Jump to content

DACe-fejden


string

Recommended Posts

Jaha, så har det slutligen hänt - tyvärr! Idag tyckte min OPPO UDP-205 att han skulle stänga ner sin USB-port :angry:. Alltså den porten där min Melco N-100 sitter inkopplad. Hur jag än försökte med omstart av resp. burk - så var det tyst. Melcon kände inte av någon USB-port. :Thinking:

 

Fram tills nu har det ju varit en förträfflig lösning att använda de inbyggda DACarna i blu-ray spelaren, men nu får väl även jag "krypa till korset" och skaffa en extern DAC. Som fattig pensionär har jag en limiterad budget som sträcker sig upp till ca 10k. Ett annat faktor är sample-raten. Jag har ganska mycket högupplösta filer, så burkar som inte klarar DSD256 går bort. De kandidater som jag tycker verkar trevliga är "Mytek Liberty DAC" och "RME ADI-2 DAC FS". Vad tror ni om dem?

 

Kom gärna med massor av andra förslag (och spara inte på krutet med argument om dem)!

 

Men det var ju väldigt vad det var tyst här i stugan - dags att köra lite vinyl!

 

/string

Link to comment
Share on other sites

Det var ju trist, att den kastade in handduken alltså.. 😔

Men, är det inte att föredra att nyttja ethernet-ingången på Oppon? 

I övrigt ska jag fundera, men har inga kloka förslag rakt upp o ner. Du kanske kan smita inom din budget-gräns om du lyckas hitta nån som vill sälja sin Chord Qutest?

Eller min egna favvo, Audiobyte Black Dragon!

 

Eller en kines som jag har gott förtroende för, alltså märket då:

https://www.ebay.com/itm/TOPPING-D90-MQA-AK4499-AK4118-Full-Balanced-DAC-Bluetooth-5-0-DSD512-Hi-Res/164270793919?hash=item263f4d64bf:g:BbMAAOSwX2xe~G~J

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, AlfaGTV said:

Det var ju trist, att den kastade in handduken alltså.. 😔

Men, är det inte att föredra att nyttja ethernet-ingången på Oppon? 

I övrigt ska jag fundera, men har inga kloka förslag rakt upp o ner. Du kanske kan smita inom din budget-gräns om du lyckas hitta nån som vill sälja sin Chord Qutest?

Eller min egna favvo, Audiobyte Black Dragon!

 

Eller en kines som jag har gott förtroende för, alltså märket då:

https://www.ebay.com/itm/TOPPING-D90-MQA-AK4499-AK4118-Full-Balanced-DAC-Bluetooth-5-0-DSD512-Hi-Res/164270793919?hash=item263f4d64bf:g:BbMAAOSwX2xe~G~J

Den där kinesen verkade ju spännande, men stöds ej av Melco.

Att använda ethernet på OPPOn och länka till Melcon - lite överkurs för mig. Utveckla gärna.....

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, string said:

"Mytek Liberty DAC" och "RME ADI-2 DAC FS". Vad tror ni om dem?

Jag har inte hört dem men det skrivs ju vänliga ord om Mytek. Dessutom säljs de bl a Thomann som jag har stort förtroende för.

https://darko.audio/2018/06/mytek-liberty-dac-review/
 

Samma sak gäller RME:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/rme-adi-2-fs-version-2-dac-and-headphone-amp-review.13379/

 

När vi pratar om dacar i den här prisklassen är jag tveksam om man får så mycket mer. Samtidigt tycker jag att en ganska renodlad dac inte brukar låta avsevärt mycket sämre än s k bättre dacar. Oftast hängs det på en massa finesser som inte alltid har så mycket med ljud att göra dyra lådor, displayer, streaming, upsampling, licensavgifter till TuneIn och andra, överprisade fötter,  påkostad design och annat. Mytek verkar ha en switchad nätdel och vill man inte ha det kan man ju hänga på en SBooster vad det lider. Även märken som Lumin har switchade nätdelar i flera av sina produkter, bl a i min men den låter förnämligt. Kanske jag byter men jag saknar inget i det jag hör med den nätdel som sitter i.

 

Bläddra runt lite på Amazon.de kan också ge en del uppslag (de servar även Sverige). Där hittar jag t ex denna. https://www.amazon.de/Digital-Wandler-Kopfhörerverstärker-7-Generation-schwarz/dp/B07VG4BN53/ref=sr_1_36?__mk_de_DE=ÅMÅŽÕÑ&dchild=1&keywords=Dac&qid=1598561319&sr=8-36


Om Melco är bekymret kanske du kan byta in den mot en annan lösning? Jag vet att det är en bra maskin men det finns ju fler som är det. Då kanske din totalbudget klarar t ex en Lumin D2 eller något motsvarande inom budgeten(?).

 

 


 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, calle_jr said:

 

Kanske skulle söka efter en dac med AKM-chip, exvis AK4497eq.

Tycker att Singxer SDA-2 ser intressant ut för usb audio.

 

Kolla på den Topping jag länkade till tidigare! :) 

 

10 hours ago, string said:

Att använda ethernet på OPPOn och länka till Melcon - lite överkurs för mig. Utveckla gärna.....

