Jump to content

Dan D'Agostino...


Kilgore

Recommended Posts

Om det yttre (för jag har inte hört dom än): Designen är speciell, jag tror den är lite inspirerad av Art Deco, men det skulle lika gärna kunna vara en del av en ubåt som har ryckts ut (eller vill se ut så). Lite teatralisk som jag ser det. Det är ju inget som smälter in i väggtapeten direkt. Det är en formgivning som tar plats, och som vill säga något om ägaren. En manlig brosch så att säga.

Motsatsen designmässigt är Soulutions förstärkare och Audionets vetenskapsserie. Där spelar man på en storstadsmedelklass som vill vara "understated" och måttfull. Kvalitén finns där men ska inte synas. Man bara vet om den. Om man förstår att läsa är man inne i klubben. Vilket är mest fåfängt?

En icke-audiofil kommer att uppmärksamma Agostino direkt, men knappast Soulution-lådan. Vilken har då fått designpris? Soulution.

Vilken skulle jag ge designpris? Stillpoints för sin funktionalistiska "brutalism". En riktig tekniker-produkt, nästan helt utan design. Men ändå med en säregen form. Soundkaos högtalare har också fin design.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, DrKlang said:

Designen är speciell, jag tror den är lite inspirerad av Art Deco, men det skulle lika gärna kunna vara en del av en ubåt som har ryckts ut (eller vill se ut så).

 

I de flesta intervjuer så säger Dan att han inspirerades av klockor när han designade de första Momentum produkterna.

 

"Dan draws inspiration from Swiss watchmakers, modeling his amplifier meters off of Breguet and Tourbillon watch faces."

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, octavia rs said:

"Dan draws inspiration from Swiss watchmakers, modeling his amplifier meters off of Breguet and Tourbillon watch faces."

Det stämmer nog, visaren liknar väldigt mycket Brequet.  Designen har flera (för förstärkare) ovanliga delar. Jag tror också han tittat på Chords senaste skapelser, jag tänker på den dominerande visaren med sned placering. Stykjärnsdesignen av lådan med pyshål vill ånga av styrka och kraft, vilket passar för förstärkare.

Att jag nämner Art Deco beror på att designen är väldigt mycket en dekoration i det här fallet, med ett försök till elegans och ett formspråk som tillhör den tiden. Jag gillar faktiskt Art Deco. Senast jag köpte en taklampa var det en Art Deco lampa från 20-30-talet.

Jag tror DAgostinos design blir stilbildande även om han inte var först med dessa ideer. Hans design är så tydlig att den kommer att få efterföljare.

När det gäller moderna förstärkare föredrar jag själv Soulutions och Schiits design (m.fl.), där Soulution är klassledande.

Link to comment
Share on other sites

Jag har undrat i många år varför Dan d'Agostino's prylar inte synts oftare i Sverige. Jag har hört dem en massa gånger i München. Alltid har de låtit bra, vad än som koplats till dem och oavsett rum. Det är ett bra betyg tänker jag.

För mig står dessa prylar för grym realism i musikåtergivningen. De presterar kanske det mest otvungna ljud man kan tänka sig och kraften, transientsnabbheten och musikaliteten är det nog inte många som slår. Gillar man att lyssna på allt från den mest bombastiska klassiska musiken eller mer modernt Daft Panks - Random access memories till skiraste kvinnoröst acapella, eller små fina instrument med nerv så klarar denna elektronik det. Det är inte elektronik som passar till ditt eller datt, det passar till all musik och i ett brett utbud av olika system.  

OM jag skulle välja så kostsamma prylar för att optimera min elektronik skulle det kunna bli försteg och slutsteg/monoblock från Danne.

Jag är nog gammaldags på det viset, men jag tror generellt att monoblock är bästa lösningen för slutsteg.

 

Det är jättekul tycker jag att de visas upp nu så folk kan för höra dem. Visst kostar det mer pengar än mycket annat, men de är också unikt duktiga på att spela musik. 

 

Angående Dannes design. Jag har också hört att det är inspirerat av klockdesign. Att det är unik design för HiFi-prylar är helt klart. Det ser för det mesta mycket exklusivt ut. Designen blir en tydlig del av märket. Till skillnad från några märken i samma härad prismässigt som är så neutrala i designen att det nästan blir tråkigt. Det är säkert meningen. Men jag tror de tappar på de, hela märket blir neutralt, medan alla ser Dannes prylar med en gång både om du gillar designen eller inte.

 

 

Jag tycker det är något coolt med dem på samma vis som med McIntosh men kanske lite over the topp. Dock verkligen inget som skulle hindra mig av den anledningen. 

Det är i min värld bland det bästa, men det är alltid svårt att värdera det. De är sjukt bra i vart vall.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Undrar varför RIAA:t inte har analoga mätare istället för digitala displayer, om man nu ska klaga på designen?

