Jump to content

Recommended Posts

Posted
1 hour ago, PKS said:

Om det var tomt hade det varit rimligt. Lätt möblerat är det troligen runt 1 sekund eller strax under vilket fortfarande är långt för ett så litet rum. Hur mycket efterklangstid som är rimligt är relativt till rumsvolymen och ett mindre rum ska generellt ha lite kortare efterklangstid än större. 

De anger inte vilken efterklang som avses, men utgå från worst case att de anger RT60.

Även om rummet skulle vara helt tomt är min gissning att RT60 inte är längre än 0.6s, dvs lägre än vad de bedömer efter åtgärder.

Ett lyssningsrum av den här typen borde inte ha längre T30 än 0.2-0.3s.

Posted

Efterklangstiden i ett rum (Ett rum som förvisso behöver vara diffust för att formeln ska funka) kan enkelt räknas ut genom att använda Sabine's formel:

T=0,161*V/A 

där  

T= efterklangstiden

A= Absorberande area i rummet (vilket inte är samma som antal kvadratmeter absorbenter i rummet)

V= Volymen i rummet 

vilket då blir

0,161*44/4 = 1,7 sekunder för ett tomt rum

där 4 kvm är en gissning på öppningens storlek. Nu har inte materialen 0 i absorption men det ser ut att vara relativt hårda material som kanske inte skulle ha mer än 0,05-0,1 som högst. Öppningen är inte heller helt absorberande då den även släpper in ljud... 

Posted
On 2024-07-15 at 19:09, plind said:

Gissar att du har en ordentlig basresonans runt 35-40hz och sedan en lika djup svacka vid 50-55hz.

image.png.acf31e8229779f2529c3c8b8ccaed4a9.png

Tack för analysen och tipset om den här hemsidan/kalkylatorn, nu var det alltför länge sedan som jag använde den och testade runt med. 

Posted

Tack för all klokskap och kommentarer @PKS och @calle_jr, jag uppskattar det väldigt mycket och bra att få synpunkter från kunniga personer som inte är intresserade av att sälja produkter till mig. Jag väntar fortfarande på återkoppling från akustikfirman som satte ihop förslaget för att höra mer om hur de resonerat, tänkt och räknat när de satte ihop det. 

När jag jämför med det som kommer ut ur Hueneckes kalkylator som @plind ser ut att ha använt så tolkar jag det som att även den har en helt annan "reverberation time". Dock förstår jag inte om den visualiserar RT-60 eller RT-30? Är RT-60 standard och det som avses med när man mäter en minskning med 60 dB?

Jag började precis att läsa igenom senaste numret av Hifi&Musik och där testades det en ny, om än i sammanhanget dyr (40k), aktiv akustikprodukt för basen från ett schweiziskt bolag, PSI Audio AVAA C214. Någon som har erfarenhet av den? 

Tips på andra leverantörer eller akustiker i Stockholmsområdet tas även emot tacksamt (Svanå är på listan och jag har precis kontaktat @Engelholm Audio då Pär bistod med en del tips och råd i samband med att rummets mått spikades). 

Posted
On 2024-07-15 at 20:45, PKS said:

Efterklangstiden i ett rum

Jag är helt med dig, men dels skulle jag bli förvånad om Sa bara är 4m2, dels är det inte rättvisande att använda RT60 för smårum.

Strunt samma, poängen är att om man ska värdera åtgärder så behöver man vara på rätt planhalva och jag tycker inte det verkar vara så utifrån rapporten.

Det återspeglar sig sedan i de angivna förslagen och då blir frågan; är det rätt vägval?

Posted

Efterklangstiden anges normalt för tiden det tar ljudet att klinga av 60 dB i ett rum. Ofta kallas detta T, Rt60 eller liknande. Det finns varianter där man mäter hur lång tid det tar för ljudet att klinga av 20 eller 30 dB och de kallas för T20 respektive T30. Men ett T20 på 0,5 sekunder är oftast ungefär ett T30 på 0,5 s samt T/Rt60 på 0,5 s. Det beror på att man kollar på hur snabbt ljudet avtar, för skillnaden och vilken lutning den kurvan får, dvs deltat. Det som skiljer dem åt är vilket mätintervall som används där T20 har fördelen att bakgrundsbuller spelar mindre roll och Rt60 har fördelen att det ger ett mer precist mått förutsatt att mätförhållandena är väldigt goda. Ecophon (tillverkare av absorbenter) beskriver det bra på sin hemsida: https://www.ecophon.com/sv/about-ecophon/acoustic-knowledge/room-acoustic-descriptors/reverberation-time/ 

Det finns olika omständigheter (rumsakustiska sådana) som kan göra att T20 skiljer sig från Rt60 osv men de ska normalt inte göra det i större utsträckning. 

