Jump to content

Målet är ingenting, resan är allt


Simon76
 Share

Recommended Posts

21 hours ago, Apexorca said:

@Simon76Snyggt jobb med kablarna och snyggt med basarna. Grattis! Gissar det blir förbättrad storlek, scen, kraft och tyngd i musiken.

 

Nu hoppas jag vi får veta hur de är intrimmade, tum?, delning, nivåer, placering etc. Sånt är kul och jag vet att det är svårt också, men väl värt lite extra insats.   :grinsmilingeyes:

 

 

Tack!

Placeringen kommer få vara ungefär som de står på bilden, finns inte jättemycket att välja på. Jag har även skaffat en Umik-1 och tanken är nu att lära mig REW och sen gå loss på dsp:n för att testa mig fram till det bästa ljudet. Det kan ta ett tag..

Link to comment
Share on other sites

Det brukar ju vara känsligt var basarna står både för sin egen del och för hur de spelar ihop sig med högtalarna. Jag kommer ihåg @Bebop beskrivning hur han kröp omkring och flyttade basen innan den var rätt. 

 

Hur delar du basen?

Link to comment
Share on other sites

@Apexorca, Det är möjligt att det går att förbättra placeringen något, och jag kommer säkert att flytta runt dem lite, men det handlar om decimetrar i så fall. Den inbyggda dsp:n hjälper ju också till, där kan man justera ner eller upp specifika frekvenser där rummet spökar. Där de nu står har vi testat att de fungerar bra, och vore det så känsligt med placeringen så hade det ju varit svårt att ha stora ht med kraftiga baselement. Där kan man ju inte flytta dem alls från resten av elementen, utan måste leva med dem där de står. 

 

Just idag så delar jag nedåt på 10Hz och uppåt på 40Hz, 2:a ordningen. Kurvan i programmet ser ut som ett (upp och nervänt) U och har full volym ungefär vid 20-30Hz, sen dalar den på båda hållen. Mina TAD möter upp vid ca 35Hz. 

Imorgon kommer jag säkert testa en annan delning.. Skoj det här! :smile:

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Apexorca said:

Jag kommer ihåg @Bebop beskrivning hur han kröp omkring och flyttade basen innan den var rätt. 

Fungerar mycket bra. Här är en länk som beskriver det (finns fler). Tanken eller teorin bakom är att det inte är självklart att tryckmax för basen sammanfaller med bästa placering för mellanregister och diskant (utifrån ljudbild, djup, spridning mm). Så var det hos mig.

https://www.audioholics.com/home-theater-connection/crawling-for-bass-subwoofer-placement

 

När jag satte dem som @Simon76 gjort märkte jag knappt någon skillnad oavsett hur jag ställde dem. Men knappt en meter bakom mot en vägg blev det väldigt annorlunda och först då fick jag valuta för inköpet. Det kan se väldigt olika ut beroende på rum och avstånd till lyssningsposition. Det mina subbar mest bidrar till är en större ljudbild och ett lugnare mellanregister, framför allt nedåt. Det får jag inte om jag delar så lågt som 40 Hz. Jag har hamnat kring 110 Hz och med rätt så låg gain.  Djupbasen har jag redan från huvudhögtalarna så för mig handlar det mer om ett understöd inom ett större omfång. Jag har heller inte delat basen i huvudhögtalarna. Det går att använda subbar på lite olika sätt. Det råder inte bara en sanning utan flera. Efter testande fram och tillbaka kontaktade jag till slut Dynaudio och jag har följt deras råd och sedan dess har jag inte känt någon anledning till ytterligare experiment.

 

5561D086-E962-42CF-AF6E-5F47D055BEBF.jpeg
 

31B6A460-9707-4243-AD86-4BAEF5874ED1.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Så är det ju, du och jag @Bebop har skaffat basar för olika ändamål. I mitt fall saknade jag tyngd och djupbas från mina stativhögtalare, medans du mer ville fylla på i ett större omfång, lite samma som jag tror att även @calle_jr satsat på. Ni båda har ju redan fullregisterhögtalare. 

