Jump to content

Tips på lågnivå RCA-kabel för Skivspelare


shaft

Recommended Posts

Hej Forumet!

Behöver förlänga min skivspelarkabel med en RCA-kabel (hane till hane)  på 1,5 M som förlänger från skivspelare till RIAA mha RCA adapter (hona-hona).

 

Behöver inget "fancy" då den första delen är en kabel av enklare snitt från min Rega 3 spelare och MC-pickup från Audio-Technica. (Så Nordost Valhalla går tyvärr bort.;-)

 

Vill ändå inte köra lakritssnöre och börjar titta runt. MEN är det några egenskaper jag bör tänka på då kabeln skall bära en delikat signal. Kapacitans, skärmning och så?

 

Tips på ca 1000-lappen mottages tacksamt - gärna med motivering och erfarenhet.

 

Link to comment
Share on other sites

Oftast sitter det en 1,2 m kabel på skivspelare och med ytterligare 1,5 m kabel (2,7 m totalt) är du nog ute på svag is och kör. En MC-pickup har generellt en väldigt låg utsignal och signaltransporten blir därför extra känslig för störningar (inte bara brum). Ju längre kabel, desto större exponeringsyta för störningarna.

 

16 hours ago, shaft said:

från skivspelare till RIAA mha RCA adapter (hona-hona).

Har du ett externt RIAA-steg?

I så fall kan du ju placera RIAA-steget på halva vägen istället för att använda RCA adapter (hona-hona)?

Med den lösningen har du minskat risken för störningar betydligt och kabelvalet blir inte heller så känsligt.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, calle_jr said:

 

Cardas kopplingskabel, med skärm.

 

Men varför vill du skarva? Kan du inte byta hela längden?

 

4x33 awg shielded:

IMG_0256.JPG

 

Tack för tips! Jag kan inte byta hela längden eftersom det som Peo skriver sitter en fast 1M från skivspelaren som behöver förlängas. Alternativet som jag funderat på skulle vara att be någon byta tonarmskabeln och sätta fasta kontakter (RCA honor) på skivspelaren och gå därifrån med en bättre kabel? För tonarmskabeln kan man ju inte göra 2,5 meter antar jag?. 

 

14 hours ago, calle_jr said:

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Peo said:

Oftast sitter det en 1,2 m kabel på skivspelare och med ytterligare 1,5 m kabel (2,7 m totalt) är du nog ute på svag is och kör. En MC-pickup har generellt en väldigt låg utsignal och signaltransporten blir därför extra känslig för störningar (inte bara brum). Ju längre kabel, desto större exponeringsyta för störningarna.

 

Har du ett externt RIAA-steg?

I så fall kan du ju placera RIAA-steget på halva vägen istället för att använda RCA adapter (hona-hona)?

Med den lösningen har du minskat risken för störningar betydligt och kabelvalet blir inte heller så känsligt.

 

Ja du har helt rätt. Kablen från spelaren är ca 1 meter. Det verkar inte som om jag kan byta phonokabel direkt under armen på Rega RB-300 som det verka gå med vissa andra skivspelare/armar. Kabeln går rakt upp under armen genom en plastbricka så jag kan inte se riktigt. Kanske kan man byta bara den yttre delen utan att wira om kabeln i själva tonarmen? Jag får googla rätt på det. Den interna tonarmskabeln är säkert ganska medioker i vilket fall.

 

Tyvärr kan jag inte placera om skivspelaren i förhållande till  Phonoingången. Som RIAA:t agerar en Accuphase E-406 Integrerad stärkare som har IMO en mycket fin Phonoingång för MC. Jag har kört med kabelförlängare typ no name lakritskabel ett tag och det fungerar bra elektriskt sätt dvs. inget brum eller upplevd störning. Men det känns fel att köra denna setup med Purist Audio etc. på resten.....Ja Ni hifirävar förstår säkert.....

 

Till att frågan blev aktuell bidrar även till att min ordinarie MC-pickup Audio-Technica AT33ML har gått till de sälla jaktmarkerna då en kanal droppar ur så jag är i faggorna att beställa en nyare ersättning i form av en Audio-Technica AT PTG/II MC alt. OC9XML MC som båda har Microlinear-slipning. Jag har funnit att jag gillar Microline slipning till mina gamla vintage jazzplattor. Det blir ett levande ljud med låg störninvå på repor o knaster. 

