Jump to content

NY Maskin


1automan

Recommended Posts

11 hours ago, PKS said:

Tjusigt system :) 

 

Hur upplever du att hörnplaceringingen av högtalarna funkar? De ska ju vara utvecklade för det, men det är väldigt få andra högtalare som klarar av att placeras så.  

 

Som sagt , efter 17h inspelat så det fungerar bra, och transparent ljudbild, men man måste sitta direkt på sweetspot. 

Link to comment
Share on other sites

Riktigt läckert! Audio Note är ett av de system som jag upplever hålla en hög och ffa jämn nivå i alla sammanhang jag hört dem (mässor o butik) Det verkar som att den (lite udda) högtalarplaceringen bidrar till det stabila resultatet, men det kanske är en för snabb slutsats eg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2020-06-29 at 09:39, 1automan said:

Lite bättre bilder. Ser bra ut i svart.

 

106061102_10157617455637903_434543056944

 

Där ser vi Meishu Line Silver Signature Tonmeister (inga enkla produktnamn :) )

Med PSU till höger med nättrafo, likriktare och drossel. Ingångssteg och drivsteg framme i mitten med ecc82, 5687 och kopplingstransformatorer samt 300B effektrör. I bakre delen in-house utgångstransformatorer.

För de som undrar är de svarta lådorna vid högtalarna delningsfilter.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt fina prylar med mycket fin och intim klang. En likadan anläggning har hittat till en av mina kompisar i nordöstra Skåne. Kanske inte första val för stora orkesterverk i full styrka men det är det å andra sidan få anläggningar som klarar utan att spricka.

 

Ett stort grattis @1automan

Link to comment
Share on other sites

On 2020-07-09 at 09:20, Bebop said:

Fantastiskt fi"na prylar med mycket fin och intim klang. En likadan anläggning har hittat till en av mina kompisar i nordöstra Skåne. Kanske inte första val för stora orkesterverk i full styrka men det är det å andra sidan få anläggningar som klarar utan att spricka.

 

Ett stort grattis @1automan

Tack så mycket!

Intim klang är ett träffande ord. fokus var alltid röster. 61h och skönjer stordåd:)

 

Edited by 1automan
Link to comment
Share on other sites

On 2020-06-29 at 09:39, 1automan said:

Lite bättre bilder. Ser bra ut i svart.

 

105979732_10157617456882903_315007282139

 

106061102_10157617455637903_434543056944

 

Fina steg!

 

Vore intressant att se under korten, pertinax eller vad det är.

 

Det är väl en yrkeskada, men steg som är monterade point to point ger mig rysningar av obehag när man tänker på producerbarhet men detta är ju riktigt prydligt!

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-07-10 at 12:39, tek said:

Vore intressant att se under korten, pertinax eller vad det är.

Ja, jag vet inte heller.

Jag gillar de i oljad plywood :)

 

 

On 2020-07-10 at 12:39, tek said:

Det är väl en yrkeskada, men steg som är monterade point to point ger mig rysningar av obehag när man tänker på producerbarhet men detta är ju riktigt prydligt!

Med så här få komponenter är det ju ingen big deal för en apparat som denna. Vad kan det ta, en mantimme att löda alla komponenter och socklar på korten? 

Om man inte går i klinch med de metallurgiska och elektromekaniska aspekterna (som man kan dividera om) så finns det även en aspekt att kunna göra enkla uppgraderingar utan att byta kort.

Men det är klart, när kretsen ska se ut såhär...

 

image.png

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-07-12 at 09:44, calle_jr said:

Med så här få komponenter är det ju ingen big deal för en apparat som denna. Vad kan det ta, en mantimme att löda alla komponenter och socklar på korten? 

Om man inte går i klinch med de metallurgiska och elektromekaniska aspekterna (som man kan dividera om) så finns det även en aspekt att kunna göra enkla uppgraderingar utan att byta kort.