I mitt fall handlar det mer om att jag just nu inte har råd att skaffa högtalare med den pondus och styrka som jag vill ha, utan att tappa mina stativhögtalares goda egenskaper. Med separata basar får jag dessutom alla inställningsmöjligheter som en dsp ger. Vilken delning jag fastnar för i slutändan har jag ingen aning om, jag har precis börjat så smått att testa mig fram. 

 

2 hours ago, j_bloom said:

Grattis! De ser fina och välbyggda ut.

 

Kollade elementen men blev inte klok på om det var 10” eller 12” - hur kom ni fram till storlek?

 

Hur upplever du skillnad i ljudet mot förut?

 

 

 

Tack! 

Elementen är nog ca 11".. Hur vi kom fram till just de här elementen minns jag inte exakt, det var en process där vi bollade väldigt många alternativ fram och tillbaka och till sist fastnade vi för dessa. Men större element kräver i regel större lådor och mer effekt. Jag ville ha kompakta lådor. 

Det första som slår en efter installationen är såklart att jag har fått tillbaka djupbasen som jag saknat lite sen jag köpte mina CE-1. Jag avvaktar nog vidare analyser av ljudet tills jag landar lite i alla inställningsmöjligheter. :smile:

 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Terminator said:

Instämmer, lite specar vore intressant!

Se nedan...

 

18 hours ago, Apexorca said:

Det brukar ju vara känsligt var basarna står både för sin egen del och för hur de spelar ihop sig med högtalarna. Jag kommer ihåg @Bebop beskrivning hur han kröp omkring och flyttade basen innan den var rätt. 

 

Hur delar du basen?

På det sättet är @Simon76 rum tacksamt. En förhållandevis enkel akustikreglering till basen gjorde massor av nytta och inte speciellt stora eller många basproblem finns kvar. När vi testade med modellen RAW så blev det väldigt lätt, väldigt bra ljud utan speciellt mycket placeringsjobb. Samma sak med Lok basarna. Men självklart kan man optimera vidare och flytta lådorna inom de praktiska ramarna.

 

 

4 hours ago, j_bloom said:

Grattis! De ser fina och välbyggda ut.

 

Kollade elementen men blev inte klok på om det var 10” eller 12” - hur kom ni fram till storlek?

Elementet är 280 mm i (yttre) diameter men mest intressant är Sd (membranarea) som är 363cm2 tillsammans med en slaglängd på nästan 1½ cm

Vidare är det ca 55 liters, portad låda avstämd till 25Hz. En stabil låda, stagad och dämpad och med en hel del småtrix som ger det lilla extra... :)

 

4 hours ago, Bebop said:

När jag satte dem som @Simon76 gjort märkte jag knappt någon skillnad oavsett hur jag ställde dem.

 

4 hours ago, Bebop said:

Det mina subbar mest bidrar till är en större ljudbild och ett lugnare mellanregister, framför allt nedåt.

Och här har vi (eller snarare ni) haft olika mål, men som ändå realiserades snarlikt (komplettera med subbar).

 

2 hours ago, Simon76 said:

Elementen är nog ca 11".. Hur vi kom fram till just de här elementen minns jag inte exakt, det var en process där vi bollade väldigt många alternativ fram och tillbaka och till sist fastnade vi för dessa. Men större element kräver i regel större lådor och mer effekt. Jag ville ha kompakta lådor. 

