Jump to content

Nybörjarfrågor


dlundh

Recommended Posts

Jag är ju ny på det här området och tills för helt nyligen hade jag inte ens sett en XLR-anslutning IRL.

Det är inte alls klart för mig vad skillnaden är mellan balanserad och obalanserad. Någon som har en bra guide eller kan förklara skillnaden?

 

Jag hade hemma en DAC/Hörlursförstärkare från ett av dom bättre märkena och den ville inte sluta brumma, den brummade också högre när man rörde volymkontrollen.

Jag pratade med leverantören och följde deras råd kring hur den skulle kopplas in men ljudet från den hade, oavsett var jag kopplade in den i lägenheten ett rejält brummande - jag behövde inte ens ha en källa inkopplad i den. Jag fick lämna tillbaka den och då undersökte dom den och hittade inga fel - och den brummade inte hos dom.

Jag har ingen annan förstärkare hemma som varit såhär och jag undrar om någon har varit med om liknande? Kan man göra något åt det?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

@calle_jr m.fl. har gjort en exemplarisk förklaring runt detta:

 

Däremot ser jag ingen koppling till brummande hörlursförstärkare? Jag har en Moon 430HAD som ursprungligen brummade märkbart (mekaniskt, inte ut i lurarna) och det löste Stylus genom att byta transformatorerna i den.

 

Men, du menar attdu hör ett brum i lurarna? Påverkas det av volymkontrollens läge? Ibland kan olika lösningar för säkerhetsjord och/eller signaljord orsaka potentialskillnader. Det går ofta att hitta lösningar för detta dock.

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, dlundh said:

Brummandet är orelaterat och en annan fråga helt enkelt.

Okaj, hur var det då, hörs brummet i lurarna eller från apparaten i sig? 

Om det är från lurarna, ökar det med ökande volym? 

 

Vad är det för apparat förresten?

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, AlfaGTV said:

Okaj, hur var det då, hörs brummet i lurarna eller från apparaten i sig? 

Om det är från lurarna, ökar det med ökande volym? 

 

Vad är det för apparat förresten?

Brummet hördes i lurarna. Det är en DAC/Hörlursförstärkare.

Brummet intensifierades när jag rörde volymkontrollen men verkade inte öka med volymhöjning.

 

Jag lämnade som sagt tillbaka enheten, för mig är det mest obegripligt (jag har förvisso läst lite el i gymnasiet men aldrig jobbat med det så man är ju inte direkt hemma på det).

 

Link to comment
Share on other sites

 

Det är ständigt en balansgång (:unsure:) att avgöra hur djuplodat man ska gå. De som redan är väl insatta behöver kanske inte läsa en sådan artikel, och min mamma kommer aldrig surfa in på Euphonia. Men sen har man hela skalan där emellan. Jag tycker inte det är så givande att vara för ytlig eftersom sådan information redan finns i överflöd i tidningar och på Internet. Det är ju ett hyfsat omfattande område.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag fyller på här med nya frågor.

 

Jag fick en skivspelare igår av en kollega, en Sonab 55S. Den är inte använd på många, många år så innan jag bara kopplar in den, är det något jag behöver kolla?

Mitt huvudsystem har phono-ingång och jag har skaffat en adapter från DIN-kontakten på Sonab:en till två RCA+jord. Jag märkte att Sonab:en inte har jord på strömsladden in, ska jag eller ska jag inte koppla in jorden på adaptern? Iom att skivspelare är populära igen antar jag att det finns nya stift att köpa. Om stiftet behöver bytas, vad köper man då?

 

Det blev många frågor ser jag. :)

 

(Senast jag hade en skivspelare var förmodligen tidigt 90-tal och då var det billigast möjliga skivtallrik på toppen av en hel klump med radio, kassett och förstärkare i ett.)

 

Link to comment
Share on other sites

Kul med en Sonab-snurra! Inte helt säker på 55:an men 85S byggdes iaf av Yamaha. Riktigt trevliga spelare tycker jag.

