Jump to content

Amatörens Bröde: Amatören har byggt lillepluttar på sid. 5!


Amatören

Recommended Posts

Detta är en helt oseriös tråd om ett seriöst intresse.

 

Känsliga läsare varnas och ombedes sluta läsa här, då det kanske kommer att serveras diverse oseriösa och ovetenskapliga tester baserat på Amatörens tyckande, kunnande och öron :39:

Vidare, denna tråd kommer att handla mycket om vad som är prisvärt sett ur en svensk f.d. arbetares ekonomiska perspektiv!

Så, de som tycker att en sladd för 100kkr är nirvana (inom buddhismen det högsta målet för religiös strävan), please, sluta läsa här!

 

Så, ni är varnade, så nu kör vi!:)

 

Eftersom detta är en bildtråd:

IMG_20200520_144136.jpg

Fortsättning följer...:)

Link to comment
Share on other sites

Att sätta ihop ett välljudande system för en billig penning är nog en större sport än att sätta ihop en med en stor budget. Alla vet att Pass Labs och Sonus Faber låter bra i någon mening. Det finns alltid något att älska där. Dom har kvaliteter som inte är svåra att hitta och inte svåra att matcha fram. Det ska vara så, det är ju produkter som ska säljas.

Jag leker ofta med tanken att en släkting eller bekant ska be mig att ge ett förslag till system, någon som inte har glidit in i en acceptans av elkablar för 20.000 kr (eller mer) lika mycket som jag.

Hur skulle jag göra?

Det ska bli intressant att se om dina idéer på något sätt sammanfaller med mitt "tankeplotter".

Att du varnar känsliga läsare måste vara ren marknadsföring av din tråd. Jag har svårt att tro att lågpris-hifi (som jag antar att det handlar om) skulle vara stötande för någon... Tvärtom alla vill väl ha kostnadseffektiva lösningar?

Link to comment
Share on other sites

En Youtube video om G30 underverket.

 

2 hours ago, Double A said:

hade du inte lagt med bilden så hade man kunnat tro produkten kom från en helt annan avdelning;)

Hehe, den är "skön" att hålla i handen. Hur den funkar i annan användning har jag ingen aning om...:thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Efter en tids användning, en kväll och en del av en natt, så kan jag konstatera att G30 håller vad den lovar.

1445922305_2020-05-23G30(1).thumb.jpg.93208752ef08aca22d1e795481893df0.jpg

För en gångs skull en fjärr med vettiga och distinkta knappar. Bra känsla! Sen det här med gyro...tar lite tid att vänja sig vid så man inte ser ut som en hjälplöst viftande dåre som håller på att drunkna! :)

En väl investerad 100-lapp!

 

Men det var mer i paketet så...

Fortsättning följer...

Edited by Amatören
Priset tillagt
Link to comment
Share on other sites

Hupp, Сатана тоже! Неправильная картинка! Sorry, fel bild smög sig in :blush:

Här kommer fjärde sidan (tror jag!):

992429818_2020-05-22(9).thumb.jpg.720f4ed5e2e1e75a314eaa133b1cab25.jpg

On 2020-05-25 at 07:24, AlfaGTV said:

Nånting som hör hemma på nätverket är det väl iaf

Hehe, AlfaGTV är med på noterna...:D

 

Fortsättning följer...

Link to comment
Share on other sites

Många bilder har det blivit...eftersom det är en bildtråd. Men nu tar vi och bryter av bildandet (!) med lite text.

Som de flesta redan räknat ut så visar bilderna en sorts box!

Eftersom detta är ett högkostnads HiFi-forum, företrädesvis i stereo, så kallar vi boxen för en digital mediaströmmare, i dagligt tal en…TV-box!

Jaha, vad är så märkvärdigt med denna box så den förtjänar en tråd på Euphonica?

Svar: Ingenting!

Men…

1941444365_2020-05-22(15).thumb.jpg.4762f283fc3d056abcfb71c5100028ce.jpg

 

Fortsättning följer...

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Amatören said:

Eftersom detta är ett högkostnads HiFi-forum, 

Vill inte riktigt hålla med dig då detta i så fall gör att jag utesluts från detta forum. 

Bara för att man inte kan/vill/får införskaffa dyra saker utesluter inte att man uppskattar och försöker få fram bästa möjliga ljudupplevelse med det man har och kan införskaffa. 

Till sist, detta med vad som är dyrt beror helt och hållet på person och dennes plånbok. 

Ber om ursäkt att jag kapade din tråd med detta. 

Link to comment
Share on other sites

...eftersom min älskade trotjänare Yamaha Aventage CX-A5000 i min ”lilla” Fjorgynsanläggning tyvärr saknar Tidal app, så behöver jag något att strömma det med, helst i ”Master” kvalitet (24 bit). 