Det första som slår en efter installationen är såklart att jag har fått tillbaka djupbasen som jag saknat lite sen jag köpte mina CE-1. Jag avvaktar nog vidare analyser av ljudet tills jag landar lite i alla inställningsmöjligheter

Elementval utgår från en rad kriterier, så som praktiska krav på storlek/estetik, baffelstorlek, lådvolym/dimensioner, effektkrav, hur den ska integreras till (i detta fallet) stativarna och självklart kommer priset också in i bilden. Med det sagt så är det en hel del "lätta" och objektiva saker klara. Den andra dimensionen är såklart svårare och kräver god kommunikation samt erfarenhet för att kunna svara på önskade ljudupplevlser, ljudmässiga kvaliteter, snärtighet, etc.

 

 

Link to comment
Share on other sites

@Simon76 utan att på något sätt ifrågasätta @Engelholm Audios kompetens så är jag lite nyfiken på varför du valde en liten lokal tillverkare istället för en av de stora drakarna då det ändå finns en ett antal högtalartillverkare, specialiserade eller inte på subbasar, som tillverkar till synes kompetenta aktiva subbasar? Möjlighet till anpassning och mätningar? Val av finish och storlek på låda? Pris? Eller vad det nu kan vara. :smile:

 

I övrigt så kan jag bara gratulera till något som ser ut att vara en väldigt tilltalande uppställning. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Terminator said:

Eller vad det nu kan vara.

Det är en intressant fråga. Jag har gått till en av de ”stora drakarna” då jag tänkte att samma tillverkare av både huvudhögtalare och sub borde ha en fördel när det gäller anpassning till varandra. Så tycker jag fortfarande men med frågetecken. Det är kanske fel fråga eller hypotes. En än viktigare fråga är kanske hur jag bäst anpassar till mitt rum och då hittar man kanske inte de bästa lösningarna hos de stora drakarna. De har inte en susning om mina begränsningar, mitt rum, min musik och smak. Jag tycker det är rätt ”coolt” att utgå ifrån rummet på motsvarande sätt som man gör med akustikanpassning. Skulle jag börja om är jag inte så säker på att jag hade gjort på samma sätt idag som jag gjort tidigare.
 

Storleken på företaget behöver inte vara en begränsning. Mycket av det vi brukar kalla för ”high end” kommer inte från de stora drakarna. Företag som VTL, Gryphon, Lyra, Brinkmann, Peak Consult, Marten med flera är i själva verket rätt små företag om man jämför med t ex B&W, Dynaudio, Yamaha, Ortofon och Naim. Däremot har de byggt upp väldigt starka varumärken för sin målgrupp, inte minst genom kvalitet. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Terminator said:

@Simon76 utan att på något sätt ifrågasätta @Engelholm Audios kompetens så är jag lite nyfiken på varför du valde en liten lokal tillverkare istället för en av de stora drakarna då det ändå finns en ett antal högtalartillverkare, specialiserade eller inte på subbasar, som tillverkar till synes kompetenta aktiva subbasar? Möjlighet till anpassning och mätningar? Val av finish och storlek på låda? Pris? Eller vad det nu kan vara. :smile:

 

I övrigt så kan jag bara gratulera till något som ser ut att vara en väldigt tilltalande uppställning. 

 

 

 

En bra och befogad fråga, som inte är helt lätt att svara kort på. Jag skulle säga att det var flera parametrar som sammanföll. 

 

Under förra vintern lärde jag känna Pär på @Engelholm Audio genom att jag anlitade honom för att hjälpa mig med akustiken i mitt lyssnings/vardagsrum. Jag lärde mig då om hans sätt att se på ljud och akustik, och även lite om hans filosofi när det gäller högtalarbyggen.

Strax efter akustikbehandlingen av rummet så började jag kolla runt efter högtalare med lite mer tyngd i än vad som finns i mina annars underbara TAD, och jag insåg ganska snabbt att det skulle bli dyrt med de egenskaperna jag ville ha. Då började tankarna om basar att gro. Jag skannade av marknaden efter bra musikbasar som gick att dela lågt, men jag tyckte inte att det fanns så mycket som man kunde tro. Många går inte att dela lägre än 50Hz och nästan inga har dsp. I alla fall inte för vettiga pengar. 

