Jump to content

Streaming, fysiska fonogram, egen datalagring?


Strmbrg

Recommended Posts

Jag lyssnar till 99% på "klassisk musik".

Jag körde uteslutande med CD-spelare tills för några år sedan, Kanske fem, minns inte.

Efter att ha öppnat ett abonnemang på Spotify Premium så insåg jag att i stort sett varenda CD jag äger finns där. Plus en ogreppbar mängd andra inspelningar.

Många klagar på sökmöjligheterna hos Spotify, men jag hade inga bekymmer med den saken. Problem kanske finns - men jag upplevde dem inte.

Det tog faktiskt en tid innan jag insåg att Spotify Premium innebar en kvalitetsbegränsning i upplevd klarhet och upplösning. Det borde ju en ljudnörd ha konstaterat ganska omgående, men så var det alltså inte.

 

Tidal Hifi ersatte Spotify.

Högre kvalitet, men det saknas den funktion att söka på "label" som finns hos Spotify. I övrigt är det ju störtenkelt att söka på kompositör, orkester, solist, dirigent. Alltså så länge de orden finns angivna för inspelningarna, och de tycks de ju göra för det mesta.

 

Dittills skedde signalmatningen via USB från datorn till M Scalern, men nyligen så har jag installerat en kabelansluten streamer (Pro-ject Stream Box Ultra S2).

Styrningen av denna sker via en Pro-ject-app och streamern har Tidal-access inbyggd från början.

Det är dock ett litet problem med att streamern ibland släcker signalen till M Scalern då jag haft streamern pausad eller att jag "dribblat" mycket med appen. Då blir det till att starta om streamern.

 

Nu dit jag egentligen vill komma:

Om all musik - och oändligt mycket mer därtill - som jag vill lyssna på finns tillgängligt på Tidal och i utmärkt ljudkvalité. Vad skall jag då med en egen datalagring till?

Alla CD jag har tycks tillgängliga, så något behov av att tanka ner dem på en hårddisk finns inte. Dessutom så lyssnar jag inte på de inspelningarna längre, eftersom det finns massor av annan intressantare och för mig ny musik via Tidal, och såklart oftast även många betydligt bättre inspelningar av den musik jag har på CD.

Upptäcker jag en inspelning som jag gillar så "hjärta-markerar" jag den och den hamnar då i "min musik".

Jag försöker hålla "min musik-listan" hyfsat kort och emellanåt avmarkera inspelningar som jag inte vill ha kvar där.

Mestadels så "seglar" jag omkring i den närmast oändliga värld av musik som erbjuds via Tidal, stannar upp, lyssnar, kommer på något annat att söka efter, hittar något, lyssnar osv.

Det mesta "hjärta-markerar" jag inte ens. 

Med denna inställning till musiken så har jag svårt att inse något behov av vare sig egenlagring, sortering eller liknande.

 

Se detta som en beskrivning av hur just jag förhåller mig till musiklyssning och alltså inte som ett outtalat påstående om att det borde vara rätt för alla.

 

Link to comment
Share on other sites

Du verkar ha hittat ett bra sätt som fungerar för dig. Jag kan inte som forummedlem egentligen tycka att du borde göra annorlunda. Jag gör och tänker annorlunda och ett så snuttifierat (ber om ursäkt för en något nedlåtande term, men det var det bästa ord jag fann) hanterande av en musikskatt skulle inte ge mig full tillfredsställelse. 

 

Missade nog den verkligen frågeställningen. :39: Om det var vad ska jag med egen datalagring till så kan jag ju snabbt dra varför jag har det:

 

- Alla de utgåvor jag äger och vill äga finns inte på någon av streamingtjänsterna

- Jag vill vara garanterad att mina favoritutgåvor inte försvinner ur mitt bibliotek utan min egen påverkan

- Jag vill kunna samla på mig olika utgåvor och inte bara den senast utgivna remastern

- Jag vill kunna samla på mig olika utgåvor och jämföra dem

- Jag vill veta vilken utgåva jag lyssnar på, vilket är mycket svårt i samtliga streamingtjänster

- Jag vill ha tillgång till hela utgåvor, vilket verkligen inte alltid är fallet på streamingtjänster. Alldeles för ofta är spår borttagna från streamingtjänster av någon anledning (för att de vill att man ska köpa skivan?)

- Jag vill att så stor del som möjligt av de pengar jag lägger på kultur ska gå till de som främjar kulturen jag älskar. De namnen är inte Spotify, Apple, Qobuz, Amazong eller Tidal. Att kunna köpa sin frihet för 89–199 kronor i månaden är för mig nära inpå skamligt, särskilt när man sitter på anläggningar för 50000 kr och uppåt och bevisligen har råd.

Edited by shifts
Link to comment
Share on other sites

Snuttifierat är det nog inte. Jag seglar runt lite hipp som happ men lyssnar väldigt ofta igenom hela kompositioner när jag väl hittat de som tilltalar mig.

Ett problem för min del är att det inom klassiskt (som är det jag lyssnar på) finns hur många olika inspelningar som helst av vissa verk och åtminstone ett fåtal av andra verk.

Skivaffärer för nya skivor finns inte. När de fanns så hade de sällan det jag ville köpa och sällan flera olika inspelningar av ett verk. Provlyssna i butik var ju ganska meningslöst med mediokra lurar. Begagnatbutikerna gick jag bara in för att botanisera i. Aldrig för att försöka hitta något specifikt, eftersom det alltid misslyckades.

Strömningstjänsterna ger mig tillgång till nästan alla olika inspelningar som finns av Poulencs pianokonserter och jag kan enkelt komma fram till vilka jag gillar. Eller i värsta fall upptäcka att jag inte gillar någon.

För ett stort antal år sedan gick debatten hög kring de dyra skivorna och hur lite som artisterna och upphovspersonerna fick av de knappt tvåhundra spänn som en enda platta kostade.

Vet du hur det förhåller sig numera? Jag vet det inte och jag anser att det är en fråga för branschen att lösa om det är ett problem. 

Edited by Strmbrg
Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, shifts said:

Om det var vad ska jag med egen datalagring till så kan jag ju snabbt dra varför jag har det:

Jag kunde inte uttrycka det bättre än @shifts Precis så känner jag det. 
 

Jag sticker dessutom ut hakan och fråga mig hur mycket musikälskare man är när man bara är beredd att betala rättighetsinnehavare mellan 3,5 öre per spelning (Spotify). Tidal några ören mer men ändå småsmulor. Många säger sig vara musikälskare men bara så länge man inte behöver bidra till musikernas väl och ve.

Link to comment
Share on other sites

Man får nog välja det angreppssätt som passar in i sitt eget lyssningsintresse och moral helt enkelt. Visserligen lyssnar jag på en del klassiskt, men det är nog en försvinnande (om än växande) liten del av musiken jag spenderar mest tid med. Kan vara så att det är svårare att hitta klassisk musik i näthandeln, men kan knappt minnas när jag gick in i en fysisk skivbutik sist (ok, det var ett år sedan i Wroclaw, Polen. Jag köpte ett ECM-släpp). Köper i princip uteslutande via nätet, både digital och fysisk media.

 

Vet inte hur stor del av en skivförsäljning som går till trombonist #3 i en symfoniorkester, men här finns grafik som jämför olika medier med varandra hur det såg ut 2015 och vad som tillfaller artisten i slutänden: https://www.theguardian.com/technology/2015/apr/03/how-much-musicians-make-spotify-itunes-youtube

Edited by shifts
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Strmbrg said:

Jag vet det inte och jag anser att det är en fråga för branschen att lösa om det är ett problem. 

Vi som konsumenter är väl också en del av branschen? Om de säljer förgiftad fisk kan man väl inte bara slå sig till ro och hänvisa till att branschen får lösa det. Alla har ett val då det finns möjlighet att välja mellan både fysiska media, nerladdning och streaming. 
 

Det handlar inte bara om musikers väl och ve. Det är också en fråga om t ex ny- och nyskapande musik, instrumenthantering och utbildning. Det handlar även om studio, musiktekniker och producenter och tillräckligt med ersättning för att hitta nya talanger, typ Bruce Springsteen som det tog några år för att slå igenom. De flesta ”stjärnor” som kommer fram på meriter typ toppiga bröst, tatueringar och lösögonfransar är beroende av skolade musiker, arrangörer och tekniker bakom sig. Om den gruppen försvinner, decimeras eller saknar incitament för nya att gå in, vad händer då med musiken? 
 

