Jump to content

Jelco tar ner skylten


tek

Recommended Posts

Tror inte detta kommit upp. Isf får admin ta bort tråden.

 

https://www.analogplanet.com/content/tonearm-manufacturer-jelco-covid-19-victim

 

https://www.google.com/amp/s/www.whathifi.com/amp/news/jelco-closes-down-due-to-covid-19-and-outdated-machinery

 

En verklig förlust. Finns inte så många med så bra pris/prestanda -förhållande enligt mig.

 

Funderar på om jag ska slå till på en 12" TK 850 eller 950 medan de fortfarande finns att köpa.

Link to comment
Share on other sites

Så kan det gå när investeringar inte görs fortlöpande så länge tygen håller. Så pass brukar det bli för dyrt att investera sig ur situationen. Hans tillverkingskalkyl har sannolikt inte inkluderat avskrivningar. Det har ju också avspeglat sig på relativt låga priser. Kan också vara så att lönsamheten aldrig varit där:39:

 

OBS! Detta är min högst personliga spekulation, men jag har sett det förr... 

Link to comment
Share on other sites

Så kan det definitivt vara. 

 

Jag hoppas att någon räddar/köper upp ip:en och fortsätter tillverkning och nyutveckling. Om det skulle ske så gissar jag att det blir ett kinesiskt företag som köper upp resterna. 

Link to comment
Share on other sites

Sista serien armarna (TK) tycker jag verkar intressanta. Om det är kopior kan jag inte avgöra.

https://www.jelco-ichikawa.co.jp/features.html

 

Kör en enklare Jelco-arm som inköptes för kaffepengar och den upplever jag har riktigt fin byggkvalitet med tanke på nypris som jag tror inte ligger på mer än 5-6kkr.

 

Jelco är väl fortfarande en ganska vanlig OEM. Transrotor använder på vissa verk vad jag tror är Jelco. 

 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, tek said:

fixerar höjden på tonarmen

Sådant borde vara självskrivet att kunna vara någorlunda smidigt att justera. Jag har pysslat lite med att justera hemma hos mig (ej Jelco) med då insikten att det är som att ratta på tonkontroller.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju inte jobbat med Jelco i mer än några år men som jag förstått det så har de tillverkat armar till en massa olika företag genom åren? Linn, AudioQuest och många fler. Pris / prestanda har i mina (klart färgade) ögon varit mycket god. Jättetrist att de nu verkar lägga ner helt. Men som BeBop säger ovan, deras priser har nog varit för låga för att kunna renovera och byta ut sina maskiner löpande. Men också problemet med den minskande och åldrande befolkningen i Japan bidrar säkert stort. Och så vägrar de samtidigt att ta emot invandrare vilket gör att de kommer att få enorma problem i hela landet inom några år. När snart 50% av befolkningen är pensionärer finns det liksom ingen som kan betala längre... 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, YYZ said:

Sådant borde vara självskrivet att kunna vara någorlunda smidigt att justera. Jag har pysslat lite med att justera hemma hos mig (ej Jelco) med då insikten att det är som att ratta på tonkontroller.

 

Jag håller med. Det gäller nog alla vanliga  inställningar. Att ratta på de vanliga inställningarna realtivt enkelt borde alla tillverkare av tonarmar tillhandahålla. Azimuth är en parameter som en del tillverkare verkar strunta i. Det kan jag nog inte leva utan. :)

 

13 hours ago, Transient Design said:

Men också problemet med den minskande och åldrande befolkningen i Japan bidrar säkert stort.

 

En nyhet jag läste angående ämnet tog jag tog upp just detta. Att det var inte bara maskinerna som blivit lite knarriga.

 

Här är den:

https://mrstylus.com/en/jelco-is-bankrupt-answers-to-questions-and-rumours/

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-06-30 at 09:50, Transient Design said:

som jag förstått det så har de tillverkat armar till en massa olika företag genom åren? Linn, AudioQuest och många fler.

Så är det. Även Ortfons tonarmar har gjorts av Jelco. Kollade Ortofons hemsida men där har man tagit bort sina tonarmar nu (No products found)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...