Jump to content

Målet är ingenting, resan är allt


Simon76

Recommended Posts

Så här mycket kan jag ändå säga angående mina öron. 

Förra året så bytte jag ut mina Audiovector Si3 Signature mot Sonus faber Serafino och där var det inga problem att motivera kostnaden när man såg till vilket lyft det blev i ljudet. Det var inget som var tveksamt eller svårt att uppskatta med det bytet och även om jag faktiskt gillade min AV väldigt mycket så är mina SF på en helt annan nivå. Prisskillnaden var ungefär densamma som här.

När jag sen för några veckor sedan bytte förstärkare från Naim till D'Agostino så var känslan ungefär lika upplyftande, det tog inte många minuter med den nya förstärkaren, kall och oinspelad direkt ur kartongen, för att förstå att jag nu hamnat på en helt ny nivå av välljud. Där var ändå prisförhållandet mer blygsamt, mindre än dubbelt upp. 

 

Man vill ju gärna få den där känslan av välbehag varje gång man gör en större uppgradering, annars är det ju inte lönt. ;)

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Simon76 said:

Så här mycket kan jag ändå säga angående mina öron. 

Förra året så bytte jag ut mina Audiovector Si3 Signature mot Sonus faber Serafino och där var det inga problem att motivera kostnaden när man såg till vilket lyft det blev i ljudet. Det var inget som var tveksamt eller svårt att uppskatta med det bytet och även om jag faktiskt gillade min AV väldigt mycket så är mina SF på en helt annan nivå. Prisskillnaden var ungefär densamma som här.

När jag sen för några veckor sedan bytte förstärkare från Naim till D'Agostino så var känslan ungefär lika upplyftande, det tog inte många minuter med den nya förstärkaren, kall och oinspelad direkt ur kartongen, för att förstå att jag nu hamnat på en helt ny nivå av välljud. Där var ändå prisförhållandet mer blygsamt, mindre än dubbelt upp. 

 

Man vill ju gärna få den där känslan av välbehag varje gång man gör en större uppgradering, annars är det ju inte lönt. ;)


Det här ger intressanta och värdefulla insikter tycker jag. Det som blir väldigt tydligt för mig när jag läser detta är att du har lämnat ett ideal till förmån för något annat. Naim och Audiovector ger väldigt öppna, avslöjande och distinkta egenskaper vilket ställer allt på sin spets mot en mer intensiv återgivning med små toleranser. D'agostino och Sonus Faber ger mer kött och blod - rikare, fylligare, mjukare och mer förlåtande. dCS är mer i linje med det tidigare än det senare skulle jag säga. 

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Perfect sense said:

et här ger intressanta och värdefulla insikter tycker jag. Det som blir väldigt tydligt för mig när jag läser detta är att du har lämnat ett ideal till förmån för något annat. Naim och Audiovector ger väldigt öppna, avslöjande och distinkta egenskaper vilket ställer allt på sin spets mot en mer intensiv återgivning med små toleranser. D'agostino och Sonus Faber ger mer kött och blod - rikare, fylligare, mjukare och mer förlåtande. dCS är mer i linje med det tidigare än det senare skulle jag säga. 

 

 

Puhh, det där är något som jag håller på att brottas med just nu. Eller snarare hur man ska kombinera det köttiga med det luftiga. Och om man ens ska kombinera det. Den nuvarande teorin är att jag väljer en källa med rik, bred och så upplöst pickup eller DAC som möjligt och sedan inte kombinerar det med en förstärkare som har samma egenskaper, dvs fyllig och mörkare. Istället en rasande snabb förstärkare som vissa kanske skulle uppfatta som lite tunn. Men snabba, bredbandiga förstärkare har också egenskapen (enligt mig) att återge tonfärger, timbre, korrekt. Instrument och röster låter verkliga helt enkelt. Men jag tror inte på tvärtom (i alla fall nu).

