Jump to content

Strmbrg, kanske mer av en filosoferande och reflekterande blogg framöver...


Strmbrg

Recommended Posts

Dipolen är mer riktad mot sidovägg än mot bakvägg. Syftet är att åstadkomma varierande avstånd mellan membran och reflekterande väggytor. (Rummets smalhet avgör också.) Syftet med det i sin tur, är att undvika att bara några få enskilda våglängder (frekvenser) förstärks och några få andra försvagas. Det blir rimligtvis en betydligt jämnare tonkurva på detta sätt än om ”allt” reflekteras på ett och samma ställe.

Dessutom så innebär denna vinkel sett från lyssningsplats att diskantbandet hamnar lite längre från höronen än vad resten gör. Det, i sin tur, är vad som rekommenderas av tillverkaren för att få alltsammans att spela fasriktigt. 

Yttermera så innebär förmodligen sidoväggs-studsen att bakåtljudet sprids hyfsat väl både beträffande ankomstvinkel och tid i anländandet till lyssningsplatsen.

Den cylindriska lampan är främst en visuellt tilltalande lösning sett från lyssningsplats, men dess utformning kan möjligen dessutom rendera i en viss diffusion av de våglängder (frekvenser) som ligger inom cylinderdiameterns påverkansområde. 

 

AC34D996-B454-43C1-899A-31F75D1D3264.jpeg

 

BE2C4F23-55BA-4391-BA78-18AC3EEC59EA.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Hm, då det verkar ganska svårt att komma över en anständig Accuphase kontrollförstärkare begagnad inom Europa och till vettigt pris, så blev det nyss en beställning på ett nytillverkat.

De vertikala korten utgör den speciella volymkontrollenheten.

Man kan förvisso ju roa sig med att undra varför man skaffar en dylik apparat när man enbart har en signalkälla och dessutom redan en Chord Hugo TT2 med ett inbyggt försteg.

😆

 

9D664830-9FFB-4FA0-8CC3-A6B45391C0D6.jpeg

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Strmbrg said:

Man kan förvisso ju roa sig med att undra varför man skaffar en dylik apparat

 

Vill man ha en så vill man. :smile:

 

Det är nog många som vill ha en sådan. Nästa steg blir kanske att utöka antalet signalkällor?

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Strmbrg said:

Man kan förvisso ju roa sig med att undra varför man skaffar en dylik apparat när man enbart har en signalkälla och dessutom redan en Chord Hugo TT2 med ett inbyggt försteg.

Man ska inte underskatta betydelsen av ett "riktigt" försteg:thumbsup:. Jag har i alla fall aldrig fått ljudåtergivningen med slutsteg att låta lika bra utan en bra förförstärkare.

Link to comment
Share on other sites

Förstegsdelen i Chord Hugo TT2 skall ju vara rätt bra.

Det som - särskilt numera med sviktande hifimarknad och tilltagande näthandel - är rådande, är att det är stört omöjligt att enkelt komma över och låna hem prylar man är nyfiken på.

Det som listas på handlares hemsidor är till mycket stor del beställningsvaror. Även handlare som saknar butik listar betydligt fler prylar än de har hemma.

Etter värre blir det ju om man vill undersöka någon riktigt kostbar pryl innan köp. Och den önskan ökar rimligen i proportion till prylpriset...

I Accuphases fall så handlar det ofta om att prylen måste beställas från fabriken, med månaders ledtid. Att för en handlare aktivera hela den proceduren för att någon bara vill "provlyssna runt lite" är självklart orimligt. Så, förklaringar till problemen saknas inte, så det är bara att beställa utan provlyssning och binda sig, om man vill ha vissa saker.

🙃

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, LPL said:

Jag har i alla fall aldrig fått ljudåtergivningen med slutsteg att låta lika bra utan en bra förförstärkare.

Det sägs ibland att det är i försteget man sätter tonen och håller brus och andra eventuella störningar i schack i en spänningsmiljö. Det är där den största förstärkningen sker. Slutstegets uppgift är ”bara” att behålla tonen men sätta till ström så att högtalarkonerna kommer i rörelse. 
 