Nu måste alla pengar komma in via konserter vars biljettpriser har stigit 2-3 gånger de senaste åren. Alla får heller inte chansen och det handlar mest om storstäder.
 

Det är inget fel på streaming som sådan. Felet är ersättningarna. Lorenzon och Ek (Spotify) sålde aktier för 3,3 miljarder häromdagen. Det motsvarar 0,8% av dess börsvärde på 400 miljarder kronor. Det är inget musikförlag, de satsar inte ett korvöre på att ta fram ny musik eller stjärnor. De är som vilket logistikföretag som helst typ Schenker och DHL. De transporterar musik, tar in avgifter och annonsintäkter och ger några smulor till musikerna. Hur kan man stödja sådan verksamhet? Jag ställer mig på musikernas sida.

Link to comment
Share on other sites

Man kan såklart fundera i termer av månande om upphovsmän i alla möjliga sammanhang. Borde inte mjölken kosta betydligt mer så att vi får behålla våra svenska bönder?

Borde jag inte köpa svensktillverkad hifi istället för kinesisk för att värna om något? Borde jag inte betala mer i skatt? Borde jag inte bidra till alla möjliga hjälporganisationer med regelbundna inbetalningar? 

Varför vurma särskilt för just musiker?

Förvisso begriper jag inte riktigt hur alla dessa nya inspelningar av klassisk musik ens kan bära sig. Men eftersom det kommer nya hela tiden så verkar det ju orimligt om varje utgåva är en förlustaffär. Men bara för att jag inte begriper så betyder det naturligtvis inte att det är orimliga ekvationer.

 

Som sagt så var det ju en jättedebatt förr om de skyhöga CD-priserna och hur lite som gick till artisterna. Nu slipper man ju alla kostnader för tillverkning, distribution och butiker. Men det är såklart bara en aspekt på totalkostnaden.

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Strmbrg said:

Borde jag inte köpa svensktillverkad hifi istället för kinesisk för att värna om något?

Inte tvunget, men jag utgår ifrån att de som arbetar i hifi-industrin, oavsett land, att de får lön. Det är mindre vanligt att de plockar bort deras ersättning. Flygbolagen försöker nu sänka löner för sin personal någon procent med hot om storstrejk. Jag är lite förvånad att inte musikerna inte satt ner foten på samma sätt. Det är dock svårt för den som inget har att göra motsvarande. De flesta har heller inget anställningsförhållandenoch därmed dålig uppbackning från t ex fack.

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Strmbrg said:

Själv har jag ingen aning, men jag noterar att det ges ut nya "plattor" även inom så smala genrer som klassiskt trots att det verkar som att ingen musiker

Klassisk musik är (än så länge) lite annorlunda. Orkestrar är institutioner som oftast är knutna till konserthus där musiker har lön från publikintäkter, radiosändningar, skattemedel och/eller sponsorer. Berliner Philharmoniker sponsras av Deutsche Bank och Berlin. De har också en Digital Concert Arena. Jag är med där och kan se deras konserter live hemma. Det kostar ca 1,500 kronor om året.

 

Göteborgs symfoniorkester sponsras via skattesedeln av Västra Götalandsregionen. Konserthuset av Volvo. Malmö symfoniorkesters (MSO) huvudman är Malmö stad osv. De får också andra sponsormedel inklusive från MSO’s vänner. Alla konserter är i det närmsta utsålda för dessa orkestrar. Gissningsvis 80-100%. 
 

Musikerna har också andra inkomster som t ex lärare. Albumutgivningen handlar mer om marknadsföring av orkestern och dokumentera sina tolkningar. Även inspelningarna brukar sponsras.

 

Nyheter inom både jazz, klassiskt och visa är idag mycket litet i förhållande till för bara några år sedan. Det handlar mest om återutgåvor, boxar och liknande. Jag köper bara en tiondel idag mot för 5-6 år sedan pga minskat utbud.

 

Här ett exempel på nyhet från SVT. Man lyfter fram pandemin som orsak men den är snarare en katalysator som snabbar upp processen. Hade de fått vettig ersättning från sina fans som när skivförsäljningen levde hade färre scenframträdande inte haft så stor inverkan.

