Jump to content

Lumin Firmware v13


Recommended Posts

Här sitter man med en X:a med hörbarhet nolla!:( Men om ett par veckor kan jag testa lite av det som skrivits ovan:)

 

Men av det jag tror mig förstå så är en dedikerad förförstärkare att föredra på alla punkter, iaf om man har fler källor som ska vara med i systemet, i annat fall så verkar det ju positivt mot tidigare digitala volymkontroller.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Bebop said:

En liten fjärt i finrummet som man snart vänjer sig vid...

Kunde inte sagt det bättre själv.

 

Men på ett högre plan är det allmänt intressant att diskutera denna balansgång mellan korta signalvägar och apparatarsenaler.

Jag kan hänfalla åt båda, spontant och simultant :unsure:

 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, byZan said:

Här sitter man med en X:a med hörbarhet nolla!:( Men om ett par veckor kan jag testa lite av det som skrivits ovan:)

 

Här ska du få ännu mer goda nyheter. Användare på andra forum rapporterar att de upplever en förbättrad ljudkvalité även utan Leedh och Lumin har bekräftat att man har optimerat den analoga outputen på T2 och X1. Ljudet beskrivs som mer avslappnat, mindre digitalt där de övre registren inte sticker ut lika mycket som tidigare och överlag som en förbättring. Din X1 blev just lite bättre än senast du hörde den.

 

14 hours ago, calle_jr said:

Men på ett högre plan är det allmänt intressant att diskutera denna balansgång mellan korta signalvägar och apparatarsenaler.

Jag kan hänfalla åt båda, spontant och simultant

 

Om man bortser från eventuella tekniska för och nackdelar och bara ser det ur ett "konsument perspektiv" och då ur ett Lumin exempel. Det är lätt att säga att man föredrar ett försteg i signalkedjan, där har jag själv varit. Men om ett försteg tillför positiva saker till ljudet så får man ju även se till kostnaden för att tillsätta detta inklusive extra kablar osv, kanske hade man uppnått samma, eller till och med ännu bättre resultat genom att istället gå från en Lumin D2 till en T2, eller från T2 till X1. Sånt kan jag tycka är väldigt intressant att testa och utvärdera, vad man får för pengarna om man vänder och vrider lite på dem.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Sånt kan jag tycka är väldigt intressant att testa och utvärdera, vad man får för pengarna om man vänder och vrider lite på dem.

Klokt.

 

Hade jag börjat med hifi idag hade jag hållt mig i den digitala domänen och förmodligen aldrig brytt mig om något försteg. Men det blir mindre intressant eller t o m helt ointressant då jag även har skivspelare (där jag har nästan hälften av min musik) och bandare. Jag har dock plockat bort min radio som nu gör tjänst ute i min "bodega". TuneIn i Lumin låter så pass bra (förutsatt man väljer rätt kanaler typ P2 och BBC Classical) att där har jag anammat radion digitalt. Oavsett vad vi kallar det så tillför mitt försteg kvaliteter som jag inte hört med andra steg här hemma.

 

Det finns dock ett undantag. Jag avskyr vändandet med 45-varvare. De bästa av dessa bandar jag på min Studer. Men då tar jag signalen direkt från RIAA till bandaren. Det blir hörbart bättre än att först ta signalen från RIAA -> Försteg -> Bandspelare -> Försteg. En gång genom försteget räcker.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-06-06 at 11:11, VoicesInMyHead said:

Om man bortser från eventuella tekniska för och nackdelar 

Den tekniska aspekten handlar om anpassning av byggblock i signalkedjan.

Om man bortser från det så blir det som att kasta pil med ögonbindel.

Då spelar det ingen roll om komponenten heter D2, T2 eller X2000.

Jag har själv bränt mig på detta 4-5 gånger, och det är nog inte sista gången.

 

 

On 2020-06-06 at 11:27, Bebop said:

Det finns dock ett undantag. Jag avskyr vändandet med 45-varvare. De bästa av dessa bandar jag på min Studer. Men då tar jag signalen direkt från RIAA till bandaren. Det blir hörbart bättre än att först ta signalen från RIAA -> Försteg -> Bandspelare -> Försteg. En gång genom försteget räcker.

Jag har lyssnat på ett av dessa band hos mig själv och det låter utmärkt :tongue:

Output från riaa är ju källnivå, dessutom trafokopplad, så det är som det ska.

Inspelning är också en annan sak tycker jag eftersom då är inte burkarna hopkopplade.

 

 

En komponent är inte stand alone utan påverkas av vad den kopplas till och vad som är kopplat till den.

Volymkontroll, som diskuteras här, är exakt ett sådant exempel.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Om man bortser från det så blir det som att kasta pil med ögonbindel.

 

Nja, jag menade att alla kan inte vara ingenjörer och ibland lyckas vi handla hifi ändå, poängen var ju lite att man skulle lyssna sig fram och utvärdera med öronen vad man fick för pengarna. En ögonbindel vore kanske inte helt fel i sammanhanget dock... :) 

 

1 hour ago, calle_jr said:

Då spelar det ingen roll om komponenten heter D2, T2 eller X2000

 

Just X2000 har jag själv dåliga erfarenheter av.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, VoicesInMyHead said:

poängen var ju lite att man skulle lyssna sig fram och utvärdera med öronen

Instämmer.

Den tekniska aspekten kan åstadkommas på godtyckligt sätt.

Personligen tycker jag det är enklare att tratta ner sina slutsatser om man har lite hum om vad man gör innan man gör det, så att man kan saxa in sig hyfsat åtminstone.

 

 

10 hours ago, VoicesInMyHead said:

Just X2000 har jag själv dåliga erfarenheter av.

Ursäkta ett "ingenjörsinlägg", men allt är relativt. Du kan inte ha testat Öresundstågen :)

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Den tekniska aspekten kan åstadkommas på godtyckligt sätt.

Personligen tycker jag det är enklare att tratta ner sina slutsatser om man har lite hum om vad man gör innan man gör det, så att man kan saxa in sig hyfsat åtminstone.

 

Absolut, men det blir ändå lite mycket fokus på det tekniska som ju inte hörde hit nu, för om man ska jämföra två modeller från samma tillverkare så har man nog saxat sig en bit på vägen redan tänker jag... :) 

 

1 hour ago, calle_jr said:

Ursäkta ett "ingenjörsinlägg", men allt är relativt. Du kan inte ha testat Öresundstågen

 

Jag åker helst inte tåg alls faktiskt utan föredrar att flyga eller åka bil, jag tänker dock väldigt miljövänligt i en massa andra sammanhang som kompensation... :) T.ex så kör jag hybrid förstärkare istället för ren klass A, jag skulle byta min 8 år gamla plasma TV till en energisnål modern LED variant om jag fick för min fru och sedan jag började jobba hemifrån så duschar jag allt mer sällan.

 

Den traumatiska tågincidenten jag tänkte på delade jag för övrigt med Lasse Åberg som satt i samma tågvagn eller vad det heter, han kände nog inte igen mig dock. Vi hade ju nämligen även ätit lunch på samma restaurang i Solna något år tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...