Det allra bästa är att granska nålen med ett USB-mikroskop, även om det är otroligt svårt att beskriva vad man ska titta efter. Är dina skivor investeringar av stort värde, personligt eller ekonomiskt så skulle jag byta nål (vilket troligen går, eftersom den med stor sannolikhet har en MM-pickup), det kostar bara ett par hundralappar. Utöver det skulle jag kontrollera armens rörelseförmåga, alltså att den kan "sväva" i alla riktningar friktionsfritt, eller iaf nära nog. (Du ställer alltså nålvikt och antiskating till 0)

Efter detta skulle jag försöka hitta en rimlig nålvikt, förmodligen mellan 1.7 och 2.0gr, motsvarande Antiskating, och sedan provlyssna!

 

Jag förutsätter att all mekanik kontrollerats och att det snurrar och inte ryker nämnvärt nånstans? ;) 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, dlundh said:

Den är inte använd på många, många år

Jag utgår ifrån att detta även gäller pickupen. Mitt råd är att köpa ny. En pickup består inte bara av en nål. Nålarmsröret, där själva nålen sitter, är upphängd i en gummigenomföring och gummi är en färskvara, framför allt i äldre gummilegeringar. Det innebär att gummit hårdnar vilket drar ner kvaliteten på ljudet och det rejält. Om du har fått skivspelaren bör din budget klara en ny picku, tycker jag. Populära och omvittnat bra instegspickuper är t ex Ortofon 2m Red för drygt en tusenlapp eller Audio Technics AT-VM95E för ca 500:-. 
 

När det gäller jordning så är jag inte rätt man att ge råd om det men det finns ju en anledning att tillverkaren inte brytt sig om detta. Däremot bör pickupen eller tonarmen jordas med din förstärkare. Om de haft DIN-kontakt innan så var ett av stiften ansluten till gjord. Det har du ju löst med jordkabel i din adapter. Ett annat tips är att ta hjälp av butik eller kompis med erfarenhet av vinylspelare. Sådan finns det gott om i ditt område.
 

C304B40F-58EB-4965-AE05-FB98AC038224.jpegB38D7350-8767-4FEC-AF44-61E354E2FDBA.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Bebop said:

Mitt råd är att köpa ny. En pickup består inte bara av en nål. Nålarmsröret, där själva nålen sitter, är upphängd i en gummigenomföring och gummi är en färskvara, framför allt i äldre gummilegeringar. Det innebär att gummit hårdnar vilket drar ner kvaliteten på ljudet och det rejält.

Upphängning är en del av den utbytbara delen på en MM-puppa. Därav bör det räcka med en ny "nål". som det kallas.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Därav bör det räcka med en ny "nål". som det kallas.

Jo, det är ju rätt. Jag tolkar det dock som att det är en gammal pickup och då hade jag bytt hela. Skall bli intressant att se vad det är för pickup. 55S levererades som standard med Ortofon F15 O och Ortofon har inga utbytesnålar till dessa. Däremot finns det ”pirat-nålar” vilket jag inte rekommendera. Det finns säkert de som är hyggligt bra men man vet aldrig.
 

En del såldes med Shure M75.

 

Skivspelaren kom från franska DLM (Demaria, Lapierre and Mollier) som hade sitt ursprung i den legendariska franska tillverkaren ERA och dess chefkonstruktör JC Verdier. Han lämnade ERA i samband med att DLM tog över. Vad jag vet slutade DLM med skivspelartilverkning. Deras huvudprodukter var anpassade kameror, kikare och kompasser till försvarsindustrin. 55S lanserades 1972. Armen är av samma typ som användes till ERA

 

image.jpg
Stereo HiFi-handboken 1976

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

55S levererades som standard med Ortofon F15 O och Ortofon har inga utbytesnålar till dessa. Däremot finns det ”pirat-nålar” vilket jag inte rekommendera. Det finns säkert de som är hyggligt bra men man vet aldrig.


