Jump to content

En visit hos Akkelis


zood

Recommended Posts

Vad som fick serva mina öron istället för systemet med A5:orna blev en uppställning i rummet bredvid, där stod det en förstärkare som för mig var ett nytt fabrikat.

Som jag förstod det så är det ett fabrikat som hängt med länge men som under senare år har sparkats liv i på nytt med (i alla fall) ett par integrerade förstärkare som även visades på förra årets mässa i Munchen, nämligen Franska Kora.

 

Detta var den minsta av 3 integrerade och den bygger på en typ av hybridlösning där både rör och trissor förstärker signalen. 2x70 watt lämnar den och den hade en riktigt fin ljudsignatur med en väldigt luftig fin presentation och en vacker avslappnad klang.

Allting fanns där och det bara lirade musik. Detta gillade jag väldigt mycket! 

 

På bilden kan man också se effekten av displayers frekvenser på ljusdioder kontra digitala sensorer och slutartider i kameror, typ 70% av vad som syntes i displayen kom inte med i bilden. Detta såg jag först hemma, får ta en ny bild med annan slutartid vid tillfälle. Nu ser ni bara skalan för inställningen av balans. Displayen var fö väldigt tydlig med en behaglig och lättläst färg på symboler, extra pluspoäng på den biten!

 

 

Johan_Stephan_Gfx-5190.jpg

Edited by zood
Link to comment
Share on other sites

Högtalarna som denna Kora fått äran att driva var inga mindre än Magico A3 och detta var en riktigt fin matchning vill jag påstå. Sedan bråkade rummet i vissa frekvenser och injustering var under arbete. Men detta kunde man lätt lyssna sig förbi för att ändå höra de kvaliteter som fanns där och detta gav verkligen mersmak.

 

Johan_Stephan_Gfx-5203.jpg

Edited by zood
Link to comment
Share on other sites

On 2020-08-10 at 21:53, thli72 said:

Inte för att vara taskig men när jag först såg KORA trodde jag det var en gammal Harman Kardon receiver

Jag tycker att den liknar den nya Rotel Michi serien.

 

4 hours ago, calle_jr said:

Det kallas vintage 

Är det en ny-gammal designtrend vi ser här?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Transient Design said:

Som jag brukar säga: Vi köper ljud med ögonen... :-) 

 

Eller kanske så att vi köper prylarna med ögonen och ljudet med öronen. . 

 

Jag kan få klart "vill ha" behov av att SE en pryl. . .men om den inte levererar för öronen också blir det inget köp

. . . .men skulle jag köpa en högtalare som låter kanon..men jag tycker är ful som styrk troligen inte 

Samma åt andra håller, skulle inte köpa en tok vacker högtalare som den inte låter bra nog för priset

 

Men mina högtalare är inte direkt vackra. . men så syns dom inte heller ;)

Edited by thli72
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, calle_jr said:

Vad säger du estetiskt om en iPhone-docka jämfört med en skivspelare?

:thumbsup:

 

Eftersom jag gillar klockor med vackra urverk så gillar jag det estetiska med en skivspelare, men skivspelare kommer i många varianter..gillar nog dom mer extrema till utseendet 

 

Men med det sagt kommer jag aldrig mer äga en skivspelare. .. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Uppställningen i sin helhet och jag håller fortfarande på att fundera över hur jag ska formulera mina intryck, för att de ska bli så rättvisande som möjligt.

Men det kanske bara är till att skriva av sig, så är det ut världen liksom:Thinking:

 

 

Johan_Stephan_Gfx-5251.jpg

Edited by zood
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, zood said:

Uppställningen i sin helhet och jag håller fortfarande på att fundera över hur jag ska formulera mina intryck, för att de ska bli så rättvisande som möjligt.

