Jump to content

Målet är ingenting, resan är allt


Simon76

Recommended Posts

Det är ju bara att googla lite på högtalartillverkares egna rekommendationer.

 

Så här skriver Klipsch:

Once you’ve purchased a brand new set of speakers, you’ll probably want to set them up and get to the good part - playing them. However, be prepared for the fact that for the first several hours of use (the break in period), they won’t be quite to their maximum potential. The good news is your speakers will absolutely sound better after the initial break in period. In fact, you may want to take care of this step right away so you are more quickly able to enjoy your speakers at their best.

Your speakers contain several moving parts but prior to use, they’ve never actually moved before. Essentially, pieces of the assembly like the spider and the surround will be stiff at first. Due to the rigidness of your new speakers, they will not be as dynamic until they have had a chance to move and become more flexible. Moral of the story? Don’t be afraid to break them in.

Now that you understand why breaking in is important, how do you do it? The easiest answer is simply to play music. However, to break your speakers in well, you’ll want to play something with large dynamic range, something with solid deep bass, as well as something with strong high end. Music capable of both will be able to push the speaker to their extremes regularly. You will want to play the music loud, not max volume, just louder than normal. Doing this will help the break in period occur faster. It will also help to use music that you know well, as you will be able to recognize when the magic starts to happen.

How long you want to break in your speakers is one of those audiophile questions that doesn’t necessarily have a right or wrong answer. 100 hours? You’re in great shape. If this seems unattainable, just continue the break in period with your favorite music and movies as you would normally enjoy them.

Invite friends or family over to help break them in. Put on your favorite tunes, rock, repeat and the before you know it the break in period will be over and your speakers will be performing at their maximum potential.

 

Så här skriver KEF:

FACT

The simple truth is that with the advanced materials being used in the construction of suspensions and surrounds, the performance of a speaker will change slightly over time. Out of the box, a speaker will tend to sound a little stiff, particularly in the bass frequencies, and you may find that the overall response on your new drivers is a little tight or restricted for your taste. After a period of time, you'll notice the speakers open up and begin to sound more natural. This can definitely happen if you've auditioned a pair of well-played speakers at your dealer – at the store they sounded great with a lot of warmth and depth and at home your brand new speakers sound cold and shallow. At the store they had dozens, if not hundreds, of hours on them while your new out-of-the-box speakers are factory-stiff.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips gällande inspelning av högtalare som jag sällan ser men som känns mer rimligt för mig, är att helt enkelt använda högtalarna som vanligt, med pauser och inte köra något liknande ett stresstest pang bom. Det finns lim som behöver sätta sig osv och att hårdköra dem direkt (ett exempel jag sett mer än en gång är att sätta på hög nivå, ställda mot varande ur fas och sedan åka till jobbet) kan nog vara direkt skadlig i flera fall.

Link to comment
Share on other sites

Sedan kan inspelning av högtalare framkalla psykiska sjukdomar, neuroser i enklare fall, psykopatiska empatistörningar inom det autistiska spektrat i svårare fall. Jag höll på att bli seriöst galen och trodde att jag gjort mitt livs sämsta affär när jag spelade in mina senaste högtalare. Det tog lång tid, flera månader, och var extremt påfrestande. Lät som en liten transistorradio med en tratt.

Men det gick över, både inspelningen och sjukdomen. Så ha tålamod. Och jag håller med shifts, vanlig musik på vanliga nivåer är nog säkrast.

 

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta för OT jag bara såg en video från B&W där dom mätte varje enskild 800-serie högtalare innan leverans och den måste klara detta test och mäta ”mäta” rätt innan leverans.

jag såg den videon samtidig so TS gjorde sitt inlägg om att hans TAD nu började låta bra.....och jag tänkte spontant hur skulle den högtalaren gå igenom TADs mättest om den nu låter så olika mot när den va ny.

Link to comment
Share on other sites

Det är lugnt @thli72, det är säkert så att även TAD testar alla högtalare innan de lämnar fabriken, men att de klarar ett förbestämt värde betyder ju inte att de inte kan låta ännu bättre efter några dagars spelande. Jag tycker att alla högtalare jag någonsin har köpt nya har låtit lite burkiga i alla fall de första timmarna, sen är det lite olika hur mycket de förändras och hur lång tid det tar. 

Även psykologi och tillvänjning spelar säkert in till viss mån i hur man upplever inspelningstiden. Man har vissa förväntningar och är dessutom van vid ett visst ljud sedan tidigare, det tar säkert några dagar att "vänja sig" vid det nya ljudet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-09-22 at 16:30, thli72 said:

jag tänkte spontant hur skulle den högtalaren gå igenom TADs mättest om den nu låter så olika mot när den va ny.

Det finns en poäng i det, och vad jag kan tänka mig är att TAD vet hur högtalaren kommer utveckla sig.

 

Massan kommer inte ändra sig, och helst inte heller kompliansen inom småsignalområdet. Men dämpningen utvecklar sig säkert. Om man enbart studerar hysteresisdämpning i membranet så kommer omvandlingen av rörelseenergi vid cyklisk deformation att skapa slumpmässiga vibrationer som påverkar på molekylnivå i materialet. Denna cykliska energiomlagring behöver stabilisera sig, hitta ett steady state vid rätt arbetstemperatur etc. Och omlagringen ser olika ut i olika register och för olika nivåer, så man borde spela in hela registret och med olika volym.

Jag skulle bli förvånad om just detta tar mer än någon timme med ett svep, men det finns säkert andra fenomen som inverkar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har börjat kolla runt lite nu efter en skivspelare, jag har ingen erfarenhet av detta och tar gärna emot tips och råd. :) 

 

Budget är satt till ca 40.000:- men är inte skrivet i sten. Jag inser att jag inte riktigt får en spelare som matchar mitt övriga system för den summan men det går alltid att uppgradera längre fram om jag fastnar för det analoga.

 

Jag kommer troligen inte att köpa en ny spelare till listpris utan letar begagnat, demo eller kampanjer, då borde jag få lite mer för pengarna.

 

I vårt hem finns barn och djur så spelare med ett klassiskt lock vore perfekt, alternativt med ett lättare dammskydd. 

 

Just nu har jag intresserat mig för tre olika spelare:

  • Thorens TD 1601

  • Linn LP12 Akurate

  • Rega Planar 10

Finns det någon här som har erfarenheter eller synpunkter på dessa? Tar även gärna emot tips på fler spelare. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Simon76 said:

Jag har börjat kolla runt lite nu efter en skivspelare, jag har ingen erfarenhet av detta och tar gärna emot tips och råd. :) 

 

Budget är satt till ca 40.000:- men är inte skrivet i sten. Jag inser att jag inte riktigt får en spelare som matchar mitt övriga system för den summan men det går alltid att uppgradera längre fram om jag fastnar för det analoga.

 

Jag kommer troligen inte att köpa en ny spelare till listpris utan letar begagnat, demo eller kampanjer, då borde jag få lite mer för pengarna.

 

I vårt hem finns barn och djur så spelare med ett klassiskt lock vore perfekt, alternativt med ett lättare dammskydd. 

 

Just nu har jag intresserat mig för tre olika spelare:

  • Thorens TD 1601

  • Linn LP12 Akurate

  • Rega Planar 10

Finns det någon här som har erfarenheter eller synpunkter på dessa? Tar gärna emot tips på fler. 

Sen behöver du kablar, RIAA och PU. Så det blir nog snart en högre summa.🤔

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, figge said:

Sen behöver du kablar, RIAA och PU. Så det blir nog snart en högre summa.🤔

 

RIAA har jag köpt redan. PU ingår i paket till både Rega och Linn. Till Rega ingår även kablar. :) 

 

Men visst, ganska sällan det slutar helt inom budget.. ;) 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Simon76 said:

Men visst, ganska sällan det slutar helt inom budget.. ;) 

 

Uhm, det har väl hänt att det blivit lite dyrare nån gång kanske... :65: ...men i min skivspelarjakt så hamnade jag till slut faktiskt 5k UNDER min utsatta budget! (stolt och nöjd)

 

Bekanta skivspelare ovan som jag själv sonderade mellan, i Rega's fall så är ju deras lock lite speciella och skyddar inte så väl mot nyfikna djur/barn, men det går ju alltid köpa nåt anpassat akryllock istället.

 

Rega känns väl lite som "ett säkert kort", och som alltid går att sälja om man nu skulle komma dit. Kan bli svårt att hitta en P10 begagnad dock, P8 finns det en nu (som jag var sugen på). P10 får ju väldigt positiva omdömen dock men kostar också dubbelt upp.

 

Jag upplevde själv svårigheten i att jämföra skivspelare med samma RIAA och pickup, så beroende på hur mycket man vill/orkar krångla så blir det väl lite av en chansning kanske och man får gå på känsla.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

Rega känns väl lite som "ett säkert kort", och som alltid går att sälja om man nu skulle komma dit.

Skivspelare är en hel vetenskap, men valet beror även lite på ur du tänker placera den. Rega trivs bäst väggmonterad, men jag lägger min röst på Rega som "första" skivspelare. Det blir inte så mkt enklare, men jag skulle även kika på andra pickuper än Regas innan jag bestämde mig. Fasta kablar har både sina för och nackdelar men det går ju alltid att löda. Om du vill ha ett bra lock är kanske Regas tidigare P-serie ett alternativ att i alla fall börja med.

Link to comment
Share on other sites

Jag har tänkt att placera den på min mediabänk. 

Ni röstar alltså båda på Rega.

Rega Planar 10 med Alpheta 3 listar 59.000:-, Linn LP12 Akurate ligger på 83.000:-(men är säkert lättare att hitta begagnad), tror ni Regan låter bäst av dessa två?

 

När jag läser recensioner på P10 så skriver flera kritiker att den inte har det varma ljud som man normalt förknippar med vinyl. Jag vet inte hur man ska tänka om det? Spontant så vill jag nog ha ett ljud som är annorlunda mot det digitala, just för att det ska vara annorlunda. Så att man kan lyssna på det man känner för beroende på humör. Vad är vitsen annars?

 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Simon76 said:

Ni röstar alltså båda på Rega.

 

Näää, jag röstar inte på Rega, jag försökte bara resonera lite ungefär som jag gjorde med mig själv nyligen, att Rega kanske är "ett helt okej" val. Men, jag valde det inte själv i slutändan och det kan man ju tolka som man vill... :)

 

Tycker ditt resonemang kring det ljudmässiga låter klokt, och kanske är det anledning att kika på lite andra märken. Linn är ju klassiskt men jag tycker det känns lite för mycket djungel med alla modifikationer och nivåer på dem, jag orkade inte sätta mig in i det. Nottingham, Dr. Feickert och Michel har också spelare i prisklassen och som jag tyckte verkade intressanta. I övrigt så är jag ingen expert på området, så lyssna inte för mycket på mig... :) hehe...

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Simon76 said:

Jag har tänkt att placera den på min mediabänk. 

Ni röstar alltså båda på Rega.

Rega Planar 10 med Alpheta 3 listar 59.000:-, Linn LP12 Akurate ligger på 83.000:-(men är säkert lättare att hitta begagnad), tror ni Regan låter bäst av dessa två?

 

När jag läser recensioner på P10 så skriver flera kritiker att den inte har det varma ljud som man normalt förknippar med vinyl. Jag vet inte hur man ska tänka om det? Spontant så vill jag nog ha ett ljud som är annorlunda mot det digitala, just för att det ska vara annorlunda. Så att man kan lyssna på det man känner för beroende på humör. Vad är vitsen annars?

 

 

En LP12 har mer tyngd och driv än Rega. Det är 2 olika sound helt klart. 

Link to comment
Share on other sites

Tror inte man går "fel" med vare sig en Rega eller en LP12, och knappas heller en TD-1601. Ändå känns de båda första som mera kloka val, vet inte riktigt varför. 

 

Jag vill påstå att ljudsignaturen är ganska diametralt motsatta dock och Thorenaren spelar nästan garanterat mera på LP12:ans planhalva. Med en LP12 får man nästan räkna med en varannanårlig service också, att se över fjädring, balans motorvinklar och sådant. För egen del är Rega en mera intellektuell upplevelse medan Linn är mera känslomässig. Min egen 12:a är snart 40 år och har inte en chans mot min båda andra snurror ur ett hifi-perspektiv. Det betyder inte att jag tycker mindre om den, inte alls. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...