Jump to content

Läcker skivspelare!


AlfaGTV

Recommended Posts

Grattis! Ser ut att vara en riktigt seriös pjäs...

 

Själv har jag bestämt mig för att köpa säkert 5 skivspelare de senaste dagarna, men sen har jag ändrat mig igen... ;) Just nu vet i sjutton vad det lutar åt.

 

Tacka vet jag DAC:ar, det är ENKELT att köpa...

Link to comment
Share on other sites

@AlfaGTV första Helix One var ett samarbete mellan flera företag och personer bakom dessa kanske är det så att de är samma personer bakom den nya mk.2?

 

https://www.monoandstereo.com/2015/06/thrax-audio-helix-1-ultimate-turntable.html

 

 

Fremer testade mk.2 i år :)

 

https://www.stereophile.com/content/dohmann-helix-one-mk2-turntable

 

Link to comment
Share on other sites

Dohmann skivspelarna är konstruerade av Mark Döhmann som blev legendarisk när han lanserade sin Criterion skivspelare en gång i tiden, vilken fick mycket uppmärksamhet då. Det kanske mest unika är den aktiva isolationsplattformen ifrån Minus K: https://www.minusk.com/content/newsletters/Newsletter-Page-1907-Jul2019-Turntable-Vibration-Isolation.html.

Det här är kompromisslöst ned i minsta detalj - på riktigt.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

 

continuum-criterion.jpg

Link to comment
Share on other sites

ganska fascinerande hur komplext man göra det att snurra en platta :)

 

OBS menar inget illa med detta, ÄR intressant att det kan vara så komplext att "bara" snurra en platta i en viss hastighet. . .och hur otroligt många sätt det finns att göra det på. . .o jag kan ärligt säga att jag inte förstår tanken bakom många spelare från en mekanisk synpunkt 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, thli72 said:

ganska fascinerande hur komplext man göra det att snurra en platta :)

 

OBS menar inget illa med detta, ÄR intressant att det kan vara så komplext att "bara" snurra en platta i en viss hastighet. . .och hur otroligt många sätt det finns att göra det på. . .o jag kan ärligt säga att jag inte förstår tanken bakom många spelare från en mekanisk synpunkt 

 

Ett jämnt och stabilt "snurrandet" är bara en central del av flera som samverkar hos en skivspelare. Det är en väldigt känslig signal som ska hämtas ur spåren och ledas vidare.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, thli72 said:

jo visst är det så, jag har själv hört samma tonarm/PU på olika verk o hört klara skillnader. . men har väldigt svårt att "förklara" för mig själv varför det blir så när verken i sig var väldigt lika


Det kan man skriva en avhandling om :)

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

Det är därför jag älskar skivspelare. Nästan alla lösningar i en skivspelare skapar ett problem. En stark motor skapar vibrationer, en svag motor är hastighetsinstabil. En tung talltik belastar lagret väldigt mycket vilket skapar oljud, en lätt tallrik.... osv. Det är lite det som är charmen med det hela, och det som väcker mångas nyfikenhet och vilja att lösa de där problemen. Ofta krävs det en lång erfarenhet och en massa trial & error innan det blir riktigt riktigt bra. Särskilt när konstruktören även lyckas skapa något som är estetiskt tilltalande och enkelt att använda. 

 

En av världens härligaste produkter helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Vad är mycket pengar för en vinylspelare?

Det finns mängder av olika typer av vinylspelare. Jag har sett rätt många olika på mässan i München. Vissa är stora som Bajamajor och har  avancerade konstruktioner som kostar multum många hundra tusen och upp i miljonklassen. Min erfarenhet är inte att de dyraste och största och mest komplicerade är bäst. "Keep it simple", fokusera på det grundläggande och gör detta så bra det går. Det finns några märken som gör detta.  Man kan titta lite på hur länge olika konstruktioner, modeller och märken funnits på marknaden. De som funnits länge har gjort det av en orsak. 

Kika också gärna på sådant som går att köpa i Sverige. Det ger bättre andrahandsmarknad. Man kan också få lättare med support om det skulle behövas. Troligen behövs det inte lika ofta som med digitalsidan, men ändå.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Perfect sense said:

Dohmann skivspelarna är konstruerade av Mark Döhmann som blev legendarisk när han lanserade sin Criterion skivspelare en gång i tiden, vilken fick mycket uppmärksamhet då. Det kanske mest unika är den aktiva isolationsplattformen ifrån Minus K: https://www.minusk.com/content/newsletters/Newsletter-Page-1907-Jul2019-Turntable-Vibration-Isolation.html.

Det här är kompromisslöst ned i minsta detalj - på riktigt.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

 

continuum-criterion.jpg

 

Är det inte denna som Michael Fremer använder?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2020-09-01 at 18:52, Perfect sense said:

Det här är kompromisslöst ned i minsta detalj - på riktigt.

Visst. Men det finns några avgörande vägval där man för andra spelare har valt helt andra vägar.

Här har man fokuserat på att bygga med så låg avisoleringsfrekvens som möjligt och extremt låg dämpning. Man använder då mekaniska skruvfjädrar och vid rörelse boostar man förskjutningen genom att tillföra kraft. Eftersom styvhet är kraft/förskjutning så minskar man styvheten utan att behöva öka massan och med samma styvhet i själva fjädern. Minskad styvhet sänker avisoleringsfrekvensen.

 

Detta är kanske den bästa (nu kända) metoden för att avisolera från externa vibrationer under 100 Hz. Men det blir extremt känsligt för vibrationer som alstras i drivverket. Jag vet inte hur man har löst det, säkert på andra fiffiga sätt. Men jag tror inte man kan bortse från att responsen till pickupen påverkas vid avspelning. Från nålens synvinkel ska tallrikens rörelse vara noll lateralt och vertikalt. Likaså tonarmsbasen. Är de det vid avspelning?

 

 

On 2020-09-01 at 19:23, thli72 said:

jo visst är det så, jag har själv hört samma tonarm/PU på olika verk o hört klara skillnader. . men har väldigt svårt att "förklara" för mig själv varför det blir så när verken i sig var väldigt lika

Tallrikens och tonarmsbasens rörelse ska vara noll relativt nålen. Det duger inte med nästan noll. Rättare sagt duger gör det väl, men rörelser på mikrometernivå förvränger pickupens avläsning. Det innebär att man läser inte av vad som är i spåret utan skillnaden mellan vad som är i spåret och tallrikens rörelse. Man kan se det som att cykla på en asfaltväg jämfört med att cykla på en sandstrand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...