Jag vet inte om detta är rätt strategi, och den föranleds av att jag vill uppgradera förstärkeriet. Jag tror Norma, Goldmund, Boulder, ZOTL, m.fl. är den typ av snabba förstärkare som kan föra vidare den tonala rikedom som en bra källa kan plocka upp. Tvärtom tycker jag att det blir mera kompensatoriskt. Om man gillar en extremt upplöst återgivning ska man satsa bara på snabba, bredbandiga källor och förstärkare. Och högtalare som hänger med. Mycket teori, ursäkta om jag avviker.

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, DrKlang said:

Puhh, det där är något som jag håller på att brottas med just nu. Eller snarare hur man ska kombinera det köttiga med det luftiga. Och om man ens ska kombinera det.

 

Det är klart det skall kombineras. Riktig musik live har kött, blod och luft. För mig är det det som ger den största upplevelsen med musik via en stereoanläggning också.

Sedan 10 år har det varit min röda tråd tror jag. Jag utgår från värme och botten i ljudet och vill samtidigt ha luft och öppenhet i ljudet. Det går att kombinera tycker jag.

För mig är det då den riktiga magin kommer på plats.

När jag testar och beslutar mig för om det är något för mig så byter jag inte om jag tappar värme och botten i ljudet och jag byter inte heller om det inte blir bättre med öppenhet, luft och friskhet i musiken. Det är ett smalt nålsöga och så värt insatsen. Dock har jag lärt mig genom åren att vissa märken gör detta generellt bättre än andra gång efter gång i deras produkter. Så jag håller mig till de för mitt ideal säkra korten med vissa välvalda undantag. Det går inte att spänna över allt som finns så en viss avgränsning måste göras.

 

Med detta vill jag bara göra ett exempel på att det går att få in båda dessa världar, men det kräver lite ansträngning och svett. 

Link to comment
Share on other sites

Just denna aspekt av vår hobby, att hitta den ultimata mixen, tycker jag hör till de mest intressanta, komplicerade och potentiellt frustrerande. Här spelar det ingen roll hur många Bäst i Test som produkten har. Det som blir pricken över i:et i rum A kan vara mediokert i rum B. Det kan bero på akustiken, egna smaken, eller kringutrustningen. Det finns aldrig en "rätt" väg att gå då variablerna helt enkelt är för många. 

Men med det sagt så tror jag ändå att en erfaren hifi-entusiast kan komma med goda rekommendationer som landar i rätt härad om man känner till några av förutsättningarna. 

 

Lite som en duktig vinmakare har en hel del variabler att "leka med". Oftast består ett vin av druvor från olika vinfält. Deras olika karaktärer är ett resultat av jordmån, lutning, nederbördsmängd, solexponering etc... Sedan är det upp till vinmakaren att mixa detta på rätt sätt för att uppnå önskad slutprodukt. Något som kräver många års (generationers) erfarenhet. 

 

Sedan kan man så klart välja att göra ett "single vineyard"-vin. För vinmakaren handlar det om att ta skörden från ett enda område (parcel eller clos) och maximera den inneboende personligheten från skörden det aktuella året. 

Något som kanske löst kan liknas vi att man väljer ett och samma märke rakt igenom sitt hifi-uppsättning (så långt det går) för att njuta av den specifika karaktär som det aktuella märket har som signum. 

 

Link to comment
Share on other sites

15.jpg?raw=1

 

Spännande det här! :33: :)

 

Bartoken och jag har blivit bättre och bättre kompisar under veckan som har gått, den har gonat in sig i mitt system(och i mina öron) och spelar nu riktigt bra! Därför tänker jag försöka hålla mig från att skriva några fler kommentarer här tills alla spelare har fått minst en veckas speltid var.. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Simon76 said:

Spännande det här! :33: :)

 

Bartoken och jag har blivit bättre och bättre kompisar under veckan som har gått, den har gonat in sig i mitt system(och i mina öron) och spelar nu riktigt bra! Därför tänker jag försöka hålla mig från att skriva några fler kommentarer här tills alla spelare har fått minst en veckas speltid var.. 

