Jump to content

J_blooms musikförmedlingsapparatur


parsifal

Recommended Posts

Hade tänkt att lägga ner en jäkla massa tid på någon snitsig text och haktappande bilder till den men nej.

 

Ska försöka hålla det enkelt och begripligt.

 

Med denna cliffhanger slutade jag min förra tråd:

20200418_194339

Nu har det alltså blivit dags att presentera vart det bar av.

Edited by j_bloom
Link to comment
Share on other sites

Pallen hade fått sig en törn och även kartongen var aningen tilltryckt. Men efter nogranna huvudberäkningar så kom jag fram till att det ändå var ok att ta emot paketet - kunde såklart ej bärga mig.

20200612_18511120200612_182616

 

Edited by j_bloom
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, j_bloom said:

Med denna cliffhanger slutade jag min förra tråd:

 

Det är bara en cliffhanger tills @AlfaGTV har läst av streckkoden;)

 

Ska det bli som tänkt tidigare eller blev det helt om, de e frågan?

 

/byZan

Edited by byZan
ett ord för mycket togs bort
Link to comment
Share on other sites

carl_jr fick rycka ut.

 

Innan han kom passade jag på att läsa avsnittet om den dynamiska högtalaren och flyttade därefter ut högtalarna från väggen och ställde dem närmre varandra. Då gick ljudet tyvärr från OK till kass. ( ljudbilden punkterades helt)

Edited by j_bloom
Link to comment
Share on other sites

Efter att Carl lyssnat i 5 sekunder så visste jag att dommen skulle bli hård.

 

- Dina högtalare underpresterar något så in i h*lvete i denna placering.

 

Första tipset var att slå ner väggen ut till uterummet för att ge högtalarna utrymme.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, calle_jr said:

Vilka härliga omgivningar ni har där. En stadsbo blir lätt disorienterad.

Vilket stenröse. Jag har hört berättas att i sådana kan det bo vättar och gnomer. Om man retar dem kan ljudet i anläggningen bli lidande :blackeye: Men om du är snäll och ger dem en korvsnutt då och då kanske de kan hjälpa dig med att trimma in det sista välljudet åt dig :D

Link to comment
Share on other sites

Just now, calle_jr said:

Jag vet inte om det är lama, alpacka eller jak. Sorry. Någon sorts kameldjur är det väl. Jag antar att de har sitt att tänka på.

 

 

Jag förstår fortfarande inte vad det har med min kommentar att göra?

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, ishoot said:

Jag förstår fortfarande inte vad det har med min kommentar att göra?

Ok.

Det var ett skämt.

Lamadjuren är antagligen inte medvetna om någon Verityklubb.

Jag inflikade det eftersom du välkomnade J_bloom till verityklubben, och det finns lamadjur i omgivningarna.

De är i huvudsak "vakthundar" vad jag förstår och en lastbilsleverans är garanterat en omtumlande händelse för dem i denna miljön.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, calle_jr said:

Ok.

Det var ett skämt.

Lamadjuren är antagligen inte medvetna om någon Verityklubb.

Jag inflikade det eftersom du välkomnade J_bloom till verityklubben, och det finns lamadjur i omgivningarna.

De är i huvudsak "vakthundar" vad jag förstår och en lastbilsleverans är garanterat en omtumlande händelse för dem i denna miljön.

Ok tack för förklaringen. Det skämtet flög tydligen förbi mitt huvud.

Link to comment
Share on other sites

 

Rummet är ganska stort med en mix av hårda reflekterande ytor och isolerad träpanel.

Jag tycker att rummet är ganska bra för att vara helt utan akustikåtgärder. Sidoväggar och tak suger en hel del efterklang som jag upplever som kort. Det är hyfsat liten variation av trycksättningen i rummets längsled, och inga besvärande klappekon.

 

Att sätta upp ett system är en lång resa, och man får göra åtgärder i steg och i rätt ordning.

Om man inte är inställd på att inleda med komplett makeover (typ level 3-rum :) ) ja, då börjar man med högtalarplacering.

 

Högtalarplaceringen blir tyvärr allt annat än bra med systemet på långsidan. Både högtalare och lyssningsposition blir för nära bakvägg och lyssningsavståndet blir för kort med Parsifal Anniversary.

Med högtalare placerade på kortsida fick vi ganska snart ett soundstage och perspektiv. Små justeringar i djup, sida och invinkling tills en scen byggs upp, högtalarna försvinner och det låter musik.

 

EB6F103B-CF6E-4862-AFBB-2BE3B1D01AE0.jpeg

 

 

Precis som med alla system finns det mycket att finlira med, men jag tycker detta blev ett bra utgångsläge.

Fantastiska högtalare och Pass Int-30a är en fin förstärkare.

 

Det enda som var nätanslutet i hela rummet var en skivspelarmotor och Int-30a. Det enda som strömmar är bäckarna till Vombsjön :)


 

1BF827F4-546F-47A6-A3A3-FE5B6B388C3A.jpeg

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, j_bloom said:

Pallen hade fått sig en törn och även kartongen var aningen tilltryckt. Men efter nogranna huvudberäkningar så kom jag fram till att det ändå var ok att ta emot paketet - kunde såklart ej bärga mig.

 20200612_185111

 

Skönt att inget var skadat, för det där är en riktigt risig sjöpall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...