Jump to content

Drömmen om "Elen"


string

Recommended Posts

Jag har sedan länge insett att mitt system behövde matas med renare ström, för att ge sin fulla potential. En strömrenare, typ PerfectWave, stod därför högt på önskelistan. Men som pensionär och lite skruttig ekonomi är man ju hänvisad till andrahandsmarknaden. Så det blev till att till att bida sin tid och invänta rätt säljare på eBay. Nu i juli infann sig detta tillfälle och nu sitter jag här med en lätt begagnad PerfectWave P5:

p5.jpg

 

Det är ju en ganska tung pjäs, även om den är slimmad. Att få in den bland övrig utrustning var bara att glömma, fanns helt enkelt ingen plats. Den fick stå på golvet och dessutom på högkant. Mitt gamla PC-ställ blev därför den perfekta lösning:

IMG-20200811-102141.jpg

 

Så nu var det ju spännande att se om denna "mirakelburk" gjorde nån nytta. Och visst gjorde den det - bildserien nedan talar för sig själv:

IMG-20200810-112517.jpg

 

IMG-20200810-112601.jpg

 

IMG-20200810-112621.jpg

 

IMG-20200810-112700.jpg

 

Notera hur spänningen varierar och även den relativt höga THD, som mitt nät genererar. Allt detta tar min P5 nu snällt hand om och fixar till.

 

Att jag hade ett så smutsigt nät trodde jag inte. Jag visste att något inte stod rätt till eftersom jag hörde skillnad på samma inspelning vid olika tider på dygnet. Nu infinner sig istället ett lugn och avspändhet i musiken, som jag aldrig hört tidigare - och under alla tider på dygnet dessutom.

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, figge said:

Bor du i lägenhet/radhus/villa? Äldre eller yngre byggnadsår? Efter 2000?

Storstad eller landsbygd?

 

Villa byggd 1988, söder om Stockholm (Tumba). Nyligen bytt elcentral till modernare (automatsäkringar), men det spelar ju knappast någon roll. Direktdragen kabel till egen propp i skåpet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Skakar liv i den här tråden, då lite nya idéer har tillkommit.

 

Som jag tidigare skrivit här i tråden så var jag ju tvungen att sätta min P5 på "högkant" p.g.a. platsbrist och detta bekymrade mig lite. Även om den har inbyggda fläktar var jag tveksam till om detta skulle räcka. Jag började med att ansluta min P5, via LAN-kabel (cat 8.1) och på PS Audios hemsida kunde man via pollning få en grafisk bild av THD, Volt, Watt samt innertemperatur. Och det var ju den sistnämnda jag ville åt (övrigt kan man ju avläsa på frontpanelen).

temp-2.jpg

Precis som jag misstänkte var temperaturen ganska hög, nästan 40 C, vid musiklyssning. Och den kröp upp till 45 C när bioanläggningen slogs på. Det är möjligt att den är gjord för dessa temperaturer, men vid 45 C hade inte de inbyggda fläktarna börjat kicka igång. Eftersom jag inte använder min P5 på ett korrekt sätt så var nu min idé att underlätta luftgenomströmningen på nått vis.

 

Nu kom därför mitt gamla fläktpaket, som jag tidigare använt på min Accuphase A-30, väl till pass. 

fl-kt-1.jpg

 

Även om nu dessa fläktar skulle göra underverk, med att hålla tempen i schack, kan man ju fundera över deras, om möjligt, negativa påverkar på ljudet. Borstlösa fläktar är ju alltid bäst att använda och de som sitter i paketet är av modell: Scythe S-FLEX 1200 120mm, 1200rpm, 20.1dbA, 49.0CFM, 0.15A. Vet inte om denna typ räknas som borstlös, se foto:

fl-kt-2.jpg

 

 

Nu idag installerade jag det externt fläktpaketet som suger ut luften. Och visst blev det skillnad. Fascinerande att lite luftgenomströmning kan påverka temperaturen så kraftigt: trots att hela biosystemet var igång dalade tempen från 45 C och landade på 27.5 C.

temp-5.jpg

Kanske inte världens snyggaste installation, men den gör sitt jobb. Och någon negativ påverkan av ljudet, med fläktarna igång, kunde jag inte märka.

IMG-20201030-095848.jpg

 

 

Nu finns det ju andra aspekter på hur nyttigt det är att installera en apparat på icke avsett vis (högkant), typ: komponenterna och kretskorten i sig kanske åldras snabbare. Framtiden får utvisa. Jag har i alla fall gjort vad jag kunnat för att inte komponenterna i min P5 ska svettas för mycket. 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-08-11 at 12:12, string said:

 

Att jag hade ett så smutsigt nät trodde jag inte. Jag visste att något inte stod rätt till eftersom jag hörde skillnad på samma inspelning vid olika tider på dygnet. Nu infinner sig istället ett lugn och avspändhet i musiken, som jag aldrig hört tidigare - och under alla tider på dygnet dessutom.

 

 

Det är intressant och roligt när man gör dessa upptäckter i sitt system. Att man hör skillnad när man påverkar nätströmmens kvaliteter är uppenbart. Att det finns fina produkter som kan städa bort skit i strömmen, göra förutsättningarna bättre och förbättra ljudåtergivningen är lika uppenbart. För mig är det ett fundament för ljudåtergivningen på samma sätt som akustiken och hur prylarna står. Först när det är rimlig ordning på detta kan man höra hur systemet låter.

 

10 hours ago, string said:

Nu finns det ju andra aspekter på hur nyttigt det är att installera en apparat på icke avsett vis (högkant), typ: komponenterna och kretskorten i sig kanske åldras snabbare. Framtiden får utvisa. Jag har i alla fall gjort vad jag kunnat för att inte komponenterna i min P5 ska svettas för mycket. 

 

Jag har ju stiftat bekantskap med varma produkter i det senaste. Mina Krellar är typ 40-45C när det är påslagna och jag spelar mycket svagt. De kommer upp till 70-80grader då jag spelar hårt. Jag har förstått att komponenterna klarar och är specade för mycket mer än så. Så jag tror inte 45C är något problem. 

Link to comment
Share on other sites

Här hemma står en motsvarande manick från Accuphase.
Den har inte någon display, men väl ett visarinstrument som bland annat har informerat mig om att THD in har legat mellan 1,4 och 2,2% ungefär.
THD ut anges som "typ noll" eftersom en visare inte är lika noggrann som siffrorna på en display.

 

PS Audio och Accuphase tillämpar olika metoder för att åstadkomma en ren sinus.
PSA gör om till likström för att sedan tillverka en ren sinus.
Accuphase analyserar inkommande vågform och jämför den mot en exakt sinus-referens. Därefter så justeras den befintliga signalen via en equalizer så att den blir en ren sinus. Med den metoden krävs inte alls lika mycket energi och renderar inte i särskilt mycket värmeöverskott med tillhörande kylningsbehov.

 

PS
Grejorna är större än de ser ut. Trafon är nog närmare 20 cm i diameter.

 

50546269683_357289520f_c.jpg

 

50547138382_e87fa6dd88_c.jpg

 

50547138022_2f82c752fd_c.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...