 

https://www.svt.se/kultur/tva-tredjedelar-av-storbritanniens-musiker-overvager-att-lamna-sitt-yrke

 

 

Link to comment
Share on other sites

Intressant diskussion! Jag lyssnar 100% på "klassiskt", även kallad "västerländsk konstmusik". Fastnade för streamingtjänsten Idagio som erbjuder FLAC 16 bitar, 44.1 kHz. Något bättre tror jag inte mina gamla öron kan uppfatta. Deras indexering är bra (jag blev bara förbannad på Spotify's "låtar") och det mesta jag vill lyssna på finns . Hur Idagios modell funkar och hur mycket mer artisterna hade fått om jag köpt CDn i stället vet jag inte, vore kul att få insikt i det. Min sponsring av musikvärlden går via skattsedeln och via koncertbiljetter (pre corona, hoppas vi kommer igång snart).  Idagios stora brist är annars att dom inte sorterar på skivbolag. Det finns en hel del små klassiska labels med väldigt bra inspelningsteknik som man skulle vilja söka på (gärna på inspelningstekniker också, vissa tyska "tonmeisters" är helt suveräna!). Dåliga remastrar finns knappt inom klassiskt, annat än då nån av jättarna släpper en ny samlingsskiva typ "Pavarotti greatest hits". Bland de få exemplen på riktig "loudness war" är Perlman/Ax som spelar Fauré på DG, det finns inte många liknande stolpskott lyckligtvis.

 

Jag köper nån CD då och då o håller liv i den gamla CD-spelaren, mest som reserv eller för nåt jag *verkligen* vill ha. Annars har jag ingen större ångest över att nån viss tolkning/inspelning skulle försvinna från streamingutbudet, de nyare inspelningarna från små märken är ofta både konstnärligt intressantare och teknisk bättre än de gamla.

 

OT: När det gäller utrustning är det svårt att köpa svenskt och stötta branschen när man är klassisk "objektivist" som jag, dvs litar på mätningar, tror på mainstream ingenjörskonst och misstror mig själv och andra när det gäller subjektiva, icke-blinda tester. Men europeiskt funkar - jag har flera olika aktiva högtalare från Genelec (Finland), DAC/hörlursstärkare är tyska RME, hörlurarna likaså tyska (HD650), effektstärkaren (jo, jag har en sån också av gammal vana) är en fransk paketering av danska Purifi med holländsk switchad kraftmodul. Denna driver ett par gamla engelska Spendor (fast jag märker ingen större skillnad mot den engelska Mission Cyrus One-stärkaren). Jag är sugen på nya passive golvare också, om Dynaudio tog sig i kragen och publicerade mätdata på Evoke 50 skulle jag låna hem dom och kanske ta ett sista subjektivt "leap of faith" o köpa ;-) Noll svenskt dessvärre, senast var det en Unamco-skivspelare.... Svenska hifi-prylar verkar jättefina men vad jag kan se, väldigt traditionella. Fokus är på estetik o beprövade lösningar. Det nya, kostnadseffektiva verkar komma från andra ställen. T ex verkar världens bästa DAC komma från Tjeckien (Okto).

Edited by Kapten Tråkig
Link to comment
Share on other sites

En annan aspekt:

Om jag fortsatte med CD-köp som förr så kanske jag köper i snitt en per månad och i övrigt spelade de jag redan hade köpt.

Nu, med streaming, så lyssnar jag ju på MASSOR av mer musik än jag gjorde under CD-tiden. Varje gång jag spelar upp något så sker ju en betalning från Tidal till upphovsmannen.

Jag har sökt lite på nätet kring det där med hur artister mfl tjänar pengar nu mot förr och hur alltsammans hänger ihop. Men jag får inte någon struktur på hur det egentligen ligger till.

Och, att jag som konsument tillhör branschen vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om, det är förvisso en definitionsfråga. Men, jag tycker inte att jag är en del av varje bransch som jag konsumerar från. Jag är en förutsättning för branschens fortlevnad förvisso.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör bara streaming, 16bit/44KHz. En lösning som är otroligt smidig och där jag enkelt kan ta med mig min "samling" vart jag än går. Inga problem med CDs som inte går att läsa, hackar osv. 

 

Mina favorit CD-skivor finns i någon kartong nere i källaren men mycket har skänkts bort och förhoppningsvis hittat ett nytt hem. 

