Jump to content

Byggnation av rörslutsteg/integrerad


PKS

Recommended Posts

Efter att ha samlat på mig lite erfarenhet känner jag att det vore kul att fortsätta med rörkonstruktioner. Det har visat sig vara en väldigt trevlig hobby :) 

 

MIna tankar går kring slutsteg eller en integrerad, typ http://www.audiodesignguide.com/SE300B/index.html men inget är bestämt. Tar mycket gärna emot förslag men gärna single ended, triod (300B eller 2A3 tex), och utan motkoppling. Länken visar en ganska enkel konstruktion vilket jag anser är ett plus, både i hänseende till komponenter i signalvägen och att det är få förstärkarsteg mellan insignal och utsignal. 

 

Tips, tankar och idéer mottages tacksamt :D 

 

ps. det finns en budget. Dock är det lite oklart vad den är i skrivande stund. Man ska inte glömma att bra saker sällan är gratis. 

Link to comment
Share on other sites

De var riktigt tjusiga #calle_jr :) 

 

Jag ska kolla runt lite och se om det går att hitta ett schema på dem. EL803s i drivsteget, ett rör jag inte känner till så det blir till att läsa lite om det också!

Link to comment
Share on other sites

Ett komplett schema är nog svårt, men iaf en beskrivning av hur de har tänkt är bra. Jag hittade en test i Stereophile (länk: Stereophile ) med följande beskrivning:

 

Quote

In Thöress's design, both input pentodes are configured as triodes, with the B+ supply (210V) applied to anodes and screen grids alike. The input signal goes to the signal grid of the first EL803S pentode, the plate of which is coupled to the signal grid of the second EL803S; the cathode of that second EL803S is capacitively coupled to the signal grid of the 300B output tube

 

Vilket till mig låter som EL803S i triodkoppling --> EL803S i triodkoppling --> 300B. Dvs ungefär som i länken till audiodesign i mitt första inlägg men med ett extra förstärkarsteg. Med detta som utgångspunkt borde det gå ganska bra att "tillbakaingenjöra" detta någorlunda väl om man nu skulle önska och har kunskapen  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...