Jump to content

Målet är ingenting, resan är allt


Simon76

Recommended Posts

39 minutes ago, Kilgore said:

Skulle du sedan sätta DAC-kort i förstärkaren kan en dCS Network Bridge vara ett bra alternativ.

 

Skaffar man dac kortet så får man streaming på köpet direkt i den då behövs ingen extern streamer.

 

For those listeners keen to incorporate digital playback within the same unit, an optional digital module, adding a full suite of capability, is also available. Eliminating external connections, gain stages, and additional components offers distinct sonic advantages. Coaxial, optical, and USB physical inputs join ethernet and wireless connectivity for in house network and internet streaming capability. Digital resolution includes support for files up to DSD256 and 24bit/192K PCM accuracy.

As part of the digital module technologies, Tidal, Qobuz, Deezer, and Spotify streaming subscription services are available. For use with appropriately encoded streaming music files, MQA decoding is standard. Customized apps for iOS devices provide easy control of music collections, streaming content, and unit control. Roon Music management is also available as an alternative music management program.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, octavia rs said:

 

Har du provat att ändra omkopplaren vid rca utgången där man väljer om jorden ska vara flytande?

 

Problemet löst! :)

Jag tyckte att jag hade provat det.. Men nu drog jag först ut strömkabeln från Naimen, kopplade om till flytande jord och satte i strömkabeln igen. Helt tyst!! 

Tack! 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, octavia rs said:

 

Skaffar man dac kortet så får man streaming på köpet direkt i den då behövs ingen extern streamer.

 

For those listeners keen to incorporate digital playback within the same unit, an optional digital module, adding a full suite of capability, is also available. Eliminating external connections, gain stages, and additional components offers distinct sonic advantages. Coaxial, optical, and USB physical inputs join ethernet and wireless connectivity for in house network and internet streaming capability. Digital resolution includes support for files up to DSD256 and 24bit/192K PCM accuracy.

As part of the digital module technologies, Tidal, Qobuz, Deezer, and Spotify streaming subscription services are available. For use with appropriately encoded streaming music files, MQA decoding is standard. Customized apps for iOS devices provide easy control of music collections, streaming content, and unit control. Roon Music management is also available as an alternative music management program.

 

 

Aha, det var mer än jag visste, tur du är påläst @octavia rs :)

Då känns DAC-kortet väldigt mer intressant helt plötsligt.

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, octavia rs said:

 

Skaffar man dac kortet så får man streaming på köpet direkt i den då behövs ingen extern streamer.

 

For those listeners keen to incorporate digital playback within the same unit, an optional digital module, adding a full suite of capability, is also available. Eliminating external connections, gain stages, and additional components offers distinct sonic advantages. Coaxial, optical, and USB physical inputs join ethernet and wireless connectivity for in house network and internet streaming capability. Digital resolution includes support for files up to DSD256 and 24bit/192K PCM accuracy.

As part of the digital module technologies, Tidal, Qobuz, Deezer, and Spotify streaming subscription services are available. For use with appropriately encoded streaming music files, MQA decoding is standard. Customized apps for iOS devices provide easy control of music collections, streaming content, and unit control. Roon Music management is also available as an alternative music management program.

 

Det var ju det här som var grundfrågan i tråden. Om det är en bra idé att sälja min Naim köra allting direkt i förstärkaren. För att då slippa ha några lösa delar alls. :)

Link to comment
Share on other sites

Hade jag varit i dina skor @Simon76 så hade jag nog legat lite lågt ett tag till de kommer ut lite mer information om just digitaldelen kanske nått test osv. 

 

Sen är de ju klart lockande att få allt i ett och slippa extra ström och analogkablar. 

 

Ofta hör man de är dumt att ha allt i ett och utvecklingen går framåt men om dac delen låter bra idag då gör den de om 5 år med hur mycket kan ändra sig där (min TAD har inte de modernaste chippen och klarar inte av alla format men den låter förbannat bra med 44.1-192khz de räcker för mig). 

Och vad gäller själva streamer delen så är det ju en dator inbyggd som kan få ny mjukvara för att få nya funktioner så att köpa själva modulen till en Progression de tror jag inte kan bli så fel egentligen.

