Jump to content

Inköp utan lyssning


Bolstad

Recommended Posts

Godmorgon alla glada. 

Har en fråga / fundering / undran. 

Är medlem i några ljudgrupper på FB och ljudsidor så som denna. 

Detta riktar sig absolut inte till någon specifik person utan företelsen i sig själv. 

Hur kan man köpa på sig dyr ljudutrustning utan att lyssna på varorna först?

Det är högtalare, förstärkare, cd spelare, streamers osv..... 

Ofta så skrivs det att (bifogad beställning brukar bifogas) har beställt detta och hur tror ni att det kommer låta med min övriga utrustning? 

Själv har jag aldrig köpt utrustning utan att lyssna först så jag förstår inte företelsen. 

Hur resonerar ni? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Bolstad said:

 

Har en fråga / fundering / undran. 

Är medlem i några ljudgrupper på FB och ljudsidor så som denna. 

Detta riktar sig absolut inte till någon specifik person utan företelsen i sig själv. 

Hur kan man köpa på sig dyr ljudutrustning utan att lyssna på varorna först?

Det är högtalare, förstärkare, cd spelare, streamers osv..... 

Ofta så skrivs det att (bifogad beställning brukar bifogas) har beställt detta och hur tror ni att det kommer låta med min övriga utrustning? 

Själv har jag aldrig köpt utrustning utan att lyssna först så jag förstår inte företelsen. 

Hur resonerar ni?

 

Jag vet faktiskt inte hur många vinyl/cd's jag köpt under åren olyssnade? Vid sådana köp har jag gått på artist, bolag, låtar, verk, medverkande musiker, rekommendationer av personer som vet vad jag gillar etc etc och visst har det trots det blivit några felköp, men kostnaderna har väl inte varit alltför betungande. Men nu var det nog inte sådant du undrade över, utan det var väl dyrare elektronik du syftade på antar jag?

 

Jag har själv ”aldrig" köpt någon elektronik ”olyssnad” även om jag kanske har skrivit eller sagt så? Men det jag menat - är olyssnat i mitt eget rum, lite otydlig kommunikation från min sida, sorry!

Lyssna hos andra, på mässor och i butiker har varit en förutsättning för att jag ska kunna bestämma mig för köp ”olyssnat i mitt rum”. Annars har jag nog i stort gjort som vid val vinyler/cd’s, fast jag har lyssnat först och pratat med personer som jag känner och deras ljudideal, läst recensioner, kollat lite på tekniska fakta, lyssnat på föregångare o s v men visst har jag chansat också, men aldrig floppat. En sanning med modifikation, tidigare bytte jag prylar oftare då jag upptäckte att det fanns ”bättre” prylar eller snarare att det lät bättre i mina öron. Idag och med några års tillbakablick så är det musiken som gäller och att jag tycker att det låter tillräckligt bra för att jag ska bli berörd och inte störd. Därmed inte sagt att jag i framtiden inte kommer att byta/förändra något i dagens setup’er, det är ju trots allt en hobby jag har.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

@byZan

Det är elektroniken jag tänker på, musik har garanterat alla köpt utan att lyssna först då vi hört artisten, genren, bolaget osv förut. 

Du behöver inte be om ursäkt alls, ingen speciell person utan rent allmänt jag tänkte på. 

Tror dessutom att de flesta på detta forum (även du 😉) har precis som du skriver, lyssnat i butik med liknande elektronik som hemma eller dylikt och inte just hemma. 

De jag tänker på är de som köper helt blint. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt flera saker utan att haft möjlighet att lyssna först. I regel så föregås det ju dock av en period av att man dammsuger Internet kring en produkt som man av någon anledning fått upp ögonen för och fastnat för. Ofta kan man kanske placera den i någon form av perspektiv gentemot vad man har idag (om det handlar om en uppgradering), och beroende på vad som sägs om den i olika sammanhang kanske man kan bilda sig någon form av uppfattning om vad man kan förvänta sig. En del tillverkare/återförsäljare har ju även nån form av öppet köp som kan tillämpas om man inte skulle bli nöjd.

 

Ser jag till de saker jag köpt olyssnat, utan någon tidigare erfarenhet av märket så beror det väl oftast på att det varit prylar köpta från utlandet, där min kanske första stora "chansning" var en LampizatOr DAC från Polen, som jag sedan köpt ytterligare 3 andra modeller av, och till och med återvänt till efter att ha provat annat därimellan. Man kan säga att jag fastnat för dem och att den chansningen definitivt gick hem hos mig.