Om jag stod i situationen och måste prioritera så hade jag lagt störst vikt på försteg och riaa för att säkerställa en bra tonkvalitet och först därefter ett slutsteg där det viktigaste är att den få liv i högtalarna.  

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Bebop said:

Det sägs ibland att det är i försteget man sätter tonen och håller brus och andra eventuella störningar i schack i en spänningsmiljö. Det är där den största förstärkningen sker. Slutstegets uppgift är ”bara” att behålla tonen men sätta till ström så att högtalarkonerna kommer i rörelse. 
 

Om jag stod i situationen och måste prioritera så hade jag lagt störst vikt på försteg och riaa för att säkerställa en bra tonkvalitet och först därefter ett slutsteg där det viktigaste är att den få liv i högtalarna.  

 

Jag håller med. Försteget gör en stor del av karaktären, men slutstegen gör så klart också en del av det. Med just Maggisar så kan valet av slutsteg vara viktigare än hos andra högtalare är min erfarenhet. 

Som du skriver...  försteget gör mycket av karaktären i ljudbilden, klangen och perspektiv. Slutstegen påverkar mest hur kraft, transienter och dynamik hanteras och är en mycket viktig matchnings fråga för hur högtalaren kan släppa loss. För egen del blev det tydligare när rullbandspelaren kom in i mitt system och dynamikförmågan ökade från signalkällan. 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Strmbrg said:

Jag vill förvisso undvika karaktär så mycket det går

Are you sure...? Jag är inte så säker på det. Jag har hört band (The Weavers) som är omastrade utan några som helst handpåläggning. Det låter inte alls bra. Det är ju först vid färdigmixning och mastring som man lägger in komprimering och tonalitet i ”förstegsmiljö”. Alla inspelningar komprimeras mer eller mindre vid mastring. Men även om det lämnar mastringsmiljön i ”perfekt” skick så tillförs musiken artifakter senare i kedjan i form av påverkan av jordpotentialer, magnetfält, brustillskott och liknande. Ett av förstegens uppgifter är att fixa detta, att ta bort negativ karaktär s a s. Samtidigt färgas naturligtvis signalen av förstegets egen karaktär. Olika försteg låter olika. 
 

Jag är ganska säker på att Accuphase signatur är av högsta karat. Det är dock ingen garanti att du gillar det. Det du kallar klarhet kan i själva verket vara en färgning som du tycker om. Det behöver inte vara likvärdigt med andra luddiga begrep som t ex musikalitet och neutralitet. Vi vet inte hur det lät i studion eller i kontrollrummet och vi har inte susning om vilka parametrar som mixnings- och mastringsingenjörer skruvade på eller varför och med vilka mål. Inte heller vilka förstärkare och högtalare de använde. Och oavsett vilka dessa var så behöver de inte överensstämma med vår bild över hur det skall låta. Det vi hör och bedömmer är ju också beroende på albumets ljudkvalitet. Skit in, skit ut.

 

Våra ideal är personliga och skapas mellan vår öron. Det som är klart för dig kan andra upplevas som ettrigt eller avsaknad av värme. Det de flesta ändå kan höra skillnad på är tonbalans, upplösning, renhet (avsaknad av sibilanter) och dynamik. Det kan bero på högtalare, rum, uppställning, elektronik i kedjan eller hur allt samverkar. Personligen tror jag ändå att det finns en del grundläggande krav för att kunna få ut max kvalitet. Ett bra försteg är ett av de kraven. Accuphase gör bra försteg. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Strmbrg said:

Jag vill förvisso undvika karaktär så mycket det går, och hoppas att det endast är klarheten som gynnas av den nu beställda apparaten.   

🙂

 

Undvika karaktär? Vad är det?  Det finns alltid. Välj den den karaktär du gillar istället är mitt råd. Tex den karaktär du kallar klarhet. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

 

Undvika karaktär? Vad är det?  Det finns alltid. Välj den den karaktär du gillar istället är mitt råd. Tex den karaktär du kallar klarhet. 

