Vogue Posted February 21, 2005 Share Posted February 21, 2005 Hejsan, Her er version 2 af min DIY pladespiller. Plint af krydsfiner (birk) med bly-vægte (hagl) indbygget for at mindske ressonanser og give stabilitet. SD-fødder under plinten og mellem underplint og selve hovedplinten. Jeg mangler endnu motorsektionen, som vil blive lavet i en rustfri stålcylinder. Leje er fra Systemdeck IIX, motor og motorstyring er fra samme spille, og armen er en Forsell (version 1). Pick-up til test er MC20 super. Pladetallerkenen er en akryl systemdeck tallerken evt. med plattermatter. Plinten til armen er dæmpet med noget blygummi - den sorte stribe på billedet. Jeg skal videre med projektet og planlægger bl.a. at opgradere motor og leje. Har testet på en spånplade version (version 1) som spille ok, bort set fra at den noget støjende motor gav lidt rumlen. Det får jeg løst nu med en 6 kg motorplint + gummiafkobling af motoren. Den samlede vægt kommer op på 25-30 kg. vil jeg tro. Pladespilleren skal når den er færdig stå på en dæmpet plade ... granit med blygummi under tror jeg - som skal ligge ovenpå en tung reol/rack. Vogue Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Posted February 22, 2005 Share Posted February 22, 2005 Hej Vogue, Umiddelbart ser det ud til at plinten stopper midt i det hele? Er det korrekt at pladetallerkenen skal svæve ude i luften i venstre side? Hvad har du malet (mishandlet ) det stakkels krydsfiner med - eller er det MDF plinten vi ser på billedet. Flere billeder tak! SD fødderne virker også fremragende hos mig - men under højttalerne. Umiddelbart tror jeg du skal have noget blødere, som sikrer en lavere egenresonans. Solid Tech kan anbefales. Ellers vil jeg anbefale at give SD-fødderne en gang sort tush på kanterne - det ser pænere ud. PlatterMatter brugte jeg også for mange år siden. Den giver i første omgang en dejlig ro i lydbilledet, men de skyldes nok at den stjæler en masse energi ud af pladerne. Hvorfor ikke lægge pladerne direkte på akryl pladetallerkenen. Alternativt kan jeg anbefale en måtte af kork - man kan forholdsvis simpelt selv lave den af en gulvflise. Held og lykke med projektet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vogue Posted February 22, 2005 Author Share Posted February 22, 2005 Hej Jan, Billedet ser ikke så kønt ud ... det blev taget kl. 2 om natten efter en dags knoklen. Plinten kunne muligvis være "lidt" flottere i sin finis ... men der er ikke gjort andet end en hvidpigmentering med noget sæbelud. Fineren er nu helt tør og har fået sin oprindelige farve tilbage. Jeg skal dog give den en sidste finis når jeg har fået det hele testet igennem. Hvad angår SD ... så må jeg se hvordan det virker ... bruger selv SD til mine højttalere ... men disse er lavet til apperater i denne tyngdeklasse. Men jeg må se om de er for hårde ... den er tungere end den ser ud til spillen. Ideen er den dobbelte afkobling ... hvor massen af den midterste blok er den samme som pladespillerens (den øverste). Den midterste blok vil så i princippet opsamle alle resonnanser. Og korrekt plinten stopper ... så tallerkenen svæver ud til siden ... vægten (blyet er assymetrisk fordelt inde i plinten, således at det der er bedre balance end det ser ud til, endvidere er SD-fødderne placeret efter vægtens "forventede fordeling". Prisen for projektet er foreløbig ca. 800 kr. idet jeg havde leje, arm og motor. Men planlægger at opgradere først med Scheu motor og måske senere med leje og pladetallerken. Vogue Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
datar Posted February 22, 2005 Share Posted February 22, 2005 Trevlig skapelse. Diy inspirerar och imponerar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vogue Posted September 20, 2005 Author Share Posted September 20, 2005 Her er så version 5 eller 6 af min DIY Turntable ... sorry for de dårlige billeder .. inte Timbre niveau! Skivspelaren er baseret på Scheu 80mm platter, Scheu leje + Scheu motor. Plinten består af to dele, med Solid Tech FOS mellem de to dele, och med afkobling under den nederste plint (JJAZZ fødder). Armen er en Forsell (en af de første versioner) og pickuppen er en Ortonfon Kontrapunkt A. Vogue Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 Vogue, detta är inget fotoforum och det är objektet som räknas... Rejäl vinylsvarv och där har du lagt många timmar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vogue Posted September 20, 2005 Author Share Posted September 20, 2005 Hej Timbre, Har anvendt ... nogle timmar Lydmæssigt er det et mycket bra resultat, och Solid Tech FOS gør en bra job i denne konstruktion. Vogue Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
christopher Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 Mumms... Vogue undrar om du har några ritt underlag till din arm. Håller p åoch skall bygga en vinylspelare och söker lite mått för armen. Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DrKlang Posted September 27, 2005 Share Posted September 27, 2005 Vilket trevligt bygge! Kontrapunkt-Forsell-Scheu, kan det bli bättre? Utan att veta ett förbannat skit om saken kan jag tänka mig att det låter väldigt musikaliskt. Vet inte om jag läser rätt, men det är otroligt om du klarat det på 800 kr. Kan bara gratulera, även om det skulle stå en nolla till efter kostnaden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vogue Posted September 28, 2005 Author Share Posted September 28, 2005 Vilket trevligt bygge! Kontrapunkt-Forsell-Scheu, kan det bli bättre? Utan att veta ett förbannat skit om saken kan jag tänka mig att det låter väldigt musikaliskt. Vet inte om jag läser rätt, men det är otroligt om du klarat det på 800 kr. Kan bara gratulera, även om det skulle stå en nolla till efter kostnaden! <{POST_SNAPBACK}> Det var første versionen som gik på 800 kr, version 6 koster ca. 7.000 dkr. eksklusiv pickup och arm. Fik et bra pris på Scheu delene, och plinten er jo inte dyr at bygga ... kræver bare tid Vogue Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts