Jump to content

Lumin Firmware v13


Recommended Posts

Version 13.0 (Jun 3, 2020)

 

Enhancements and fixes:

  • Support Leedh Processing Volume Control - An innovative Lossless digital volume algorithm.
  • Support WMA codec playing TuneIn Internet Radio
  • Add Internet Radio now playing info on LUMIN display and in LUMIN app
  • Add Max Volume % setting in LUMIN App
  • Show USB DAC information in LUMIN App under LUMIN settings->About
  • Update Spotify March 2020 SDK
  • Update RAAT 1.1.37 SDK

 

Den översta punkten är ganska intressant för alla tekniker och hårdvarunördar där ute. Leedh algoritmen är tydligen ett "revolutionerande" sätt att att använda digital volymkontroll utan kvalitetsförlust vilket länge varit ett "problem". Kanske det mest säljande och övertygande argumentet för Leedh är att inga mindre än Soulution implementerat detta i sina DAC:ar efter att ha jämfört olika firmware versioner med sin egna teknik vs Leedh. Det här är som vanligt en fri uppgradering från Lumin som fortsätter förbättra sina produkter.

 

Här finns en intressant artikel att läsa om Leedh algoritmen utan att bli för teknisk.

https://darko.audio/2018/05/kih-57-a-lead-on-leedh/

 

Lumins sida om Leedh:

http://www.luminmusic.com/support-leedh-processing.html

 

Edited by VoicesInMyHead
Link to comment
Share on other sites

Det här är mycket stort... :) 

 

Från 6moons artikeln som även är länkad från Lumins sida i första inlägget:

 

Quote

During this demonstration organized by Soulution, Jean-Marc Villafranca and I compared both digital volume algorithms inside the Soulution 760 D/A converter with a factory firmware version which allowed us to switch between both. Starting with their own, the sound was astonishingly good already. I asked for classical music samples and vocals to have a wide range of timbres and detail to help highlight the differences. Switching to the Leedh processing, I heard the same differences I had already noticed in my own system but with an even higher degree of purity. We made this A/B several times to be sure.

 

De har jämfört med flera analoga försteg av minst sagt hög klass, och sedan med Soulutions egna produkter (som inte är helt gratis) och den nya algoritmen. Om det är någon som mot all förmodan inte hört talas om Soulution så är väl närmsta konkurrenter kanske CH Precision och Goldmund? De leker iaf allihop i samma sandlåda där i Schweiz.

 

Jag skulle säga att det här förmodligen gör Lumin's betydligt mer attraktiva i att eliminera ett försteg i kedjan, däremot saknar de ju fortfarande fysiska reglage och en volymratt. Men det saknar jag ju på min förstärkare också å andra sidan... :) 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Bebop said:

Tack för dina vakande falkögon, @VoicesInMyHead. Jag antar att uppdateringer sker per automatik. Valfriheten ligger väl i att man kan välja bort volymkontollen, antar jag(?)

 

Firmware uppdateringar görs genom appen, den kollar i regel när man startar den, annars kan man kolla efter uppdateringar från settings vyn. Det är i stort sett automatiskt annars.

 

Leedh är det nya default på alla Lumin, men det går stänga av om man skulle vilja, eller så bara för att testa vilket man föredrar. Instruktioner finns på Lumins hemsida på länken i första inlägget i tråden. Om man har volymen satt till 100% så är det heller inte aktivt, dvs om man inte använder Lumins volymreglage (jag gör det inte) så behöver man egentligen inte ens fundera över det här. 

Edited by VoicesInMyHead
Link to comment
Share on other sites

Fungerade klockrent. Läste att vid 100% output med Leedh så har den ingen effekt. Provade därför att dra ner till 90% och kompensera med försteget. Jag tycker faktiskt det låter bättre men det är kanske bara önsketänkande. Det känns lite mjukare, renare. Om det är skillnad så är det inga stora effekter. 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, VoicesInMyHead said:

Den översta punkten är ganska intressant för alla tekniker och hårdvarunördar där ute.

Framför allt efterfrågat i strippade system och för högtalarbyggare som ser elektronik som nödvändigt ont.

CD var välkommet, mp3 än mer välkommet, Spotify en dröm.

Men så var det detta med digital volymkontroll :39:

 

Skämt åsido, intressant!

Har man en dac som enda källa och 4V output så är kanske kortad signalväg den bästa uppgradering man kan göra. Jag vet inte...

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calle_jr said:

Har man en dac som enda källa och 4V output så är kanske kortad signalväg den bästa uppgradering man kan ra. Jag vet inte...


Lumin skriver själva på Audiophilestyle ”An active preamp does other things to (hopefully) improve the sound quality, not just volume attenuation”. 
 

De säger inte att den nya digitala kontrollen är en bättre lösning än att gå via försteg utan snarare så, som du är inne på, att om man vill styra volymen direkt utan vägen över ett försteg så är Leedh en bättre lösning än den tidigare traditionella digitala volymkontrollen. Det verkar de ha stöd för även från hifi-pressen. 
 