1920175069_versiktovanplan.jpg.0360c602e34d9a6bac8247ed6264eb57.jpg.c46fc261e552f9ddb55b707a15a91826.jpg

 

Då detta hembioförsteg har ett par ESS SABRE 9016 för varje kanal, elva kanaler totalt, så finns inget behov av någon ”yttre” DAC, utan anslut med HDMI...viola, klart!

(Senare versioner av CX-A som t.ex. 5200 har alla appar man kan önska inbyggt, inkl. Tidal)

(Så varför i h-e så köper mannen inget nyare försteg? Pengar Helge, pengar!)

 

Så, vad finns för alternativ?

Tja, en hel del men denna tråd handlar till en början om denna, och tidigare, mediaströmmare.

1256374486_2020-05-22(14).thumb.jpg.a8a0ff9e4581373797e3c594a50a8fab.jpg

 

Fortsättning följer...

 

 

Edited by Amatören
Upprepning...
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AlfaGTV said:

Mycket bra! Ser fram emot fortsättningen!

Tack AlfaGTV:D

 

Monologen fortsätter…

”handlar till en början om denna, och tidigare, mediaströmmare”

1451130880_2020-05-22(20).jpg.64031d3bea1491df21a82affb4a650ba.jpg

 

Några funderingar:

- När blir återgivningen HiFi och/eller HighEnd?

- Kan man tala om dessa begrepp i den digitala domänen?

- Eller blir det till dessa begrepp först när man kan avnjuta ljudet i den analoga domänen efter D/A-omvandlingen?

- Är HiFi fortfarande kopplat till DIN 45.500 lanserat ung. 1965?

- När blir HiFi till HighEnd? När prislappen är tillräcklig stor?

 

Många frågor blir det! Kommer det några svar?

 

Kanske eller kanske inte. Det beror på hur man tolkar fortsättningen.

 

Men för att ta det från början för att i alla fall få en tumnagel logik i svamlet.

 

För ett antal år sedan (2015?) så plockade AlfaGTV ihop en Raspberry till mig.

Jag tillstår att jag hade nog inte kunnandet inom programmering och implementering för att till fullo utnyttja denna lilla låda full av möjligheter, buggar och instabilitet. :)

Så den glömdes snart bort till förmån för en Laptop som fick fungera som bl.a. Tidal-strömmare, ända tills jag besökte en HiFi-vän som visade mig en mediaströmmare (TV-box) som han använde till både musik och film med gott resultat. Denna var inhandlad för några hundralappar från Kina.

Intresset för att prova dessa strömmare vaknade, då ljudet från datorn, trots digital överföring (HDMI), var tämligen mediokert, platt och ”livlöst”, jämfört med ljudet från CD och filer på min NAS direkt in i hembioförstärkaren.

Något gjorde datorn fel!

Men kan verkligen en billig plastlåda göra ett bättre jobb än en Laptop med Intel i7-processor och en massa godis? Detta tåldes att undersöka!

Så, en

712782264_1.A5XMAXAndroid8.1_600kr_2.JPG.cc49315b1ca701f38c8f89b4f4ffe14f.JPG

införskaffades till det facila priset av 600:-!

 

Fortsättning följer…

Edited by Amatören
Radbrytning
Link to comment
Share on other sites

Tvivel blandades med spänning när burken kopplades in och nödvändiga program, appar som det kallas idag, installerades.

Efter diverse letande och provande bland alla menyer och inställningar så hittades funktionen ”digital passthrough”. Denna inställningen behövdes göras både i operativet och appen som användes. Tog ett tag att hitta rätt här, förvirrande innan man begrep :blush: Men då allt var rätt så skickades både ljud och bild via HDMI till försteget. Smidigt, bara en sladd (kabel)! :blush::)

Till min förvåning så lät Tidal plötsligt som det bör göra :4:, jämförbart med både CD och flac från NASen! Helt okomprimerat, wav, låter fortfarande ett litet, litet snäpp bättre, men skillnaden är inte stor. Även flerkanalsljudet (5.1, 7.1, DTS, DTS-HDMA, ASG, EPA, ICA och allt vad det heter) avkodades korrekt och skickades till försteget för vidare behandling.

Vid en direkt jämförelse med en Oppo BDP-105 så var resultatet både ljud- och bildmässigt jämförbart med en fördel för Oppon vad gäller bildflytet.

 

A5X Max data:

1187789110_1.A5XMAXAndroid8.1_600kr.JPG.ff8ed4303e0aecae277078d9c90ca854.JPG

 

Så HiFi? Yepp, helt klart!:D

HighEnd? En plastburk för en sexhundring…:39:

 

Men så började Tidal med Master, 24 bit!

 

Fortsättning följer...

Link to comment
Share on other sites

On 2020-05-30 at 22:42, AlfaGTV said:

Tack!

Tack själv AlfaGTV!

Då du har betydligt mer erfarenhet och kunnande om olika operativ, format och alla andra problem som hopar sig för oss "stackars" strömmare, så är du välkommen att korrigera  och komplettera mina eventuella felaktigheter och påstående.