Svalander har flera olika av dessa kopior som passar. Man kan ju kolla med honom vad han anser.

Link to comment
Share on other sites

Pickupen är en Ortofon FF 15 O, jag antar att det är original.

aczJHTS.jpg

 

Är puppa detsamma som pickup? När jag pratade om att byta nål menade jag pickupen, jag visste inte att man också kan byta bara nålen. En ny pickup kan jag utan tvekan kosta på den.

 

Jag kan ju kolla med Svalander efter utbytesgrejor.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, dlundh said:

Jag kan ju kolla med Svalander efter utbytesgrejor.

Det tycker jag du skall göra. De har ersättningsnål men det är inga original, se https://svalander.se/shoppen/tillbehoer-till-skivspelare/naalar-till-skivspelare/search/modell/f-15-o/fabrikat/ortofon/laege/pickup

 

Din pickup är mellan 45-50 år gammal. Jag tycker de skall strunta i att sätta dit en ersättningsnål och istället köpa en ny. Utöver de tipsen jag gav ovan, så har Svalander även pickuper (puppor) från Nagoaka som är bra. Om du ringer eller besöker Svalander så kommer du få bra hjälp (eller någon annan Stockholmsbutik). Det handlar inte enbart om att skaffa ny pickup utan också att montera den rätt för att få ut pickupens potential och samtidigt inte "sneslita" skivspåren.

Link to comment
Share on other sites

Jag fortsätter på temat nybörjare.

Jag brukar kolla på A british audiophiles videos och hans senaste är, även efter hans förklaring, lite av ett mysterium för mig.

Om det han säger stämmer är den enkla sanningen alltså att alla världens tillverkare av hifi-produkter skickar med undermåliga strömadaptrar med sina produkter?

Det känns som om jag missar något outtalat här?

Ska jag betrakta det här mer som en del av de sista 10 meterna från slutet när man uppgraderat allt annat, lite som kablar (i min värld)?

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle inte säga undermålig, men som vanligt inom hifi handlar det om hur det görs.

Just ifi:s två små strömadaptrar iPower och iPowerX är väldigt lyckade i den meningen att dom är mycket "tysta", i synnerhet för priset. Dom har samma specifikationer så den billigare iPower är ofta tillräcklig.

Detta är billiga och mycket bra produkter, men vill man ha det "bästa" så kan man t.ex. välja holländska Farad. Den är batteri-tyst.

Strömadaptrar har blivit en hifi produktsort för sig, ungefär som "after-market" produktslaget elsladdar. Man kan välja efter smak och ekonomi.

Jag håller själv på at byta strömadaptrar till routrar och switchar hemma (har några stycken). Och hoppas kunna redovisa om det skett några ljudförbättringar eller inte senare.

 

I någon mening liknar det de "de sista 10 meterna". Det handlar om att ta bort brus från likströmmen på 9 eller 12 volt som har sitt ursprung i elnätet eller i själva adaptern. IPowerX använder samma teknik som brusreduceringen i hörlurar. Ifi kan göra samma sak med växelström med andra produkter. Exakt vad bra strömkablar gör de sista metrarna vet jag inte riktigt, men en del använder filter.

Edited by DrKlang
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag har varit i mailväxling med Svalander och fått hem en ny DIN-till-RCA-adapter från dem till min SONAB-skivspelare.

Den jag hade sen innan gjorde att det brummade fruktansvärt och bara hördes ljud (svagt) i en kanal.

Svalanders adapter fixade brummet och ljudet är i vad jag kallar normal nivå. Men fortfarande hörs bara ljud i högra kanalen. Det tycks inte vara glapp då jag kan veva runt kabeln ganska kraftigt utan några hörbara ströningar i kanalen som fungerar.

 

Jag ville ju testa med en adapter innan jag lade mer pengar på den och nu när jag bara får ljud i ena kanalen är jag väl mer redo att bara ge upp.

 

Någon som har några idéer eller är den helt enkelt slut som skivspelare?

Edited by dlundh
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...