Okay då. 😊 Men som jag ser på saken så är klarhet snarare brist på karaktär, dvs karaktärslöst ljud, dvs att apparaturen tillför minimalt med otyg.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Are you sure...? Jag är inte så säker på det. Jag har hört band (The Weavers) som är omastrade utan några som helst handpåläggning. Det låter inte alls bra. Det är ju först vid färdigmixning och mastring som man lägger in komprimering och tonalitet i ”förstegsmiljö”. Alla inspelningar komprimeras mer eller mindre vid mastring. Men även om det lämnar mastringsmiljön i ”perfekt” skick så tillförs musiken artifakter senare i kedjan i form av påverkan av jordpotentialer, magnetfält, brustillskott och liknande. Ett av förstegens uppgifter är att fixa detta, att ta bort negativ karaktär s a s. Samtidigt färgas naturligtvis signalen av förstegets egen karaktär. Olika försteg låter olika. 
 

Jag är ganska säker på att Accuphase signatur är av högsta karat. Det är dock ingen garanti att du gillar det. Det du kallar klarhet kan i själva verket vara en färgning som du tycker om. Det behöver inte vara likvärdigt med andra luddiga begrep som t ex musikalitet och neutralitet. Vi vet inte hur det lät i studion eller i kontrollrummet och vi har inte susning om vilka parametrar som mixnings- och mastringsingenjörer skruvade på eller varför och med vilka mål. Inte heller vilka förstärkare och högtalare de använde. Och oavsett vilka dessa var så behöver de inte överensstämma med vår bild över hur det skall låta. Det vi hör och bedömmer är ju också beroende på albumets ljudkvalitet. Skit in, skit ut.

 

Våra ideal är personliga och skapas mellan vår öron. Det som är klart för dig kan andra upplevas som ettrigt eller avsaknad av värme. Det de flesta ändå kan höra skillnad på är tonbalans, upplösning, renhet (avsaknad av sibilanter) och dynamik. Det kan bero på högtalare, rum, uppställning, elektronik i kedjan eller hur allt samverkar. Personligen tror jag ändå att det finns en del grundläggande krav för att kunna få ut max kvalitet. Ett bra försteg är ett av de kraven. Accuphase gör bra försteg. 

Men, hur tänker du dig att ett försteg kan "fixa" bort "negativ karaktär"? Dvs - om jag förstår dig rätt - karaktär som redan finns där. Hur skall försteget förstå vad i signalen som det får sig tillsänt som skall "fixas"?

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Strmbrg said:

Men, hur tänker du dig att ett försteg kan "fixa" bort "negativ karaktär"? Dvs - om jag förstår dig rätt - karaktär som redan finns där. Hur skall försteget förstå vad i signalen som det får sig tillsänt som skall "fixas"?

Karaktär hit och dit... Tänkt dig förförstärkaren som navet i anläggningen. Det uppenbara är att det finns en volymkontroll och kanalväljare, ibland andra mer eller mindre onödiga funktioner:grinsmilingeyes:

 

Justera volymen går numera att göra i de flesta digitala källorna, men dessa har sällan förmågan att ”driva” kablarna och impedansen i slutstegen på samma sätt som en dedikerad förförstärkare. Det brukar i varierande skala yttra sig i till exempel en hoptryckt ljudbild, färgat, platt ljud, mindre dynamik i jämförelse. Sedan finns nog hela skalan där vissa källor är bättre än dåliga förförstärkare, men vanligtvis vinner man en hel del på att använda en vettig förförstärkare.

 

Du får göra lite A och B tester med och utan försteg:grin:

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, LPL said:

Karaktär hit och dit... Tänkt dig förförstärkaren som navet i anläggningen. Det uppenbara är att det finns en volymkontroll och kanalväljare, ibland andra mer eller mindre onödiga funktioner:grinsmilingeyes:

 

Justera volymen går numera att göra i de flesta digitala källorna, men dessa har sällan förmågan att ”driva” kablarna och impedansen i slutstegen på samma sätt som en dedikerad förförstärkare. Det brukar i varierande skala yttra sig i till exempel en hoptryckt ljudbild, färgat, platt ljud, mindre dynamik i jämförelse. Sedan finns nog hela skalan där vissa källor är bättre än dåliga förförstärkare, men vanligtvis vinner man en hel del på att använda en vettig förförstärkare.