 

Svårt att uppskatta tiden, normalt tar dylika övningar mycket mer tid än man tror. Tiden går nog att få ner med en person med erfarenhet och förutsatt att allt förberett. Om kablar/kabelförtenning är färdigt, eventuella kort är förborrade osv. Sen är det såklart skillnad på hur långt man tar filosofin point to point. Där kanske elektronik som löds "hängande i luften" är ena änden och PBA helt utan kablar invändigt är andra änden av skalan. Finns såklart problem med dylika kort, exempelvis har jag hört historier att våglödningsmaskiner (för hålmonterat) kan ge ojämn kvalitet med riktigt stora kort. Det kan trimmas och inget mot den ojämna kvalitén en avancerad point to point ger. Se bild nedan:

 

LL21_AboveOpen.jpg.6707caf23b6350a06394b431213eb7fa.jpg

 

Detta var inte det mest prydliga exemplaret av point to point och borde ge alla, även de som inte räknar sig som "vän av ordning" kalla kårar:)

 

Point-to-point.jpg

 

 

Det blir i princip ingen skillnad med mönsterkort, en liten uppdatering kan ju strappas även på ett mönsterkort. Mönsterkort är i princip gratis idag, eller i varje fall väldigt billiga. Även med fler lager än 2. Största kostnaden att göra uppdateringar är nog att ta in och ens börja mecka. Det är människornas tid som brukar kosta. En liten uppdatering på rätt plats går nog att klämma in, men en uppdatering på "fel ställe" kan bli ytterst problematisk. Jämfört med att bara byta PBA där allt eller bara skramlet byts. I slutändan kanske storlek på serier och filosofi avgör.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej. Det är en väldigt fin och ganska ovanlig anläggning du skaffat, och jag misstänker att det krävs en viss beslutsamhet för att införskaffa den.

Så... jag antar alltså att anläggningen inte bara flög in i din öppna mun av sig själv. Jag antar att det finns en beslutsprocess bakom. Och jag antar att du tänkt till ett par gånger.

Hur kom du fram till AN? Och hur såg konkurrensen ut?

Tre saker:

1) Du har lagt ner ganska mycket på högtalarna, och det tycker jag är helt rätt. Personligen tror jag att högtalarna ska väga tungt i en hifi budget.

2) Du har valt en förstärkare med låg uteffekt. Det begränsar valet av högtalare så länge du behåller den. Nu är detta helt otroliga högtalare med externa delningsfilter så jag fattar att den kombinationen inte var så svår att ta. Men det betyder troligen att förstärkaren har några kvaliteter som du är ute efter. Har jag rätt? Eller är förstärkaren en anpassning till högtalarna?

3) Hur har du gjort med kablar och vilka planer har du (om några)?

Har du lust att kommentera?

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, DrKlang said:

Hej. Det är en väldigt fin och ganska ovanlig anläggning du skaffat, och jag misstänker att det krävs en viss beslutsamhet för att införskaffa den.

Så... jag antar alltså att anläggningen inte bara flög in i din öppna mun av sig själv. Jag antar att det finns en beslutsprocess bakom. Och jag antar att du tänkt till ett par gånger.

Hur kom du fram till AN? Och hur såg konkurrensen ut?

Tre saker:

1) Du har lagt ner ganska mycket på högtalarna, och det tycker jag är helt rätt. Personligen tror jag att högtalarna ska väga tungt i en hifi budget.

2) Du har valt en förstärkare med låg uteffekt. Det begränsar valet av högtalare så länge du behåller den. Nu är detta helt otroliga högtalare med externa delningsfilter så jag fattar att den kombinationen inte var så svår att ta. Men det betyder troligen att förstärkaren har några kvaliteter som du är ute efter. Har jag rätt? Eller är förstärkaren en anpassning till högtalarna?

3) Hur har du gjort med kablar och vilka planer har du (om några)?

Har du lust att kommentera?

 

 

 

Jaaa, jag skulle nog säga en process av 5 år innan blev köp. Många setuper ha skeppats till mig . Ibland betalt för att demoa till mitt hem.

18 m2 rum, det inte så mycket plats för stora Horn som jag vilja haft. Som alltid stora beslut man checka med min fru .

Letar alltid en Nerv , inte så mycket på teknologi.

1. AN E hög känslighet för 8w rörfeelning 98db., och har tryck  basen också. Signature  ger 0.5 db till från spe

2.tonmeister och AN E lx är en perfekt match. 

3. kablar var Lx . inte så dyra .men kanske skulle köpt en Isis kablage istället för mer detaljer, men det duger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...