 

Sen köpte jag en Nord Hypex NC500 Class D förstärkare från UK, också kring samma peng som ovan, här hade jag dock en plan där jag var nyfiken på att testa lite Class D kraft i ett billigare slutsteg och en dyrare DAC, en klassisk (i mitt sammanhang) omfördelning av investeringar.

 

Ovanstående kombination resulterade dock i att jag även ville prova ett separat försteg vilket först blev passiva Baby Classic v2 och sedan Baby Reference v2, båda från Music First i UK.

 

Efter att ha tröttnat på Class D så gick jag vidare till ett par Job 250 monoblock från Schweiz, och här skulle jag säga att intryck och kommentarer från personer som jag är betrodd med och vars ljudideal jag litar på spelade stor roll.

 

Jag har väl köpt en del prylar olyssnat från handlare också, där man haft möjligheten att låna hem och testa, men mer eller mindre redan bestämt sig i förväg. Det är ju dock inte alls dumt att ha möjligheten att prova hemma då det KAN vara en dålig matchning eller något annat man inte gillar. Det har också hänt såklart och jag avstått köp trots allt.

 

Överlag skulle jag dock säga att jag nästan alltid blivit väldigt nöjd, jag är dock ganska öppen för förändring i ljudbilden och när man gör ett någorlunda gediget arbete med att läsa på så mycket man kan i förväg så hamnar kanske förväntningarna också någorlunda rätt. Så har det varit för min del iaf.

Link to comment
Share on other sites

Helt blint tror jag inte jag har handlat. Det har varit en kombination av inläsning från press jag har visst förtroende för, diskuterat med vänner och deras erfarenheter, lyssnat i butik och på mässor. Mest knepigt är kanske pickupköp. De är så beroende av rätt inställningar, arm och förstärkning. De är inte så lätta att låna för test och det är även riskabelt (risk för att sabba den). I mitt fall handlar det också om förtroende för vissa tillverkare. Jag hade t ex inte oroat mig för att köpa en ny VTL-förstärkare eller Dynaudiohögtalare ohörd. Men att gå över till helt nytt märke hade jag inte gjort utan utan lyssning. Möjligen med undantag för högtalare från Avalon och Verity Audio eller förstärkare från Audio Research, Lamm, Aesthetix eller Pass. Det är prylar som jag har stort förtroende för. Samma sak med pickuper från Ortofon, Lyra och Koetsu. Det finns även annat som är bra men passar det mig?

Edited by Bebop
Lagt till ett ”inte” som gör skillnad
Link to comment
Share on other sites

När jag tänker vidare på det här och att samla information kring produkter så inser jag att just forumsdiskussioner ofta är väldigt bidragande. Recensioner och tester i all ära, men det är sällan något negativt sägs om produkter i dessa sammanhang. På forum är det väl också lätt att det blir en viss hype kring saker och ting, men nånstans så är det trevligt att läsa människors olika upplevelser och ärliga intryck och erfarenheter, men som alltid får man väga alla intryck och inte minst försöka läsa lite mellan raderna.

 

Det har faktiskt hänt vid ett par tillfällen att folk hört av sig till mig och berättat att de köpt likadana prylar som mig, vilket är väldigt roligt såklart, men också lite läskigt på ett sätt. Är man en "influencer" nu som påverkar människors inköp av dyra hifi prylar? :Thinking: Kanske dags att skaffa en YouTube kanal! :) Men man får sig ändå en liten tankeställare om att man kanske behöver väga sina ord lite när man formulerar sig, bara för att nånting är rätt för mig behöver det ju inte vara det för någon annan.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Bolstad said:

@byZan

Det är elektroniken jag tänker på, musik har garanterat alla köpt utan att lyssna först då vi hört artisten, genren, bolaget osv förut. 

Du behöver inte be om ursäkt alls, ingen speciell person utan rent allmänt jag tänkte på. 

Tror dessutom att de flesta på detta forum (även du 😉) har precis som du skriver, lyssnat i butik med liknande elektronik som hemma eller dylikt och inte just hemma. 

De jag tänker på är de som köper helt blint. 

