Jump to content

Tips på lågnivå RCA-kabel för Skivspelare

shaft
 Share

Recommended Posts

43 minutes ago, AlfaGTV said:

Jag tror ni är lite neurotiska när det gäller detta?

Nej, jag känner mig lugn och fin. I följande bilder, hämtade från vinyltråden illustreras skillnaden väl mellan en nyare ”line contact” till höger mot en konisk slipning. Som framgår är tippen på Fritz Gyger-nålen nästan som en skruvmejsel. Om man ställer den i fel vinkel i spåret kommer den definitivt inte att spåra korrekt och kan till och med skada spåret. Det är ingen hokus pokus. Den koniska nålen till vänster är mindre känslig för detta så klart. Nackdelen är att den tangerar spåret på en mindre yta i skivspåret.

AB837913-CC7E-497A-9566-F92B5EF0AB04.jpeg

I följande graf ser man också hur nålen rör sig horisonellt och vertikalt i skivspåren och det är lätt att föreställa sig att det blir fel om vinklarna är fel.

3CFABDB6-ED82-444A-98D5-9BBE1AA4569D.jpeg

Hur många grader rör sig en nålupphängning utöver den radiella vinkeln (spårningsvinkeln) där armen följer skivans yta? Utan rörelse=Ingen hastighet som kan skapa signal.

Jag menar, att en idealisk vinkel på HTA innebär fortfarande att diamanten kommer vridas markant i förhållande till hur en gravernål bearbetar lacket.

Precis Bebop! Line contact är ju tänkt att likna gravyrnålen och vara bra på att plocka upp informationen som är graverat. Så den liknar ju faktiskt det skärverktyg som gravyrnålen faktiskt är. Så det kanske inte är så konstigt om den kan "skära fel". 

5 minutes ago, AlfaGTV said:

Hur många grader rör sig en nålupphängning utöver den radiella vinkeln (spårningsvinkeln) där armen följer skivans yta?

Det svaret har jag inte men som du ser på grafen så är vinklarna mot skivspåret med line contact närmre gravernålens än den eliptiska och koniska, vilket är eftersträvansvärt. Vi betalar ju extra för dessa slipningar. 

Kanske @calle_jr har underlag som illustrerar hur det kan se ut när vinklarna är fel? 

11 minutes ago, AlfaGTV said:

Hur många grader rör sig en nålupphängning utöver den radiella vinkeln (spårningsvinkeln) där armen följer skivans yta? Utan rörelse=Ingen hastighet som kan skapa signal.

Jag menar, att en idealisk vinkel på HTA innebär fortfarande att diamanten kommer vridas markant i förhållande till hur en gravernål bearbetar lacket.

Tittar man på nålens vinkel under avspelning så är det väl några grader möjligtvis. Dock borde den ju inte vrida sig runt nålarmens axel så mycket.

20 hours ago, shaft said:

Stevenson är i vilket fall "modernare" och kom senare än Baerwald.

Bra aspekter du tar upp. Kronologin är en faktor.

Percy Wilson var pionjär på 20-talet och studerade experimentellt spårningsdistorsion, och därefter formulerade han samband för bestämning av offsetvinkel och överhäng.

Erik Löfgren var först på 30-talet med att formulera analytiska samband för minimering av spårningsdistorsion. Dvs för en viss offsetvinkel och överhäng visade han hur man kunde minimera totala mängden distorsion när en pickup spelade från ytterradie till innerradie (arean under kurvan).

Senare på 40- och 50-talet vidareutvecklade Baerwald men även Benjamin Bauer och John Seagrave detta arbete, men det var exakt samma matematiska ekvationer som Löfgren utarbetat. Skillnaden var bara olika sätt att optimera distorsionen.

Stevenson studerade detta på 60-talet och var väl den som lyfte den faktiska kopplingen till "programmaterialet" tydligast.

Även James V. White och Frederick Hunt studerade spårningsdistorsion men lite mer holistiskt. Med flera.

Min poäng är att det var ingen av de som höll på med forskning kring vinylavspelning som "kom undan" att beakta spårningsdistorsion.

Nu har tre av dessa blivit kända eftersom de mallar som används är uppkallade efter dem. Löfgren visste inget om "Löfgren B". Det är bara en benämning på en vidareutvecklad mall som (liksom alla andra mallar) baseras på hans ursprungliga ekvationer.

En andra poäng är att när Löfgren och Bauer höll på så såg spåret annorlunda ut.

Det kunde vara all idé att titta på hur spårningsdistorsionen såg ut efter att stereogravering, riaa-kodning och modern gravyrutrustning (skärverktyg och elektronik) hade introducerats.

För drygt 10 år sedan gjorde Richard Tollerton digitala simuleringar av spårningsdistorsion för LP.

Kan återkomma till det när jag är vid min hem-PC om intresse finns, men min uppfattning är att "mallar är mallar". De kan duga för grovinställning men det finns inget fog för att ha övertro på dem eller försöka följa dem slaviskt i tron att det blir bättre. Däremot är det (tyvärr) väldigt små skillnader i inställning mellan hög distorsion och optimal inställning. Speciellt med moderna slipningar som inte ens var påtänkta när Löfgren-Baerwald-Stevenson höll på.

Ps. Erik Löfgren var professor i radioteknik vid KTH men arbetade dessförinnan på PRV och LM Eriksson. Jag vet inte hur hans musikintresse var, men tänk vilka tider att kunna skriva en avhandling om tonarmsgeometri som får världsomspännande genomslag :)

18 hours ago, AlfaGTV said:

Eller kravställa pickuptillverkaren att ditt exemplar skall möta kraven. Detta verkar lite ad hoc kan jag tycke... (Ju fler puppor jag undersöker med USB mikroskopet...)

:app:

Det borde duga med en enkel plastmall, en sån som Technics tog fram.

Det handlar ju inte om den ena eller andra vinkeln hit och dit. Det handlar enbart om att få nålen ortogonalt i spåret.

Därefter är det testskiva och mätning av audiosignal eller lyssning som gäller för fininställning.

En jätteliten justering kan göra stor skillnad, men hur den justeringen ska göras vet inte en mall. Varken med eller utan Bauer/Baerwalds förenklingar.