 

Om de sen låter bättre än din Naim de kan ju egentligen bara ett test utvisa men de blir ju onekligen en enkel lösning med den inbyggda modulen. 

Link to comment
Share on other sites

Det finns absolut fördelar med både separata lösningar och inbyggda. Men, om jag satsat på en integrerad skulle jag nog försöka behålla funktionalitet centrerad i en o samma apparat. Men, nålsögat är ju hur man löser streamingen. Jag skulle idag inte köpa en apparat som utlovar en kommande funktionalitet, jag skulle köpa befintlig funktionalitet.


Med det sagt, är den integrerade lösningen faktiskt Roon Ready (certad och godkänd) så skulle jag inte fundera så mycket mera.

Det förutsätter givetvis att man gillar Roon och hur det funkar. Jag hävdar fortfarande att skillnaderna mellan olika digitala lösningar är förhållandevis liten, och funktionalitet är i de allra flesta lägen viktigare än absolut ljudkvalle...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kan bara hålla med @AlfaGTV köp en apparat för vad den kan idag inte vad den kanske ska kunna om 5 år de finns risk att man blir besviken de var många som blev det på Devialet tex när de lovade massa funktioner som aldrig blev av.

Vad jag ser så har Dan plockat in de mest väsentliga i streamer delen men sen hur bra själva dac delen är och vad som den bygger på de får framtiden utvisa.

Link to comment
Share on other sites

Grattis till en vacker anläggning så att man nästan får en tår i ögat! Själv så föredrar jag nog att man har allt inbyggt men det är en smaksak då man kan bli lite mer begränsad, men samtidigt så kan man vinna på att det blir enklare och dessutom så slipper du tvångstankar på ( om jag bara skulle byta digital kabeln, signal kabeln, strömkabel, apparat fötter undra hur det skulle låta då ;-) )

 

Edited by Sammy
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag mailade till D'Agostino idag och frågade angående deras dac och streamer-modul. Jag ljög lite och sa att jag har en dCS Bartók idag men att jag är sugen på att beställa deras inbyggnadsmodul istället. Då jag inte har möjlighet att testa den först så bad jag om deras ärliga åsikt, fick detta svar:

"

 

Hi Hakan,

 

Thank you for your purchase of our products! In streaming they should sound very much the same. As far as the DAC performance, the Bartok is a better DAC since it is a separate product.

 

Best regards,

Petra

"

 

Antar att jag får skaffa en Bartók nu då.. :thumbsup:

Eller någon som har andra förslag, helst inte dyrare? 

 

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Simon76 said:

Ja, jag kollar faktiskt även på Lumin och har också mailat lite med Marcus.. 

Är det stor skillnad på X1 & T2? 

 

Jag har ingen input på din direkta fråga heller, men är nyfiken på hur dina förutsättningar ser ut?

Har du ett bra nätverk (räkna bort ISP-levererad utrustning, de har sin plats men inte inom audio streaming) med bra täckning, både kablat och trådlöst? Har du kanske en NAS eller så med musikfiler, eller kör du enbart strömmade online-tjänster?

Med en NAS (eller bra router) kommer ju ofta möjligheten att dela ut filer både som share's och/eller UPnP/DLNA-tjänster, men du kanske redan tillhör de "Roonifierade"? :) 

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, AlfaGTV said:

Jag har ingen input på din direkta fråga heller, men är nyfiken på hur dina förutsättningar ser ut?

Har du ett bra nätverk (räkna bort ISP-levererad utrustning, de har sin plats men inte inom audio streaming) med bra täckning, både kablat och trådlöst? Har du kanske en NAS eller så med musikfiler, eller kör du enbart strömmade online-tjänster?

Med en NAS (eller bra router) kommer ju ofta möjligheten att dela ut filer både som share's och/eller UPnP/DLNA-tjänster, men du kanske redan tillhör de "Roonifierade"? :) 

 

Nja, det är väl egentligen ganska basic.. Men allting lirar iaf utan problem.

Jag har ju min ISP-levererade router/modem, en enklare Plexgearswitch nära streamern samt en Synology DiskStation DS216play. 

