det rätt att hålla sig till en kabeltillverkare. Det går naturligtvis att plocka ihop symbioser av olika märken som kan låta väl så bra och kanske t o m bättre. Men något sådant intresse har inte vi. vi har köpt våra leverantörers filosofi och ljudsignatur s a s. Om vi inte är nöjda får vi byta upp oss men då letar Nisse först hos Audio Research.

 

Siltech DSC_6368.jpg

 

Siltech DSC_6367.jpg

 

Samtliga kartonger finns kvar för alla eventualiteter.

 

Siltech DSC_6373.jpg

 

Nisse har satt ner foten med Audio Research, Siltech och Harbeth. Jag har gjort samma sak fast med VTL, Transparent och Dynaudio. Det låter väldigt olika hos oss och vi är båda väldigt nöjda. Det har inte alltid varit så, både jag och Nisse har "cherrypicked" bland olika tillverkare men det är över sedan 10-12 år. Vi lägger all fokus på  handla och lyssna på musiken vilket känns befriande. Det är ungefär som med den pensionerade stinsen: Där går ett tåg men det ger jag fan i.

 

 

 

Hej @Bebop

I min jakt på nya högtalare så plockar jag upp denna trevliga tråd igen. 

Jag är intresserade av BBC högtalarna, deras historia och ljudsignatur och då framför allt Graham audio LS5/9. Ser att du saknar pianoklangen som du skriver. Vad dessa är bra på är som jag förstår just neutraliteten i mellanregistret och kvaliten på själva tonen.  Är det inte detta man behöver för att bli nöjd?:winking: Jag förstår iofs att man har olika krav på hur en anläggning ska låta. Kanske är dessa lite mindre högtalare något basfattiga, men det beror ju mycket på hur rummet de ska spela i ser ut!

 

Vore spännande att höra från er som har erfarenhet av dessa typer av högtalare.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, magnuskan said:

Ser att du saknar pianoklangen som du skriver.

Jo, jag kan sakna den klang jag hade med Spendor men vissa minnen mår bäst just som minnen. Jag har gått vidare och idag tror jag inte hade blivit nöjd med ett par gamla Spendor BC1. Jag tror deras modeller och motsvarande från Graham och Herbeth är betydligt bättre. Just Spendor har ju fortfarande kvar ett sortiment de kallar Classic som jag inbillar mig inspirerats av deras tidigare legendariska BBC-högtalare. Och det gäller ju även Graham och Harbeth. På vilket sätt dessa skiljer sig emellan vid en lyssning vet jag inte.

 

Mina krav på högtalare idag är ett brett frekvensomfång, fin klang, hög dynamikförmåga och att de kan spela högt länge utan att kännas trötta. Små högtalare typ LS 5/9 svarar inte upp till den kravprofilen fullt ut. Jag spelar rätt högt (dock inte alltid), framför allt med symfonisk musik och för det krävs andra doningar. Men i ett mindre rum med mer närfältslyssning av en pianatrio och stråkvartett  eller singer/songwriter-musik kan de säkert leverera stor njutning. Ken Kessler i engelska HiFi News älskar dessa högtalare i just sådana sammanhang.

 

Man får helt enkelt bestämma sig för vad man är ute efter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...