 

Sen kan jag hålla med om att ersättningsmodellen för streamingtjänsterna är tråkig. Väldigt lite som når de "små" artisterna och det är himla trist. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Strmbrg said:

Varje gång jag spelar upp något så sker ju en betalning från Tidal till upphovsmannen.

Absolut. 8 öre per låt men inte till upphovsmannen utan till rättighetsinnehavaren vilket normalt är musikförlaget som sedan först täcker sina kostnader. Klassisk musik är lite mindre känsligt eftersom de i huvudsak får sina intäkter från andra håll, framför allt sponsorer, konserintäkter och via skattesedeln. Det förmånen har inte andra genrer. 

 

Det är inte så märkligt att man konsumerar mer om man inte behöver betala för sig. Jag tycker det fel och den ilskan riktar jag inte mot er utan mot hela systemet och de som gör/gjort det möjligt. Själv klarar jag mig. Jag har musik för min livstid och jag köper på mig ständigt nya filer eller cd. Numer enbart kkassiskt som det kommer en hel del av. Jazzen är näst intill utrotad. Jag har det mesta som man "skall ha".

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är komplicerat om man börjar rota i det.

När jag försöker hitta fakta i frågan kring hur ekonomin för musiker och kompositörer ser ut nu jämfört med innan streamingen så hittar jag inget som ger mig en tydlig bild av hur det ligger till.

Å andra sidan - krasst marknadsekonomi-mässigt - så har ju sådant som saknar bärande efterfrågan egentligen inget existensberättigande. Det borde ju gälla oavsett om det handlar om en skoaffär som för få handlar hos, och väljer nätet istället, såväl som en vissångare som för få vill lyssna på.

Dock handlar jag självklart hos skohandlaren om jag ser fördelar med det, tex bra produkter, god service eller vad det nu kan vara. Men jag handlar absolut inte där av välgörenhetsmässiga skäl. Att mitt handlande välgör är en konsekvens av att jag vill handla där. Inte en välgörenhetsgärning i sig.

Så ser jag det. Andra ser det annorlunda.

Edited by Strmbrg
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, shifts said:

- Alla de utgåvor jag äger och vill äga finns inte på någon av streamingtjänsterna

- Jag vill vara garanterad att mina favoritutgåvor inte försvinner ur mitt bibliotek utan min egen påverkan

- Jag vill kunna samla på mig olika utgåvor och inte bara den senast utgivna remastern

- Jag vill kunna samla på mig olika utgåvor och jämföra dem

- Jag vill veta vilken utgåva jag lyssnar på, vilket är mycket svårt i samtliga streamingtjänster

- Jag vill ha tillgång till hela utgåvor, vilket verkligen inte alltid är fallet på streamingtjänster. Alldeles för ofta är spår borttagna från streamingtjänster av någon anledning (för att de vill att man ska köpa skivan?)

- Jag vill att så stor del som möjligt av de pengar jag lägger på kultur ska gå till de som främjar kulturen jag älskar. De namnen är inte Spotify, Apple, Qobuz, Amazong eller Tidal. Att kunna köpa sin frihet för 89–199 kronor i månaden är för mig nära inpå skamligt, särskilt när man sitter på anläggningar för 50000 kr och uppåt och bevisligen har råd.

Exakt detta!

 

 

11 hours ago, Strmbrg said:

När jag försöker hitta fakta i frågan kring hur ekonomin för musiker och kompositörer ser ut nu jämfört med innan streamingen så hittar jag inget som ger mig en tydlig bild av hur det ligger till.

Det är uppenbart kriminell verksamhet och går som med allt annat vända, vrida och vinkla.

Att tex Tidal betalar tre gånger mer än Spotify är inget argument när hela upplägget är en förolämpning.

För mig är det en nobrainer.

Jag gjorde en enkel bild här:

https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/13013-har-inte-du-heller-fått-någon ak4490eq/&do=findComment&comment=239160

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Strmbrg said:

Hur blir musikerns intäkter om man - som förr - istället köpte ett par skivor per månad?

Jag kan inte säga om det blir 1000 eller 5000% bättre.

Vi vet att det alltid har varit ruttet för alla som inte är megastjärnor. Men det har åtminstone varit möjligt.