Det gäller för övrigt alla som som läser denna tråd, ni är välkomna att kommentera och fråga om något är oklart eller felaktigt. :)

Link to comment
Share on other sites

Ok, övningarna fortsätter :thumbsup:

Tidal Master, 24 bit, ville inte min lilla box kännas vid, bara 16 bit…hm, kanske processorn inte klarar 24 bit? Eller operativet?

Ok, dags för en lite kraftigare mediaströmmare.

Så efter mycket huvudbry så inhandlades en

1836929848_2.T95ZMAXAndroid7.1_500kr_2.JPG.183eba970f26fda0f384bb7103a37eee.JPG

till priset av 500:-!

 

Denna låda var utrustad med en betydligt kraftigare processor och med ”äkta” 64 bit arkitektur hela vägen:

1904035220_2.T95ZMAXAndroid7.1_500kr.JPG.3ba27f5133f595aa6e15afb18c4a1498.JPG

och med en trevlig liten display, men tyvärr bara med Android 7.1.

 

Yepp, nu avkodades Master också! Problemet löst och en snabbare mer stabil plattform blev det också!

Men…

 

Fortsättning följer...

Link to comment
Share on other sites

...varför i helsike rapporterar försteget att det är:

IMG_20200601_232257.jpg.7be69ee2ce223b6a06444ce505fc3117.jpg

när det borde vara 24 bit?

 

Försteget klarar trots allt de flesta format:

1517152718_CX-A5000ljudfomat.JPG.7c6752f6597070a1c583f75dd9566fc9.JPG

 

Mysteriet tätnar, som man säger i en dålig deckare!

 

Fortsättning följer...

Link to comment
Share on other sites

Gissar att boxen har problem med avkodningen för MQA-kodek. 
Har också för mig att Android som operativsystem har sina begränsningar när det kommer till sampling rates.

Har du kunskap om flashning kan du alltid pröva köra en ren Kodi distribution t.ex. LibreELEC, där har du också möjlighet att använda Tidal. Bör funka på A5X Max då RK3328 är supportat av LibreELEC.
Om inte kunskap finns, finns det annars program och en drös med wiki-sidor till hjälp, nästan så enkelt som ett tryck - klart.

Boxarna ser onekligen prisvärda ut, men hade som sagt kört något annat än Android. (Google.. Brrr.. *foliehattssmiley*)

 

;)

Edited by JWE
Link to comment
Share on other sites

Hej! Har ni saknat mig?:unsure:

Inte?:Cry:

Ok, men så lätt blir ni inte av med mig!:clown:

 

On 2020-06-02 at 00:39, JWE said:

Gissar att boxen har problem med avkodningen för MQA-kodek.

JWE, du är inne på rätt spår...mer om det senare i texten.;)

 

När jag spelar ”vanlig” Flac, Tidal HiFi, så rapporterar CX-A5000 48kHz, inte 44,1 kHz, medan Tidal Master ger allt mellan 48 – 96 kHz. Tyvärr så kan jag inte se bitraten.

Ljudmässigt är det ”stor” skillnad på HiFi resp. Master, mer öppet, utsträckt och ”fritt”, bättre detaljering samt att bakgrundsbrus är obefintligt, mer ”svärta” mellan tonerna (om ni förstår hur jag menar) förutsatt att originalet, mastern, är bra.

Så uppenbarligen gör mediaboxarna något med utsignalen, men vad? En uppsampling av 44,1 till 48 kHz? Flac Master kanske med inspelad sampling? Det verkar som om bitraten också ökar då brusgolvet märkbart sänks…

Jag har för mig att ha läst någonstans att Tidal mastrar till företrädesvis 88,2 eller 96 kHz beroende på inspelningarnas kvalitet, och 24 bit. Någon som kan bringa klarhet i detta?

 

Nu är det så att i bioanläggningen sitter en Yamaha CX-A5200, av senaste upplaga med uppdaterad mjukvara, i centrum. Detta försteg har en ”inbyggd” Tidal app men av Yamahas eget gränssnitt (tyvärr!). Denna app styrs med hjälp av en surfplatta, mobil eller liknande med Android eller IOS (Apple).

927229250_Filmrumversikt.jpg.1d485fb80acf056060c585226c27d693.jpg.c9e09da90a21c0e3978c667d4ed9025c.jpg

(Yepp, jag har lånat bilderna på mina anläggningar från tråden Mästerfotografen Bebop startade:

Thors slägga live - besök hos Amatören

Hoppas du inte misstycker, Bebop. I så fall så tar jag bort dem)

 

Denna stöder en helsikes massa ljudformat:

463317960_CX-A5200ljudfomat.JPG.2e2a4b5e6f54e49433535e3f0e994eba.JPG

Så, ner i källaren (hembion!) och kolla vad detta försteg rapporterar!:tongue:

 

Fortsättning följer...

 

Edited by Amatören
Slavfet
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...