För DSD-entusiaster är det ingen lösning då signalen först konverteras till PCM, men det gör ju även alla ESS Sabre-dacar. De dacar som kör DSD utan omvandling till PCM verkar inte vara så vanliga idag. Ljudmässigt har det nog ingen större betydelse. Det handlar förmodligen mer om ”känslan”.

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Bebop said:

De säger inte att den nya digitala kontrollen är en bättre lösning än att gå via försteg utan snarare så, som du är inne på, att om man vill styra volymen direkt utan vägen över ett försteg så är Leedh en bättre lösning än den tidigare traditionella digitala volymkontrollen. Det verkar de ha stöd för även från hifi-pressen. 

 

Precis. Min erfarenhet är att ett riktigt bra försteg gör underverk i anläggningen. Det kommer dock alltid finnas olika åsikter, idéer och preferenser, jag har flera vänner som vill köra direkt mellan DAC och slutsteg vilket också gjorde att jag till slut kände mig manad att prova detta själv. Sen kan man ju alltid fundera över hur man placerar pengarna på bästa sätt, om man har x kronor, får man då en bättre total upplevelse om man sprider ut dem över ett försteg med en extra signal- och eventuell strömkabel eller om man fördelar dem över en "finare" slutsteg/DAC kombination istället. Sånt kan man behöva pröva sig fram till vad man föredrar.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

Min erfarenhet är att ett riktigt bra försteg gör underverk i anläggningen.

 

Å andra sidan, så kommer det här citatet från en annan 6moons recension (nu länkad från Lumin sidan) "the most impressive feature of the combo hid inside the X1 streamer with the new Leedh Processor obviating a preamplifier no matter how good." och "It's a bit complicated to explain what happens exactly but as soon as you trigger Leedh, you understand to what extent all usual preamplifiers add their own colorations."

 

Jag hörde just från en vän som kör direkt från Lumin till slutsteg att den nya Leedh algoritmen förändrade ljudet i grunden. han var ännu inte riktigt säker på om han gillade det eller inte, som med allt nytt så kan man behöva vänja sig lite, men det var iaf ingen tvekan om att skillnaden var tydlig.

 

Jaja, kul med lite förändringar och nyheter iaf... :) 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Perfect sense said:

Utan att ha hunnit prova och jämföra så tror jag att den största och tydligaste effekten blir när du driver ett slutsteg eller potentiellt aktiva högtalare direkt ifrån Lumin.

:39: Hmmm... Om signalen är annorlunda med Leedh så är den ju det oavsett mottagare. Om inte så är det ju något som filtreras bort i försteg men inte i slutsteg. Låter inte logiskt.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Bebop said:

:39: Hmmm... Om signalen är annorlunda med Leedh så är den ju det oavsett mottagare. Om inte så är det ju något som filtreras bort i försteg men inte i slutsteg. Låter inte logiskt.

Jag är ganska säker på att @Perfect sense menar jämfört med en traditionell digital volymkontroll som degraderar bitdjupet.

 

Jag tycker att det finns en poäng med lösningen i och med kortare signalväg, om man lyckas med anpassningen mellan källa och slutsteg.

För mig personligen är lösningen helt otänkbar eftersom jag använder tre källor.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, calle_jr said:

För mig personligen är lösningen helt otänkbar eftersom jag använder tre källor.

Jo, men du kan ju använda Leedh-volymkontrollen på Lumin in till försteget som då sätts på fast värde. Om Leedh skulle göra signalen mer välljudande borde det även komma till känna den vägen när man spelar digitalt. Jag kör så nu och jag tycker det låter lite annorlunda. Det handlar inte om bättre eller sämre, utan annorlunda gentemot om jag stänger av den digitala volymkontrollen.

 

15 minutes ago, calle_jr said:

Jag tycker att det finns en poäng med lösningen i och med kortare signalg

Varför då? Det finns väl ingen automatik med att kortare signalväg låter bättre? Om man tittar i de ”stora” förstegen är de fullbelamrade med komponenter som signalen skall igenom för att låta bättre. Det är väl inget som säger att en integrerad förstärkare låter bättre pga av kortare signalvägar?

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Bebop said:

Varför då? Det finns väl ingen automatik med att kortare signalväg låter bättre? Om man tittar i de ”stora” förstegen är de fullbelamrade med komponenter som signalen skall igenom för att låta bättre. Det är väl inget som säger att en integrerad förstärkare låter bättre pga av kortare signalvägar?

Signalvägen är ett filter och en störningsmottagare. Ju längre signalväg desto mer filter och potentiellt mer störningsupptagning.

Obs! Det är inte jag som anser att detta är bra/dåligt. Det är en utbredd uppfattning, och jag förstår den. En del strävar efter att begränsa ännu mer till källa och högtalare.

I andra vågskålen finns signalbehandling. Att anpassa källsignalen till slutsteget/högtalarna. Jag tycker personligen att det är viktigare, men inser att det är en kompromiss.

