Sign in to follow this  
Strmbrg

Pro-Ject Stream Box Ultra (tror jag den heter)

Recommended Posts

Jag pluggade in en Pro-Ject Stream Box Ultra S2 eller vad den heter i systemet härom dan. Den tar alltså hand om streamandet istället för att datorn gör det jobbet. I övrigt allt lika, dvs samma USB matning till samma DAC och vidare.

Det som slog mig var hur mycket klarare och detaljrikare musiken framstod på riktigt låg volym. Det var inget jag hade läst om eller bestämde mig att lyssna efter. Det bara slog mig. 

Det kan vara inbillning eller bero på något annat som jag inte kommit på, men slog mig gjorde det. 

Nu har jag bara hunnit lyssna några få timmar på apparaten och kommer inte kunna lyssna vidare på några dagar. 

Som jag är inne på i tråden om de riktigt små skillnaderna så intresserar sådana inte mig, jag intresserar mig för de stora förbättringar som jag hör utan att koncentrera mig. Det här tycks vara en sådan.   

Du spelar fortfarande Tidal utgår jag ifrån. StreamBox står nu i närheten av din M-scaler och matar denna via USB (antagligen en kortare kabel än den långa Supra du hade till lappyn)?

Kör du Tidal i mConnect eller hur gör du?

49 minutes ago, Strmbrg said:

Vad är mConnect? Tidal finns inbyggt i Pro-Jecten. Ja, en betydligt kortare kabel nu. 

Ah! 

mConnect är en "generisk" styrapp för UPnP/DLNA-enheter, med inbyggd klient för Tidal/Qobuz. 

Appen är utvecklad för att kontrollera de streamingplattformar som bygger på ConversDigitals lösning. Funkar rätt OK för att vara UPnP-baserat! :) 

3 hours ago, AlfaGTV said:

Ah! 

mConnect är en "generisk" styrapp för UPnP/DLNA-enheter, med inbyggd klient för Tidal/Qobuz. 

Appen är utvecklad för att kontrollera de streamingplattformar som bygger på ConversDigitals lösning. Funkar rätt OK för att vara UPnP-baserat! :) 

Oj... ja, det kanske är bra det där... Jag vill bara kunna ”spisa lite vax” med god ljudkvalitet och utan att doktorera på digitalteknik. :D

On 2020-07-26 at 17:23, Strmbrg said:

Jag vill bara kunna ”spisa lite vax” med god ljudkvalitet och utan att doktorera på digitalteknik. :D

Å andra sidan skulle du inte framstå som så originell som du gör om alla vore som du :)

11 hours ago, Strmbrg said:

På vad sätt är jag originell? 

:unsure:

"You're all individuals".

Det var ett försök till replik. Jag förstod inte heller, men om jag vore intresserad skulle jag inte svara så.

Jag inser nu att du egentligen inte hade någon frågeställning, utan enbart ville visa en ProJect-apparat.