Men viktigt att poängtera att efterklangstiden är ett väldigt trubbigt mått för att mäta grejer på och ensamt är tillräckligt för att bedöma om ett rum är bra eller inte. Andra effekter, stående vågor, reflexer mm, kan ha större betydelse. För att inte tala om bakgrundsbuller. 

Posted
21 hours ago, calle_jr said:

Strunt samma, poängen är att om man ska värdera åtgärder så behöver man vara på rätt planhalva och jag tycker inte det verkar vara så utifrån rapporten.

Det återspeglar sig sedan i de angivna förslagen och då blir frågan; är det rätt vägval?

Jag lutar nog åt att jag delar calle_jr uppfattning om förslaget. Men det beror ju mest på vad man vill åt. 

Det jag har synpunker på:

* Ingen basdämpning

* Reflexer borde dämpas med absorbenter/diffusorer som ger god effekt långt ner i frekvens, gärna 200 Hz (har dock inte kollat om så är fallet eller ej, men brukar inte vara så)

Men jag tror samtidigt att det förslaget är ungefär i linje med vad folk är villiga att göra. Skulle de komma med ett mer extremt förslag skulle nog de flesta backa ur på grund av kostnad, estetik mm. 

Posted

Om rummet möbleras normalt blir jag förvånad om inte efterklangen är ok. 

Jag skulle därefter prioritera diffusion och rumsresonanser i basen eftersom rumsmåtten och multiplar av dem ligger ganska nära varandra.

• 5 months later...
Posted

Jag hade lite mer dialog med den svenska återförsäljaren för Artnovion och skickade mina bilder, önskemål samt en enkel inspelning med deras app av rummets efterklang till huvudkontoret i Portugal. Det ledde till ett reviderat förslag med överlag klart färre produkter och från detta så valde jag helt enkelt ut det jag kände passade estetiskt samt tyckte var en lämplig startpunkt. Det som återstår av deras förslag är en del diffusion och dämpning av taket men efter att nu ha levt en vecka med mitt ”nya” rum så är det inget jag överväger just nu. Men det började med att det kom ett gäng paket förra fredagen. 

IMG_2912.jpeg

Posted

Först vill jag berömma Artnovions produkter för hur enkla de är att montera så länge man har ett laservattenpass, tumstock och skruvdragare. Till sidoväggarna hade jag valt deras produkt Siena CS i finishen natural oak. Det är sex stycken paneler till respektive sidovägg och då inkl en så kallad ”absorber core” som man först monterar på väggen och därefter skruvar man fast Siena-panelen direkt i denna. Inga förborrade hål men de passar kant i kant så det var enkelt och snabbt gjort. 

IMG_2914.jpeg

Posted

Det blir lite skevt perspektiv med telefonens vidvinkel men man får iaf en idé om hur det ser ut. Panelerna är totalt ca 1,8*1,2m på respektive sida (rummet är 4,6*4,0*2,4m). Placeringen blev inte helt symmetrisk då jag prioriterade att ha en bokhylla på den högra väggen, något som försköt absorbenterna där något samtidigt som jag har en fönsterdörr på vänstersidan. Nu är nästa steg bakväggen. 

IMG_2948.jpeg

Posted

Till bakväggen så valde jag istället den här panelen, Sahara-w i högglans vitt. Funderade mycket fram och tillbaka på finishen och om jag skulle valt en matt vit eller en helt egen färg men nu tog jag den som de flesta sades välja… Jag tycker att det i slutändan blev bra. Monteringen var helt annorlunda då jag fick skruva upp väggfästen som plaststänger sedan trycktes fast i och därefter trycker man fast själva absorbenten i dessa som då monteras dikt an mot väggen. Lite mer pilligt än sidopanelerna men funkade ändå bra. Ur ett estetiskt perspektiv så skulle jag nu gärna få upp några tavlor på sidorna (och en hylla till en liten hörlursanläggning som jag går och drömmer om i smyg). Hur låter det nu då? Vad får man för 38 000 kr av akustikpaneler? 

