Jump to content

De riktigt små skillnaderna...


Strmbrg

Recommended Posts

Om det krävs noggranna, tokkoncentrerade lyssningar fram och åter under närmast vetenskapligt genomförda testsessioner för att avgöra om skillnader alls föreligger - ja då menar åtminstone jag att det visar att den skillnad man försöker finna är högst oväsentlig. 
Åtminstone för den som primärt är intresserad av musiklyssnandet.
Den som är road av skillnadssökandet i sig, kan såklart ha en annan syn på detta.
Även den som primärt vill bevisa något för andra (skillnaden finns/finns inte) kan ha nytta av dessa noggranna tester. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Strmbrg said:

Om det krävs noggranna, tokkoncentrerade lyssningar fram och åter under närmast vetenskapligt genomförda testsessioner för att avgöra om skillnader alls föreligger - ja då menar åtminstone jag att det visar att den skillnad man försöker finna är högst oväsentlig. 
Åtminstone för den som primärt är intresserad av musiklyssnandet.
Den som är road av skillnadssökandet i sig, kan såklart ha en annan syn på detta.
Även den som primärt vill bevisa något för andra (skillnaden finns/finns inte) kan ha nytta av dessa noggranna tester. 

 

Gillar dina alltid lika intressanta filosofiska inslag  @Strmbrg. Jag fortsätter lite på det spåret. Filosofiska tankar är roligt att vrida och vänd på. En fråga kan ju bli varför vi lyssna på musik alls? Om vi gillar att lyssna, räcker en melodi, eller är det tempo, dynamik eller klanger som vi går igång på? Röster? Vad händer i våra kroppar när vi tar till oss musik. Vilken musikstil gillar vi och varför?

Det är intressanta tankar du tar upp och det är på en del av skalan. Jag tror viktiga ord i detta är upplevelse, intresse och förmåga.

Det är säkert som du tar upp det ibland för en del. Dock tror jag inte det är allmängiltigt. Det blir min poäng.

 

Säg att det fins en skala för den som har en musikanläggning och i ena änden så gillar man bara testandet och prylarna och i andra ändan spelar bara att man känner igen musiken en roll och man struntar i att man lyssnar på en kasettbandspelare med trasig diskant med bara en högtalare från 1977. Var man än befinner sig på denna skala tycker jag det är ok bara man är nöjd med där man är. De flesta befinner sig dock inte i ena änden av skalan.

 

Jag tror inte att det för alla är testandet i sig som är målet och att man primärt inte bryr sig om musiken. Utan vad det kan leda fram till i form av förståelse, förbättringar och prestanda i anläggningen för att få mer ut av musiken. 

Jag håller med om att enstaka förändringar i systemet kan ge små skillnader som beroende på vem man är värderas olika. Oväsentligt eller väsentligt. Dessutom tror jag förmågan att testa och uppleva skillnader varierar mycket. Därav blir det också olika tillvägagångssätt. Inom de flesta områden blir de som utmanar, testar och övar bättre och bättre och får bättre resultat. I allt från idrott, vinprovning, göra affärer, knyppla, åka till månen, spela musik eller trimma sin musikanläggning är det så. För vissa är det berikande att öka njutning, optimera och förbättra olika saker och för andra går det bra att bara åka med och trivas med det. Det viktiga är nog att man gör den resa som man blir glad av. 

Det skulle inte bli någon bra musikåtergivning som alla kan ta del av om inte vissa spände bågen och försökte lite extra. Vi har dem att tacka för mycket tycker jag.

 

Vad jag är rätt säker på i vår hobby är att det krävs många små detaljer i anläggningen som skall falla på plats för att den skall kunna presentera musiken på toppen av sin förmåga. 

Alltså, en detalj kan verka så liten att det är oväsentligt om man bara tittar på den enskilt, men samlar man ihop en handfull så blir det en större effekt.  Sällan ger tex en enstaka ny kabel en sådan effekt, men när man gått igenom hela kabelsystemet och byter tillbaka så blir det stora skillnader. Men man hade aldrig kommit dit, om man inte först gjort pilljobbet, testandet med små steg och skillnader. Gärna tillsammans med lite talang. Detta har jag hört i många olika anläggningar hos vänner. Senast nu i ett system med superfina prylar som inte presterat som det borde. Efter nytt rack , en ny tonarmskabel, lite småpill med akustik och högtalarplacering så var det nog för en effekt som gjorde systemet otroligt mycket bättre. I princip var det samma system. Har man förmåga att uppleva små skillnader och att kunna göra rätt val i en kedja av förändringar så blir det stor effekt som jag tror merparten med normal förmåga att uppleva musik upplever tydligt.

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

 

Det går inte att lita på några tester inom något område där skillnaden är mindre än noggrannheten i testet.
Eftersom den absoluta noggrannheten är ganska trubbig, så måste de verkliga skillnaderna vara ganska stora.

