Jump to content

Recommended Posts

Intressant men inte helt ovanligt i ett företags liv.

  • Först uppköp av en större grupp när kapitalet för nyinvesteringar tryter och pga generationväxling. 
  • Genomgång och upprustning av visioner, handlingsplaner för produkter, branding, marknadsutveckling och bygga upp eget kapital.
  • Återförsäljning i delar eller helt till marknaden (McIntosh Group).
  • Utrensning av varumärken och fokusering på mindre antal för att klara kommande investeringar i ny teknik och liknande. Det innebär nerläggning eller utförsäljning som nu sker.

Allt kan påverkas åt olika håll beroende på marknadsutveckling, kapitalbehov och ny teknik. Det är ju känt att den traditionella marknaden för hifi gått neråt men den exklusiva delen ser ut att ha vuxit men det har också antalet konkurrenter från nya hifi-länder som inte fanns förr (Asien, Balkan, Baltstaterna). Den exklusiva marknaden har vuxit i huvudsak i Asien och Ryssland om jag har förstått det rätt. Samtidigt är det stort fokus på ny teknik och nya konsumentbeteenden. Det skall bli spännande att se vilken väg Audio Research väljer framöver.

 

Jag tror vi får se mer av detta framöver, både från high-end och från ”middle of the road-märken”. En del har ju redan försvunnit helt eller delvis. Ett exempel är Harman/Kardon. Samtidigt har fler gått in på den övre halvan. Yamaha har hängt på trenden uppåt medan Marantz gått åt andra hållet. Naim har breddat sig och satsat mycket på det digitala och vuxit på det sättet. Alla försöker ställa om kompassen till ny riktning för att säkra kapital. Vilka som kommer att lyckas är lite knepigare att förutse. Det finns också många nya aktörer att tampas med märken som iFi, Lumin, Mofi, D’Agostino, Devialet, Nova Fidelity, Taiko, Innuos, Auralic, Vinnie Rossi, Schiit och många fler... Hur kommer det gå för dessa och hur går det för de ”gamle”:question:

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...