 

Du får göra lite A och B tester med och utan försteg:grin:

Oj! Ja, jag är ju inte någon stor jämförare direkt.

Det som lockar mig med dessa försteg är den unika volymkontrollhanteringen, vilken tydligen skall ge en klarhet i hästväg...

 

How AAVA works

How AAVA works AAVA operates by feeding the music signal to a V-I (voltage - current) converting amplifier where it is weighted in 16 steps [1/2, 1/4, ..., 1/32,768, 1/65,536]. The 16 current steps are turned on or off by 16 current switches, and the combination of switch settings determines the overall volume. The switching operation is controlled by a CPU according to the position of the volume control knob. The combined signal current forms a variable gain circuit that adjusts the volume. Finally, the combined current is converted back into a music signal voltage by an I-V (current - voltage) converter.

Volume control resolution

AAVA adjusts the listening volume by means of 16 weighted V-I converter amplifiers which are controlled by 16 current switches. The number of possible volume steps set by the combination of these converter amplifiers is 2 to the power of 16 = 65,536.

AAVA maintains high S/N ratio and uniform frequency response

With conventional volume controls, the impedance increases significantly at settings that correspond to normal listening levels, thereby leading to increased noise. Because AAVA does not introduce any change in impedance, there is no deterioration of S/N ratio or alteration of frequency response. Changing the volume with AAVA does not mean introducing noise or otherwise degrading the sound quality of the amplifier.

No more left/right tracking differences or crosstalk

Because AAVA is an electronic circuit employing only fixed-value resistors, there is virtually no left/right tracking error also at low volume levels. Since channels can be kept separate, crosstalk also does not present a problem.

Simple circuit configuration

AAVA unifies the amplifier and volume control functions, resulting in a circuit that is electrically very simple. Long-term reliability is excellent, with performance and sound quality that will remain unchanged also after prolonged use.

AAVA means analog processing

The AAVA circuit converts the music signal from a voltage into a current, with the entire process being carried out in the analog domain. 

Same operation feel as a conventional high-quality volume control

The volume control knob position is detected by a dedicated CPU which in turn selects the current switches for AAVA operation. Operating the knob therefore feels exactly the same as with a conventional control, and as before, operation via a remote commander is also possible.。

Attenuator and balance control also implemented by AAVA

The functions of the attenuator and the left/right balance control are covered by the AAVA circuit as well, eliminating the need for additional circuit stages. Keeping the configuration simple helps to maintain sonic purity.

 

Källa: Accuphase.com

 

 

 

 

 

A8449A78-8BF1-4AB8-B79A-6F1E09BB0413.gif

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, Strmbrg said:

dvs att apparaturen tillför minimalt med otyg.

 

 

Jag vet inte säkert men jag tror jag vet vad du menar och vart du är på väg i denna diskussion. Kan det vara att du jagar ett ljud som i en objektiv mening är korrekt och likt inspelningen och att den presenterar musiken naket utan känslan av att något är i vägen. 

Det är där jag börjar tycka att det blir riktigt svårt. 

Du skriver "otyg".. i så fall vad är det och jämfört med vad? Om du utgår från din smak blir det lättare, men något otyg som kan kallas otyg i en objektiv mening är nog inte möjligt att hitta i seriöst byggda förstärkare vilka det är vi pratar om här.

Alla får hitta sitt ljudideal och trimma anläggningen åt det hållet. 

 

Allt i anläggningen påverkar signalen. Ström, akustik, kablar, fötter, signalkällor förstärkare och inte minst högtalare och dess placering, var din sweet spot är, material i väggar etc etc. 