 

De e lugnt @Bolstad! Jag tog det inte personligt men ville passa på att klargöra om hur jag gjort, skrivit och sagt.

 

Köpt helt blint? Kan inte komma på att jag någonsin gjort det och skulle jag ha gjort det så minns jag inte om det blev bra eller inte.

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt helt olyssnat en gång, gick bara på recension, men det var inte lyckat. Jag ska inte säga vad, det var ett respekterat märke, men lät inte alls som jag ville.

 

Självfallet läser jag in mig på om apparater innan jag köper något. Det jag letar efter är recensioner med jämförelser, med en diskussion om skillnader mellan olika produkter.

 

Recensioner utan jämförelser (som t.ex. hifi+) är för mig relativt ointressanta. Det kan ge en del teknisk information och ibland är författaren riktigt duktig på att beskriva ljudet och då kan det vara värt att läsa, men som regel är det ganska meningslöst. Som reklam utan att vara reklam.

 

Då och då dyker det upp en negativ recension, men det är sällan. Nordost fick en nyligen av sina strömrenare, vilket fick mig att hoppa till. Det ger förstås bra info när författaren redogör för i vilka sammanhang en pryl inte funkar så bra. Klart läsvärt.

 

Jag gillar också att bjuda in folk som lyssnar på mina saker, det är ofta otroligt lärorikt. Man får bara hoppas dom inte är alltför artiga. Men faktum är att några av de bästa uppslagen har jag fått av besökare.

 

När det är dags för köp är det dock mina öron som bestämmer.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

För mig är det alltid ett pussel.

Jag har och har haft hifi som låter helt annorlunda i andra setuper. I vissa fall totalt annorlunda.

Så att lyssna i butik eller på mässa kan i bästa fall ge en indikation.

Därför är nästan ingen hifi jag har eller har haft inköpt enbart baserat på lyssning.

Jag har bara gjort ett felköp vad jag minns, och det tycker jag idag berodde mer på okunskap än att jag inte provlyssnade.

 

@Bolstad, jag håller med att man definitivt ska undvika impulser och oövertänkta köp. Men provlyssning är bara en pusselbit för hifi i det långa loppet.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag köper det mesta av min hifi begagnad och då saknas i regel möjligheten att lyssna i det egna hemmet, eller i vissa fall, att ens lyssna alls. Självklart läses lite test och annat innan  men ofta vet man vad det är som lockar och vad man är på jakt efter. Oftast blir det något man har haft "span" på ett tag eller som har funnits med där i bakhuvudet ett tag. Jag tycker detta har funkat väldigt bra för mig då det som inte faller mig i smaken säljs av. Den stora fördelen är att man ofta kan ha hifiprylen ett längre tag och utvärdera i lugn och ro. 

 

Men visst, allt man har köpt har ju inte varit helt lyckat hos mig i mitt system, men så länge man har köpt det begagnat kan man ofta sälja det för en motsvarande slant. Och ibland byter man bara för bytandes skull. 

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Jag köper nästan alltid utan att lyssna innan hehe. Får inte ens för mig att känna på produkten innan. Förr beställde jag ofta en test produkt för att se om den var nåt att ha inom ett märke. Men också se hur snabbt den levererades. Sen köpte jag upp allt som gick inom märket som jag tyckte var intressant. Det kan handla om 10 produkter inom samma märke.

 

En lista på sådant som jag har beställt bara hux flux från distributörerna.

 

Sonus Faber Guarneri Memento. 

Sonus Faber Cremona M.

Martin Logan Theos.

Martin Logan Electro Motion ESL.

B&W P9 Signature.

Sennheiser HD-439.

Sennheiser HD-449.

Sennheiser Momentum M2 In-ear.

RHA MA-650 In-ear.

Krell S300i.

Harman Kardon H/K 970, HD970, TU-970.

Cerwin Vega XLS-6.

Cerwin Vega CLS-12.

QRS Merkurius Mk2. Dessa QRS beställde jag endast genom att ha läst testet i Hifi & Musik. Jag hade dom i min ägo tre veckor efter att tidningen hade landat i brevlådan.

QRS Cirrus.

Audio Physic Scorpio Mk2.

Samsung LE40N87Bd.

Sony BDP-S3700B.

JBL GO 2.