IMG_2934.jpeg

IMG_2939.jpeg

Posted

Tack för all feedback och frågor, varit på resande fot hela dagen men återkommer med lite utförligare svar när julen landat. 

Finns tyvärr inga före- och eftermätningar utan det kommer bli mina subjektiva kommentarer. 

• 3 weeks later...
Posted

Det blev bara en veckas sporadiskt lyssnande innan två veckors ledighet från stereon och hemmaplan men nu har jag varit hemma, nästan, en vecka igen och kunnat samla på mig nya intryck och även bekräfta de jag fick under första veckan tillsammans med absorbenterna. 

Jag är nöjd med förändringen av ljudet som jag har fått. Det jag framförallt har noterat är hur jag på t ex inspelningar med vokalgruppen The Persuasions får en helt annan bredd och djup i ljudbilden där det (äntligen) låter som att sångarna står i en halvcirkel runt mikrofonen (mikrofonerna?), precis som det är beskrivet. När jag hörde det här första gången så var det en riktig aha-upplevelse. Något annat jag tycker mig uppleva är att en del inspelningar som jag tidigare upplevt som ”hårda i toppen” nu är mindre aggressiva och jag känner inte samma behov av att dra ner volymen. Vidare så är det generellt mer detaljer som framkommer under inspelningarna, det kan vara andningsljud eller trumpinnar som får ett nytt anslag mot cymbalerna. 

Finns det något negativt? Jag får erkänna att jag varit rädd för att överdämpa rummet och ta bort för mycket energi i musiken. Jag tycker inte att jag gjort det men det får tiden utvisa. En annan frågeställning, är det bara jag som är lite nyfiken på @Perfect sense som ska få in ett par Wilson Audio Maxx 3? Skulle tyvärr gissa att mitt rum på 19m2 är på tok för litet för dessa Darth Vader-liknande skapelser. Eller? 

Tror jag får läsa vidare The World Atlas of Wine av Hugh Johnson och Jancis Robinson. Benämns ofta som ett referensverk i vinvärlden och jag är benägen att hålla med. Mängden fakta, kartor och detaljer i ett ändå tillgängligt format är stor, mycket stor. Att det även kommer in formuleringar om t ex Grand Cru Chablis ”tastes important, strong, almost immortal”. Svårt att inte bli törstig då. 

Posted
13 hours ago, Terminator said:

Finns det något negativt? Jag får erkänna att jag varit rädd för att överdämpa rummet och ta bort för mycket energi i musiken. Jag tycker inte att jag gjort det men det får tiden utvisa. En annan frågeställning, är det bara jag som är lite nyfiken på @Perfect sense som ska få in ett par Wilson Audio Maxx 3? Skulle tyvärr gissa att mitt rum på 19m2 är på tok för litet för dessa Darth Vader-liknande skapelser. Eller? 

19m2 får nog ses som gränsfall om rummets akustik inte är under väldigt god kontroll och/eller du föredrar närfältslyssning.

Vi har ett par Wilson Audio Sasha 1 tillgängliga också kan tilläggas :)

/ Marcus

Posted (edited)

Tack för input och återkoppling, var lite den känslan jag också fick när jag läste manualen till Maxx 3. De får plats i rummet och avstånd mellan högtalare och lyssningsposition finns angivet i manualen men det är helt klart i den yttre delen av skalan. Detta är ju lite en möjlighet att realisera en gammal pojkdröm men jag vill inte heller att det ska bli som att köra Porsche 996 GT2 på 50-väg. 🏎️

Edited by Terminator
Posted
On 2025-01-11 at 21:31, Terminator said:

Tack för input och återkoppling, var lite den känslan jag också fick när jag läste manualen till Maxx 3. De får plats i rummet och avstånd mellan högtalare och lyssningsposition finns angivet i manualen men det är helt klart i den yttre delen av skalan. Detta är ju lite en möjlighet att realisera en gammal pojkdröm men jag vill inte heller att det ska bli som att köra Porsche 996 GT2 på 50-väg. 🏎️

Jag förstår känslan och dilemmat :)

Jag hade rekommenderat en rumsstorlek på 30-50 kvm lite grovt i det här fallet. Men som sagt, om rummet är dedikerat, akustikbehandlat och du är öppen för närfältslyssning så är det inte omöjligt.

/ Marcus