Har väl kanske hundra rippade skivor i nasen men lyssnar i stort sett enbart via Tidal idag. 

Har jag stora ljudmässiga vinster på att se över detta menar du?

Link to comment
Share on other sites

On 2020-07-07 at 10:16, Simon76 said:

Det var ju det här som var grundfrågan i tråden. Om det är en bra idé att sälja min Naim köra allting direkt i förstärkaren. För att då slippa ha några lösa delar alls.

Har du nu skaffat en sån fin maskin så hade jag kompletterat med inbyggnadsmodulen då denna ger dig vad du önskar. Dessutom slipper du extra lådor och sladdar. :)

Förresten, vad är det för tekniska data på modulen?

Edited by Amatören
Slavfet
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Simon76 said:

Har jag stora ljudmässiga vinster på att se över detta menar du?

 

Troligtvis inga större skillnader har du ett fungerande nätverk idag som du är nöjd med så lär du inte uppleva några "stora" skillnader med andra prylar. 

 

Eftersom du mer eller mindre enbart använder Tidal så ger ju modulen just tillgång direkt till Tidal och du slipper extra lådor och kablar vilket ju kan vara en fördel.

 

Jag tycker allt-i-ett är lockande med den enkelhet de ger med en apparat och två högtalare sen ser jag ju även fördelar med att dela upp sakerna då de är enkelt att byta en del om man vill det.

 

9 hours ago, Amatören said:

Förresten, vad är det för tekniska data på modulen?

 

Det finns väldigt lite data på just modulen då jag sökt efter det de är mest information om vilka tjänster den stödjer väldigt lite tekniska detaljer.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Simon76 said:

Är det stor skillnad på X1 & T2? 

Teknisk finns det en hel del skillnader. Framför allt tycks man uppgraderat klockan, buffring, DSP, ny dac och avstörning (optisk överföring) samt ny PSU Detta möjliggör bl a att man klarar högre upplösning både i DSD och PCM. Men vad jag kan se kan man ”bara” upsampla till DSD128 respektive PCM 352/384 (samma som övriga Lumin-produkter. Så om man skall dra fördel av max DSD512 och PCM768 måste man fixa sådana filer på annat håll, t ex Chord M Scaler. Observera dock att Sabre gör om all dsd till pcm innan avkodning. Spelar förmodligen ingen större roll men inte riktigt rumsrent, tycker jag. Här är Lumins egen listning. Först X1

  • New processor delivers native DSD512 & PCM768 playback
  • Dual Mono design throughout maximises channel separation
  • Dual ES9038Pro SABRE DACs featuring 140dB dynamic range
  • Femto Clock System with precision FPGA distribution
  • New Output Buffer design
  • Dual Mono dual stage linear regulator
  • Optical Network provides complete isolation from network digital noise
  • USB Digital Audio Output supports Native DSD512

... och här för S1:

  • Includes DSD128 5.6Mhz 1-bit playback
  • 4 ESS SABRE32 ES9018 DAC chips 2 units per channel delivering 16 DACs per channel in parallel
  • New clocking system
  • Enhanced external dual-toroidal power supply

Blir det bättre eller bara annorlunda och om det ”annorlunda” låter bättre eller inte sitter mellan öronen. Det finns ju de som föredrar Lumins enklaste dacar med Wolfson som tycker Lumin låter sämre sedan de gick över till Sabre-dacar. Det finns inga korrekta svar om vad som låter bäst. Rent tekniskt är det en rejäl uppgradering de har gjort.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ok, men eftersom Dans fru Petra D'Agostino nu har mailat mig och själv säger att modulen har en sämre dac än tex dCS Bartók, så känns det ju som ett högst osäkert kort att beställa den. 

Eller ni tror att den ändå kan låta nära på likvärdigt med Lumin X1 eller Bartok?

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, Simon76 said:

Ok, men eftersom Dans fru Petra D'Agostino nu har mailat mig och själv säger att modulen har en sämre dac än tex dCS Bartók, så känns det ju som ett högst osäkert kort att beställa den. 

Eller ni tror att den ändå kan låta nära på likvärdigt med Lumin X1 eller Bartok?

