Jump to content

Recommended Posts

Jag har sedan länge insett att mitt system behövde matas med renare ström, för att ge sin fulla potential. En strömrenare, typ PerfectWave, stod därför högt på önskelistan. Men som pensionär och lite skruttig ekonomi är man ju hänvisad till andrahandsmarknaden. Så det blev till att till att bida sin tid och invänta rätt säljare på eBay. Nu i juli infann sig detta tillfälle och nu sitter jag här med en lätt begagnad PerfectWave P5:

p5.jpg

Det är ju en ganska tung pjäs, även om den är slimmad. Att få in den bland övrig utrustning var bara att glömma, fanns helt enkelt ingen plats. Den fick stå på golvet och dessutom på högkant. Mitt gamla PC-ställ blev därför den perfekta lösning:

IMG-20200811-102141.jpg

Så nu var det ju spännande att se om denna "mirakelburk" gjorde nån nytta. Och visst gjorde den det - bildserien nedan talar för sig själv:

IMG-20200810-112517.jpg

IMG-20200810-112601.jpg

IMG-20200810-112621.jpg

IMG-20200810-112700.jpg

Notera hur spänningen varierar och även den relativt höga THD, som mitt nät genererar. Allt detta tar min P5 nu snällt hand om och fixar till.

Att jag hade ett så smutsigt nät trodde jag inte. Jag visste att något inte stod rätt till eftersom jag hörde skillnad på samma inspelning vid olika tider på dygnet. Nu infinner sig istället ett lugn och avspändhet i musiken, som jag aldrig hört tidigare - och under alla tider på dygnet dessutom.

2 minutes ago, figge said:

Bor du i lägenhet/radhus/villa? Äldre eller yngre byggnadsår? Efter 2000?

Storstad eller landsbygd?

Villa byggd 1988, söder om Stockholm (Tumba). Nyligen bytt elcentral till modernare (automatsäkringar), men det spelar ju knappast någon roll. Direktdragen kabel till egen propp i skåpet.