Jump to content

Myshörnan


dlundh

Recommended Posts

Jag är ny på forumet och hittade hit när @AlfaGTV postade om Raspberry Pi på Roons forum och länkade hit.

 

HiFi är trots min höga ålder (jag är snart 50) ganska nytt för mig. Jag har kommit hit genom intresse för främst datorer och film. För det mesta tycker jag att en ljudanläggning är helt okej om den ger ljud ifrån sig. Jag har ännu inte haft en riktig "aha-upplevelse" med bara musik. Att filmljud blivit bättre i hemmiljö har däremot bjudit på såna ögonblick.

Jag har samlat på film i många år och har en respektabel samling VHS, LaserDisc, VCD,  DVD, HD DVD, Blu-Ray och UHD Blu-Ray.

 

Jag kör Roon via deras ROCK-dist på en NUC5i7RYH som inte är certifierad för ROCK men fungerar utmärkt.

Roons media ligger på en Synology DS1812+ med 24TB utrymme. Det oroar mig inte att jag har musiken på en NAS, jag har streamat film via Plex i många år och aldrig haft problem med liknande uppsättning där och film är ju som bekant en betydligt större bandbreddsätare.

 

Jag är musikalisk allätare med en viss förkärlek för svåra saker.

 

Min hörlursrigg:

pEvhmgD.jpg

Uppifrån och ner: SMSL M100, RPi4 med RopieeeXL, Dell Windows 10-tablet (Roonfjärr, topp), Zenco hörlursförstärkare (mitt), dvd-spelare som cd-transport (underst) och en Pro-Ject Head Box S2. Stenen på RPin är för att hålla den på plats och har (mig veterligen) inga magiska soniska kvaliteter. :)

Det är här jag lyssnar för det mesta, finlir via Roon och kvantitet via Spotify.

 

Jag har ännu inte hittat den soniska signatur (får man väl kalla det) som jag gillar bäst eftersom jag fortfarande har begränsad erfarenhet av HiFi. Jag letar hörlurar som är "perfekta" för just mig.

 

Link to comment
Share on other sites

Se där! Välkommen! :)

Här finns massor med erfarenhet och inga tveksamheter att dela med sig av dessa! 

Intressant rigg, jag har t.ex. aldrig hört talas om Zenco tidigare. Och S.M.S.L M100 har jag varit sugen att testa, men inte kommit till skott.

 

Vilka lurar har du provat hittills då? Och någon kanske du gillar lite bättre? 

Link to comment
Share on other sites

Tack!

 

Zenco är ett hemmabygge jag köpte via Tradera. Nu vet ju inte jag med säkerhet om det är så eftersom elektronik inte riktigt är min hemmaplan men det beskrevs som en Klass A-rörförstärkare för hörlurar och enda utgången är en hörlursutgång. Rör är fortfarande lite av ett mysterium för mig. :)

 

Jag har Klipsch Reference Over Ear och två lurar från AKG varav Y50 är den jag använder mest (den var bäst i sitt segment enligt What Hifi?).

Klipsch är betydligt mer detaljerade än mina andra hörlurar och jag blir ganska fort trött av ljudet då jag upplever det som för detaljerat/skarpt (jag har inte greppat audifofil-lingon för att beskriva ljud ännu). AKG är mycket basigare och mindre detaljerade men behagligare att lyssna länge med. Rent passformsmässigt föredrar jag over-ear jämfört med on-ear. Jag har en bunke IEM (t.ex. Yincrow X6) men föredrar utanpåliggande hörlurar.

 

SMSL M100 köpte jag efter ZEOS recension av den och han prisar ständigt sina Hifiman Sundara-lurar så jag funderar starkt på köp av såna.

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, dlundh said:

Klipsch Reference Over Ear

Hmm, har inte testat denna så det blir svårt att hitta en gemensam referensram i den. Inte heller AKG är min kopp te...  Däremot har jag inga bekymmer att rekommendera Hifimans lurar, även om de låter både väldigt lika & olika i olika serier! :D Sundara har jag däremot inte, men jag har ändå hört den och tyckte bra om denna också. Jag har dock företrädaren HE-400i och den återkommer jag till som en mycket prisvärd favvo. Den växer enormt med bra förstärkeri med god strömkapacitet också. Jag kör mina ofta balanserat från Moon 430HAD med ett underbart fast ljud med grymt klipp i basen. Alla mina Hifimans är dock detaljerade i övre register, men i mina öron blir de aldrig påträngande eller onaturliga.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bigblue said:

Välkommen @dlundh

Jag införskaffade dessa lurar i våras och trivs väldigt bra med dem.