Det ska jag absolut, men det blir efter arbetsdagen! Vad använder du för app/mjukvara för att välja/spela musik idag? (eller, igår då kanske... ;) )

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, AlfaGTV said:

Det ska jag absolut, men det blir efter arbetsdagen! Vad använder du för app/mjukvara för att välja/spela musik idag? (eller, igår då kanske... ;) )

Eftersom OPPOns DAC i övrigt fungerar bra (har testat CD t.ex., över XLR-utgången), så är det med 99% sannolikhet USBn som lagt av. Så att hitta en lösning att kringgå denna ( med Ethernet) skulle spara massa tid och pengar. Tack på förhand @AlfaGTV!

 

Setup idag är som följer: Melco N100 (med sin inbyggda hårddisk, där hela musiksamlingen ligger), OPPO UDP-205 (vars inbyggda DAC används, via "USB DAC In") samt Android-tablet med appen BubbleUPnP. Allting nätverksanslutet.

 

/string

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, string said:

Eftersom OPPOns DAC i övrigt fungerar bra (har testat CD t.ex., över XLR-utgången), så är det med 99% sannolikhet USBn som lagt av. Så att hitta en lösning att kringgå denna ( med Ethernet) skulle spara massa tid och pengar. Tack på förhand @AlfaGTV!

 

Setup idag är som följer: Melco N100 (med sin inbyggda hårddisk, där hela musiksamlingen ligger), OPPO UDP-205 (vars inbyggda DAC används, via "USB DAC In") samt Android-tablet med appen BubbleUPnP. Allting nätverksanslutet.

 

/string

Kan det vara så här enkelt:

---------------------------------------------------------------------------------

 

Melco-NAS.jpg

------------------------------------------------------

I så fall skall jag bara kolla att OPPOn har motsvarande funktion, att hämta filer från en NAS (i detta fall Melcon).

 

/string

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, string said:

Kan det vara så här enkelt:

---------------------------------------------------------------------------------

 

Melco-NAS.jpg

------------------------------------------------------

I så fall skall jag bara kolla att OPPOn har motsvarande funktion, att hämta filer från en NAS (i detta fall Melcon).

 

/string

 

Nja, det här blev ju inte riktigt som jag tänkt mig. OPPOn hittade förstås min Melco (eller snarare dess hårddisk) och spelade snällt upp dess innehåll. Men då fick jag ju gå över i video-mood på OPPOn, starta upp min projektor, och därefter i menysystemet tråckla mig fram till låtarna.

Vad jag hade hoppats på var ju att via Android-appen låta Melcon pusha musik-filerna genom OPPOns DAC. Så tillbaks till ruta 1, alltså.

 

Men något är också mysko med Melcon i sig - den hoppar ur spellistan, slutar spela och hoppar tillbaka till huvudmenyn. Jag ska ta in den för koll till butiken, så får de sätta upp den mot en DAC och testa där. Blir i nästa vecka. Tills dess ska jag backa upp hårddisken.

 

/string

Edited by string
Link to comment
Share on other sites

Principiellt har du helt rätt, den högra bilden är den som kommer gälla.

i Bubble kommer du hitta Melco som källa, som tidigare. Däremot ska du hitta Oppo BDP som utenhet via UPnP, inte via USB.

Jag ska se om jag kan visa praktiskt!

 

Jag kommer aldrig bli en Android-användare, den saken är klar! ;) 

Hursom, du väljer ditt Library, i ditt fall kommer det dyka upp som något som heter Melco N-100 troligen. Kikade i manualen och det kan hända att din Melco presnter sig som Twonky, precis som i bilden nedan. Om biblioteket är tomt, får du kika i manualen för hur du konfar Twonky.

1EEEECFA-790E-4E38-B677-B882573382B4.thumb.png.a54359c97f17f72f6fd43e05b9aeb137.png

 

Sedan väljer du Renderer, och din kommer givetvis heta Oppo BDP-205, inget annat.

C24355DA-AC73-4B78-99BC-AD476DB7464A.thumb.png.5578f92023d2b8e2700afc337c5901c1.png

 

Det borde vara ytterst enkelt att få detta att lira? Men, på min Android är detta som reklam för att återgå till papper, penna och vinylskivor. Det är segt, ohanterligt och irriterande. Det hör kan givetvis bero på min ålderstigna Android-version (lollipop) men jag rekommenderar varmt mConnect i någon variant. (prova med Lite-versionerna först, de är kostnadsfria men begränsade)

 

 

Nåja, jag kanske skulle kunna vänja mig om inte alternativen stod till buds!:

13953E28-8F96-41B3-A417-38F7A2337E4F.thumb.png.6c87d660d1ba3039848ba724e91b5750.png

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

DACe fejden är avblåst!

Och min OPPO får en andra chans.....

 

Ett stort TACK till @AlfaGTV för att han ledde in mig på Ethernet-spåret!