I samma veva höll Pär precis på att färdigställa sina nya skapelser RAW. Som av en händelse så råkade de vara uppbyggda av just en aktiv 10" bas, driven av ett Hypex Plateamp, samt en fastskruvad top med mellanregister och diskant. Dessa kom han hem till mig med och demade. Både för att lyssna på dem som kompletta högtalare, men även för att testa bara basen ihop med mina TAD, som ett experiment. Resultatet var tillräckligt imponerande för att jag skulle känna mig trygg med att han kunde bygga precis det jag ville ha, i rätt finish och för rätt pris. Dessutom kände han redan till mitt rum och dess egenskaper samt högtalarna som basarna skulle komplettera.

Jag skulle vilja påstå att i det här fallet var just det faktum att han inte är en av de "stora drakarna" en av hans stora styrkor. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-10-07 at 17:07, Bebop said:

De har inte en susning om mina begränsningar, mitt rum, min musik och smak. Jag tycker det är rätt ”coolt” att utgå ifrån rummet på motsvarande sätt som man gör med akustikanpassning. Skulle jag börja om är jag inte så säker på att jag hade gjort på samma sätt idag som jag gjort tidigare.

De stora företagen är riktigt duktiga på sin sak och jag kan inte annat än buga mig inför den stora, industrialiserade process/tillverkning de har smort upp.

 

Jag har tidigare nämnt att högtalare som "produkt", är en cementerad, stel och ganska fast sak. Visst kan man i vissa fall justera diskantnivån eller trivialt ändra basnivån...men i övrigt är det så att säga cementerat. It is what it is, för att citera Trump.

Det är väl här jag känner att jag kan fylla en roll, genom att erbjuda större flexibilitet både under utvecklingstiden men även efter färdig produkt, genom förändringar, uppgraderingar, anpassningar, etc.

 

On 2021-10-07 at 14:51, Terminator said:

varför du valde en liten lokal tillverkare istället för en av de stora drakarna

En bra och intressant fråga. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2021-10-07 at 14:51, Terminator said:

... varför du valde en liten lokal tillverkare istället för en av de stora drakarna ...

 

På det sätt som @Simon76 har gjort går det att avpassa exakt i det sannolikt böljande hål som finns i just hans rumsakustik + direktljud.

Jag känner inte till någon färdig produkt som skulle kunna göra det bättre.

Det svåraste är väl att bestämma på vilket sätt man vill göra integrationen. Långt ifrån självklart, och här kan man behöva prova sig fram.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Väldigt spännande system, jag måste säga att jag är väldigt nyfiken på just "mindre" högtalare och sub vs stora golvare.

 

Från min egen erfarenhet så är det bra om högtalaren kan spela ner till 40Hz och sen tar subben vid, i mitt eget system spelar toppen ner till 150Hz sen tar en mellanbas vid ner till 40Hz och sen tar subben vid.

 

Det intressanta med stativare eller mindre högtalare +sub vs stor golvare är också priset.

Tar man ett extremt exempel som YG Sonja så kostar stativaren 560k...skall du ha basdelen så kostar varje del lika mycket

Samma om man kollar på TADs stativare vs stora golvarna.

 

Aktiva basar med filer och DSP ihop med en bra stativare kan nog slå det mesta

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, calle_jr said:

avpassa exakt i det sannolikt böljande hål som finns i just hans rumsakustik + direktljud.

Säger du då också att alla, som kan, bör få högtalare byggda efter sina rum? Jag menar, inget rum är väl det andra likt?

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Terminator said:

Säger du då också att alla, som kan, bör få högtalare byggda efter sina rum? Jag menar, inget rum är väl det andra likt?

Om man vill nå sina mål med återgivning så är det bäst om man kan arbeta både med rum, huvudhögtalare, basar och elektronik.