Jag vet inte vad du har för yrke, men säg att du vore möbelsnickare; spelar det nån roll om du får 8 öre eller 40 öre för att tillverka en köksstol?

 

 

2 hours ago, Strmbrg said:

Problemet nu är väl inte minst att konserter inte kan genomföras på traditionellt sätt. 

Problemet nu är att spelställena bommar igen för att de inte kan betala hyra och löner till personal.

Senast igår läste jag att Montmartre lägger ner i Köpenhamn.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Strmbrg said:

Hur blir musikerns intäkter om man - som förr - istället köpte ett par skivor per månad? 

Om du köper en eller två cd per månad görbingen större skillnad men när miljontalsmänniskor gör det så blir det lite annorlunda. 

  • Det skapar underlag för skivbutiker på fler ställen än i storstäder.
  • Det skapar resurser och incitament för att bygga upp bra studios och investeringar där
  • Det skapas medel för att anställa bra tekniker och producenter och ger också incitament för fler att söka sig till branschen
  • Det skapas utrymme för marknadsföra både artister och musik i olika genrer
  • Det håller nere konsertbiljetter då det ges flera inkomstmöjligheter
  • Det ger jämnare cashflow över året och intäkter året runt
  • Vi får ett bredare utbud av musik i olika genrer och incitament till att få de bästa att satsa på sin musik
  • Musiker och upphovsmän får en drägligare tillvaro och får lättare att klara t ex en pandemi.

Skivbolagen förr befalade i regel ut en summa när kontrakten skrevs typ inspelning av 3 album under två år. Detta gjordes som en investering. Sedan var det upp till musikerna och producenten att skapa intressant musik. Bolaget tog hand om införsäljning , marknadsföring, kommunikation och distribution. Hur mycket av detta gör t ex Spotify? Långt ifrån alla slog igenom men tillräckligt många för att få det att gå ihop. Det finns många exempel på musik som kommit fram på detta sätt, från Beatles till Springsteen. Vem satsar idag för att få fram nyskapare? I vart fall inte streamingtjänsterna. De tar hand om andras kreativa skapelser och säljer annonser vars intäkter går i egen ficka och några korvören till rättighetshavaren (inte till musikerna). Hade vi med dagens process fått fram en sådan som Van Morrison, t ex? Han är vare sig bildskön, välklädd eller social. 

 

Jo, idag är ett stort problemet att konsertverksamhet inte kan utföras. Men orsaken till det är ju att vi har tagit bort övriga intäktskällor. Om denna situation pågår länge så lär vi få leva utan nyskapande och framstående musiker och grupper under lång tid. Jag tycker inte det är OK. Egoismen har alltid ett pris som vi till slut får betala på ett eller annat sätt.

Link to comment
Share on other sites

Nu är åtminstone inte jag intresserad av vare sig populärmusik eller annan modern musik. Visst finns det säkert intressant musik även för mig i andra genrer än klassiskt om jag bara tog mig för att leta, men jag gör inte det. Så några bidrag till ”ny musik” blir det inte från mig.

Fortfarande så förstår jag inte sammanhangen. Det är för komplext, vilket kanske kan bekräftas av att det inte går att hitta några sakliga redogörelser för hur ”artistlönsamheten” såg ut under CD- respektive ser ut under streamingeran.

Att bara tala om ”8 öre mot 40 öre” utan att se på totalsumman, exempelvis per år, blir åtminstone för mig lite bristfälligt.

Med det INTE sagt att det är vare sig bättre, sämre eller likadant för ”musikarbetarna” nu som förr.

Jag saknar det kompletta svaret.

 

Syftet med tråden var emellertid inte att diskutera vare sig konsumentens moraliska ansvar eller ”musikarbetarnas” situation. Även om det är intressanta frågor i sig.

Syftet var att få ta del av hur ni lyssnar, lagrar och strukturerar musik.

Link to comment
Share on other sites

Ett kort inflikande från mig. 

Jag älskar utbudet/kvaliteten och tillgängligheten som Tidal erbjuder. 

Allt man vill läsa om artisterna och musiken finns via nätet. 

Dock vill jag aldrig bli av med känslan av att ladda cd spelaren, vika ut de olika bladen i den mån dessa finns och läsa Medans musiken strömmar ut i högtalarna. 

När det läsbara gåtts igenom koncentrerat lyssna. 