 

Ni vet hur det är börjar man röra i grytan så kommer fler saker efterhand. Köper man nu en ny puppa så funderar man på hela kedjan. Som sagt skulle ett alternativ vara och kanske be Veteran Hifi wira om den för det är ingen helt lätt operation förstår jag. Dock så kanske Mirre vill hellre sälja på mig en ny spelare...? ;-) 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, David_33rpm said:

Mirre är ju inte en påklistrad säljare som enbart hissar sina lagervaror och dissar övriga grejer. Så troligtvis utför Mirre jobbet och säkerligen för lite betalt. :) 

 

Ja du har rätt det var inte meningen att  låta påskina att han är en påklistrad säljare på något sätt. Han är en toppenkille som jag har haft att göra med i 20 års tid. 

Det är mer en oro över att att man själv blir sugen på uppgradering när man ser godis i affären ;-)

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, shaft said:

 

Ja du har rätt det var inte meningen att  låta påskina att han är en påklistrad säljare på något sätt. Han är en toppenkille som jag har haft att göra med i 20 års tid. 

Det är mer en oro över att att man själv blir sugen på uppgradering när man ser godis i affären ;-)

 

Håller med till 100% 

 

Jag tror att han är aningen unik för sin bransch. Såklart finns det trevlig personal i andra butiker också som har service i världsklass men Mirre är högst "o-säljig", lite mer som en entusiast som jobbar med sin hobby.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, shaft said:

 

Ja du har helt rätt. Kablen från spelaren är ca 1 meter. Det verkar inte som om jag kan byta phonokabel direkt under armen på Rega RB-300 som det verka gå med vissa andra skivspelare/armar. Kabeln går rakt upp under armen genom en plastbricka så jag kan inte se riktigt. Kanske kan man byta bara den yttre delen utan att wira om kabeln i själva tonarmen? Jag får googla rätt på det. Den interna tonarmskabeln är säkert ganska medioker i vilket fall.

 

Tyvärr kan jag inte placera om skivspelaren i förhållande till  Phonoingången. Som RIAA:t agerar en Accuphase E-406 Integrerad stärkare som har IMO en mycket fin Phonoingång för MC. Jag har kört med kabelförlängare typ no name lakritskabel ett tag och det fungerar bra elektriskt sätt dvs. inget brum eller upplevd störning. Men det känns fel att köra denna setup med Purist Audio etc. på resten.....Ja Ni hifirävar förstår säkert.....

 

Till att frågan blev aktuell bidrar även till att min ordinarie MC-pickup Audio-Technica AT33ML har gått till de sälla jaktmarkerna då en kanal droppar ur så jag är i faggorna att beställa en nyare ersättning i form av en Audio-Technica AT PTG/II MC alt. OC9XML MC som båda har Microlinear-slipning. Jag har funnit att jag gillar Microline slipning till mina gamla vintage jazzplattor. Det blir ett levande ljud med låg störninvå på repor o knaster. 

 

Ni vet hur det är börjar man röra i grytan så kommer fler saker efterhand. Köper man nu en ny puppa så funderar man på hela kedjan. Som sagt skulle ett alternativ vara och kanske be Veteran Hifi wira om den för det är ingen helt lätt operation förstår jag. Dock så kanske Mirre vill hellre sälja på mig en ny spelare...? ;-) 

 

Jag har DIN-kontakter som passar i botten på en Rega arm. Löd dit en sån så kan du köra avd du vill externt sen. Du kan få en gratis. Det är ett enkelt ingrepp. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. funderar på om Holographic Audio kan vara något för dig. Deras kablar är ju kända för att klara lågnivå på lite längre avstånd. Kolla om de kan specialfixa en förlängningskabel.  Men kanske lite utanför din budget, ändå......

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, shaft said:

Jag kan inte byta hela längden eftersom det som Peo skriver sitter en fast 1M från skivspelaren som behöver förlängas.

Jag menade att byta hela vägen från pickup till riaa.

Det beror lite på hur trångt det är i tonarmen, men man kan ju skala bort det mjuka tpr-skalet lokalt i armröret. Kanske får man även skala bort skärm och tejp också.