Men det kanske bara är till att skriva av sig, så är det ut världen liksom

 

Äsch, bara skriv så fingrarna blöder... :) 

 

Och kanske kan du få med något om den nya Thorens spelaren också när du ändå håller på, det ser iaf ut som det ligger en skiva på den så kanske lyssnades det även till den nu?

Link to comment
Share on other sites

Det där är en riktigt fin matchning!  Trodde inte det skulle låta så bra som det gjorde :-o   Mina tidigare intryck av både Chord och Magico (oftast mässor) har varit att de drar lite åt det ljusa,slanka högupplösta hållet. Nu spelade det med härlig kropp o värme tycker jag :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, slutsteget från Chord som var på vift vid förra besöket var nu tillbaka på sin plats i stacken som matade Magico M5 med signal.

Jag har vid flera tidigare tillfällen lyssnat till Magico i diverse olika uppställningar, de har alltid låtit bra. Men aldrig gripit tag i mig helt och hållet.

 

Vad gäller elektroniken från Chord så har jag väldigt lite erfarenhet och har tidigare mest läst om fabrikatet.

Så förväntningarna var väldigt neutralt ställda när jag slog mig ner i sweetspot.

 

Björn satte en padda och fjärrkontroll i händerna på mig för att kunna styra musik och volym på egen hand.

Sedan var det bara till att åka.

 

Och sicken jädra resa det blev...

Edited by zood
Link to comment
Share on other sites

Spelade många låtar som gått flitigt här hemma under senaste tiden och där ingår flera spår och album som inte direkt är polerade, utan rätt tuffa i sin framtoning. Inkl ett antal live-plattor som när systemet stämmer kan få ordet gåshud att verka som en underdrift. Redan från låt 1 så var jag av inställningen att detta var tusan inte hur jag upplevt ett par Magico tidigare och här kan man verkligen tala om att saker stämde! 

Jag. Var. Inte. Riktigt. Beredd. På. Detta…

Edited by zood
Link to comment
Share on other sites

Sättet som musiken presenterades på checkade verkligen i varenda box hos mig. Det spelade så luftigt, oansträngt, dynamiskt och med ett sådant släpp att hade jag inte vetat att systemet var igång så var det ingenting som avslöjade vart ljudet kom ifrån. Det bara var ljud i massor framför mig. Ett ljud som greppade tag i mig och som faktiskt fortfarande inte riktigt släppt taget så här 3 dygn senare. Jag vill påstå att detta tillfälle hör till absoluta top 5 av upplevelser ett hifi-system gett mig.

Oavsett om det vart på mässor, butiks demo eller hemma hos.

 

Och det är just upplevelsen som är viktigt för mig, därför vill jag även ge ett beröm till gänget i butiken,

som iofs känner mig och vad jag söker/uppskattar ganska väl vid detta laget. 

 

Att så som de demar system/produkter för mig, att faktiskt låta systemet tala och inte direkt försöka ösa massa superlativ över mig, likt; du måste lyssna till botten i detta systemet, eller du kommer smälla av när du hör hur diskanten jobbar. DET är rätt ointressant för mig. För mig är det helheten och upplevelsen som allt handlar om. När jag efter att ha lyssnat färdigt på ett system känner hur man just vart med på en riktig musikresa. Ja, då stämmer det i min bok. Så jag gillar verkligen att mötas av ett enkelt; vi tror att du kan gilla vad som står i rummet längst bort. Säg till om du behöver något, typ.

 

Sedan brukar det ofta hagla superlativ kring våra olika upplevelser istället, och det älskar jag, att höra vad som griper tag i och engagerar andra än mig själv. 

 

Forts. följer..

Edited by zood
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, triomio said:

Blev det köpläge? :tongue:


Som tur är så sitter jag väldigt nöjd med mitt nuvarande system, där allt utom just högtalare skiftats under senaste året.  
 

Fast köpsug uppstod helt klart. Läge...nae...

 

Men funderingar som jag haft fick helt plötsligt lite fler ingredienser att ta med i tankarna för framtiden.