För 400k så borde det vara en baggis att integrera någon/ några mätare så det blev lite harmoni i designen...som det ser ut nu så är en apparat lite skönt "gammaldags" till designen, medan den andra mest ser ut som en mishmash av hypermodern och nostalgisk.

Var och en för sig är supersnygga, men tillsammans?:39:

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Amatören said:

Undrar varför RIAA:t inte har analoga mätare istället för digitala displayer, om man nu ska klaga på designen?

För 400k så borde det vara en baggis att integrera någon/ några mätare så det blev lite harmoni i designen...som det ser ut nu så är en apparat lite skönt "gammaldags" till designen, medan den andra mest ser ut som en mishmash av hypermodern och nostalgisk.

Var och en för sig är supersnygga, men tillsammans?:39:

 

Kan verkligen hålla med, RIAAt ÄR snyggt för sig. . . men ihop med det andra ser det väldigt udda ut med sin annorlunda bredd och framförallt det faktum att övriga enheter har runda analoga mätare med ett grönaktigt ljust. . RIAAt har rektangulära med röda digitala siffror?!?

 

Ingen av dom andra enheterna har nått rött. . eller rektangulärt

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att de passar perfekt ihop! Riaat ser ju precis ut som en minivariant av den integrerade, minus volymratten och den analoga mätaren. De röda siffrorna har samma röda färg som phono-ingångsväljaren på förstärkaren, hur snyggt som helst. Smaken är som baken.. Sen kan man ju alltid testa med att trycka på knappen för fasvändning, då blir det rött sken i den analoga mätaren istället för grönt.. Iaf på min progression. ;)

Link to comment
Share on other sites

On 2020-07-08 at 11:59, thli72 said:

Skulle vara kul att veta varför Dan gör sakerna i olika bredder, ser lite udda ut.. . och nått som känns rätt ovanligt inom samma serie

 

Det är samma med försteget och S250 slutsteget

 

tänkte det samma - men... 

 

Om nu t.eks Relentless skulle sätte storlek, så skulle det blive et reelt system med 2 monotrin + 1 pre-amp + 1 Riaa i Relentless storlek... :-) :-)

 

631904f68ab7e0588f4bc211c6564d21.jpg

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, cc61231 said:

Om nu t.eks Relentless skulle sätte storlek, så skulle det blive et reelt system med 2 monotrin + 1 pre-amp + 1 Riaa i Relentless storlek... :-) :-)

 

Jag har för mig jag läst att de ska komma både förförstärkare och phonoförstärkare i Relentless serien. En del av HD uppgraderingen till Momentum förförstärkaren ska kommit till under utvecklingen av Relentless förförstärkaren. 

De lär ju dock inte ha samma storlek som Relentless slutsteget :)

 

"I was listening to the Relentless amps at home, and I wanted to see the dynamics," Dan D'Agostino explained during a Skype screen-to-screener in which he touched upon his company's three model ranges: Progression, Momentum, and the top-of-the-line Relentless. "I was trying to get the kind of dynamic contrast and extra layer of detail from a preamp that I get from the Relentless amplifier. The original Momentum preamp was doing an awesome job, but I decided to try putting part of the Relentless preamp (footnote 2) circuit that I was working on into the Momentum preamp. Once I heard a huge improvement, I started to try to fit all the Relentless stuff I could inside the Momentum preamp. That led to the HD version. It's a monster that swings over 40 volts at the output, and has tremendous dynamic range and extraordinary fine grain detail at both low and high levels. It's not a Relentless preamp, which is much more elaborate and will cost much more, but it has some of the same circuitry and ability to reproduce the leading edge of notes and musical passages."

Edited by octavia rs
Hittade texten där det står att de ska komma mer prylar i Relentless serien.
Link to comment
Share on other sites

Halvt relaterat till ämnet, men lyssnade i veckan på ett avsnitt av The occasional podcast dör Dan D'Agostino intervjuades. Podcasten är ok, i alla fall om man skipper de olidligt amerikanska inledningarna. Tror man får hoppa in 25 minuter eller så innan intervjun kommer: https://podcasts.apple.com/us/podcast/dan-dagostino/id1332323668?i=1000448543178

 

Något för hängmattan helt enkelt. :)

Edited by shifts
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, thli72 said:

Relentless Är helt galet stort ....o behöver så galet med ström att elbolaget hurrar

 

De är inte gratis att ha igång 35W i standby och 512W i tomgång. Låter man dem stå på tomgång alltid så gör två styck av med 9000kwh per år men har man ett par Relentless så kan man nog stå ut med det :cool:

 

Vid testet i Hifi News så mätte man upp dessa effekter

Dynamic power (<1% THD, 8/4/2/1ohm)1740W/3350W/6360W/11325W

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, thli72 said:

Så 40A säkringar o 4x16mm2 ?