Men allt hänger så klart ihop med vad det är för ljudupplevelse man söker. 

Såhär skrev Positive Feedback i sin senaste review:

https://positive-feedback.com/reviews/hardware-reviews/meze-99-classics-headphones/

 

Det såg ju väldigt lovande ut, jag får överväga dom. Tack.

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, AlfaGTV said:

Okaj, kul! Harmony brukar göra rediga grejer. "spottar" även en annan klassisk tingest, HRT Musicstreamer II, trevliga USB-DACar.

Ja, den verkar trevlig, jag resonerar som så att dom analoga delarna är mer eller mindre oförändrade nuförtiden, dom digitala enheterna får man däremot uppgradera eftersom det utvecklas mycket hela tiden. HRT:n är ju t.ex. lite väl gammal och låter inte alls lika trevligt som modernare DAC:ar enligt mig.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, triomio said:

Välkommen! Alltid lika kul att läsa om olika infallsvinklar vi har till hobbyn :)

Själv använder jag lurar väldigt sparsamt, mest när jag jobbar vid datorn. Men jag tycker att även då är det är viktigt med bra ljud.

Tack!

Det är väl inte ett aktivt val från min sida egentligen, min fru lider av migrän och då vill hon ha det tyst. Då kan man spendera några timmar med kåpor på öronen. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår verkligen hur det är då jag själv också kan få enstaka migränanfall ibland och då är ovälkomna ljud inget man vill utsättas för.

Jag skriver "ovälkomna" därför jag tycker det är skönt att lyssna på min favoritmusik under tiden. Det underlättar.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, shifts said:

Välkommen till forumet! Har redan noterat att du har i alla fall till delar en utmärkt musiksmak vilket är glädjande! Man ska inte skygga för det svåra.


När jag läser det där ser jag en fadäs. Menade så klart ”av det jag hittills sett så är musiksmaken utmärkt”. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu när jag lyssnat in mig på Harmony Design får jag säga:

1. Det är den första hörlursförstärkaren jag hört som är helt tyst när inget spelas. Jag kan skruva upp hur mycket som helst. Varken surr eller bakgrundsbrus.

2. När man väl spelar upp musik och jag jämför den med Pro-Ject Head Box S2 skulle jag inte klara Pepsitestet och kunna skilja dem åt. Jag är kanske för gammal eller har för kort ljudminne men jag kan inte skilja dem åt.

3. Jag var redan vagt missnöjd med min gamla HRT streamer och här blir den avslöjad, vid 96kHz/24-bitar faller den isär. När jag låter Roon omvandla till 88kHz/24 bitar låter det bra igen.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag fick för mig att matcha upp min SMSL-dac med deras hörlursförstärkare med rör så den här är på ingång:

HK3lraZ.png

 

Och när jag ändå höll på beställde jag en VU-mätare för att ha något att glo på när jag lyssnar:

0Shargl.png

Det ska bli kul att pilla med. :)

Link to comment
Share on other sites

On 2020-07-06 at 11:41, bigblue said:

Välkommen @dlundh

Jag införskaffade dessa lurar i våras och trivs väldigt bra med dem.

Men allt hänger så klart ihop med vad det är för ljudupplevelse man söker. 

Såhär skrev Positive Feedback i sin senaste review:

https://positive-feedback.com/reviews/hardware-reviews/meze-99-classics-headphones/

 

 

Jag har läst på en hel del om dem och sitter och tvistar om jag skulle gilla Classic eller Neo bäst. Det påstås i dem recensioner jag läst där dem jämförs att Neo har mer bas och jag vet att jag gillar ljud med mer bas.

 

Jag har ett par Hifiman HE400i på ingång men sen tittar jag allvarligt på ett par Meze. Tack för tipset.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...