Klipsch R-15M, Klipsch RP-260, Klipsch RP-160.

Tangent DUO.

Tangent UNO osv osv.

 

 

Plus många övriga saker i mitt hem som inte skall nämnas på detta forum för att det tillhör andra kategorier.

 

Jag tycker det är spännande att göra så här, men också beror det på att ekonomin har tillåtit till det så det har inte gjort något om jag har gått back på det..

Svårt att uppskatta hur många kr det har blivit, så det låter jag vara osagt. Men roligt har det varit iaf, och jag är inte bitter alls över det, och det är alltså bara spännande som jag ser det att kunna köpa något, och sen bara lyssna och använda produkten utan att lämna tillbaka den. Passar den inte så ger jag väldigt ofta bort den till nån släkting eller familjemedlem. Jag skickar aldrig tillbaka produkter förutom några avbeställningar som tex Dynaudio Confidence C1 Platinum, QRS Supernova Elite osv, även om just det inte var elektronik utan högtalare :)

 

Edit: Om det är någon familjemedlem/släkting som har klagat genom åren så är det bara å ge dom nån produkt så håller dom klaffen sen.. Ungefär så.. hahaha :D

 

Mvh

 

Edited by Hifi_Perrra
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ett visst problem kan såklart vara att inte få tillgång till den apparat man är intresserad av.

Den finns inte hos någon handlare där man kan låna hem den.

 

Jag har köpt en del saker både över disk i butik och via internet utan att provlyssna.

Jag köpte Magneplanar 1.6 över disk, men provlyssnade inte först. Jag visste att de var bra och att jag skulle tycka om dem.

Efter ett antal år så köpte jag den betydligt dyrare 3.7i utan provlyssning.

Jag köpte ett begagnat Accuphase-slutsteg från en privatperson över Ebay. Jag hade aldrig lyssnat på Accuphase men "förstod" att det var riktigt bra grejor.

 

Att provlyssna i butik gör jag aldrig. Undantaget hörlurar och lurstärkare, då dessa prylar inte är beroende av mitt eget lyssningsrum.

 

Chord M Scaler lånade jag hem för provlyssning, för att jag var BÅDE nyfiken på OCH skeptisk till dess verkan. 

 

Att jämföra olika apparater innan köp har jag bara gjort med hörlurar och lurstärkare, eftersom det är jätteenkelt att jämföra sådana grejor.

I övrigt jämför jag bara mot hur nära det är mot hur jag VILL att det skall låta. Inte hur olika apparater skiljer sig från varandra.

Edited by Strmbrg
Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt både DAC och förstärkare baserat på mätningar och recensioner utan att ha lyssnat själv. Med lyckat resultat. Men det är ingenjören i mig som talar, jag har den obekväma åsikten att man inte i realiteten kan skilja mellan väldesignade DAC:ar respektive förstärkare, så länge som dom tål typen av last resp svarar upp mot behovet av effektuttag/dynamik. Neutralt är ordet, jag skulle aldrig drömma om att använda DAC, stärkare eller kablar som "tonkontroller". 

 

Hörlurar och högtalare vill jag absolut lyssna på innan köp, övergången mellan elektrisk signal och ljud är fortfarande utmanande och ingenjörsmässigt olöst. Där måste musikälskaren i mig få säga sitt :-) 

 

Sen förstår jag de mer sensuella/estetiska/emotionella aspekterna av high end hifi, det är bara inget för mig. Jag kan dregla över stärkare för massor av pengar, men knappast köpa dom.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-09-02 at 13:37, Strmbrg said:

Jag köpte ett begagnat Accuphase-slutsteg från en privatperson över Ebay. Jag hade aldrig lyssnat på Accuphase men "förstod" att det var riktigt bra grejor.

Då gäller det att se upp för Kina-kopior, t.ex. Copy Accuphase E-550 !

Kräv "äkthetsbevis" innan ni slår till...:thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Det jag köpte är en A-20. Den ser identisk ut med bilderna på Accuphases hemsida, både ut- och invändigt.

På Ebay listas en hel del uppenbara och uttryckliga kopior” men det kanske finns annat, svårbedömt också.

Den du länkar till ser ”man” ju direkt är en kopia utöver att texten berättar det.