 

De skriver att man behöver koppla den för 240V och 30A om man vill ta ut max (den verkar gå att köra på 120-240V som den är då den är anpassad för Jänkarnas elnät med 1fas 120V eller 2fas 240V). Här i Sverige skulle det väl vara vettigast att köra ett CEE232 uttag med 32A säkring och 6 eller 10kvmm kabel.

 

I USA har man ju en del att välja på  :dead: de maskiner jag varit med och byggt el till som skulle till USA där var de mycket att hålla reda på då de har så många olika spänningar och ibland alla olika i samma hus då man börjat med en typ och sen byggt ut med en annan för att få mer kraft.

 

Vanligast i villor/lägenhet.

 

Single_phase_3_wire.png.75b76d857c14cb5c1ff319f70d81c00e.png

 

 

Vanligast i kommersiella fastigheter vilket ju är mest likt vårt system med 230/400V.

 

3_phase_4_wire_wye.png.8cd5b422739be662918e1eadcc7d4c09.png

 

 

I industrier kör man ett separat 3 fas för större laster.

 

3_phase_3_wire_delta.png.449d27f76ed8d9087a0f060f4d3b4bbc.png

 

 

Exempel på uttag för 120/240V.

 

index.png.cc06f9f59bc47d972700d84f7f46380d.png

 

 

Finns lite och välja på :)

main-qimg-0159d30fe18071fb9417d2fa3d0a6dac.png.5df6b2bd2148d97258c180bbb653fef9.png

Link to comment
Share on other sites

Tur att jag inte är elektriker, fy fan vilken soppa! Standardisering är inget som är aktuellt?

Hoppas att de vet hur det ska vara kopplat i elektronik som ska till Sverige? Kanske så var fasen i min senaste elektronik (försteg) felvänd ändå? Då skulle jag få upprättelse för fadäsen;)

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, byZan said:

Tur att jag inte är elektriker, fy fan vilken soppa! Standardisering är inget som är aktuellt?

 

I USA finns det standarder bara det att de finns väldigt många olika och de skiljer mellan staterna (varje stat har sina Electrical codes). Vi har det som tur är något enklare här i Sverige då vi mer eller mindre alltid har 230/400V i våra fastigheter vissa tunga industrier kan köra 500V eller 690V och framförallt samma standard i hela Sverige (längre tillbaka i tiden så var de lite samma sak i Sverige att man kunde ha olika regler tex kan de skilja att man körde svart fas vit nolla eller vit fas svart nolla i fastigheter beroende på var huset fanns).

 

15 minutes ago, byZan said:

Hoppas att de vet hur det ska vara kopplat i elektronik som ska till Sverige?

 

De vet de garanterat och de bygger för flera olika marknader med olika spänningar och frekvens så de behöver man knappast oroa sig för :)

 

I ett IEC intag är ju L/N uppmärkt så de är ju upp till tillverkaren att koppla "rätt" så att fasen går in i transformatorn på rätt ställe för att minska de elektriska fälten som induceras i chassit av den.

 

Enklaste annars om man är osäker är att tillfälligt koppla in apparaten med en ojordad kabel (inga andra kablar anslutna) och sen mäta mellan chassi och jorden i ett vägguttag med en multimeter och där du får lägst spänning då är kontakten "rätt" så att säga. De kan skilja väldigt mycket på den inducerade spänningen i chassit beroende på hur fasen kommer in.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, octavia rs said:

Låter man dem stå på tomgång alltid så gör två styck av med 9000kwh

Oooops :o Det är nästan samma nivå som hela min hushållsförbrukning som ligger på mellan 10-11.000 kWh (som inkluderar mina rörslusteg på 450W vardera). Att lägga lika mycket till för enbart "stand by" gränsar nästan till mediokert ingenjörsarbete.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Bebop said:

Att lägga lika mycket till för enbart "stand by" gränsar nästan till mediokert ingenjörsarbete.

 

Det blir 9000kwh med dem på tomgång alltså igång men utan signal (många vill ju hålla stegen varma så de låter bra direkt). Räknar man på standby som de själva uppger till 40W per styck så skulle två steg dra cirka 700kwh per år.

 

Jag vet inte riktigt hur de fungerar för vad jag vet så är det väl krav på 0,5W i standby effekt inom EU och apparater som drar mer får inte säljas men de verkar de flesta importörer av produkter tillverkade utom EU inte bry sig om.

 

Tar man tex Gryphon så har de under 0,5W i standby på sina senaste slutsteg enligt spec. (det skulle bli runt 80kwh på två steg och år).

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

 

Det blir 9000kwh med dem på tomgång alltså igång men utan signal

Det är mer än dubbelt av vad som är tillåtet för total primärenergianvändning för en bostad.

 

Men det är imponerande pjäser!

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...