Jump to content

EISA AWARD BEST VALUE DAC: Zen DAC iFi Audio


Recommended Posts

Zen DAC från iFi Audio vann årets "value" DAC från EISA AWARDS! 

 

https://eisa.eu/awards/ifi-audio-zen-dac/

 

The appeal of the iFi Audio ZEN DAC is simple: with eye-catching looks, flexibility, solid engineering within and a remarkably grown-up sound, this entry-level DAC is a conspicuous hi-fi bargain. It proves that desktop audio doesn’t have to be the poor relation of ‘proper’ hi-fi, and is a real giant-killer, whether as a DAC/headphone amp or a simple digital preamp. Buy this to boost the sound of your computer, and you may well find you’re listening to it most of the time. Best of all, it does all this at a very affordable price – this is amazing value for money.

 

Kunde inte ha sagt det bättre själv! :-) 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Transient Design said:

Men vänligen notera: Den låter inte speciellt bra om man inte använder en bättre extern nätdel! Vi rekommenderar givetvis iFi´s egna iPowerX nätdel på5V då vi vet att de presenterar grymt bra tillsammans men givetvis så finns det andra alternativ också som S-booster mfl. 

Grattis till utnämningen! 

 

Men tycker du inte att det blir lite motsägelsefullt att å ena sidan vilja kapitalisera på utnämningen och lyfta fram produktens förträfflighet och i nästa inlägg säga att produkten behöver en uppgradering för att låta bra? Om den låter mindre bra (dåligt?) utan uppgraderingen enligt er, vad är då utmärkelsen egentligen värd eller har även EISA förutsatt att man uppgraderar nätdelen? Bara en tanke, i all välmening. 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Terminator said:

Grattis till utnämningen! 

 

Men tycker du inte att det blir lite motsägelsefullt att å ena sidan vilja kapitalisera på utnämningen och lyfta fram produktens förträfflighet och i nästa inlägg säga att produkten behöver en uppgradering för att låta bra? Om den låter mindre bra (dåligt?) utan uppgraderingen enligt er, vad är då utmärkelsen egentligen värd eller har även EISA förutsatt att man uppgraderar nätdelen? Bara en tanke, i all välmening. 

 

Jag förstår din tanke. Men på samma sätt som en bil-testare som provkör en ny BMW så är den ju ofta extra-utrustad med allt tänkbart smaskens som 19" fälgar, sportchassi och läderklädsel. Och ändå skriver de bilens pris som vad den kostar "från". Även om det skiljer 200 000kr i pris. 

 

Men visst har du rätt! Zen DAC driven från en dator USB direkt utan extra nätdel så får du ut kanske 50% av välljudet som den kan presentera. Så jag gissar och tror att de som utdelat denna utmärkelse har hört den med en bättre nätdel också. Och får hoppas att de tester som skrivits om detta också tydligt har angett detta i så fall. 

 

Det rör sig ju ändå inte om någon speciell ombyggnad eller liknande som är svår att göra eller genomföra. Men visst hade de kunnat förtydliga att utmärkelsen gäller Zen DAC med iPower nätdel som extra tillbehör om det är så de väljer att lyssna på den. Men det måste EISA svara på, jag kan ju bara gissa hur de tänkt. 

 

Det jag vet är att Jonas Bryngelsson på Hifi & Musik skrev en ganska ljum test av Zen DAC där han inte var så imponerad. Men så hade han heller ingen bättre nätdel att prova med. Så efter EISA hörde han nu av sig och ville gärna lyssna på den igen med en iPowerX nätdel för att se vilket skillnad det kan göra. Det kan ju bli intressant att höra vad han upplever för skillnader då? 

Link to comment
Share on other sites

Mitt problem (Murphys Law?) är ju att så snart vi får till en produkt som säljer bra så är den omöjlig att få tag i... Så vi har helt slut på Zen DAC sedan ett par veckor tillbaka. Fler är på inkommande men ligger på tåg (!) från Kina vilket tar ett par veckor till innan de finns här. Men den som väntar på nåt gott... :Praying:

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, dlundh said:

Jag kan tänka mig att stega upp till en sån här plus deras nya CAN. Om jag greppat saken rätt kan jag då få balanserat ljud till mina Hifimans (med lite nya kablar). Spännande.

 

Du har förstått helt rätt. Vad som ( i mina ögon) gör Zen -serien helt unik är just att de faktiskt är äkta balanserade alltihop (så här långt, vi får väl se hur deras kommande riaa-steg löser det...) 

 

Hörlurar låter normalt MYCKET bättre när man driver dem balanserat. Om det beror på att de får högre effekt totalt eller att signalen kommer från olika håll ska jag inte säga säkert till 100% men oavsett så är det ett stort lyft. Hifiman har också insett detta och tillverkar redan idag färdiga kablar till sina lurar med den "nya" 4.4mm Pentaconn -kontakten för att erbjuda maximal nytta och bästa möjliga ljud. 

 

Zen DAC klarar att driva ett flertal av Hifimans lurar men den är inte jätte-stark och driver inte alla Hifiman på bästa sätt. Detta då vissa av deras lurar är extremt effekt-hungriga och gärna vill ha uppåt 10 W för att låta optimalt. Men det blir oavsett mycket bättre att driva dem balanserat. 

 

Och att hänga på en Zen CAN (kopplad balanserat till en Zen DAC) som med sin klart högre ut-effekt borde kunna utgöra ännu ett stort lyft. För fullt rimliga pengar (i mina ögon igen). 

 

Jag vill ju på fullt allvar hävda att Zen-serien från iFi för alltid kommer att flytta fram gränsen för hur bra en produkt måste låta i denna prisklass för att anses vara prisvärda. Och med deras separata nätdelar så blir de ju extremt enkla att uppgradera vid intresse och behov. 

 

Jag ser starkt fram emot ett riaa även i Zen serien som kostar liknande pengar så de övriga då nya iPhono3 Black Label har gått upp så mycket i pris att den knappt är "folklig" längre med 12 000kr. Hade jag fått drömma så hade det även varit kul om de gjorde små mono-block i samma låda på typ 12W. Med separata nätdelar så de blir lätta att uppgradera. Fast iFi har innan alltid hävdat att "marknaden" inte vill ha någon sådan produkt. Trist i så fall tycker jag. Kunde ju ha varit ett kul system i sovrum, köket, badrummet och kontoret. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...