Det finns inga lyssningsrum som är lika eller standardiserade för att trimma utrustning eller testa den under utveckling. Alla har olika rum och olika konstruktionsideer. Alla produkter kommer bli olika och det finns inget entydigt recept för det du beskriver att du vill uppnå.  Alla system kommer att ha olika förmågor och de låter dessutom olika i olika rum. En produkt som du kanske tycker låter som du vill i ett system och i ett rum kan låta annorlunda under andra omständigheter. Det är bra att vara medveten om det. Om du har ett vältrimmat system och byter till något med annan karaktär får man i princip börja om med tex högtalarplacering för att optimera efter den nya ljudkaraktären även om det skulle vara en karaktär du skulle kalla "klar" eller "utan karaktär". Det är ju faktiskt en karaktär det också. Det kommer påverka akustik och övriga produkter i anläggningen och slutligen upplevelsen av musiken vare sig du vill det eller inte. 

 

Mitt råd är att sluta leta efter produkter som inte påverkar ljudet. Dessa finns inte. Alla påverkar ljudet och upplevelsen olika. Så försök istället hitta en produkt som påverkar ljudetet på ett sätt som du gillar. Så klart kan detta resonemang få rundgång och det kanske blir samma sak till slut men ambitionen att hitta produkter som påverkar ljudet så man gillar det har bättre förmåga att ge en bra musikåtergivning än om man letar produkter som saknar förmåga att påverka ljudet. 

Vi vill ju att de skall påverka ljudet. 

 

Link to comment
Share on other sites

Okay, jag hoppas att jag förstår. Själv lyssnar jag ju bara på "akustisk musik" och det enda jag egentligen "jämför" är hur det låter i förhållande till min inre referens av hur äkta det låter. Småflummigt kanske, men så funkar jag. 

Jämför jag produkter så jämför jag inte dessas olika karaktärer, utan försöker bedöma hur LITE karaktär de har, dvs hur äkta det tycks mig låta.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Strmbrg said:

Men, hur tänker du dig att ett försteg kan "fixa" bort "negativ karaktär"?

@LPL beskriver väl hur jag tänker. Men jag kan förtydliga genom istället säga att ett bra försteg som man faller för inte lägger till någon negativ karaktär vilket kan bli fallet om med de exempel @LPL nämner. I kontrollrummen lägger man till den färg de menar ger bäst ljud och som hoppas köparna skall gilla. Det kan du ändra något med tonkontroller på Accuphasen eller att helt enkelt köpa något annat, fixa rummet eller vad det nu kan vara. Men om vi utgår ifrån en ”perfekt” inspelning så skall ju försteget plocka fram alla godsakerna eller snarare plocka bort det som inte hör dit typ störningar, brus och annat som annars förstärks i slutsteget. Inte minst skall steget skicka ut signalen i rätt impedansnivå som passar slutsteget. Det är ett av skälen att jag inte blandar tillverkare mellan för- och slutsteg. Rimligen har t ex Accuphase kläm på vad slutsteget mår bäst av för att få en bra synergi mellan stegen så som Accuphase tänkt sig.

 

Rent allmänt tycker jag det finns en övertro på vad elektronik kan bidra med som en enskild fågel Fenix ur sin box. Jag har träffat ”förtvivlade” hifi-vänner som bytt förstärkare för att de inte tycker sig haft bra bas eller sämre ljudbild än vad de hört hos andra när den bästa medicinen varit att ändra positionen på högtalarna och lyssningspositionen. Själv kom jag till en liknande situation. Hindret jag hade var akustiken. När jag fick det fixat släpptes potentialen jag saknat fram. Hos andra kan det var något annat som krävs, t ex ett bättre försteg eller slutsteg. Jag liknar det vid buskage. Om man vill fri sikt måste de buskar som skymmer undanröjas, inte de andra. Det hjälper inte med bättre glasögon.  

Det handlar om helheter, som @Apexorca är inne på. Jag säger också att allt påverkar men hur mycket och vad som påverkar mest är svårare att säga i det enskilda fallet. Om det finns svagheter eller var de finns är lite av resan. Jag läser en del hifi-press och får uppslag där liksom här på forumet, av hemma-hos möten och liknande. Om man inte är intresserad av att prova, jämföra eller läsa på blir det ju lite knepigare att nå fram.