Efter att ha tagit två steg tillbaka och analyserat varje parameter i resp. OPPO, Melco och Bubble fick jag allting att lira (hade t.ex. glömt att sätta OPPO som renderer, :thumbsup:). Nu återstår bara lite finjusteringar (som t.ex. kolla varför ibland inte hela skivan spelas, utan jag får trycka på "Play" igen, när några låtar återstår??).

 

Så tills OPPOn ger upp helt och totalt så blir det ingen ny DAC för mig. Men jag konstaterar att tekniken går framåt och det finns massor av billiga DACar som (på papperet) utklassar min OPPO. En fundering som jag dock har: varför finns det så få DACar som har Ethernet? Fysiskt, med sitt snäpplås är det ju överlägset USB. Och dessutom är det märkesoberoende (inga struliga USB drivrutiner). 

 

Nu flödar musiken i stugan igen! Halleluja :77:

 

/string 

 

P.S.

Och låter det inte en anings bättre via Ethernet än USB? Placebo? :unsure:

Edited by string
Link to comment
Share on other sites

Ja, @AlfaGTV är en verklig klippa :) ! Han räddade även mig från onödigt inköp (åtminstone framskjutet...) genom sin guidning och sina förklaringar. Jag hade ingen aning om vad en renderer var t ex och de olika inställningarna som skulle till i Roon och Macar för maximalt god funktion. (Se tråden https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/13296-ulfsans-streaminglösning-roon-och-gamla-äpplen/ om intresse finns.)

 

Jag kan meddela att denna lösning med återanvändning av Macar från 2009 kopplade till en Auralic Vega DAC fungerar stabilt och alldeles utmärkt fortfarande med suveränt ljud....

 

/ :thumbsup: Ulf

 

Edited by ulfsan
stavfel
Link to comment
Share on other sites

 

 

4 hours ago, string said:

Så tills OPPOn ger upp helt och totalt så blir det ingen ny DAC för mig. Men jag konstaterar att tekniken går framåt och det finns massor av billiga DACar som (på papperet) utklassar min OPPO.

 

Oppon är en mycket fin maskin och kollar man tex på testet på ASR forumet så får den väldigt fint betyg så jag hade hållit kvar vid den sålänge det går :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Till de vetgiriga, eller de som använder en OPPO som renderer, i kombination med en Melco.

 

Jag tror mig nu ha hittat anledningen till varför min USB-port på min OPPO UDP-205 la av. Nedan resonerar jag lite kring felsökning och hur jag fick igång USB-porten igen. 

Alltså, som vi tidigare konstaterat kan min MELCO N-100 (streamer / music library) kopplas antingen mot en DAC (via USB) eller en renderer (via RJ45). 

 

melco.jpg


Till DAC
Här bör ju allting fungera perfekt, förutsatt att man har en vanlig ”stand alone”-DAC. Men min DAC är inbyggd i en renderer, vilket komplicerar det hela (förklarar längre ner).

 

Till renderer
Melcon har, förutom sin LAN-port, även en dedikerad ”Player-port” som kan användas direkt mot en renderer. Därmed störs inte dessa datapaket av övrig LAN-trafik. Player-porten kan konfigureras enligt följande: 
1. Hybrid mode
2. Isolated mode
3. Off

 

Tanken är förstås att man ska använda ”Isolated mode”, hitta sin Melco i nätverket och sedan ”pusha” musikfilerna via RJ45 till OPPOn. Här vet jag nu inte om det är en bugg i Melcons programvara eller om det är för att jag använder UPnP/DLNA som app. Men Melcon är försvunnen från nätverket om jag tittar i appen (via PCn hittar jag ju den förstås). 

 

Ändrar jag LAN-settings i Melcon till ”Hybride mode” så syns OPPOn i appen, men fortfarande ingen Melco. Med denna konfiguration har jag kört ett tag. Jag har ju då kört UPnP/DLNA mot OPPOn och låtit denna använda Melcon bara som NAS. Genom att sätta player-porten i hybride mode verkar det alltså som man kaskadkopplar båda LAN-uttagen och därmed förfelar man ju syftet med en dedikerad player-port. 
Dessutom har DLNA-programvaran i OPPOn mycket buggar, och låser hela maskinen titt som tätt.

 

Tillbaks till ruta 1, använd USB-DAC
Jag började så smått ana vad som inte stod rätt till. Tidigare, när jag kört via USB, så hittade jag i min UPnP-app två olika alternativ att välja mellan:
OPPO UDP-205
Melco N100 + OPPO UDP-205

 

Detta kan ju bara hända om man har en DAC som är UPnP/DLNA-kompatibel och dessutom LAN-ansluten. Kanske var det så att de störde ut varandra?  Nu vidtogs en del åtgärder:

OPPOn: sätt allt som har med LAN att göra till OFF. Även fysisk kabel urkopplad. Det gör inget – inga fler uppdateringar kommer ändå att ske.
Melcon: Sätt player-porten till OFF. Sätt tillbaks USB-kabeln – och hoppas! :77:

 

Har testat nu, under några timmar, och allt fungerar perfekt.

Kvarstår ju frågan om Melcon behöver en buggfix, så att "isolated mode" fungerar såsom det var tänkt.
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...