 

Link to comment
Share on other sites

Lite update: Jag har varit inne och pratat med Mirre på Veteran - alltid trevligt. Jag planerar göra så här: Han löder fast en ny anpassad kabel i rätt längd under tomarmen. Jag är inte säker på märke, men han har koll och visade ett exempel som såg bra ut. Han tycker inte det ger så mycket att byta inuti tonarmen. Det är ganska krångligt och kablaget är ganska dyrt. Armen är i toppskick så risk finns ju att man ställer till det tänker jag själv också.

 

Sen tar han hem en bra Audio-Technica pickup till mig.

 

Jag rapporterar hur det går ;-)

P.S Tack snälla Daniel för erbjudandet!

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag installerat den nya pickupen Audio-Technica AT33PTG/II och efter lite trixande och justerande så börjar det spela riktigt bra! Körde min Geo-disk från Mobile Fidelity som protractor och pickupen (Baerwald) kändes som om den kom för långt fram och ljudet kändes lite stumt. Men ett par mm längre bak så öppnade det upp fint med stor ljudbild och fin ljudbalans samt silkeslen diskant och ett ljud som ”andas”. Jag provade fram och tillbaka ett par gånger. Det känns förstås lite tokigt att jag tycker att resultatet med protractorn inte infriade förväntningarna, men jag väljer att lita på mina öron i detta fallet. 
 

Här en bild på underverket spelandes Brubecks Time Out i original stereo Columbia 6-eye pressning.

60B475DD-EF82-493A-8A29-704F2E5143B3.thumb.jpeg.a233aa3b3cb1add4377dd83b0fe8c29e.jpeg


Edited by shaft
Tillägg
Link to comment
Share on other sites

Hmm jag kan inte riktigt släppa det här med effektiv längd med Rega RB300. Det visar sig att man kan använda 3 olika Protractors för Rega. Stevenson, Baerwald och Löfgren.

Effektiv längd skiljer sig lite åt. Alltså längden från Pivot (nollpunkten som armens fäste snurrar runt)  till nålspets. Baerwald är 239mm och Stevenson 237mm. Det visar sig efter mätning att min preferred är 237 dvs. nära Stevenson. Det skall dock tilläggas att om man kör Stevenson så får man 2 andra nollpunkter (där spårningsfelet är noll) på skivan. Så man kan inte ställa overhang med Stevensom och malla med Baerwald exakt. Dock är jah tydligen inte ensam om att föredra mer åt Stevenson. Egentligen borde man väl skaffa en Dr Feickert och rocka loss, men för nu får öronen avgöra ;-) 

Link to comment
Share on other sites

Nu hoppar jag in som glad amatör med 0 erfarenhet där jag inte har en aning om vad jag pratar om, men när jag själv googlat runt en del på det här med pickuper så pratas det ibland (ganska ofta) om "spacers" på t.ex 2mm eller 4mm. Nu har jag ju inte förstått riktigt varför, när och hur, men det kanske kan vara något som behövs? :) 

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag tror det vanligaste med spacers är antingen att man vill få upp tonarmsbasen för att justera VTA (Vertical tracking Angle) eller att man gör samma sak med en spacer mellan pickup och pickupskalet. Man vill ju få en arm som är parallell mot skivan och en nålvinkel på 22 eller 23 grader(kommer inte ihåg exakt. Detta för att pickupnålen  skall få rätt förutsättningar i spåret. Om pickupen lutar "bakåt" så blir det för mörkt ljud och "framåt" så blir det för ljust. Ibland måste man lyssna sig fram. Nåltrycket är viktigt också då vinkeln ändras något beroende på hur högt nåltrycket är. Skall man sen vara lite nördig så bör man endast spela skivor som är lika tjocka ;-)

 

Men för att svara kort så är bara din pickup/arm i våg mot skivan så behövs det inte tänkas på spacers.

Edited by shaft
Rättelse ang VTA.
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, shaft said:

Det visar sig att man kan använda 3 olika Protractors för Rega.

Man kan använda hur många protractors man vill. Till alla radialarmar :)

De förhärskande är de tre du nämner.