 

Om du lyssnar på akustisk eller elektrisk musik, jazz, klassiskt eller soul, nytt eller gammalt är ju egalt. Oavsett vilket skall det ju tilltala. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om jag missat något men jag skriver så som jag funderar efter gårdagens inlägg, kanske t o m upprepar jag mig eller att det jag skriver är omnämnt tidigare etc. Så ta detta för det som det är och att det är i all välmening jag gör detta inlägg. Jag vet att ord i text kan tolkas olika av oss och en hemma-hos hade säkerligen gjort det hela klart enklare och inga missförstånd skulle uppstå.

 

@Strmbrg - klart att du jämför, för annars skulle du inte ha egna tankar om att hitta ditt ljudideal/vill att det ska låta, eller?

Så jag undrar vad du har haft emot tidigare utrustning du ägt? Något måste det ha varit eftersom du söker nytt eller ”bättre annorlunda". Du kanske t o m skulle kunna berätta om hur du upplevt tidigare elektronik i ditt rum och genom dina öron? därefter kunna få olika svar från oss andra som läser här för att försöka förstå vart du vill nå, inte bara ana och tro.

 

Angående försteg så tycker jag att det är navet i anläggningen precis som beskrivet av bl a  @Bebop och @Apexorca ovan.

Har själv testat synergieffekter av att ha samma märke för- och slutsteg, haft olika för att försöka tweaka till ljudet i den riktning jag önskat, resultaten har fallit väl ut i båda uppställningarna även om jag idag ”nog” anser att synergieffekter av att ha för- och slutsteg i samma märke/serie är det som har vunnit i längden och därför gjorde jag ett sådant byte senast och är tok-nöjd. Detta kan säkert diskuteras i all oändlighet men till syvende och sist så är det ens egna referenser som talar om vad man tycker är mest riktigt.

 

Om du skulle fråga mig om hur jag t ex uppfattar Accuphase så skulle jag nog säga rent generellt att - Har själv alltid gillat Accuphase och i mina öron dess lite rundare och lite mer åt laid back men med ett detaljrikt (upplöst) ljud som aldrig låtit fel i mina öron, ett ljud som är likt byggkvaliteten m a o stabilt, rent, snyggt och tilltalande t o m för ögonen. Typ så! 

 

Vet inte om detta gav något men kände att jag skulle behöva veta lite mer för att förstå och eventuellt kunna komma vara behjälplig med råd och tips, bara så!

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Strmbrg said:

Jämför jag produkter så jämför jag inte dessas olika karaktärer, utan försöker bedöma hur LITE karaktär de har, dvs hur äkta det tycks mig låta.

 

Jag gör också så och det går inte att höra en snutt musik och sedan avgöra detta utan det tar lite tid. Det som händer om man hittar en byggsten som lägger till mycket lite "egenljud" som jag brukar kalla det är att det blir väldigt tydlig skillnad mellan olika inspelningar och deras karaktär. Egenljudet brukar lägga sig som ett filter över ljudupplevelsen och begreppet "klarhet" tycker jag också är rätt bra för det fallet när låg grad av egenljud finns.

 

Bortsett från detta ska man förstås försöka se till att de olika delarna i ett system jobbar bra ihop, dvs att en rimlig matchning av nivåer, impedanser och konstruktionsprinciper gäller.

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, byZan said:

synergieffekter av att ha för- och slutsteg i samma märke/serie är det som har vunnit i längden och därför gjorde jag ett sådant byte senast och är tok-nöjd.

För att inte missförstås så går det naturligtvis utmärkt att blanda märken men det är en större utmaning. Min erfarenhet är att om man gillar ett försteg så brukar den effekten bestå med samma märkes slutsteg eller t o m förstärkas. Ett exempel på en annan erfarenhet är Shindos försteg Monbrisson.

 

84F8CDE8-53E5-4914-8BCA-0AC5491BD38D.jpeg

 

Det är det bästa försteg jag hört tillsammans med VTL’s slutsteg. Jag tyckte helt enkelt att det var för dyrt och stannade vid VTL’s egna dåvarande TL 5.5. Det var bra det också men Shindo stack ut än mer.

