Jump to content

Mikrofonplacering i P1 Snedtänkt


Lars

Recommended Posts

I förmiddags blev jag förvånad när Terese Juel, barnbarn till Karin Juel, i programmet Snedtänkt tog upp hur bra mikrofonplaceringar och bra inspelningar Opus3 gjorde. Stereomik och hur musikerna placerades runt miken för att det skulle bli bra. Kalle Lind fick avbryta Terese för att återgå till minnen av hennes mormor Karin Juel. Mikrofonsnacket är ca mitt in i programmet.

Link to comment
Share on other sites

 

Bra program.

Det är en balansingenjör hon beskriver, dvs det vi idag kallar ljudtekniker (för mixning och/eller inspelning).

Kalle Lind är alltid fantastiskt påläst, men här hade han en liten lucka :)

Thérèse Juel var imponerande påläst.

 

Link to comment
Share on other sites

Intressant och initierat om Karin Juel som jag har lyssnat en del på under min ungdom. En av mina föräldrars favorit-vissångerskor. Den teknik som skildrades i avsnittet om mikrofonteknik har sitt ursprung i tiden före elektrifieringen av inspelningstekniken ca 1925 då direktgraveringen av mastern skedde genom upptagande av musiken i den den berömda tratten. Tekniken med utplacering av musikerna i rummet utifrån styrkeförhållandet mellan instrumenten kallades sedermera populärt för "mixning i rummet". Eftersom upptagningen då skedde i direktgravering i vax som krävde viss temperatur för att den skulle vara tillräckligt mjuk så kom musikerna att behöva vistas i små rum som var allt annat än bekväma och en del utvecklade en aversion mot att medverka i inspelningssammanhang. Eftersom värmen och den relativa "trängseln" i studion gav nästan klaustrofobiska känslor hos vissa. En detalj som nämns är också basen och som kuriosa så kan nämnas att detta instrument var bland det svåraste att återge i inspelningssammanhang mht resonansproblem, därav utvecklades tekniken att knäppa på basens strängar istället för att stryka med stråke.

Kalle Lind har jag inte hört i Snedtänkt tidigare och skall snarast lyssna på andra avsnitt i serien. Gillar den typen av program som inte faller i fällan för "snuttifieringen".

66 väl använda minuter om man gillar att gräva lite på djupet. 

Tack @Lars för tipset!

Link to comment
Share on other sites

On 2020-06-07 at 07:46, calle_jr said:

Det är en balansingenjör hon beskriver, dvs det vi idag kallar ljudtekniker (för mixning och/eller inspelning).


Balance engineer är en titel som fortfarande används inom framför allt klassisk musik (tonmeister) på tyska. Med inspelning av orkestermusik, som idag oftast görs i konserthallar, inbillar jag mig att det ställer extra stora krav på kunskap i få till både amplitud, dynamik, klang samt ljud- och instrumentbalans vid inspelningen och vid mixningen. Idag används lite fler mickar och kanaler så viss efterjustering kan man ju göra men fortfarande är en bra inspelningslokal viktig input.

 

A95B13A2-3970-4BFF-AE43-E545846A4F84.jpeg
 

Det är inte utan att jag blir imponerad över hur bra de fick till det på 50-60-talsinspelningar med tre mikrofoner på bolag som Mercury Living Presence och RCA Living Stereo. De fångade både musik och rumsklang på ett fantastiskt sätt. Det är väl inspelningstekniken från denna tid  som inspirerat Opus3 och då blir det lika viktigt med att hitta en lämplig inspelningslokal. Idag försöker man fixa rumsklangen virtuellt (utan större lycka). Men just klassisk musik och i viss mån jazz så spelas det fortfarande in på rätt så klassiskt vis och det låter oftast fantastiskt. Jag tror att då spelar det mindre roll om det görs med digitala eller analoga medel.

DD6916C2-8465-4802-A7C6-17330F8093B5.jpeg

Wilma Cozart Fine, Mercury Living Presence

 

Det går ju inte att göra som med mycket av den hitmusik som görs idag där stämmor och instrument spelas in var för sig och sedan mixas ihop via 24-64 kanaler och en skog av mikrofoner och elektronik till två kanaler där man försöker ”tvätta” bort fasfel, överhörning och liknande. Det kan ju bli spännande musik men det blir rätt så konstgjorda produkter.  Det kräver naturligtvis också kompetens men av en annan sort. Det är det jag förknippar med ”digitalt ljud”.

 

C447025C-D281-4B3A-AD09-57EFF8FB6C15.jpeg
Sonic Landscapes Recording Studios

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...