Jag är ingen förespråkare av dsp, så det är främst om man inte jobbar med dsp som det finns fördelar om man kan anpassa bashögtalare efter rum och huvudhögtalare.

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, calle_jr said:

På det sätt som @Simon76 har gjort går det att avpassa exakt i det sannolikt böljande hål som finns i just hans rumsakustik + direktljud.

Jag känner inte till någon färdig produkt som skulle kunna göra det bättre.

Det svåraste är väl att bestämma på vilket sätt man vill göra integrationen. Långt ifrån självklart, och här kan man behöva prova sig fram.

Intressant!

 

Funderar då om det uppstår ett behov av att bygga om subbarna, justera lådkonstruktion, volym och port, val av element etc om

+ Huvudhögtalarna byts ut?

+ Befintlig anläggning flyttas till ett annat lyssningsrum?

 

57 minutes ago, calle_jr said:

Jag är ingen förespråkare av dsp, så det är främst om man inte jobbar med dsp som det finns fördelar om man kan anpassa bashögtalare efter rum och huvudhögtalare.

@calle_jr Jag är inte heller någon direkt förespråkare för DSP, men kan du utveckla dina tankegångar om nackdelarna med att välja en DSP-lösning om den enbart används för subbasen?

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, thli72 said:

Väldigt spännande system, jag måste säga att jag är väldigt nyfiken på just "mindre" högtalare och sub vs stora golvare.

 

Från min egen erfarenhet så är det bra om högtalaren kan spela ner till 40Hz och sen tar subben vid, i mitt eget system spelar toppen ner till 150Hz sen tar en mellanbas vid ner till 40Hz och sen tar subben vid.

 

Det intressanta med stativare eller mindre högtalare +sub vs stor golvare är också priset.

Tar man ett extremt exempel som YG Sonja så kostar stativaren 560k...skall du ha basdelen så kostar varje del lika mycket

Samma om man kollar på TADs stativare vs stora golvarna.

 

Aktiva basar med filer och DSP ihop med en bra stativare kan nog slå det mesta

Visst är det kul!

 

Rent teknisk (och därmed ljudmässigt) så finns det en aspekt i att komplettera med sub till "mindre" högtalare och det är att det "mindre" högtalarna inte automatiskt blir avlastade (jobbig) djupbas. Att högpassfiltrera signalen till topparna gör att ett litet bas/mellanregister kan spela i sitt linjära område, utan att behöva försöka pumpa massor av luft vid 25 Hz.

I Simon76's fall ovan, så är det hyggligt kompetenta högtalare i sig med avseende på bas och max SPL, som då förstärks med sub, inte avlastas medelst sub.

 

 

3 minutes ago, LPL said:

+ Huvudhögtalarna byts ut?

+ Befintlig anläggning flyttas till ett annat lyssningsrum?

Intressant fråga och datapunkterna man tar beslut på är ju inte själva bytet i sig, utan egenskaperna (och skillnaderna) mellan de två huvudhögtalarna och mellan de två rummen man byter från/till.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

arbeta både med rum, huvudhögtalare, basar och elektronik.

Bland s k audiofiler tror jag rummet är det som läggs minst tid på (en känsla). Allt hänger ihop som sagt men det är ju inte så vanligt att man först fixar rummet och sedan köper högtalare och resten. Det flesta rum går trots allt få till utifrån gjorda val och sedan göra finlir med resten över tid. Oftast är dessutom det betydligt billigare att få till ett rum än att lägga en massa slantar på t ex dyra kablar och kontakter för förbättringar och potential som kanske maskeras av att rummet grötar ihop det hela. Dessutom tycker jag att det är en myt/ursäkt att inte göra något pga att rummet kommer att se ut som en studio. Den finns många kluriga lösningar för att maskera akustikförbättrande åtgärder för ögonen.