🙂

Edited by Strmbrg
Link to comment
Share on other sites

Det mesta jag har köpt har vart olyssnat. Visst har jag gjort en del felköp i början av min karriär men konstigt nog lär man sig med tiden att göra kloka inköp. Mycket genom erfarenheter och att läsa på ordentligt innan man trycker på köpknappen. Måste erkänna att det är ganska spännande att se, eller rättare uttryckt, höra om man har prickat rätt när prylen står där uppkopplad i racket :D

Link to comment
Share on other sites

Att exempelvis lyssna på en förstärkare i butik verkar för mig obegripligt. Med det inte sagt att det skulle vara dumt, bara för att jag inte begriper.

 

Visst kanske man i butikens lyssningsrum kan försöka utröna om man skall ta tex Denon- eller Marantzstärkaren, men jag tror ändå att det blir väldigt svårt att komma någonvart med den metoden. Det tar för lång tid att skifta och man är kanske dessutom är lite för "uppjagad" där i köpsituationen.

 

En liten grundattityd jag har är att det mesta ändå är ganska mycket av samma-lika. Och de gånger det inte är samma-lika, utan skiljer en del, så är det oftast likafullt dåligt, fast på lite olika sätt.

Det kan alltså riskera att bli en valsituation där man utser en vinnare som förvisso är bäst, men ändå inte särskilt bra...

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, triomio said:

Det mesta jag har köpt har vart olyssnat. Visst har jag gjort en del felköp i början av min karriär men konstigt nog lär man sig med tiden att göra kloka inköp. Mycket genom erfarenheter och att läsa på ordentligt innan man trycker på köpknappen. Måste erkänna att det är ganska spännande att se, eller rättare uttryckt, höra om man har prickat rätt när prylen står där uppkopplad i racket :D

 

Du lyssnar ju mest på klassiskt - hur hittade du fram till "rätt" högtalare och vilka blev det?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Kapten Tråkig said:

 

Du lyssnar ju mest på klassiskt - hur hittade du fram till "rätt" högtalare och vilka blev det?

Det blev ett par Triangle Signature Theta. Vet inte om de är "rätt" högtalare men tillräckligt bra för att de har fått stanna och i nuläget har jag inga planer på att byta.

Först gillade jag designen och sedan läste jag alla de tester och recensioner jag kunde komma över. Det var viktigt att de skulle vara neutrala och vara bra på att framföra akustisk musik. Speciellt viktigt var en välupplöst och detaljerad diskant. Av min egen erfarenhet funkar de även bra till annan sorts musik. Har bl.a. återupptäckt House sedan min streamer kom hem. Jag gillar verkligen hur de återger basgångarna i den musiken.

 

Jag har en egen tråd om du vill veta mer av vad jag har hemma :)

 

Edited by triomio
Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Kapten Tråkig said:

Tack, kul att veta. Spännande tråd du länkade till! Så "mainstream" klassiskt, typ B&W var aldrig med i leken?

Nej. Ska jag vara ärlig så satt jag rätt nöjd med mina gamla Amphion och bara bläddrade runt lite och fick syn på de jag har nu. Som sagt, det var designen som fick mig på fall den där gången. Ljudmässigt var det absolut ingen besvikelse heller. Idag sitter jag kanske och sneglar lite på Magellan serien men det känns ändå väldigt avlägset till något köp. Den serien känns något uråldrig och jag väntar hellre på att de eventuellt ska skapa något nytt spännande i samma produktkategori.

 

Link to comment
Share on other sites

Min filosofi

Om jag väljer att köpa någonting ohört så bygger detta på en mängd underliggande beslut. Men visst är det en risk man tar.


Mina inköp bygger alltid på att ett behov har uppstått, jag köper aldrig för att jag tycker det är kul att ha. Så här kvalar jag väl inte in som äkta ”hifi-nörd”.


När jag väl kommit underfund med vad som saknas i dagens setup kommer vi till nästa fas. Ganska långdragen sådan, men också så himla kul och lärorik, nämligen att hitta en ersättare till befintlig pryl. Tester och ”reviews” ger jag inte heller mycket för, de brukar som sagt nästan alltid skönmåla sina testobjekt. Olika forum brukar däremot vara avslöjande och på ett mer ”brutalt” sätt plocka fram för- och nackdelar. 