Edited by zood
Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, VoicesInMyHead said:

@zood spelade ni nånting på Thorens spelaren? Några intryck från den?


Inte denna gång tyvärr, men jag kommer ev få anledning att åka tillbaka senare i veckan och då kan det hända att den får vara med och leka.

 

Dock lyssnat till den tidigare och den skapade ett visst habegär den gången😛

 

Välja mellan den och Planar 10 ser jag inte som helt enkelt då båda spelarna levererar på en väldigt hög nivå. Sedan är jag lite extra svag för utseendet på Thorens.

Link to comment
Share on other sites

Nu tänker kanske vissa av er att de där Magico verkar vara lite spännande att lyssna till. Det är de minsta sagt enligt mina öron.

Men faktum är att i denna uppställning som jag lyssnade till så var de ju trots allt bara en av pusselbitarna. 

 

Andra pusselbitar som fångade min uppmärksamhet väldigt... VÄLDIGT mycket var stapeln från Chord, den etsade sig verkligen fast i minnet och jag blir tusan inte klok på hur det faktiskt lirade. En sådan nerv, en sådan självklarhet, en sådan fullständigt brist på ljudsignatur att jag får inte riktigt ihop det...

Ibland brukar jag med flera kunna uppleva någon form av signatur hos vissa fabrikat, produkter, material i koner osv. 

För att ta hjälp utav när man ska beskriva ljudet och ha något att referera till (inte alls säker på att ni är med på hur jag menar här...)

Jag kommer inte på något här.

Det bara spelade och allt lät så jädra rätt.

Johan_Stephan_Gfx-5241.jpg

Edited by zood
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, sprudel said:

Dave och m-scaler är en stor del till den fantastiska presentationen.

 

Det har du garanterat helt rätt i.

 

1 hour ago, musicus said:

Noen ganger man kommer over kombinasjoner av utstyr som bare spiller og gjør alt rett i ens lyssnings värld! Tack för resan så långt!  :)

 

mvh

 

Exakt så är det och det påminner mig också om att kommentera detta med matchning av system. Man kan aldrig på förhand veta hur ett ihopsatt system kommer att bete sig. Man kan ana och ha förväntningar och ibland även förutfattade meningar. Men det är först när man sätter sig och lyssnar man med säkerhet kan säga hur det stämde. Även i relation till rummet som det står uppställt i. Alla pusselbitar är viktiga och måste passa in för att få ihop helheten så att säga.

 

Jag har själv varit med om tillfällen där jag på förhand tänkt att detta kommer lira magiskt, men så kommer man till demo och blir sittande oberörd och fattar ingenting, o vice versa.

Link to comment
Share on other sites

Vill även passa på att förtydliga att detta är min upplevelse av detta system, baserat på mina öron och mina preferenser.

Det kommer säkert finnas flera personer som lyssnar till samma system och inte alls håller med mig, det är helt OK. Så ska det vara, då vi alla har olika ideal,

går igång på olika presentationer osv. 

Tänk om alla tyckte lika, vore ju sjukt tråkigt.

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, thli72 said:

Ni lyssnade inte på Magico A3? det är ändå ett rätt stort hopp i pengar upp till A5


Frågan är väl egentligen vad A5 kan som inte A3 klarar. . .men sen A1 med en bra sub :) Det är nog den vägen JAG skulle ta

 

A3 har jag lyssnat till tidigare, men inte i denna uppställning. Just precis det som jag är nyfiken på att göra, för att få något att ställa det emot. Känner jag mig själv rätt så lär det inte dröja allt för länge tills jag stillat min nyfikenhet. Finns även ett par andra burkar som jag skulle vilja be dem knö på plats i denna uppställning...

 

Vet många som kör stativare o sub där ljuv magi uppstår, även lyssnat till system med golvare där man adderat sub/subbar och lyft det hela ytterligare ett par snäpp.

Det som är så kul, att det finns så många vägar att välja på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...