 

Här ett par exempel hur ett akustikfixat rum kan se ut. Det finns ingen standardlayout hur det kommer att se ut.
50EC8A64-32A3-4DCC-8268-1A9A5E03E109.jpeg
 

48CC3968-0CCD-4DA6-A597-E389FDFD4739.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, LPL said:

kan du utveckla dina tankegångar om nackdelarna med att välja en DSP-lösning om den enbart används för subbasen?

Det handlar främst om en tendens till att man överanvänder dsp. Både rumsproblem, felaktig placering och t.o.m i grunden fel högtalartyp "korrigeras" med dsp. Då hamnar man snett tycker jag.

Om rummet är juste, om högtalarna får arbeta naturligt och högtalare resp basar ges en bra placering så är det helt ok med dsp för finliret. Korrigering i tidsdomänen som börjar ta mark i nya lösningar är mycket intressant.

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, calle_jr said:

Det handlar främst om en tendens till att man överanvänder dsp. Både rumsproblem, felaktig placering och t.o.m i grunden fel högtalartyp "korrigeras" med dsp. Då hamnar man snett tycker jag.

Om rummet är juste, om högtalarna får arbeta naturligt och högtalare resp basar ges en bra placering så är det helt ok med dsp för finliret. Korrigering i tidsdomänen som börjar ta mark i nya lösningar är mycket intressant.

Som vanligt finns det en filmreferens för att beskriva det du beskriver, @calle_jr! :) Lockelsen att "DSP'a skiten ur systemet" kan bli så stor att man glömmer bort att göra grunderna rätt.

 

With Great Power Comes Great Responsibility | Know Your Meme

Link to comment
Share on other sites

Intressanta tankegångar både från @calle_jr och @Engelholm Audio .

En fråga (eller fundering). Man skall inte dsp korrigera en redan ”felaktig” konstruktion, det är jag med på, men i hur många högtalare sitter det analoga korrektions kretsar (läs sugkretsar, frekvens justeringar, impedans korrigering etc) i delningsfilter, är inte det också en form av ”korrigering av en felaktig konstruktion? 
Eller är det mer okej att göra det analogt? 
 

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Engelholm Audio said:

Som vanligt finns det en filmreferens för att beskriva det du beskriver, @calle_jr! :) Lockelsen att "DSP'a skiten ur systemet" kan bli så stor att man glömmer bort att göra grunderna rätt.

Håller helt med. Bäst är sannolikt att klara sig utan dsp, med ett bra rum och omsorgsfullt placerade högtalare. Personligen har jag märkt att man ganska snabbt ”programmerar om” sin hörsel så man ignorerar mindre oregelbundenheter i frekvensgången.
 

I mitt Linn-system som har gått genom några uppgraderingar har jag numera digitala delningsfilter (jag använder 10 da-omvandlare till det aktiva 5-vägsystemet). I detta kan man korrigera för mycket men bäst blir det om bara minimerar justeringar för rummet (i Space Optimization). För mycket korrigeringen minskar ”känslan” men viss korregering tightar till det hela och man får fram mer detaljer. I mitt fall kan jag inte placera högtalarna optimalt (ca 2 m ut i rummet) men jag kan korrigera för det digitalt. 
 

Linns Space Optimization fungerar så att man lägger in rummet och sedan labbar med virtuell placering i relation till faktiskt/praktisk högtalarplacering. Lyssnar med Tune dem…inte mätning. 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Double A said:

är inte det också en form av ”korrigering av en felaktig konstruktion? 

Jo, men det rättfärdigar inte att man DSP'ar skiten ur hela systemet.

 

Allt mynnar väl i att om det låter bra så är det bra, men det kom en fråga om att utveckla en tankegång så därför gjorde jag det efter så som jag känner :smile:

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, calle_jr said:

Det handlar främst om en tendens till att man överanvänder dsp. Både rumsproblem, felaktig placering och t.o.m i grunden fel högtalartyp "korrigeras" med dsp. Då hamnar man snett tycker jag.