Detta är njutning. 

Bästa för mig är att ha båda alternativen. 

För andra är det egen lagrad musik på hårddisk och eller LP som skall blandas in för att denna skall vara nöjd. 

Det är väl en stor del av charmen med vår hobby?! 

Link to comment
Share on other sites

För att köra vidare lite vid sidan om trådens syfte:

Om artisten får 40 öre en gång när jag köper CD:n men får 8 öre varje gång jag lyssnar streamat. Då blir det ju 40 öre efter att jag lyssnat streamat fem gånger.

Lyssnar jag på CD:n 50 gånger eller noll gånger så är det fortfarande bara de första 40 örena till artisten.

Lyssnar jag 50 gånger streamat så är det 4 kronor till artisten.

Eftersom jag inte vill ha rätt, utan veta hur det är, så vill jag nu veta om jag resonerar på ett rimligt vis.

 

Edited by Strmbrg
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Strmbrg said:

Jag saknar det kompletta svaret.

Det finns massor att läsa och googla på i ämnet både på svenska och engelska för den som är intresserad. Frågan drivs också av EU kring upphovsmäns rättmätiga krav på ersättning. I USA drivs också den här typen av ärenden. Musiker lägger av, studios läggs ner, musiker vittnar om verkligheten, producenter omskolar sig. Färre väljer gå på musikkonservatorier osv. Det handlarnom pengar i form av löner och ersättningar och i synnerhet för den lite smalare musiken inom alla genrer. Här är ett exempel med några utdrag från forskningsrapport.

 

Halv miljon klick kan motsvara 200 CD-skivor
Övergången till att lyssna på musik genom streaming innebär störst utmaningar för de små och mellanstora artisterna. Det konstaterar forskaren Daniel Johansson forskare i datavetenskap med inriktning musik- och kulturstudier
Institutionen för datavetenskap, samt Ekonomihögskolan
Linnéuniversitetet
//
Det är som om Volvo (motsvarande ett skivbolag, eller som de idag hellre vill kallas, musikbolag) skulle ge bort bilarna ”gratis”, men få sina intäkter baserat på hur mycket man kör bilen. Varje gång du kör genererar du en liten intäkt till Volvo. Eller om MIO skulle ge bort soffan gratis, och tjäna pengar på hur mycket man satt i soffan. Sitter du i soffan en timme, blir det 10 öre till MIO. Sitter du i den två timmar, blir det 20 öre.
Det är inte svårare än så. Å andra sidan förändrar det allt. Volvo skulle inte marknadsföra produkten i första hand kanske, man skulle marknadsföra körandet, och försöka få folk att köra så mycket bil som möjligt, förutsatt att man kör en Volvo. MIO skulle försöka få folk att sitta i ”sin” soffa så mycket som möjligt, förutsatt att man satt i en soffa från MIO.
Man skulle kunna jämföra det med att vi för tjugo år sedan hade gått in i en skivaffär, fått skivan ”gratis”, gått hem, placerat skivan i CD-spelaren och för varje låt vi lyssnade på genererades en betalning till de som hade gett ut skivan, på några ören styck, varav ca 20 procent skulle ha gått till skivbutiken. En verklighet som ingen kunde tänka sig för tjugo år sedan, mig veterligen fanns det ingen som förutsåg detta.