 

20551524-4F87-4E3A-A82B-409CB95083E7.jpeg

 

En annan favorit både då och nu är Lamms hybridslutsteg. Men där funkar inte Shindo alls pga felaktig impedansanpassning. Däremot funkar VTL bra. 
 

Kraven att testa om man blandar olika tillverkare ökar om man blandar så att man inte schabblar bort det man uppnått med försteget. Om man börjar med att välja slutsteg och sedan skall skaffa försteg från annan tillverkare så blir den än viktigare eftersom ljudsignaturen normalt påverkas mer av försteget än av slutsteget även om impedanserna matchar varandra.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

För att inte missförstås så går det naturligtvis utmärkt att blanda märken

Absolut, har som sagt gjort det också och varit nöjd med dessa ”hopkok” men rent generellt menar jag eller tycker jag att synergieffekter av att hålla sig till ett märke är lättare att hitta (slippa sitta och analysera) och bara njuta av musik från det man gillar i elektronikväg. Men att det går att kombinera ihop något än bättre tvivlar jag inte på och det är upp till var och en att försöka, har hört massor av olika kombon som låtit fantastiskt och som jag också skulle kunna tänka mig att leva med om de spelat lika bra i mitt rum?

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

För egen del så är jag aningens tveksam till att enskilda märken nödvändigtvis besitter egna karaktärer, som mer eller mindre påtagligt går igenom hela märkets produktutbud. Jag får självklart reservera mig härvid, eftersom min lyssningserfarenhet av olika märken både är ringa, svårsammanfattad och såvitt jag begriper är miltals bakom många andras samlade erfarenheter.

 

Nå, som jag nog yrat om förr så handlar mitt klarhetsfokus om att hitta apparater som färgar såpas lite att färgningen inte distraherar min illusion av verklighetsnära musik. Det vill säga, att mixa och matcha i syfte att antingen kompensera en egenhet i en apparat med en "motsatt" egenhet i en annan apparat i syfte att få ett neutralt ljudande slutresultat eller att mixa och matcha i syfte att ernå ett visst föredraget "sound", det är inte min agenda.

 

Och att jämföra apparater med fokus på skillnadsanalys, känns inte heller det så intressant. Det vill säga, skillnaderna i sig är inte intressanta. Det intressanta är hur lite resultatet avviker från vad som krävs för en odistraherad musiklyssning.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Strmbrg said:

För egen del så är jag aningens tveksam till att enskilda märken nödvändigtvis besitter egna, karaktärer som mer eller mindre påtagligt går igenom hela märkets produktutbud.

 

Skulle man inte kunna tänka sig att det snarare är troligt att ett företags produkter har ett viss typ av sound? Denna "signatur" är iu ändå en del av deras varumärke. Köper jag en BMW så förväntar jag ju mig att den ska ge mig de egenskaper som jag förknippar med en BMW. Bara en tanke....

Link to comment
Share on other sites

Jag utesluter inte att det är så. För egen del så tror jag inte att jag är så uppmärksam på "märkessound", men visst. Jag lyssnar mer efter hur klart och realistiskt det låter (tänk akustisk musik nu annars faller det såklart platt att göra så). Låter det inte klart och realistiskt så viftar jag bort det och letar vidare och lägger inte "soundet" på minnet.

Därför har jag lite svårt att sätta mig in i märkessoundidén rent konkret.

Apropå BMW så hade jag en 318D som tjänstebil för en fem år sedan. Alla moderna bilar med sina elektriska styrservon är uppenbarligen mer eller mindre simmiga i styrningen. Den här var extrem utifrån mina krav och förväntningar. Man fick parera hela tiden annars for bilen ur kurs. Naturligtvis inte alls så att den ständigt var på väg i diket. Men så fort jag tog blicken från vägen för att pilla på displayen eller något reglage så tappade jag kursen. En inexakt och överkänslig konstruktion. Jag har nämnt detta för andra men de förstår inte vad jag pratar om. BMW är ju en riktig vägbil ju! På något vis så kan en föreställning om något göra både att man blir besviken och att man blir förblindad. (Samma simmighet oavsett sommar- eller vinterhjul. Verkstaden sa att allt var okay.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...