Stevenson valde nollpunkter så att vinkelfelet blir mindre i slutet av LPn för att det oftast är crescendon i slutet av ett verk, på bekostnad av att det är större vinkelfel på övriga LPn jämfört med Baerwald och Löfgren.

 

Jag har för mig att totalsumman vinkelfel blir minst med Löfgren helt matematiskt, men jag kan minnas fel. Kan även bero på vilken arm man har. Ska kolla upp det.

 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, shaft said:

Baerwald är 239mm och Stevenson 237mm.

Aha... det är ny kunskap för mig. Den förklarar varför Simon Yorkes protractor till sin egen arm S9 skiljer just 2 mm mot Feickerts. Varje gång jag monterar ny pickup har jag grubblat varför Simon Yorke, som är mycket noga och precis i övrigt missat en sådan detalj. Om jag följer Feickerts protractor kan jag inte få pickupen perfect i sidled mot Feickerts parallelllinjer men det blir det med Simon Yorkes mall. Pickuphuset har fast vinkel och kan bara flyttas fram och tillbaka men inte vridas.
 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Man kan använda hur många protractors man vill. Till alla radialarmar :)

De förhärskande är de tre du nämner.

Stevenson valde nollpunkter så att vinkelfelet blir mindre i slutet av LPn för att det oftast är crescendon i slutet av ett verk, på bekostnad av att det är större vinkelfel på övriga LPn jämfört med Baerwald och Löfgren.

 

Jag har för mig att totalsumman vinkelfel blir minst med Löfgren helt matematiskt, men jag kan minnas fel. Kan även bero på vilken arm man har. Ska kolla upp det.

 

 Yes det stämmer med vad jag  läst! Löfgren B ger minst distortion (teoretiskt). Stevenson's nollpunkter ligger närmare spindeln. Vissa hävdar att det ofta inte finns graverat spår så långt in och gillar inte riktigt Stevenson, men om man spelar mycket klassiskt så är det kanske att föredra. Men sen kan man ju tillägg att vinkel är extra viktig att få till rätt pga att pickupen går långsammare i spåret mot mitten samt att spåret ofta är lite smalare mot slutet (om det nu stämmer) och en snävare kurva då radien är mindre, än vad spåret gör i början på skivan då spåret är rakare och mindre känsligt för vinkelfel.

 

Det verkar som om Rega själva håller sig ganska nära Stevenson i praktiken med sina 3-punktspickuper som alltid får samma effektiva längd. 

 

Stevenson är i vilket fall "modernare" och kom senare än Baerwald. På ett ställe skrev de att Baerwald var mer matematiker än musikälskare och kanske inte omsatte sina teorier i praktiken lika mycket som Stevenson eller tyska Löfgren som mer ville lösa specifika avspelningsproblem. Det finns massor av info om detta och man får väl ta viss info med en nypa salt. Intressant dock att skumma igenom deras avhandlingar som innehåller en bra mängd formler och uträkningar som går lite ovanför mitt huvud i alla fall. 

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Bebop said:

Aha... det är ny kunskap för mig. Den förklarar varför Simon Yorkes protractor till sin egen arm S9 skiljer just 2 mm mot Feickerts. Varje gång jag monterar ny pickup har jag grubblat varför Simon Yorke, som är mycket noga och precis i övrigt missat en sådan detalj. Om jag följer Feickerts protractor kan jag inte få pickupen perfect i sidled mot Feickerts parallelllinjer men det blir det med Simon Yorkes mall. Pickuphuset har fast vinkel och kan bara flyttas fram och tillbaka men inte vridas.
 

 

Ja det verkar logiskt! Faktum är att om du flyttar fram 2mm så skulle du får vrida pickuphuset lite medurs för att följa Baerwald gissar jag. Alltså ingen protractor är ju egentligen fel, men de kräver olika justeringar för att få sitt bästa resultat. Men man får inte blanda dem har jag fattat. Du kan inte köra Bearwalds 239 och sedan köra Stevensons justering med parallella linjer osv.

 

Sen får man ju inte hålla på för mycket heller, man blir lätt lite nojig.....

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, shaft said:

Man vill ju få en arm som är parallell mot skivan och en nålvinkel på 22 eller 23 grader(kommer inte ihåg exakt.