 

När så väl beslutet är fattat, vilken ersättare som ska få kicka ut min gamla produkt så börjar jakten på svensk återförsäljare och bästa pris. Tyvärr är Sverige en liten ”ankdamm” och oftast behöver man leta utanför gränserna. Med allt vad detta nu innebär, inklusive att inte kunna låna hem prylarna.

 

Alltså
Allt det där som nämnts ovan kan ju kännas lite ”fyrkantigt”, men jag är väl lite miljöskadad från mitt tidigare jobb och har processtänket i mig.
Jag sitter och funderar över de senaste inköpen jag gjort (som har varit från utlandet och därmed utan hemlån) och hur jag resonerade:

 

Music First Audio (försteg)
Mitt gamla Supreme-försteg hade ju 20 år på nacken och även om det lät bra och neutralt så började man se lite ålderstecken. Vad som egentligen triggade bytet var att jag plötsligt fick en köpare, som till en bra slant, ville ha det. 
När jag därefter letade ett nytt försteg utgick jag ifrån att det skulle vara fullständigt transparent och ofärgat. Det är min egen personliga åsikt att alla aktiva försteg har mer eller mindre egenljud, som adderas till ljudbilden. Jag vet att jag sticker ut hakan och folk får slå mig i skallen för detta påstående, men jag har aldrig ångrat att jag numera kör passivt. Att just MFA dessutom hade fått massa utmärkelser gjorde ju inte valet så svårt heller. Och vad gäller hemlån, Jonathan sa att det var bara att skicka tillbaka igen om jag inte trivdes med det – men det behövdes aldrig!

 

Linnenberg Lizst (effektsteg)
Även mitt effektsteg, Accuphase A-30, behövde bytas mot ett kraftfullare dito. Åtminstone 200 watt behövdes, för att göra musiken rättvisa. Här letade jag ju också transparens, men även bredbandiga steg, med hög slew-rate. Bland alla kandidater som kvalade in hittade jag även Linnenberg Lizst.
Dessa små mono-block verkade ha ytterst fina mätdata (men ändå, till ett överkomligt pris, ok - allt är relativt :unsure:). Tittade man dessutom under skalet hittade man tysk ”ordnung muss sein”, ingenjörskonst på hög nivå. Problemet var att det inte fanns något alls skrivet om dessa slutsteg. Jo, en review, som förstås var positiv. Dessutom fanns bara en återförsäljare i Europa, i Tyskland. Denne var dessutom kompis med Mr. Linnenberg själv.

Det kändes jobbigt, det här :Praying:. Återförsäljaren erbjöd sig att byta in min Accuphase. Dessutom skulle jag få demo-exet de hade i butiken till reducerat pris. Slutligen lovade butiken att Mr. Linnenberg själv skulle gå igenom stärkarna, innan de skickades. Att testa och kanske skicka tillbaks kom aldrig upp som ett alternativ. :70:
Jag tog ett djupt andetag och sa ja till affären. Ett bra beslut känns det som.

 

PS Audio PerfectWave P5 (strömrening)
Här har ju detta forum varit till ovärderlig hjälp. Med all tydlighet så har det framkommit att strömrening är en ”ickefråga”. Det gällde bara att hitta en "PerfectWave" till så bra pris som möjligt, så lite begagnad som möjligt och förstås, från en seriös handlare. Jag har haft span på eBay senaste halvåret och i juli hittade jag den.

 

Resp. burkar ovan har jag redogjort för, i andra inlägg här på forumet.

 

/string
 

Edited by string
Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, shifts said:

Blev nyfiken på Linnenberg Lizst som tusan efter att du postat om dem här på forumet. Har kikat på dem då och då på tillverkarens hemsida, men såg för några månader hur de tyvärr försvunnit ur sortimentet. :(

Stämmer bra det - Lizst har ersatts av WIDOR. Vet inte om det är ett dåligt omen att Lizst blev så kortlivad :39:. Redaktören på "Six-Moons" som tidigare testade Lizst har nu även testat Widor och han inledde reportaget med följande jämförelse:

 

March 28th, 2018. Conversing with Ivo Linnenberg whilst prepping for my review of his Liszt mono amplifiers, I learnt of his forthcoming Widor stereo amp. "Sheer output power was not my design goal. In fact, Widor will have somewhat less power than Liszt. As you know, the lateral Mosfets of my Allegro/Liszt—or Bakoon, Goldmund, Kinki Studio, Nagra—sound so incredibly fine because they're so ridiculously fast and linear. Very low and particularly linear capacitance between drain, source and gate is the main reason. With most if not all other Mosfets, this capacitance which is unavoidable in any semiconductor is extremely voltage dependent. That introduces much unwanted distortion especially at high frequencies.