 

T2 och X1? Låt dem stå på bänken också sen så det blir samma förhållanden, DAC:ar är känsliga för vibrationer. kul att Bartoken börjar ta sig! Var den ny och oinspelad?

 

Ångrar mer och mer att jag inte valde en svart U1 Mini, de är klart snyggare än de silvriga tycker jag... det kanske får bli en svart U2 den dagen den kommer... :) 

Link to comment
Share on other sites

Ja, T2 & X1. :) 

 

Bartoken står nu i ett annat rum, med nätkabel i och påslagen för att hålla sig varm.. Vet inte varför den tog sån tid på sig att lossna, den var inte helt ny och borde vara inspelad. Fast det är visserligen mer än en person som har sagt till mig att Bartoken tar 3-4 dagar för att bli varm om den har stått utan ström. Det var även först efter 4 dagar som jag ökade signalen till 6 volt, det tyckte jag gjorde en stor skillnad i mitt system. 

 

X1 däremot är helt ny och står nu igång dygnet runt och spelar album på repeat för sig själv.. Hur många dagar får man räkna med innan den låter som den ska?

Under tiden kommer jag att köra T2 parallellt inkopplad med Naim. Sen efter helgen så kopplar jag in X1 och Bartok igen.. Hoppas på en veckas regn nu. 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Simon76 said:

Bartoken står nu i ett annat rum, med nätkabel i och påslagen för att hålla sig varm.. Vet inte varför den tog sån tid på sig att lossna, den var inte helt ny och borde vara inspelad. Fast det är visserligen mer än en person som har sagt till mig att Bartoken tar 3-4 dagar för att bli varm om den har stått utan ström. Det var även först efter 4 dagar som jag ökade signalen till 6 volt, det tyckte jag gjorde en stor skillnad i mitt system. 

 

Jobbigt om det blir strömavbrott med så lång uppvärmningstid...

 

7 minutes ago, Simon76 said:

X1 däremot är helt ny och står nu igång dygnet runt och spelar album på repeat för sig själv.. Hur många dagar får man räkna med innan den låter som den ska?

 

Lumin brukar rekommendera 24/7 under 2 veckors tid, men många Lumin ägare vittnar om att de fortsätter blomma ut långt efter detta. Om de är nya så se till att uppgradera firmware till version 13, inte minst om du ska använda dem som "försteg" då det gjordes stora förbättringar med teknik från Leedh som finns att läsa om i nån annan tråd här på forumet.

 

10 minutes ago, Simon76 said:

Hoppas på en veckas regn nu.

 

Här regnar det som aldrig förr kan man säga....

Link to comment
Share on other sites

 

11 hours ago, VoicesInMyHead said:

Jobbigt om det blir strömavbrott med så lång uppvärmningstid...

 

Även Naim tar minst 3 dagar på sig för att bli varma, de låter väldigt tråkigt de första dagarna. Har inte du haft Naim förr? :Thinking:  

 

11 hours ago, VoicesInMyHead said:

Lumin brukar rekommendera 24/7 under 2 veckors tid, men många Lumin ägare vittnar om att de fortsätter blomma ut långt efter detta. Om de är nya så se till att uppgradera firmware till version 13, inte minst om du ska använda dem som "försteg" då det gjordes stora förbättringar med teknik från Leedh som finns att läsa om i nån annan tråd här på forumet.

 

Minst två veckor säger du, det blir segt..:NailBiting:

Båda Lumin-spelarna uppdaterade sig själva det första de gjorde när jag startade dem.

 

Edited by Simon76
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Simon76 said:

Även Naim har tar minst 3 dagar på sig för att bli varma, de låter väldigt tråkigt de första dagarna. Har inte du haft Naim förr?

 

Hur visste du det tänkte jag, men sen slog det mig att folk kanske faktiskt läser och minns det man skriver här... :) Det var så längesen nu så jag minns knappt själv, men du har säkert rätt i det.