 

7 hours ago, Engelholm Audio said:

Intressant fråga och datapunkterna man tar beslut på är ju inte själva bytet i sig, utan egenskaperna (och skillnaderna) mellan de två huvudhögtalarna och mellan de två rummen man byter från/till.

Håller helt med er @calle_jr och @Engelholm Audio. Om jag då formulerar om frågeställningen.

 

Om man i grunden har en bra återgivning och rätt jämn frekvensgång ner till kanske 30 Hz men med vissa avvikelser under 100 Hz. Vad är det då för parametrar som ni ser som relevanta att överväga vid valet av ett par subbasar som ska fylla på lite under 30 Hz och jämna ut lite i frekvensgången?

 

Hur mycket har man att vinna på att skräddarsy ett par subwoofers för att om möjligt vara mer anpassade för ändamålet än ett par kompetenta hyllprodukter som justeras in med bästa möjliga placering och PEQ?

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, LPL said:

Om man i grunden har en bra återgivning och rätt jämn frekvensgång ner till kanske 30 Hz men med vissa avvikelser under 100 Hz. Vad är det då för parametrar som ni ser som relevanta att överväga vid valet av ett par subbasar som ska fylla på lite under 30 Hz och jämna ut lite i frekvensgången?

Min uppfattning är avvikande så jag vet inte om du ska lyssna på mig, men jag tycker att man använder subbar för att förlänga efterklangen i basen och inte LP-dela så lågt och dela flackt.

 

 

8 hours ago, LPL said:

Hur mycket har man att vinna på att skräddarsy ett par subwoofers för att om möjligt vara mer anpassade för ändamålet än ett par kompetenta hyllprodukter som justeras in med bästa möjliga placering och PEQ?

Det finns knappt någon aktiv hyllprodukt som kan göra ovanstående. Man får gå på passivt och elektronik/dsp.

Men om det i första hand är en fullregister du vill skapa så finns det mycket som är bra.

Spontant ska du väl kolla vad det sitter för basar i dina huvudhögtalare och välja ett par nummer större till sub.

Link to comment
Share on other sites

Det jag tror är viktigast i basen under 30Hz är att den låter som huvudhögtalarens bas över 30Hz. Om inte överlappet är lika kommer det låta som dragkamp mellan högtalarna. Jag tänker mig att grupplöptid, fasläge, amplitud samt efterklang är viktigt. Distortion verkar inte så känsligt i basen men för stor är ju inte bra.

 

Man har ju rätt stor marginal också för placering då våglängden är 10m, men det blir snabbt viktigare vid högre frekvenser om man inte delar med t ex 18dB filter.

 

Jag skulle gärna vilja kontrollera fas och grupplöptid förutom delningsfrekvens och amplitud på mina subbar men det får vara som det är så länge. De är ända bara en lättare utfyllnad nedåt under 30Hz.

Link to comment
Share on other sites

 

Tack för input @calle_jr och @conan

3 hours ago, calle_jr said:

jag tycker att man använder subbar för att förlänga efterklangen i basen och inte LP-dela så lågt och dela flackt.

Det är intressant och något jag tänker att jag ska prova, med de subbasar jag byggt och haft tidigare så har jag delat lågt och oftast brant.

 

3 hours ago, calle_jr said:

Spontant ska du väl kolla vad det sitter för basar i dina huvudhögtalare och välja ett par nummer större till sub.

3 hours ago, conan said:

Det jag tror är viktigast i basen under 30Hz är att den låter som huvudhögtalarens bas över 30Hz.

Jo, det verkar logiskt:) Jag får undersöka om det går att få reda på vad det är för baselement i mina högtalare, men ska inte skriva mer om mina tankar i @Simon76 tråd.

 

3 hours ago, conan said:

Jag skulle gärna vilja kontrollera fas och grupplöptid förutom delningsfrekvens och amplitud

Jo, precis, hur subbasarna beter sig vid brytfrekvensen är intressant att kolla närmare på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...