"Yet there's a drawback with these lateral not vertical Mosfets and bipolars: their impedance is higher. That makes it difficult to build a brute-force amplifier with these otherwise very fine parts. To cut a long story short, I wanted to address this with Widor so I doubled up the output devices, used fully regulated supply rails even for the output stage, incorporated a beefier driver stage, used 240'000uF of storage per channel (twice that of Liszt, quadruple that of Allegro), employed a new fully discrete input stage as part of the so-called instrumentation amplifier and increased the quiescent bias current leading to larger heat sinks."

 

Vet inte om jag ska bli nervös över detta, eller......

/String

Edited by string
Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt en del olyssnat. 

Mina Hypex ncore nc400 monosteg till att driva basar efter mycket läsande och tekniska specifikationer. De är kvar även om jag kommer att byta ut dem mot ett kapabelt klass AB när jag hittar något som känns bra. Vill helst inte ha switchade nätdelar i anläggningen.

Mitt monsterslutsteg Conrad Johnson Premier 350 SA eftersom det inte finns att provlyssna i Sverige. Det stannar, och hade jag inte varit nöjd själv så är det sannolikt lättsålt. 

Chord Qutest köpt jag olyssnad efter att tidigare haft 2 Qute. 

Köper man eftertraktade prylar är det inte svårt att sälja vidare. 

Andra prylar har jag lyssnat på både hemma och i butik innan köp.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Oops!...I Did It Again! Kan tydligen aldrig lära mig…. Men man måste ju ha lite ”treat” i dessa pandemitider.

 

Har länge sneglat på en ny DAC. Jag har nämligen tröttnat på min OPPO UDP-205 och de ”hyss” som den har för sig, när man använder den som renderer.

 

Kolla in länken, så ser ni vad det blev:

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/gustard-x16-balanced-mqa-dac-review.17419/

 

Som sagt, ingen provlyssning, bara gått efter mätprestandard. Och dom är ganska häftiga med tanke på priset. Det ska bli spännande att se hur den låter och om det låter (min Melco N-100 kanske inte alls gillar den).

Här kommer ytterligare en länk, där alla prestandard är väl beskrivna:

https://apos.audio/products/gustard-x16-dac

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, string said:

Oops!...I Did It Again! Kan tydligen aldrig lära mig…. Men man måste ju ha lite ”treat” i dessa pandemitider.

 

Man måste ju det... :)

 

Visste inte ens att det hade kommit ett ESS9068 chip, men Gustard verkar vara snabba att plocka upp de nya chipen och släppa DAC:ar med dem. Blir säkert ett lyft mot Oppon, och oavsett så är det alltid kul och spännande att prova nya grejer.

Link to comment
Share on other sites

Har olyssnat köpt tonarm SME 309 och pickup Ortofon Cadenza Black.
Tanken att kanske köpa olyssnat slog mig igår igen när jag surfade runt för att läsa på om Kinki Studio integrerad förstärkare som fått finfina omdömen.
Blev överraskad över vilket pris den betingar, då jag hade förväntat mig ett mycket högre pris. Fann också att det finns svensk dist ARK Audio som skickar för test.

Link to comment
Share on other sites

Försöker att undvika olyssnat, men klart att vissa saker blir svårare att kunna låna hem i synnerhet om dessa skall tillverkas efter beställning. Som nu med det senaste tillskottet, LPSU till min switch från Paul Hynes. Har då ersatt hemlån med lite läsning i hifi-press och en del referenser. Å andra sidan kanske priset spelar in också. Klart att en större investering måste föregås med större noggrannhet och hemlån. Skulle vara svårt att köpa  t.ex. högtalare på "känn" utan att först ta en ordentlig provlyssning hemma. De i synnerhet måste ju samspela med akustiken i rummet. Men förstärkare skulle nog kunna vara lättare, men även där har jag haft god möjlighet att lyssna i affär och på mässa, innan hemlån. Men det var ju länge sedan och nu känns jag färdiginvesterad. Men osvuret är bäst!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...