 

1 hour ago, Simon76 said:

Minst två veckor säger du, det blir segt..

 

Mm, tyvärr är det väl lite så, det är ju en lite annan sak om man köpt grejerna, då kan man ha mer tålamod....

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Simon76 said:

X1 däremot är helt ny och står nu igång dygnet runt och spelar album på repeat för sig själv.. Hur många dagar får man räkna med innan den låter som den ska?

Under tiden kommer jag att köra T2 parallellt inkopplad med Naim. Sen efter helgen så kopplar jag in X1 och Bartok igen.. Hoppas på en veckas regn nu. 


Det är alltid svårt att ange de x antal timmar som krävs. Det kan vanligen inte ens tillverkarna. Som någon slags generell utgångspunkt så försöker jag själv att ge alla nya produkter minst 100 timmars speltid under vilken tid man hör de största skillnaderna. Därefter så planar det vanligen ut. Med det sagt så kan det ibland vara betydande skillnader mellan 100-500 timmar hos vissa högtalare exempelvis. Ju mer desto bättre är det enkla svaret där man behöver ha lite tålamod och inte döma ut nya produkter för tidigt.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

On 2020-07-30 at 09:11, Simon76 said:

15.jpg?raw=1

 

Spännande det här! :33: :)

 

Bartoken och jag har blivit bättre och bättre kompisar under veckan som har gått, den har gonat in sig i mitt system(och i mina öron) och spelar nu riktigt bra! Därför tänker jag försöka hålla mig från att skriva några fler kommentarer här tills alla spelare har fått minst en veckas speltid var.. :thumbsup:

Riktigt fint system du har! Spännande att läsa om dina tester, en instickare från kanten som kanske kunde vara intressant för dig att testa är Naim NDX2. Den var verkligen en no-brainer när jag skulle byta ut min lösning för streaming här hemma. Jösses vad den kan lira:-)

Link to comment
Share on other sites

Mina Lumin står på jämt i vardagen, men om jag reser bort en längre tid så slår jag av all ström och det till all elektronik. Det finns ett aber och det är att jag tänker; när jag nu är påväg hem från en resa så måste kan jag ”inte” lyssna direkt utan att höra att strömmen har varit avslagen! Nja, en sanning med modifikation, det låter hyfsat bra ändå trots allt.

Men dacar känns som om de är känsliga om de inte har ström på hela tiden, har hört fler säga det vilket styrker min ”placebo” uppfattning.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

 

17.jpg?raw=1

 

D'Agostino + Sf + Lumin = A match made in heaven  

 

Lumin X1 står som vinnare! 

 

På pappret så är nog Bartoken snäppet bättre. Den har bättre upplösning, separation mm, och den vann dessutom varenda A/B jämförelse jag gjorde. Men när jag struntade i att jämföra och bara satte mig ner och lyssnade på X1 så hände nånting, plötsligt så föll allting på plats, musiken kom flytande ur högtalarna och den där upplyftande känslan av välbehag infann sig. Jag förstod att jag hade hittat min nya spelare. Kombinationen med Lumin X1, D'Agostino Progression och Sonus faber Serafino visade sig vara väldigt lyckad, ljudet är silkeslent och jag kan inte heller låta bli att undra hur bra det kommer att låta om några veckor när den är ordentligt inspelad.. :) 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker också det är kul precis som du beskriver att man kan testa fram och tillbaka tills man blir tokig, lyssna efter små pling där eller ekon hit och dit, men i slutändan så är det vad det handlar om när man lutar sig tillbaka för att njuta som räknas. Under de tester jag själv precis gjort så var det ju ganska tydligt att vissa kablar vann på snabba a/b tester medans andra behövde mer tid på sig för att visa sig från sin bästa sida.