 

Det tror jag inte. X1 och Bartok borde rimligtvis vara på en helt annan nivå, båda två kostar också en rejäl slant ska sägas. Beroende på ekonomi så kan Lumin T2 vara väldigt prisvärd i sammanhanget.

 

Om jag var du skulle jag dra nytta av att vi har svenska återförsäljare av Lumin och dCS, och att du kan prova, klämma, känna och framförallt lyssna ordentligt på dem, både i butik och i hemmamiljö.

 

Lumin är riktigt trevliga, de bara funkar precis som man förväntar sig.... 

 

Edited by VoicesInMyHead
glömde nämna dCS... :)
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Simon76 said:

Har jag stora ljudmässiga vinster på att se över detta menar du?

Nejdå, ljudmässigt är det säkert bra, det är i stabilitet och tillgänglighet vinsterna ligger. Jag skulle oavsett se om det går att ersätta ISP'ns utrusning med en Asus/Linksys/Netgear router av god klass för att säkerställa att det "bara funkar" vilket oftast är resultatet. Men, å andra sidan, funkar det idag och upplevs stabilt så behöver du ju inte börja riva i det. :)

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Simon76 said:

Eller ni tror att den ändå kan låta nära på likvärdigt med Lumin X1 eller Bartok?

 

Troligtvis så är ju en separat DAC i den nivå X1 eller Bartok bättre men till modulens fördel så har där ju inte lagts pengar på en fin låda och en strömförsörjning de har du ju redan i din Progression. Där är ju inte lika stora utrymmen i modulen då de i princip är en liten dator plus DAC i ett för att kunna streama direkt till den så där får ju säkert kompromissas en del för att få in allt på en liten yta. Sen är ju en DAC så mycket mer än själva "chipet", strömförsörjningar och analog delen spelar nog oftast större roll för slutresultatet. Sen misstänker jag ju att du har kommit upp i en viss nivå på dina Ansuz kablar och vill fortsätta på detta spår då går där ju en ansenlig summa till att skaffa nätkabel, analogakablar så de ska kanske också vägas in i ekvationen med en extern apparat?

 

Frågan är kanske mer hur pass mycket bättre är en X1/Bartok tex än den Naim du har idag är de stora skillnader vem vet ett test kan bara utröna det. Jag hade hemma en Rossini med extern klocka för test men jag tycker fortfarande min TAD D1000mk2 med dCS Network bridge låter något bättre (TAD passar kanske min smak mer för andra är de kanske tvärtom) och de var fler tex @Kilgore som tyckte det när de provades hos Ljudupplevelser (jag var aldrig på plats under det testet) så bara för att de är dyrare säger inte så mycket om slutresultatet de är ändå en synergi med resten av anläggningen man vill uppnå (här tyckte jag dCS Network Bridge via AES koppling till TAD blev väldigt lyckat).

 

Sen ska de ju sägas att Rossinin med sin FPGA och mjukvaru styrda uppbyggnad är en betydligt mer framtidssäker konstruktion än min TAD som bygger på gamla hederliga Ti chip men den kostar med klockan också en ansenlig summa mer än den kombon jag har.

 

Låna hem och testa lite olika apparater, jämför med din Naim och låt de ta lite tid och kom fram till nått du blir nöjd med både ljudmässigt och ekonomiskt de är ju du som ska leva med det inte vi här på forumet :) (även om vi gärna hjälper till :thumbsup: )

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Simon76 said:

Ja, jag kollar faktiskt även på Lumin och har också mailat lite med Marcus.. 

Är det stor skillnad på X1 & T2? 

 


Det är i praktiken omöjligt att resonera sig fram till hur en produkt kan tänkas prestera och bete sig i det egna systemet och rummet med din musik och dina preferenser. Jag återkommer till detta självklara faktum med en dåres envishet i diverse sammanhang och kommer aldrig att ge mig :). Det finns självklart ett värde i att sondera terrängen här och på andra forum och få intryck ifrån likasinnade, men ytterst så måste man lyssna och avgöra själv.