Link to comment
Share on other sites

Om Leedh påverkar signalen så den blir "mer välljudande" innebär det troligtvis att den har tillfört något (en krydda) till signalen som lyssnaren upplever som en förbättring, kanske har den filtrerat bort något som gör att lyssnaren tycker den blir mer välljudande, eller att problemet sitter i Lumins drivsteg alternativt förstegets ingång.
De första två alternativen känner vi igen från mycket annan utrustning. Lite rör-dist här, lite transformatorpåverkan där, o.s.v. kan av många upplevas positivt, så varför inte.
Om det låter annorlunda/bättre när man sänker utsignalen från Lumin och sedan kompenserar detta med att skruva upp volymen på försteget kan jag direkt se två alternativa förklaringar (det finns säker flera).
1. Lumin's drivsteg är inte linjärt inom det spänningssving som en odämpad signal innebär. Sänkt signal ger drivsteget ett bättre arbetsområde. 
2. Förstegets ingång klarar inte av att hantera den signal-amplitud som Lumin ger på "full gas" utan att påverka.

 

11 hours ago, Bebop said:

Om signalen är annorlunda med Leedh så är den ju det oavsett mottagare. Om inte så är det ju något som filtreras bort i försteg men inte i slutsteg. Låter inte logiskt.

 
Se alternativ 1 ovan.
Kör du signalen till ett försteg är den oftast odämpad, men driver du ett slutsteg eller aktiva högtalare är den ordentligt dämpad vid rimlig ljudnivå.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Peo said:

Om Leedh påverkar signalen så den blir "mer välljudande" innebär det troligtvis att den har tillfört något (en krydda) till signalen som lyssnaren upplever som en förbättring

 

Nu är det ju precis tvärtom som är tanken...

 

Leedh Processing is a highly innovative algorithm for increasing or decreasing the volume level of a digital music signal. The patented Leedh Processing algorithm does this without adding any artefacts to the digital music signal. No information will be lost while adjusting the volume.

 

Leedh kallas för lossless, till skillnad mot all tidigare känd digital volymhantering som är dataförstörande.

 

Om man har ett försteg i kedjan så ska man INTE använda Leedh eller någon annan digital volymjustering, det blir ju som kaka på kaka och motsägelsefullt till varför man har försteget. Sen kan man ju precis som du säger uppleva det som en positiv effekt eftersom allt i kedjan påverkar på ett eller annat sätt, men det är ju inte meningen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

Nu är det ju precis tvärtom som är tanken...

Jo, det förstår jag också.

 

Det är snarast det här som jag tänker på.

On 2020-06-03 at 19:37, Bebop said:

Fungerade klockrent. Läste att vid 100% output med Leedh så har den ingen effekt. Provade därför att dra ner till 90% och kompensera med försteget. Jag tycker faktiskt det låter bättre men det är kanske bara önsketänkande. Det känns lite mjukare, renare. Om det är skillnad så är det inga stora effekter. 

Blir det bättre av den manövern, så finns det ett problem/fel någon annanstans.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, bfjohansson said:

Sannolikt är det väl så att volymkontrollen är satt ur spel på max och påverkar därför inte ljudet. Fördelen borde väl helt enkelt bara vara jämfört med annan digital volym? 

Jo så är det. Jag har satt den på 90 % av ren nyfikenhet för att kunna jämföra.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Peo said:

Kör du signalen till ett försteg är den oftast odämpad, men driver du ett slutsteg eller aktiva högtalare är den ordentligt dämpad vid rimlig ljudnivå.

Där trillade ytterligare en tjugofemöring ner (ett mynt som fanns förr).

 

Jag var mest nyfiken. Jag har inget behov av en digital volumkontroll. Men det är ju gott att veta att de har blivit så pass bra. Skillnaden mellan den lilla test jag gjort är inget att föra väsen kring. En liten fjärt i finrummet som man snart vänjer sig vid...

Link to comment
Share on other sites

Poängen med denna uppdatering är att öka ljudkvaliteten för dem som har valt att driva slutsteg eller aktiva högtalare direkt. Om man har ett dedikerat försteg i sin anläggning så har man antingen behov av att kunna ansluta fler källor och/eller föredrar detta rent prestanda- och karaktärsmässigt. I det sistnämnda fallet så bör man undvika att använda volymkontrollen hos Lumin kort och gott vilken du enkelt avaktiverar i inställningarna i appen.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

Man måste ju testa... :) För egen del så kan det här komma att bidra till att jag tänker annorlunda inför eventuella framtida uppgraderingar. Nu sitter jag ju väldigt nöjd med min integrerade förstärkare och har inga planer på att byta (eller?!), men en stor anledning till att jag en gång blev intresserad av den var just för att de hade lagt stort fokus och vikt på försteget i den med nedärvd teknik från deras separata produkter. Kanske kan jag komma att fundera i tankar kring ett rent slutsteg istället då jag ändå bara använder en källa. Eller så kanske jag köper en vinylspelare igen, vem vet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...