Link to comment
Share on other sites

Nja, jag gav nog aldrig T2 en riktig chans. Lyssnade lite de första dagarna medans X1 stod och spelades in, men inte tillräckligt för att vilja uttala mig. Spelade mest med Naim och Bartok först eftersom jag ville att även T2 skulle bli ordentligt varm. När jag efter 3 dagar inte kunde hålla mig längre utan kopplade in X1 och började jämföra med Bartoken så tyckte jag inte det var intressant att fortsätta med T2. 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Simon76 said:

D'Agostino + Sf + Lumin = A match made in heaven  

 

Vad kul, grattis!

 

7 hours ago, Simon76 said:

Lumin X1 står som vinnare! 

 

Kul att få en frände:)

 

7 hours ago, Simon76 said:

Men när jag struntade i att jämföra och bara satte mig ner och lyssnade på X1 så hände nånting, plötsligt så föll allting på plats, musiken kom flytande ur högtalarna och den där upplyftande känslan av välbehag infann sig.

 

Så gjorde och kände jag oxå; lyssnade på musiken och trevligast lät Lumin X1 (mer analogt i mina öron)

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår precis vad du pratar om byZan!

Normalt så har det digitala ljudet en viss hårdhet och i vissa fall till och med vasshet. Allt det är borta nu, ljudet är silkeslent och varmt samtidigt som skärpan är kvar. Ljudet upplevs nästan flytande. Det känns som det bästa av två världar.

Jag vet inte om alla håller med om den beskrivningen eller om den bara passar väldigt bra ihop med D'Agostino.. ;) 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Simon76 said:

Jag vet inte om alla håller med om den beskrivningen eller om den bara passar väldigt bra ihop med D'Agostino..

 

"alla" vi andra har tyvärr inte varsin X1 eller D'Agostini, men vi förstår vad ni menar... kanske.... ;)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Simon76 said:

Jag förstår precis vad du pratar om byZan!

Normalt så har det digitala ljudet en viss hårdhet och i vissa fall till och med vasshet. Allt det är borta nu, ljudet är silkeslent och varmt samtidigt som skärpan är kvar. Ljudet upplevs nästan flytande. Det känns som det bästa av två världar.

Jag vet inte om alla håller med om den beskrivningen eller om den bara passar väldigt bra ihop med D'Agostino.. ;) 

 

 

Så är det säkert. Det är helheten med alla prylar som spelar in. En bra machning helt enkelt. :)

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Simon76 said:

Jag vet inte om alla håller med om den beskrivningen eller om den bara passar väldigt bra ihop med D'Agostino.. ;) 

 

Förmodligen inte när det gäller medhåll, då alla har sina öron att ta hänsyn till? "Den passar lika bra för gamla som för unga” (familjelycka, Bernt Staf)

När jag hade Absolare’s monoblock hemma på test så kunde jag faktiskt testa dCS Vivaldi vs. Lumin X1 och rent musikaliskt så spelade Lumin bättre än Vivaldi, så avgörandet föll där och då och inget jag ångrar även om Vivaldi kunde massor med annat och säkert har bättre data på pappret. Användarvänligheten var för mig också avgörande ska sägas.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

 

"alla" vi andra har tyvärr inte varsin X1 eller D'Agostini, men vi förstår vad ni menar... kanske.... ;)

 

Haha, vad blygsamt. Jag tror nog inte att det råder någon direkt brist på välljud hemma hos dig heller va? ;)

Edited by Simon76
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, VoicesInMyHead said:

 

Välljud kommer i många olika former... :) haha...

 

När jag letade förstärkare så var faktiskt din Ypsilon en av de förstärkare som var allra högst på min intresselista, men eftersom jag redan hade valt högtalare så kände jag att jag ville ha lite mer effekt. 

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Simon76 said:

När jag letade förstärkare så var faktiskt din Ypsilon en av de förstärkare som var allra högst på min intresselista, men eftersom jag redan hade valt högtalare så kände jag att jag ville ha lite mer effekt. 

 

Synd, det hade varit trevligt med en Ypsilon kompis... :) Men misstänker att du inte är alltför ledsen ändå, det verkar ha blivit ganska bra i slutändan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...