Det där är lite ”trickigt”. Det är inte alldeles enkelt att se vilken vinkel nålen har i spåret. Det gäller att ha klart för mot vad man mäter vinkeln. Ortofon visar följande skiss för sina pickuper. Om man har SRA (stylus rake angle) på en Ortofon Winfeld i 90 grader så blir nålens vinkel anbefallna 23 grader. Perfekta SRA-vinkeln för Windfeld är 92 grader vilket man får gaffla in med öronen genom att höja tonarmen något när man väl prickat in 90 grader vilket man gör genom att ha parallella ytor mellan pickuphuset och skivytan. Både tonarmens bashöjd och nåltrycket kan påverka vinkeln. Detta är speciellt kritiskt på moderna slipningar typ replicant 60, 80 och 100 och andra liknande profiler, t ex microridge. Både för att få ut ljudpotentialen men också för att inte omvandla pickupen till ett skärverktyg som @calle_jr träffande beskrev det vid något tillfälle. 

 

60F58C86-3664-4044-B0AD-5376DCCF0B9B.jpeg
Väl så viktigt är att ha pickupen rak i sidled. Påverkar både slitage av skiva, nål och kanalbalans. Görs enklast med en spegel eller med att mäta fasfel via oscilloskop eller Fozgometer (som det finns delade meningar om - funkar utmärkt hos mig - viktigt att den är kalibrerad). 
 

314DB69E-16F5-4D4A-AAE7-7A66088FD755.png
När man ser en replicant-, shibata- eller microridgenål i förstoring är det inte så svårt att förstå att dess läge i spåret har stor betydelse hur den far fram när den ”läser” spåret. Det är därför det är viktigt att ha en arm som ger möjlighet att ställa både azimuth och SRA om man vill maxa upplevelsen av en modern pickup med avancerad slipning.

 

3FAC67A3-01EC-4D4A-98FB-BFE5D6BFF329.jpeg
 

Generella inställningsguider utgår ifrån nålarmsröret och nål är korrekt monterad i fabrik. Jag har inga direkt negativa erfarenheter av det men om man vill vara extra försiktig kan man mäta även detta men jag menar att det behövs inte. Det finns trots allt lite ”vingelmån”. Det finns testskivor där man kan få lite hintar om direkta fel.

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra inlägg Bebop! Det stämmer precis som du skriver att nålen är rak. Vissa nålarmar sitter ju inte absolut rakt och vrider sig ibland när de läggs ner på skivan. Sen kan jag tänka mig att nålupphängningar kan vara lite olika känsliga för Antiskating också, men det är kanske överkurs. Just Shibata och Line Contact får inte spela snett då det kan "svarva" skivan. Men någonstans tror jag att det hörs om det är såpass fel intrimmat. Eller?

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, shaft said:

Men någonstans tror jag att det hörs om det är såpass fel intrimmat. Eller?

Kanske, vet inte hur stort fel det skall vara för att det skall höras. Kanske @calle_jr eller @Peo kan fylla på. Men för de slipningar jag har nämnt kan det ju hända skador i ”det lilla” som med tiden kan bli hörbara. Om inte annat ett tidigare nålbyte än annars. Jag vet inte heller hur stora marginalerna är men jag tror på att åtminstone försöka minimera dem och då tror jag inte att man enbart kan förlita sig på syn och hörsel. Om man är väldigt noga med att montera korrekt så inbillar jag mig att nått kanske 90%(?). En testskiva tycker jag också känns tryggt att ha för att kolla spårning, bias och azimuth (ger ifrån sig en distad ton i ena eller andra kanalen om det är fel).

 

Marginalen till vad som hörs och inte kontra slitage tror jag är större. En 200grams pressning ger t ex en annan SRA än en 130gramspressning. Det kan man bortse ifrån tycker jag även om det kanske inte blir korrekt för båda.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, shaft said:

Just Shibata och Line Contact får inte spela snett då det kan "svarva" skivan. Men någonstans tror jag att det hörs om det är såpass fel intrimmat. Eller?

Jag tror ni är lite neurotiska när det gäller detta? ;) Det är ju inte som så att eggen är som ett rakblad, den är ju polerad och skall kunna följa ett vindlande spår och bibehålla en viss kontaktyta under förloppet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...