Jump to content

Skivspelarkabel


praz

Recommended Posts

Jag funderar på att byta ut min kabel mellan skivspelare och förstärkare, RCA kontakter i båda ändorna.

Jag spelar med en Ortofon Quintett black som ansluts till mc ingången på förstärkaren Luxman Lx 550.

Nuvarande kabel är den som medföjde skivspelaren EAT, misstänker att det finns mer att hämta, eller tänker jag fel.

Något speciellt att tänka på avseende phonokabel till mc pickup, det är ju låga signalnivåer.

Är en ”vanlig” RCA kabel lämplig, har en äldre Transparent liggande tyckte dock att den lät lite ”mörk”.

Praz

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, praz said:

Är en ”vanlig” RCA kabel lämplig

Svaret är nej. Som du är inne på är det låga signaler och de är känsliga för störningar som också förstärks i grammofonsteget som är det steg som har störst förstärkning i hela kedjan. Från 0,5 mV till 2,0 volt innebär en förstärkning med 4,000 gånger. Därför bör du söka efter dedikerade kablar som normalt har bättre isolering och inkluderad jordanslutning. Vilken som är bäst är en smakfråga. Mina favoriter kommer från Cardas och Nordost men det finns flera alternativ att välja bland. Svenska Supra har t ex en phonokabel under tusenlappen som jag vet många är nöjda med.

Link to comment
Share on other sites

Hifi & Musik testade för nåt år sedan ett flertal av dessa "phono-kablar" och tyckte väl att Furutech (Svalander.se) hade vettiga kablar för syftet.

De gillade inte nämnvärt de Nagaoka-märkta kablar som fanns (finns?) specifikt anpassade för MC (PC-115) och MM (PC-110), men jag vet att de reviderade den uppfattningen när de fick höra PC-115 med vettiga RCA-hanar monterade. Jag köpte själv en sådan och den ligger här, med enkla Furutech RCA monterade, du får gärna prova den om du vill. 

 

http://www.furutech.com/images/2013/04/AG-12-2009-Sweden.pdf

 

 

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

On 2020-08-22 at 19:06, calle_jr said:

Annars är det en phonokabel du ska söka efter. Alltså inte det som normalt kallas signalkabel och inte tonarmskabel.

 

Vänta nu, ni menar alltså att signalkablarna från skivspelare till RIAA (och även därifrån till förstärkare) inte är "vanliga" signalkablar utan "phonokablar" ?! Det verkar vara ytterst få tillverkare som har "phonokablar" i sitt sortiment,  Vertere t.ex som började tillverka kablar enbart för att tillgodose behovet till sina skivspelare, eller Ansuz som har tonarmskablar som de är väldigt stolta över. Är det inte lite märkligt att de inte har några "phonokablar" när de har "allt" annat?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det slarvas lite med benämningarna. Tonarmskabel menar jag är den kabel som ligger inuti tonarmen fram till pickupen. En phonokabel är en kabel som går mellan skivspelaren till riaat. Sedan finns det signalkablar som går mellan övriga enheter.

 

Det som känneteknar en phonokabel är att den har bättre isolering, mycket lågt motstånd (kring 10 ohm) , separat jordkabel och kapacitans på max 80-85 pF per meter. Den skall klara ta emot från ca 0,2 mV.

 

Här hittar du några exempel. https://www.maplatine.com/en/19-phono-cables

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Bebop said:

Jag tror det slarvas lite med benämningarna. Tonarmskabel menar jag är den kabel som ligger inuti tonarmen fram till pickupen. En phonokabel är en kabel som går mellan skivspelaren till riaat. Sedan finns det signalkablar som går mellan övriga enheter.

 

Ok, så man skulle kunna säga att när en del kabeltilverkare pratar "tonearm cable" så menar de egentligen "phonokabel".

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, VoicesInMyHead said:

så man skulle kunna säga att när en del kabeltilverkare pratar "tonearm cable" så menar de egentligen "phonokabel".

Ofta är det så.

Som Bebop skriver förekommer olika benämningar, men det finns hyfsad överenskommelse att särskilja dessa tre lågnivå signalkablar som tonarms-, phono- och signalkabel.

Exvis Nordost och Audioquest kallar sina phonokablar för tonarmskablar. Cardas kallar dem phonokablar för att skilja dem från tonarmskablar och Lyra har vad de kallar Phonopipe.

En del har samma ledare från pickup till sut/riaa, där isolering och skärm skalas bort för att minska styvhet och dimension i tonarmen, och normalt viras en jordledare runt tampen utanför tonarmen.

Just övergången i tonarmen är kritisk eftersom kablarnas styvhet påverkar lagret.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...