 

Fundera först och främst på om budgeten sträcker sig hela vägen upp till Lumin X1 (139.000 kr). Om svaret är JA så skulle jag låna hem den helt enkelt så att du får chans att lära känna den, där ljudkvalitet och musikupplevelse självklart är det viktigaste, men där även handhavandet har betydelse. T2 räcker långt och är något av en sweetspot hos Lumin sett till pris vs. prestanda. men det är inte en X1.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

 

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

I min situation (obs, eget tycke och smak) skulle jag aldrig lägga den typen av pengar för Tidal som huvudsaklig källa. Ja, det är kanske hifi-snobbigt men Tidal har aldrig, i min anläggning, lyckats konkurrera med lokala filer, oavsett upplösning. Det gör inte Qobuz heller, men likväl uppfattar jag deras material generellt märkbart mera välljudande. Det betyder inte att det låter dåligt, eller att det inte duger, inte alls, det är små skillnader vi pratar om. Men det är också jäkligt små skillnader mellan en Raspberry Pi och en Aries G1/Lumin U1 Mini som digitaltransport. 

Om jag hade en integrerad i OPs prisklass skulle jag värdera integrationen högre än ultimat ljudkvalitet. MEN, det är jag det!... 

 

Link to comment
Share on other sites

@AlfaGTV inte för att komma helt OT här men att streama Qobuz i varje fall i mitt system så blir filen lika lokal som mina egna filer då hela låten buffras ner till disk i min NUC med Roon ROCK (givetvis kan där ändå vara skillnader mellan dem om man rippat samma låt till disk lokalt).

De första sekunderna av en låt är aktiviteten hög på min SFP port i routern till musik systemet sen blir det näst intill ingen aktivitet alls och de går att koppla bort nätverket och låten spelar klart.

Som sagt det finns många variabler i världen av streaming och de blir så beroende av flera komponenter att de är svårt att säga vad som gör vad. Jag har försökt anpassa mitt nätverk till att bli så bra jag tror de kan bli med hyfsat enkla medel som inte kostat skjortan.

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar, verkligen kul! :)

 

Självklart är ljudkvalitén prio ett, men såklart spelar även prislappen en stor roll i ekvationen. Man måste ju hela tiden överväga om man tycker att man får tillräckligt mycket bättre ljud för kostnaden, om det är värt det så att säga. Jag är bara en vanlig knegare som får offra mycket annat för att kunna unna mig lite bättre ljud, så varje krona räknas absolut.

 

Slutsatsen jag drar av alla svar här är att det inte är helt självklart att lyftet i ljudkvalité motiverar en kostnad på 100+ för en streamer och jag kommer inte att köpa utan att först ha jämfört här hemma med min Naim. Jag lägger ju helst pengarna där de gör störst nytta och det får ju verkligen bli en stor skillnad om det ska vara värt en så stor kostnad.

 

En stor anledning till att jag övergav Naimstegen var att jag tröttnade på alla lådor, jag ersatte 5 lådor med en integrerad förstärkare och det känns jättebra, men jag har inga som helst problem med att ha en separat DAC/streamer om det går att motivera med kostnad mot ljudförbättring. 

 

6 hours ago, AlfaGTV said:

I min situation (obs, eget tycke och smak) skulle jag aldrig lägga den typen av pengar för Tidal som huvudsaklig källa. Ja, det är kanske hifi-snobbigt men Tidal har aldrig, i min anläggning, lyckats konkurrera med lokala filer, oavsett upplösning. Det gör inte Qobuz heller, men likväl uppfattar jag deras material generellt märkbart mera välljudande. Det betyder inte att det låter dåligt, eller att det inte duger, inte alls, det är små skillnader vi pratar om. Men det är också jäkligt små skillnader mellan en Raspberry Pi och en Aries G1/Lumin U1 Mini som digitaltransport. 

Om jag hade en integrerad i OPs prisklass skulle jag värdera integrationen högre än ultimat ljudkvalitet. MEN, det är jag det!... 

 

 

Menar du att jag borde byta från Tidal till Roon? Ger det märkbart bättre ljud? 

Jag får väl erkänna att jag inte har haft min nas inkopplad på närmare ett år och jag har bytt både högtalare och nu även förstärkare sen dess.. Får väl testa att koppla in den ikväll och jämföra mina rippade skivor där med samma låtar på Tidal. :Thinking:

 

 

 

Edited by Simon76
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...