//
Samtidigt, det behövs ca 200 miljoner betalande prenumeranter, globalt sett, på alla streamingtjänster, för att streamingen ska komma upp till samma intäktsnivå totalt till repertoarägarna som CD-formatet gav när det var som störst, d.v.s. år 2000.
En viktig aspekt på det hela är att tarifferna och utbetalningsnivåerna till rättighetshavarna per lyssning alltså ökar i takt med att antalet betalande prenumeranter ökar. Så om vi idag är i en situation när en del rättighetshavare får 8 öre per uppspelning, kan man tänka sig att vi om några år ligger på nivåer på 15-20 öre per uppspelning.
Är det en omöjlighet? Det tror jag inte. Faktum är att jag är ganska säker på att vi kommer att nå dit, kanske inte inom fem år, men troligen inom tio år, förutsatt att utvecklingen får gå någorlunda rakt fram.
Är det en positiv utveckling? Självklart! Är det enbart en positiv utveckling? Nej. Självklart inte.
Ingen stor förändring innebär enbart positiva saker. Det finns en del negativa aspekter på utvecklingen, som jag inte har utrymme att fullständigt utveckla i detta sammanhang men som åtminstone är värda att nämnas kortfattat.
Det finns t.ex. problemställningar kring den personliga integriteten relaterad till vårt musiklyssnande. Hur känner vi för att avancerade analysverktyg, baserat på vilken musik vi lyssnar på, skapar mycket detaljerade profiler av oss själva och vem vi är, som sedan ”säljs” till lämpliga varumärken? Det är naturligtvis inget unikt för musikområdet, det här är en generell problematik i informationssamhället som det byggts upp under de senaste åren, men börjar alltmer bli en verklighet även på musikområdet, där det finns detaljerad information om exakt vilken musik vi konsumerar, när, var, hur.
En annan problematik är vad streamingen innebär för de små och mellanstora artisterna, åtminstone kortsiktigt. En Do It Yourself-artist kan idag tjäna mer pengar på att sälja 200 CD-skivor på sina konserter, direkt till fansen, än vad hon tjänar på en halv miljon lyssningar på en streamingtjänst. Det är inte konstigt att en del artister känner sig oroliga över vad som händer, eller som en representant för en musikerorganisation uttryckte det: ”Artisterna har resignerat över utvecklingen”. 

 

Och tack för att du läste detta, jag tjänade ca 3 öre på att just du läste den här artikeln.
 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, shifts said:

Strmbrg: Läste du artikeln från The Guardian jag länkade till? Den är hyfsat klargörande på åtminstone vissa delar av det du skriver om.

Ja, nu har jag skummat igenom den.

Men svaret på min fråga om ifall artisterna  tjänade mer under CD-eran än de gör under streamingeran hittar jag inget om.

Jag kanske läste väldigt slarvigt, det var lite för mycket text för mig.

Link to comment
Share on other sites

Sant, det svaret fanns inte där. En artist är inget godtyckligt och med en sådan komplex fråga finns det antagligen lika många svar som det finns musiker.

 

Jag tror utan några grafer eller belägg från undersökningar, att endast sett till intäkter från inspelad musik (från egen eller bolagets musikutgivning och alltså inte inkomster från uppdrag som musikjinglar, soundtracks, inhyrd som musiker, pengar från livespelningar osv.) så är svaret tveklöst ett rungande ja. Detta enbart baserat på vad artister jag känner själva uttrycker och som varit verksamma både innan och efter streamingtjänsterna kom. Men sedan beror det ju som vanligt på massor av massvis.

Link to comment
Share on other sites

För att återgå till den ursprungliga frågan i tråden ;)

 

Jag skulle inte kunna klara mig utan min kära lilla CD samling om ca 400 album. När det kommer till streaming kan bara blotta tanken på att man när som helst kan tappa sin internetuppkoppling eller det att hårddisken eller PCn ska haverera skrämma mig. Jo, jag har backup men en dag utan musik är som en dag utan rinnande vatten. Känner heller inget behov av att sitta och söka efter eller upptäcka ny musik hela tiden. Det känns bara jobbigt och ger mig ingen ro. Jag kan faktisk med viss fascination återupptäcka mina skivor efter en tid, det känns lite som ett kärt återseende. Jag har dessutom numera tune-in radio som hela tiden pumpar ut ny musik utan att jag behöver lyfta ett finger. Tycker att det är väldigt skönt att allt bara funkar och att min favoritmusik finns där tillgänglig hela tiden.

 

19 hours ago, PKS said:

Inga problem med CDs som inte går att läsa, hackar osv. 

Min Esoteric har läst varenda CD jag matat utan problem. Tom de som var i riktigt uselt skick har den snällt spelat, dock med något sämre ljudkvalitet till följd.

Ja, jag har tidigare haft problem med andra billigare spelare. Man skulle kunna påstå att en riktigt bra spelare ger inte upp fören man vänt skivan upp och ned :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, triomio said:

Tom de som var i riktigt uselt skick har den snällt spelat

Ett tips för hackande cd är att tvätta av dem med rödsprit och några droppar Yes och microfiberduk och sedan skölja i ljummet vatten och torka med en torr microfiberduk. Det brukar hjälpa i de flesta fall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...