 

Däremot är den relativa noggrannheten ganska vass, dvs vi som tränar på att lyssna kan bli ganska bra på att höra skillnader när vi hör dem vid samma tillfälle.
Det jag tycker är svårt och lynnigt i det läget är att avgöra om man tycker det ena är bättre än det andra. Det tycker jag är bortkastat att försöka lura i sig själv. Men det kanske var det @Strmbrg menade.

 

Link to comment
Share on other sites

För egen del tycker jag intresset att lyssna för jämförande syfte varierar, likväl som förmåga att hitta skillnader. Det kanske ligger i sakens natur att man hittar skillnader om man letar tillräckligt...


Jag tycker det är svårare att identifiera skillnader när uppspelning sker hyfsat "hygieniskt" inom den digitala domänen än när man byter en analog komponent. Lite har jag nog lutat mig tillbaka, och konstaterat att både analogt och digitalt återges "tillräckligt bra" i egna anläggningar. Då kan man njuta av lite ny spännande musik hellre!

Tex Reb Fountain!

B88502F3-9111-45F0-A8A2-FD3C9854752A.jpeg.3979070f38c7066f2adac45b5966278e.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

Om man är väldigt tekniskt intresserad kan jag förstå att man vill testa och kanske vill förstå varför det låter som det gör eller inte. Inte minst för de som konstruerar och bygger själva. På senare år har jag helt varit fokuserad på att få det jag har att spela bra tillsammans i mitt rum. Att prylar låter annorlunda behöver inte innebära att det låter vare sig sämre eller bättre utan bara just annorlunda.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

För egen del tycker jag intresset att lyssna för jämförande syfte varierar, likväl som förmåga att hitta skillnader. Det kanske ligger i sakens natur att man hittar skillnader om man letar tillräckligt...


Jag tycker det är svårare att identifiera skillnader när uppspelning sker hyfsat "hygieniskt" inom den digitala domänen än när man byter en analog komponent. Lite har jag nog lutat mig tillbaka, och konstaterat att både analogt och digitalt återges "tillräckligt bra" i egna anläggningar. Då kan man njuta av lite ny spännande musik hellre!

Tex Reb Fountain!

B88502F3-9111-45F0-A8A2-FD3C9854752A.jpeg.3979070f38c7066f2adac45b5966278e.jpeg

 

Spännande artist och bra skiva 

Link to comment
Share on other sites

On ‎2020‎-‎07‎-‎26 at 10:35, calle_jr said:

Däremot är den relativa noggrannheten ganska vass, dvs vi som tränar på att lyssna kan bli ganska bra på att höra skillnader när vi hör dem vid samma tillfälle.
Det jag tycker är svårt och lynnigt i det läget är att avgöra om man tycker det ena är bättre än det andra.

 

Indelningen i relativa skillnader och absoluta sådana tycker jag är bra. Om vi antar att absolut skillnad är en förbättrad signal som ger ökad kvalitet och en relativ skillnad är en påvisbar skillnad vid växling mellan objekt och ofta med ett objekt som anses vara referens så har vi en grund att stå på vid diskussion av skillnader.

 

Relativ skillnad kan ge utslag på små avvikelser i framför allt frekvenskurvan och det är lätt att höra skillnaden men inte alls lika lätt att avgöra vilket som är rätt. Därför försöker många att ha en referens att förhålla sig till men det blir inte så mycket enklare egentligen, man kan höra att det skiljer sig från referensen men det är inte så lätt att avgöra vad som är bäst. På något vis kräver det en absolut referens som man vet är rätt. Jag använder själv jämförande test av den här typen bara när jag vill veta vad som skiljer två objekt åt men tycker inte att det säger i stort sett något om hur bra det ena eller andra är.

 

För att avgöra absolut skillnad och vad som är bäst så är det för mig bara helt subjektiv bedömning under längre tid som ger vettiga svar och jag är väl medveten om att dessa svar bara gäller för mig med de betingelserna som gäller hos mig. Jag känner inget större behov av att övertyga andra om att jag har rätt i någon generell mening men tycker ändå att det är intressant att delge mina erfarenheter precis som det är intressant för mig att läsa om andras erfarenheter och till en början ger det oftast inte så mycket men efter ett tag så går det att få lite känsla för hur andra personer uppfattar ljud i mer absoluta termer och då är deras delade erfarenheter värda mer än de flesta andra metoder för bedömning av hur det låter.

 

Oavsett om det gäller egna erfarenheter eller förståelse av andras är det en lärprocess som är ganska omfattande och det är svårt att komma runt att uppbyggnad av erfarenhet är tidskrävande.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MatsT said:

det är svårt att komma runt att uppbyggnad av erfarenhet är tidskrävande.

Precis.

Ett annat exempel är att man jämför två saker och kommer fram till att skillnaden inte är så stor ... tills man ändrar en annan sak i signalkedjan.

Det händer typiskt när vi förringar vikten av matchning, dvs att jämföra två saker som tex inte har samma elektriska egenskaper.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...